Squash i policie. SŽDC hledá využití nádraží v Moravskoslezském kraji, letos jich opraví patnáct

Nádraží Vítkovice. Autor: Petr Štefek, Wikimedia CommonsNádraží Vítkovice. Autor: Petr Štefek, Wikimedia Commons

Správa železniční dopravní cesty chce v letošním roce zahájit opravy patnácti nádraží v Moravskoslezském kraji. Správce infrastruktury předpokládá pro letošek

Správa železniční dopravní cesty chce v letošním roce zahájit opravy patnácti nádraží v Moravskoslezském kraji. Správce infrastruktury předpokládá pro letošek celkové náklady na stavby nebo projektovou přípravu ve výši 106 milionů korun.

Mezi největší investice patří dokončení oprav bohumínské výpravní budovy, modernizace nádraží ve Frenštátu pod Radhoštěm nebo právě projektované rekonstrukce v Havířově a Opavě-západ. Na ostravském hlavním nádraží doplní vybudované výtahy nové eskalátory a informační systém.

„V Moravskoslezském kraji aktuálně projektujeme rekonstrukce rozsáhlých nádražních budov. K finančně nejnáročnějším projektům patří bezesporu rekonstrukce té havířovské,“ uvedl náměstek generálního ředitele SŽDC pro správu majetku Tomáš Drmola.

SŽDC zadala zpracování projektové dokumentace na rekonstrukci celého objektu havířovského nádraží, tedy nejen haly ale i levého administrativního křídla. Právě tyto prostory by měly dále sloužit cestujícím a dopravcům, v dnešní nádražní hale chce město vytvořit společenské a sportovní centrum. Mají zde být například squashové kurty, horolezecká stěna nebo kavárna.

Celkové náklady se odhadují na více než sto milionů korun, stavba začne až koncem příštího roku. Havířovské nádraží postavené v bruselském stylu se přitom mělo původě srovnat se zemí, nakonec zvítězila sportovní varianta.

Podobně diskutovanou výpravní budovou (rovněž v bruselském stylu) je nádraží v Ostravě-Vítkovicích. Podle SŽDC je zchátralá budova pro potřeby současné železnice předimenzovaná. Správci proto zadali zpracování studie, která má posoudit možnosti a navrhnout způsob jejího další využití. Náklady na celkovou rekonstrukci se odhadují na desítky milionů korun, konečná částka vzejde z projektu. SŽDC ovšem rekonstrukci, která by mohla začít nejdříve v roce 2020, podmiňuje nalezením smysluplného využití.

Proměna za zhruba 70 milionů čeká také nádraží Opava-západ, kde by měla zůstat pošta; SŽDC jedná o nastěhování s policií.

V Bohumíně chtějí železničáři navázat na loňské opravy a dokončit opravu zbylé části střechy a fasády a vyměnit okna a dveře. Celkem zde utratí 45 milionů korun.

Na ostravském hlavním nádraží se zpracovala studie na nové eskalátory, které přímo propojí přízemí a přístup k vlakům. Celkové náklady (včetně informačního systému) se budou pohybovat okolo 24 milionů korun.

SŽDC už zveřejnila své letošní „nádražní“ plány v Praze a okolí a v Olomouckém kraji.

 

Největší plánované investice do nádražních budov

v Moravskoslezském kraji v letech 2018 a 2019

v mil. Kč
Bohumín 44
Ostrava hl. n. 24
Valšov 15,4
Frenštát pod Radhoštěm 14,4
Krnov 10
Návsí 9,9
Mosty u Jablunkova 4,2
Frýdek-Místek 4
Projektová příprava (předpoklad zahájení prací 2019, 2020)
Havířov 105
Opava západ 70
Ostrava-Vítkovice 67
Dětřichov nad Bystřicí 16,3
Jistebník 8
Jindřichov ve Slezsku 5,5
Kravaře ve Slezsku 5,5

Pramen: SŽDC

Tagy Moravskoslezský nádraží SŽDC
7 komentářů