Železnice

Konec regionálních znělek na nádražích. Správa železnic sjednotí úvodní gong, proti je už petice

Praha hlavní nádraží. Foto: Railreklam
Praha hlavní nádraží. Foto: Railreklam

Když přijedete vlakem do Hradce Králové, hlášení nádražního rozhlasu je uvedeno nejprve znělkou v rytmu lidové písničky Okolo Hradce, v Kolíně písničkou Kolíne, Kolíne. Specialita české železnice, různý úvodní gong na nádražích podle města, ze stanic zmizí a nahradí ho unifikovaná znělka. Proti takovému plánu už vzniká petice.

V současné době je připravována nová struktura akustického informování cestujících. Důvodem je především zjednodušení, jednotnost a zkrácení hlášení a postupné upřednostnění vizuálního systému,“ řekla mluvčí Správy železnic Nela Friebová. V praxi tak mají být všechny znělky postupně sjednoceny do jedné.

Rozsah hlášení nádražního rozhlasu je dlouholetým tématem, řadu let se mluví o jeho redukci, naposledy loni na jaře. „Zejména ve velkých uzlech je to nepřetržitá smršť znělek a hlášení, které tak cestující nemohou stačit vnímat,“ podotkla Friebová.

Proti plánu zrušení lokálních znělek vznikla už i petice. Jejími autory jsou provozovatele stránek hlaseni.net, které shromažďují kompletní přehled hlášení a znělek v jednotlivých stanicích. Podle autorů petice už z některých stanic znělky zmizely, například z Frýdlantu nad Ostravicí píseň Beskyde, Beskyde nebo Okolo Frýdku cestička ze stanice Frýdek-Místek. „Ke změně zatím došlo ve Frýdlantu nad Ostravicí a Frýdku-Místku,“ potvrdila Friebová

A brzy budou přibývat další, pokud to někdo nezastaví… Proto žádáme všechny, kdo vnímají nádražní znělky a myslí si, že ke každému městu by měla být znělka, podepište tuto petici,“ uvádí autoři petice.

Správa železnic nechce komentovat, zda může být za zrušením i možný požadavek Ochranného svazu autorského o licenční poplatky za užívání několika akordů. Taková verze se objevuje v některých facebookových diskuzích k petici. „Ke spekulacím se nebudeme vyjadřovat,“ uvedla Friebová.

Správa železnic se v minulosti dohodla například s majiteli autorských práv na použití písničky Hvězdy jsou jak sedmikrásky nad Brnem, která hraje na brněnském nádraží.

177
Diskuze

avatar
63 Komentáře
114 Reakce na komentáře
2 Sledující tohoto příspěvku
 
Nejvíce hodnocený komentář
Nejžhavější komentáře
100 Autoři komentářů
KkkkMaTLeinadTomáš RamertDominik Čerství autoři komentářů
  Odebírat  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
MaT
Host
MaT

„Spi Havlíčku v svém hrobečku“? Ups, obávám se, že tahle písnička by se asi současnému superministrovi nemusela líbit… 🙂

Jonnyq
Host
Jonnyq

Těžko za to můžou autorská práva. Na lidové písně se autorská práva nevztahují.

Jan
Host
Jan

No, človek si koľkokrát povie ľudovka, a on to pritom Vlasta Redl. A takých prípadov môže byť ešte vlac.

nowas
Host
nowas

Tak co, Ve Všetatech už nejezdíme z nástupiště číslo jedna/dvě, ale prvního/druhého. Velká změna v hlášení. 🙂

snep
Host
snep

Jsem zastánce zjednodušení a přehlednosti nádraží v Česku. Ideálním příkladem je Norsko: stačí číslo vlaku např. R10, kolej z které vlak pojede a pochopitelně čas odjezdu z příslušného nádraží. Tyto informace jsou uvedené na info tabulích všude na nádraží. Všechno ostatní jsou přežitky doby, zábava pro šotouše nebo jak se jím říká, ne pro běžné cestující. Nezajímají mě u jednoho vlaku hlášené nebo psané desítky čísel + názvů + eSek u jednoho vlaku, číslo nástupiště + číslo koleje, časy příjezdu a zcela běžného údaje o zpoždění a ještě k tomu poslouchat jakékoliv znělky?! Daleko důležitější je, že víte už hodinu… Číst vice »

ene bene
Host
ene bene

Údaj pro šotouše je především číslo vlaku.

nowas
Host
nowas

Zato aspoň naprosto jednoznačný.

Dominik
Host
Dominik

Stačí těch 10 – 15 minut předem, pokud není nějaká mimořádnost. Jo to, že má jet načas, to říkejte těm řidičům co spěchají, těm skokanům….

Leinad
Host
Leinad

Opravám trati snížení traťové rychlosti, předpisům dopravců (ČD – strojvedoucí začne úkony před odjezdem v čase pravidelného odjezdu, na korydoru béčko bez zavírání dveří)….

Bardotka
Host
Bardotka

R10 není číslo vlaku.
To je kravina prosazena kraji

Joseph
Host
Joseph

Mně je to jedno, hlavní je, aby vlak jel. Ve Francii mají taky jednotnou znělku.

mladý pán
Host
mladý pán

1. rozumný názor

Ketchup1970
Host
Ketchup1970

Mimochodem velmi hezkou , dokonce si zahrála v písni Rattle…

Luboš Beneš
Host
Luboš Beneš

Když se zruší hlášení že vlak je linka Ex65 společnosti té či tamté (což kromě pár pomatenců ze správy železnic stejně nikoho nezajímá) tak se může vyhrávat do aleluja.

Vbb
Host
Vbb

Tak můžeme zrušit úplně všechna hlášení a cestující zároveň s jízdenkou vyfasují křišťálovou kouli.

Petr Novák
Host
Petr Novák

Společnost zajímá každého cestujícího a bude, minimálně dokud nebude jednotný tarif. Stejně tak nesouhlasím s číslem linky. Cestující si na ně postupně zvykají a časem budou moci zcela nahradit v hlášení i na panelech číslo vlaku, jako je tomu mnohde na západě. Ale hned to nebude. Nicméně přijde to, tomu věřím.

Leinad
Host
Leinad

Číslo linky považuji za podstatné, narozdíl od čísla vlaku.

Vladimír Pešík
Host
Vladimír Pešík

Téměř před padesáti lety jsem něco podobného už od pracovníka ministerstva dopravy slyšel: Aj čo, všetki vlaky budú rudé.

Ketchup1970
Host
Ketchup1970

Vy jste ve škole chyběl , nemýlím-li se. Aj po slovensky máme zhodu – takže “všetky” a nie “ všetki” lebo “ vlaky” a nie “ vlaki”

Bivoj
Host
Bivoj

třeba mluvil dialektem

džinglař
Host
džinglař

Zavedl bych jednotnou znělku, buď píseň „Dlouho nejel žádnej vlak“ od Hop Tropu, nebo „Mrtvej vlak nedrží jízdní řád“ od Hoboes. To by mělo vyhovovat na koridoru i v regionech.

Mirvald
Host
Mirvald

A co třeba jazyk hlášení. Když ve Třemešné ve Slezsku hlásí vlak dob Polska anglicky. To by nešlo v polštině. Myslím si, že je na to směrnice SŽDC č. 100.

Georg
Host
Georg

v desne se zase hlasi nemoznost vystupu zadnimi dvermi nemecky, to dava taky hodne smysl…

Alda
Host
Alda

Jen jestli za tou volovinou není zase Kolovratník

borek
Host
borek

Nevím, co tím chtějí docílit, např. v Tokijském metru má každá stanice znělku svojí, na železnici i každý vlak.

Petr Novák
Host
Petr Novák

A dokonce má v Japonsku pomalu každá stanice svůj vlastní signál k odjezdu a zavření dveří. No a v tom Tokiu prý existuje i linka, která každou stanici hlásí jiným hlasem. To musí být teprve zábava.

nejsmetadysami
Host
nejsmetadysami

Nevim, minimalne u nevidomych a slabozrakych mi to pripada fajn, kdyz to zustane rozlisene i zvukove. Pisnicka na nadrazi mi vadi min nez reklamy v Kauflandu…

IGCT
Host
IGCT

Těch znělek bude škoda. Dodávaly cestování vlakem jedinečnou atmosferu.

Sinep Anigav
Host
Sinep Anigav

Vzpomenou pamětníci na pěkná, krátká a lehce pochopitelná hlášení na začátku 80.let v Banskej Bystrici? : “ (několik tónů) Rýchlik smer Žilina a Praha, nástupište dva, urýchlene nastupťe, hned odíde “ ( omlouvám se za hrozný písemný projev v českoslovenštině, á lá mjr.Terazky nebo dr.Husák )

Hajnej
Host
Hajnej

To mi připomnělo fousatej vtip o hlášení nádražního rozhlasu v Košicoch, které dlouho dobu vypadá, že obsahuje znělku:
– Tururu, tururu! Na peršu koľaj prichodzi rýchlik Intersity z Bratislavy, Žiliny, Popradu. Tururu, tururu!
(o chvíli později)
– Tururu, tururu! Na peršu koľaj vchádza rýchlik Intersity z Bratislavy, Žiliny, Popradu. Tururu, tururu!
(po další chvilce)
– Tururu, tururu! Na peršej koľaji vykoľajil rýchlik Intersity z Bratislavy, Žiliny, Popradu, bo som vám hutoril, by sce tu ruru odpratali preč s tých koľajoch!!!

Přemek
Host
Přemek

To nemají nic jiného na práci?

mladý pán
Host
mladý pán

Mají, třeba nové uniformy, změna názvu, zkratky… těch zásadních starostí je bezpočet.

MArťas z Topírny
Host
MArťas z Topírny

…mají ještě dalších tisíc … blbostí… systémově nic… Snad jen odlákat dopravcům, co nejvíce cestujících konáním stovek, nablblých výluk, aby pak měli za ty vydobyté režijky si kam sednout… …na kraviny čas mají… konstruktivně modernizovat a starat se o svěřený majetek, to už je o poznání horší… Mor dnešní doby…rok opravovaný úsek, cena 2,9 miliardy a Zvýšení traťové rychlosti v průměru o 5>10 km/h a konzervace stavu na dalších 30 let…a kvůli tomuto „citelnému“ zlepšení otravují tisíce cestujících i 3/4 roku… Takže místo vymýšlení tururu tururu, by se mohli páni pohlaváři už vážně začít stydět a něco s tou naší… Číst vice »

Dominik
Host
Dominik

Jenže ty nablblé výluky jsou potřeba, není dost lidí, aby se to dalo dělat nonstop, a údržba se holt někdy udělat musí. Silničářům taky vyčítáte rozkopané silnice a dlouhé kolony?

Petr Novák
Host
Petr Novák

Nemluvě o tom, že někde to kvůli limitům hluku ani v noci dělat nejde. Což platí jak pro železnice, tak pro silnice.

Leinad
Host
Leinad

Často dochází k sérii denních výluk.
Pokud by se myslelo na cestujícího, bude série nočních výluk (nebo krátká nepřetržitá výluka)..

Dominik
Host
Dominik

A kde natu nepřetržitou vezmete lidi?
A jak už řekl někdo v komentářích výše, ve městech jde i o hlukové limity.
Holt nelze všechny výluky narvat do noci, už jen proto, že dělat v kuse 2 měsíce jenom noční, tak by se Vám nato část lidí mohla vykašlat.

Ondra
Host
Ondra

Asi zas někdo potřeboval vykázat činnost, tak vymyslel tudle —ovinu. Vynaloží se prostředky (v jakékoliv podobě, peníze, úsilí…) a dosáhne se stavu horšího než byl dosud. To by mělo vstoupit do učebnic ekonomie tohle, jako odstrašující příklad. Čistě ekonomicky, by měl ten co tohle vymyslel či realizoval svému podniku doplatit škodu, nikoliv být placen mzdou.

Jan
Host
Jan

Nestratila sa z toho tá hlavná informácia? A síce, že hlavne vypadne celé hlásenie o príjazde vlaku, tudíž jediný okamih, kedy bude možné počuť znelku bude hlásenie o meškaní vlaku. A to, odhadujem, tie krásne znelky veľmi rýchlo sprotiví. Takže nebude to pre tie umelecké diela náhodou takto lepšie?

Jiří 2
Host
Jiří 2

Vypadne hlášení o příjezdu končícího vlaku. Příjezd tranzitního vlaku a odjezd výchozího vlaku pořád zůstane.

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Ano, tohle je velice důležitá a záslužná činnost. Ve Zlíně a Jihlavě bude konečně jednotná znělka na nádraží. Co na tom, že je tam každý peron jinak křivý. Pokud tam vůbec nějaký je, když jsme u toho Zlína. Taková snaha by se měla ocenit. Nejlépe výpovědí.

Petr Novák
Host
Petr Novák

A hlavně každý perón na každém nádraží jinak očíslovaný, aby se v tom nevyznalo ani… no nechci být sprostý.

Tomáš Ramert
Host
Tomáš Ramert

jestli se nepletu, tak ve Zlíně a v Jihlavě je už dávno jednotná znělka, a to klasický INISS gong.

Alexandr
Host
Alexandr

Nejsem vůbec spokojen s činností Správy železnic, protože často jedná proti zájmům cestujících. Ať už je to: 1. výstavba protihlukových zdí při modernizacích tratí; 2. neochota opravit Kozí dráhu v momentě, kdy dopravce objednal vlaky na této trati; 3. rušení číslování ostrovních nástupišť, ačkoli má číslování peronů v Česku, Slovensku, Polsku dlouhou tradici; 4. a teď nejnověji zrušení všech regionálních znělek, které příjemně zpestřují cestování vlakem. Také stojí za zmínku zrušení prodeje jízdenek výpravčími od 1.12.2019. Cestujících se to sice nedotklo, ti koupí lístek ve vlaku, nicméně přimlouvám se za zavedení doplňkového prodeje jízdenek výpravčími (a odbavení ve vlaku bez… Číst vice »

Dominik
Host
Dominik

A já chci aby mi Leo express v Letohradu prodal jízdenku na vlak ČD z Ústí do Prahy.

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Celostátní tarif zařuzuje kdo, ŽESOSD?

Jiří 2
Host
Jiří 2

Ne, CENDIS

Alexandr
Host
Alexandr

Tohle zrovna by mělo být možné od příštího GVD. Jenže ceny jízdenek na všechny dopravce budou tak vysoké, že se vyplatí koupit lístek u každého dopravce zvlášť, tedy LE Letohrad-Ústí a Flexi zvýh./Vázaná ČD Ústí-Praha.

Mimochodem, neví někdo, zda regionální znělky na větších nádražích existují i někde v zahraničí nebo je to rarita, na kterou narazíte pouze v Česku (a možná i na Slovensku)?

Petr Novák
Host
Petr Novák

Třeba v Japonsku si na tom docela zakládají, jako na určitém lákadle pro turisty.

Kraaaj
Host
Kraaaj

Jaký je problém si ji koupit ve vlaku ČD bez přirážky?

Dominik
Host
Dominik

To měla být ironie na úvodní komentář, kde dotyčný požaduje aby výpravčí opět prodávali i jízdenky.

Alexandr
Host
Alexandr

Žádný, ale proč by výpravčí v malých vesnických stanicích nemohli prodávat jízdenky, když v té stanici stejně fyzicky sedí? Počítač a tiskárnu v dopravní kanceláři mají tak jako tak, holt by jim k mávání plácačkou a přehazování výhybek přibyla ještě třetí činnost – prodej jízdenek. Aby to ale pro cestující neznamenalo zhoršení, tak navrhuji systém jako v Libereckém kraji, tedy aby cestující neměli povinnost koupit jízdní doklad u výpravčího.

Dominik
Host
Dominik

Pokud už by tam ta pokladna byla, tak teda ve vlaku s přirážkou, pokud nebyla v daný čas uzavřena. A SŽ smlouvy vypovědělo, protože se jim to díky státním slevám už nevyplatilo a nebo část lidí měla jízdenku z eshopu, jelikož i toho výpravčího musí zaplatit za to, že má příslušně zkoušky a znalost daných tarifů. Navíc v případě více dopravců (pokud každý bude mít i svůj tarif), by museli mít znalost tarifů všech. Nechci říkat, že by to nezvládli, když do loňska to fungovalo, ale stejně v době kdy má vlak přijet by pokladna byla uzavřena, až do jeho… Číst vice »

Alexandr
Host
Alexandr

Děkuji za odpověď. Problém je tedy v nízkých tržbách od cestujících, složitostí tarifu ČD a existenci více dopravců. Tudíž ve většině stanic nelze aplikovat model „úzkokolejka do Nové Bystřice,“ kde na větších nádražích prodávají v letní sezóně jízdenky brigádnici, což je možné díky primitivnímu tarifu JHMD a „přeškrtnutým jízdenkám“ v traťovém JŘ (odbavení ve vlaku bez přirážky).

VýpravčíXY
Host
VýpravčíXY

Hlavní problém je v tom, že se unitární železnice rozdělila na mnoho subjektů. Na dopravce a provozovatele dráhy a provozovatele drážní dopravy. Takže i v té malé stanici dnes působí několik subjektů, pro které se tam nevyplatí držet vlastní zaměstnance . Dříve ten výpravčí, který tam byl sám, dělal všechnu práci pro všechny. Dneska dělá jen řízení provozu, což mu zabere cca 30% času a zbytek času sedí a čučí …….

Dominik
Host
Dominik

Nevím, dřív i v menších stanicích bývala kolikrát pokladní a výpravčí.

Merida
Host
Merida

Když výpravčí prodával jízdní doklady pro ČD, tak za to dostával 200, pak 300 Kč měsíčně, které mu pak ještě zdanily. Přál bych Vám projít zkouškou tzv. Smluvní prodejce, možná by jste mluvil jinak.

Leinad
Host
Leinad

Státní slevy jsou jen problém dohody, nestačilo by provizi pro SŽ počítat z neslevněné ceny jízdenky?

Dominik
Host
Dominik

Nevím, nejsem právník ani ekonom, takže by to možná i šlo, jen přemýšlím jak a na základě jakého podkladu? Na jízdence máte uvedeno (třeba) student 18 – 26 a cenu jízdenky, o původní ceně tam není ani slovo.
Ale to je jen teorie. Prostě SŽ se to už asi moc nevyplatilo ani předtím a státní slevy tomu dodali korunu. Navíc s rozrůstajícím počtem dopravců, by to po nich mohli chtít další.

Bivoj
Host
Bivoj

„,,,Jaký je problém si ji koupit ve vlaku ČD bez přirážky?…“

opravdu koupíte ve vlaku u průvodčího Flexi Zvýhodněnou nebo dokonce Vázanou jízdenku ? Nebo dostanete jen Základní, tedy tu nejdražší?

robert
Host
robert

Zrovna gongy by unifikaci podléhat podle mě neměly. Pokud má město jedno nebo více velkých důležitých nádraží a okolo pár dalších stanic a zastávek, nechal bych ten gong na hlavním nádraží a na zbytku stanic ve městě bych jej unifikoval. Např. v Ostravě by ten melodický gong mohl vyhrávat na hlavním nádraží a na Svinově. Do Třebovic, Vítkovic, Kunčic, Bartovic a tak dále by byl jednoduchý unifikovaný gong.

Cyklista
Host
Cyklista

V Ostravě je i Gong, ať v tom není ještě větší chaos….

Kkkk
Host
Kkkk

V Ostravě na hlavním je znělka Pilky od Janáčka.

Bolek
Host
Bolek

Náměty na zlepšení hlášení. Z paměti: „Vlak EuroCity 172 Hungaria společnosti České dráhy ze směru Budapest-Nyugati pu, který dále pokračuje ve směru Praha-Holešovice, Ústí n.L.hl.n., Děčín hl.n., Bad Schandau, Dresden Hbf, Dresden-Neustadt, Berlin Südkreuz, Berlin Hbf (tief), Berlin-Spandau, Wittenberge, Ludwigslust, Büchen, Hamburg-Bergedorf, Hamburg Hbf a Hamburg-Altona, přijede na třetí nástupiště, služebně kolej šestá.“ Možná by se dala vynechat ta „služebně kolej šestá,“ to cestujícímu neříká nic a pracovníci nádraží to IMHO stejně vědí. A ta města by se dala hlásit jen jednou. Dejme tomu, že jako cestující chci vědět, jestli to staví i v Bad Schandau, ale stačí mi vědět,… Číst vice »

Dominik
Host
Dominik

Ta společnost tak myslím být musí.
Tak ta kolej tam byla právě proto, že nástupiště má 2 nástupní hrany.
No pro někoho, kdo nejede každý den, je důležité to, že to i uslyší z rozhlasu, že tam vlak staví, i když se ve finále stejně raději zeptá ještě průvodčího.

robert
Host
robert

Proto je dobré hlásit kolej a ne nástupiště.

Dominik
Host
Dominik

Ideální je oboje, alespoň podle mě.

robert
Host
robert

Podle mě ne, stačí jedno číslo. Když půjde do podchodu, bude hledat jedno konkrétní číslo koleje, což bude zároveň i nástupní hrana.

Dominik
Host
Dominik

Já jsem zvyklý na peron i číslo koleje a přijde mi zvláštní hlásit jen kolej, ale asi to je jen o zvyku.

robert
Host
robert

V Německu nebo ve Švýcarsku jsem s tím neměl problém. Pamatoval jsem si jedno číslo a to bylo v podchodu označeno.

Dominik
Host
Dominik

Jak jsem řekl, je to o tradici a zvyku, bude to pár let a třeba si ani nevzpomeneme, že to někdy bylo jinak. Pokud jsou koleje značeny od staniční budovy, tak asi v tom velký problém nebude, i když tam, kde jsou teď zvyklí na služební značení (jako třeba Pardubice) či na čísla perónu, tak asi zpočátku budou pěkně zmateni. Ale ve stanicích, kde je budova uprostřed, mi to přijde nešikovné, v Plzni mě chvilku trvalo (než jsem našel plánek), zjistit kde je vlastně kolej, z které mi pojede vlak.

Y.K.
Host
Y.K.

Nepodstatná až matoucí je také informace odkud vlak jede. Na prvním místě by měla být cílová stanice, na druhém důležité „mezistanice“. Ohlašování „kolejí služebně“, když toto označení pro cestující neexistuje, je také divné.

Dominik
Host
Dominik

Pokud je tak značena kolej na informační tabuli, tak je blbost hlásit kolej od staniční budovy.
Ano s tou první části souhlasím, to odkud vlak jede, zas tak podstatné není (max. hlásit jen výchozí stanici).

Vít Jůza
Host
Vít Jůza

Asi nechodíte naproti vnoučatům …

Vít Jůza
Host
Vít Jůza

Tu společnost také nechápu, když chci jít do společnosti, jdu do společnosti, a ne na vlak. A i když jsou ČD formálně akciová společnost, tak, když už, akciová společnost, a ne společnost, a společnost – jeden vlastník – právnická osoba – stát – je houby společnost, do takové společnosti se bavit nechodím. A, koneckonců, když cestujeme právní forma dopravců není v popředí našeho zájmu.

Hajnej
Host
Hajnej

Nástupiště + kolej se pořeší samotíží přechodem na číslování jednotlivých kolejí jako prakticky všude jinde.

Martin
Host
Martin

Nevim, ale tohle mi prijde trochu zbytecne,…

Martin Hanzal
Host
Martin Hanzal

Aktivita Stále Žalostnějších na poli naprostých nesmyslů mě vážně nepřestává udivovat…

Hen ten oný
Host
Hen ten oný

Pane ministře Havlíčku jednejte! Takhle to dál nejde.

Petr Novák
Host
Petr Novák

Když on toho má ten chudák ministr, sedící na dvou židlích, moc.

Hen ten oný
Host
Hen ten oný

Nechápu proč tyhlety nápady nepustí SŽ mezi lidi dopředu jako pokusný balónek, aby zjistila jak se k tomu veřejnost postaví. Na základě reakcí veřejnosti by se pak zachovala. Nebo tohle je právě ten pokusný balónek? Vypadá to že SŽ chce věřejnost některými svými záměry provokovat. Uvědomuje si to její s o u č a s n é vedení?