Doprava ve městě Dopravci Tramvaje Železnice Železniční průmysl

Stadler dodá další vlakotramvaje na jih Maďarska

Stadler Citylink pro provoz mezi městy Szeged a Hódmezővásárhely. Foto: Stadler Rail
Stadler Citylink pro provoz mezi městy Szeged a Hódmezővásárhely. Foto: Stadler Rail

Mezi maďarskými městy Szeged a Hódmezővásárhely bude jezdit celkem dvanáct nových vlakotramvají Citylink od společnosti Stadler. Maďarský státní dopravce MÁV-Start se domluvil se švýcarským výrobcem Stadler na uplatnění opce na další čtyři jednotky.

Jde o opci ze smlouvy podepsané v roce 2017, podle které měl Stadler dodat celkem osm jednotek. Na jihu Maďarska vzniká nový dopravní systém, který má přilákat do veřejné dopravy více lidí. Využívá především trať Szeged-Békéscsaba, tramvajovou trať v Szesgedu a současně dochází k vybudování tratí v Hódmezővásárhely.

Podobné systémy nejsou ve světě příliš běžné, známý je provoz například v Karlsruhe. V Česku se o podobném modelu uvažovalo v Libereckém kraji, projekt Regiotram Nisa nakonec skončil u desítek milionů korun za zbytečné studie.

Prvních osm jednotek má jezdit od podzimu příštího roku, kdy bude trať dokončena, dodávky z opce jsou naplánovaný na léto 2022. Soupravy mají jezdit zpočátku ve dvacetiminutovém taktu, po dodávce dalších čtyř jednotek po čtvrthodině. Vlakotramvaje budou jezdit pod stejnosměrným proudem s napětím 600 V na tramvajových tratích, na samotné železniční trati pak na naftu. Každá jednotka má dva motory s výkonem 390 kW. Jednotky jsou 37,2 metru dlouhé, 2,65 metru široké a nízkopodlažní.

 

56 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
robert

Super. Skoda, ze se neco takoveho nepodarilo i u nas. A jinak na tom projektu vyznamne spolupracuji mi kolegove z Cech. 🙂
Jinak se divim, ze redakce vyjimecne pouzila originalni nazev obce, kdyz tak lpi na ceskych pojmenovanich. 😛

Martin

Je to starobyle mesto, mam rad uherak, ale gulas moc ne…. Segedin, mi zni lepe… 🙂

K.S.

Bobrotrhy by asi neprošly, přece jen to může mít jisté morálně závadné konotace.

Jindra

Konkrétně REGOTRAM NISA, který byl připravován v Libereckém kraji, pohřbila vláda Mirka Topolánka a to přesto, že byla nabita „odborníky“.Pochybuji,že v dohledné době v Česku podobný projekt vznikne.

Bohumil Pokorný

U nás se problematika zavedení vlakotramvajových systémů řešila intenzivně kolem roku 2000. Vznikla řada podrobných studií. Možná bude pro někoho překvapením, že většinu těchto studií iniciovaly, zadávaly a zaplatily České dráhy. Najdále se pokročilo na projektu REGIOTRAM NISA (RTN). Byl to pilotní projekt, který vyřešil všechny hlavní problémy (pasivní a aktivní bezpečnost, rozdílné výšky nástupišť, rozdílné šířky vozových skříní, jízdní profil kol, zkušební úsek a program zkoušek pro schválení drážním úřadem, jehož zástupce se projektu účastnil). Byly také vypracovány podrobné studie pro vlakotramvajová spojení Ostrava – Hlučín, Ostrava – Orlová, Most – průmyslová zóna Triangle – Žatec, Praha – Brandýs… Číst vice »

Jindra

Ano, byl to pan Hřebíček, ktery tvrdě bojoval proti kolejové dopravě a dokonce tvrdil, že vzhledem k tomu, že máme vyspělý automobilový průmysl, měla by vetšina obyvatel castovat auty a netajil se preferencí silniční dopravy.

Leinad

To nejde, v diskusích o lokálkách zaznívá že nic jako 810 se dneska nedá vyrobit.

Martin

No nevim, ja tyhle projekty podporuju, na nektere lokalni trate a pak treba zavedeni pres mesto jsou vice nez vhodne, i na stavbu trati v narocnejsim terenu, je to defacto lepsi tramvaj,…
Ale asi bych byl spise pro elektrifikaci cele trati, pripadne v casti trati bateriovy provoz…

aldik

To bych si nechal líbit kdyby se konečně pohlo s myšlenkou vlakotramvaje Ostrava – Hlučín, nebo Ostrava – Orlová.. Ale tady by něco narychlo spíš spíchla Škodovka 😀 Kombinace Pantera a tramvaje 😀

Urban Transport Lover

Hódmezővásárhely – Kdo z toho vytvoří smysluplné pojmenování města v češtině???
Hód = bobr
mező = pole (mezé)
vásár = tržiště (vašár)
hely = město (hej)

Kirak

Tržnopolníbobroměsto

Jiří Kocurek

Se znalostí Stoličného Bělehradu:
Trhové Boboroviště.

Jiří Kocurek

Oprava:
Trhové Bobroviště

realista

Vásár je „trh“ a „hely“ není město, ale místo, takže až vasarhely je „tržní místo“, čili v podstatě „tržiště“ – takže je to něco jako „tržiště na bobřím poli“.
Jinak pro zajímavost přidávám odkaz na Ottův slovník naučný: https://cs.wikisource.org/wiki/Ottúv_slovník_naučný/HödmezöVásárhely

Kubrt

Od kdy bobři zijou na poli?

Jiří Kocurek

Cihly tak ne: Bratislava, Tehelné pole. Cihla, tehla (SK), tegla (HU)

A hlavně: Je to maďarština, tomu člověk nerozumí. 😀

Urban Transport Lover

ale na tom poli je (cihlářská) hlína, ze který se ty cihly plácaj…

Dalibor

Tržiště s bobry?

robert

Maďarské ő se čte silně zaokrouhlené. Už Wimmer Černochovi říkal, že to není typicky pražské rozeřvané é.

Urban Transport Lover

nebojte – mám to naposlouchané https://www.youtube.com/watch?v=oC1-oaScaY8

K.S.

Jak zásadní problém by byl pustit takovéto vozidlo na tratě u nás? Respektive jsou nějaká omezení pro železniční trať na které se toto vozidlo pohybuje? Například vyloučení nákladní dopravy atp.? Pokud ne, bylo by to myslím zajímavé řešení pro některá města a oblasti u nás kdy by takováto vozidla mohla zlepšit dopravní obslužnost některých částí. V Brně mne napadá třeba využití tratě „1“ a vedení přímých spojů vlaků třeba do Nedvědice, pokud by to tedy smělo na hlavní trať. Využití by se mohlo najít i na Mostecku, Ostravsku, v Praze a možná Olomouci. Případně by to mohl být impuls k… Číst vice »

Vojta

Trať Olomouc – Senice na Hané se k tomu vyloženě nabízí. Na Ostravsku se uvažovalo o Hlučíně, to je asi u ledu, co? V Brně by to asi bylo moc pomalé a málo kapacitní

K.S.

Právě tu trať jsem měl na mysli, dokonce tam je snad i možnost snadného napojení, minimálně je tam dnes rampa pro vagonování tramvají, takže pokud to pak projede dál, tak by bylo zajímavé asi o tom uvažovat, Otázka pak tedy ještě je jak dál tu trať upravit a navrhnout tak aby na ní byla maximální propustnost.

smasska

Však to taky Olomoucký kraj má napsané v plánu dopravní obslužnosti. A nástin řešení existuje taky.
https://1url.cz/Az3Sb

Jindra

Do Hlučína kdysi tramvaje jezdily.. Provoz skončil myslím v roce 1980.Urychleně byla snesena trolej a následně klejový svršek.

Filip Peter

Problém to je. Nevím o těchto vozidlech, ale běžně nesmí být provozovány společně s železničními vozidly. De facto smí tramvaj jet na stejné koleji jako vlak, ale musí se jednat o oddělený systém. Tedy v době kdy tam je tramvaj, nesmí tam železniční vozidlo. O technické náročnosti takového řešení, ale radši nemluvit.

K.S.

Zvládl byste to poznat z kříďáku? www. stadlerrail. com/media/pdf/ttvms0116e. pdf

Chápu že tramvaj a vlak zároveň na stejných kolejích nejdou, ale jak je to tady s tím?

X 1

Problém smíšeného provozu to zas takový není. Zkus Wiener Lokalbahnen nebo Karlsruhe.

Filip Peter

Vídeň moc neznám a tak se ptám, tam je nějak propletená síť? Já se domníval, že je to oddělené, tramvaj jede městem, ale na běžnou trať, provozovanou OBB, nevyužije?
Ono totiž tramvaj a vlak, nejde legislativně. Lze provozovat velmi lehký vlak, který bude jezdit po městě, ale ne tramvaj na trati. Naše legislativa to nezná, nebo spíše zakazuje, a vychází z evropské.

K.S.

Dívám se tu přímo do direktivy 2016/797, pokud je to tedy ta správná, tram-train se tam vyskytuje několikrát, stejně jako light a heavy rail. Jediné co mne tak napadá je že je tam chyták, který si zase naši úředníci přeložili blbě, confined je totiž ne uzavřený ve smyslu vyloučené koleje, ale ve smyslu buď těsného či malého prostoru, nebo omezeného prostoru. Confined and limited section je tak dost možná jasně ohraničená a omezená sekce. Tím asi chtějí říct že holt nemůžeme tvrdit že se vlakotramvají dá z Prahy do Ostravy po koridoru. Takže ten systém musí být jasně omezený, nebude… Číst vice »

Ondros

Brzy i v pražské aglomeraci 😀😀😀https://www.metro.cz/galerie-do-10-let-pojede-vlakotramvaj-do-hostivice-rudne-nebo-brandysa-1jo-/praha.aspx?c=a140916_145506_co-se-deje_row

libcha

Spíše než Karlsruhe se toto provedení podobá nám daleko bližšímu Chemnitz*, kde také využívají dieselagregátu.

* chcete-li Saská Kamenice

Dáda

Myslíte Karl Marx Stadt?

Jiří Kocurek

Taky vystupujete/nastupujete na Moraváku, možná postaru U Kiosku. Nemám pravdu?

Dalibor

Myslíte u stopařa?

Twix

Ano a ještě dříve se takové hybridní vlakotramvaje s dieselem rozjely třeba v Kasselu, nebo na úzkém rozchodu v Nordhausenu. Tady to bude ale zvláštní v tom, že na obou koncích té neelektrifikované železnice budou klasické tramvajové úseky, což nevím jestli ještě někde jinde je.

David

I Nordhausen.

Šalinář

Pro tramvajovlaky je již zavedený pojem vlakotramvaje 🙂

Frantisek

Úplně stejně krkolomný a dlouhý. Kdybyste raději používali kratší „tramvlak“… 😉

dopravák

To je sice pravda, ale tohle asi vychází spíše z toho módu jako ve Zwickau = vlak využívající jen na (spíše menší) části své trasy infrastrukturu tramvají – vlakotramvaj je naopak spíše „klasická“ tramvaj využívající na části své trasy i tomu přizpůsobené infrastruktury klasické železnice. Takže bych se a priori nebránil (minimálně v některých případech) ani termínu tramvajovlak.

Dáda

Oboje je „divné“ slovo. Neco jako kočkopes. By mne zajímalo, jestli by šla udělalt elektrika která zvládne 25kV (trafo dolů + usměrňovač) a zároveň 600V z trojele. Asi šlo, ale zabere to místo a naroste hmotnost.

Kubrt

To by určitě šlo, v Německu jezdí „vlakotramvaje“ kombinující drážní napájení 15 kV/16,7 Hz a tramvajový stejnosměr. Pokud je mi známo, na nižší frekvenci je potřeba větší trafo, takže 25/50 by neměl být zásadní problém. Ale samozřejmě své místo a hmotnost si to vyžádá…

dada

to jo, tech jejich 16 a neco Hz znamena vetsi – hmotnejsi jadro… relikt z doby, kdt tim nizkym kmitoctek krmili rovnou DC stroje…

Jan

Dnes už snad není potřeba žádné trafo, jen polovodičový měnič. Hmotnost tu bude chtít jen na chladiče.

smasska

Vlakotramvaj je zaužívaný pojem, není důvod objevovat Ameriku. Z hlediska napětí není problém, v Paříži a okolí máme vlakotramvaje kombinující 25 kV AC, 50 Hz a 750 V DC.

dada

takovy soupravy by se hodily i v Brne..

Jiří Kocurek

Jo, od Tišnova by to v Krpoli uhnulo k Semilassu a u Jošta úvratí. Ani by to pak nemuselo umět 20m tramvajové poloměry. Jenže to je šotohlod.

Dalibor

náhodou jet od Tišnova šmirglem až na Ruďák k stopařovi, to by bylo něco! Nebo pak i dál spodem kolem Janclu a Mahenky až na hlavák, ale před budovu. A bylo by to vlastněz kapacitnění Hlaváku i bez přesunu.

K.S.

Proč by? Pokud by to zapadlo i dál do koncepce tramvajové dopravy v Brně, tak by to mohlo být zajímavé. Pokud by to umělo bez problémů jezdit po Brně, tak by to stálo za pokusu. Spíš bude ale možná otázka jaké to má okolky a jak by se chovaly, tam by mohl být největší problém pro přechodnost. Malé poloměry, konkrétně 22m to podle výrobce umí, takže dolu na Hlavas to bude moci zcela jistě, na Českou asi také. Tož já myslím že tím pádem máme vyřešený SJKD, prostě se upraví trať „1“ a holt vlaky na Tišnov a do Nedvědice… Číst vice »

Od lesa

Něco podobného se zkoušelo i u nás. Šestikolák, umělo to 25kV a 750V… měl jsem tu čest si zatahat za páky, či spíše za páčky (jedna byla modrá, druhá zelená – brzda/jízda), než to odjelo pod La Manche. Akorát už nevím, zda to byl H.G.Wells (92002) nebo Victor Hugo (92001). Nastavil jsem si maximálku, poměrný tah… jelo to jako vítr a přibitý na kolejích, ne jako tuzemské werky. Akorát ergonomie stanoviště nic moc, jet se dalo jen v sedě, ale židle dobrá. Psal se 94tej.

Struhadlo spravedlnosti

Praha by taky měla koupit nové tramvaje.

Supidio

To jo, ale chtělo by to něco trochu jiného, než tu hrůzu jménem 15T 🙂

ABC

a ranveje

...

A hlavně vlkotramvaje. To jsou takové tramvaje, kde po dvacetiminutovém sezení na plastové sedačce dostanou cestující vlka, takže mladší uvolňují celkem rádi místa starším a postiženým.

Jiří Kocurek

Obávám se, postižení raději postojí, než aby byli postiženi navíc ještě vlkem.

Jan

Praha bude ještě nějaký čas splácet dodávku 15T, takže nevím zda-li se bude chtít na magistrátu někdo víc zadlužovat.