Infrastruktura Stavebnictví Železnice Zprávy

Squash i policie. SŽDC hledá využití nádraží v Moravskoslezském kraji, letos jich opraví patnáct

Nádraží Vítkovice. Autor: Petr Štefek, Wikimedia Commons
Nádraží Vítkovice. Autor: Petr Štefek, Wikimedia Commons

Správa železniční dopravní cesty chce v letošním roce zahájit opravy patnácti nádraží v Moravskoslezském kraji. Správce infrastruktury předpokládá pro letošek celkové náklady na stavby nebo projektovou přípravu ve výši 106 milionů korun.

Mezi největší investice patří dokončení oprav bohumínské výpravní budovy, modernizace nádraží ve Frenštátu pod Radhoštěm nebo právě projektované rekonstrukce v Havířově a Opavě-západ. Na ostravském hlavním nádraží doplní vybudované výtahy nové eskalátory a informační systém.

„V Moravskoslezském kraji aktuálně projektujeme rekonstrukce rozsáhlých nádražních budov. K finančně nejnáročnějším projektům patří bezesporu rekonstrukce té havířovské,“ uvedl náměstek generálního ředitele SŽDC pro správu majetku Tomáš Drmola.

SŽDC zadala zpracování projektové dokumentace na rekonstrukci celého objektu havířovského nádraží, tedy nejen haly ale i levého administrativního křídla. Právě tyto prostory by měly dále sloužit cestujícím a dopravcům, v dnešní nádražní hale chce město vytvořit společenské a sportovní centrum. Mají zde být například squashové kurty, horolezecká stěna nebo kavárna.

Celkové náklady se odhadují na více než sto milionů korun, stavba začne až koncem příštího roku. Havířovské nádraží postavené v bruselském stylu se přitom mělo původě srovnat se zemí, nakonec zvítězila sportovní varianta.

Podobně diskutovanou výpravní budovou (rovněž v bruselském stylu) je nádraží v Ostravě-Vítkovicích. Podle SŽDC je zchátralá budova pro potřeby současné železnice předimenzovaná. Správci proto zadali zpracování studie, která má posoudit možnosti a navrhnout způsob jejího další využití. Náklady na celkovou rekonstrukci se odhadují na desítky milionů korun, konečná částka vzejde z projektu. SŽDC ovšem rekonstrukci, která by mohla začít nejdříve v roce 2020, podmiňuje nalezením smysluplného využití.

Proměna za zhruba 70 milionů čeká také nádraží Opava-západ, kde by měla zůstat pošta; SŽDC jedná o nastěhování s policií.

V Bohumíně chtějí železničáři navázat na loňské opravy a dokončit opravu zbylé části střechy a fasády a vyměnit okna a dveře. Celkem zde utratí 45 milionů korun.

Na ostravském hlavním nádraží se zpracovala studie na nové eskalátory, které přímo propojí přízemí a přístup k vlakům. Celkové náklady (včetně informačního systému) se budou pohybovat okolo 24 milionů korun.

SŽDC už zveřejnila své letošní „nádražní“ plány v Praze a okolí a v Olomouckém kraji.

 

Největší plánované investice do nádražních budov

v Moravskoslezském kraji v letech 2018 a 2019

v mil. Kč
Bohumín 44
Ostrava hl. n. 24
Valšov 15,4
Frenštát pod Radhoštěm 14,4
Krnov 10
Návsí 9,9
Mosty u Jablunkova 4,2
Frýdek-Místek 4
Projektová příprava (předpoklad zahájení prací 2019, 2020)
Havířov 105
Opava západ 70
Ostrava-Vítkovice 67
Dětřichov nad Bystřicí 16,3
Jistebník 8
Jindřichov ve Slezsku 5,5
Kravaře ve Slezsku 5,5

Pramen: SŽDC

7 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • Radek Janata:
    co kolik stojí se řešilo vždy, v každé době a za každého režimu, takže to není žádná novink. Děláte, jak kdyby se za energie před 89 neplatilo 😀
    Jinak, vlastníkem nemovitého majetku je Česká republika. SŽDC, státní organizace je pouze správcem majetku ČR, stejně jako ČD, v jejichž vlastnictví řada budov (a většina pozemků, na kterých kromě budov leží i koleje) i nadále zůstala a SŽDC je nepřevzala (což má opět podobnou „logiku“, jaká byla, když se majetek v roce 2003 dělil).
    Tato budova má s tehdejším režimem společného jen to, že vznikla zde a za něj, přičemž za onoho proklínaného socialismu fungovala velmi dobře (narozdíl od současnosti) a nic to nemění na tom, že se jedná o kvalitní architektonickou stavbu, jen bohužel poslední čtvrtstoletí zanedbávanou. Po pokusech o demolici a vystavění náhrady v podobě jakési prapodivné stanové stavby ála metro Chodov se snad budova v bruselském stylu konečně dočká oprav a snížení energetické náročnosti, třeba pomocí moderních technologií, použitých při výstavbě současných skleněných „perel“ (namátkou K.Vary, Ústí n/Orl. aj.)

  • Havířov. Nádraží má být nádraží. Nevím proč do památky chtějí rvát nějaké kurty. Stačilo by, kdyby jej po 40 letech trochu opravili a uvedli do původního stavu a aby tam neteklo. Stejně náklady na topení nemohou argumentovat. Protože ve Svinově po miliardách taky v hlavní hale netopí a nemají ani na opravy automatický dveří, socani.
    A na Frenštát pod Radhoštěm na interier odbavování radši ať taky vůbec nesahají nebo ho jen pokazí. Jsou tam stylové dřevěné sedačky pravděpodobně z 70., zajimavý, netradiční obklad zdi. A nádraží funguje. Pouze toalety. Ať to nedopadne jako Kunčice. Po modernizaci hnusné železné 4 sedačky ve velké hale, zima. Ani jedno funkční topení.

    • to netopení v hale je z důvodů aby se tam nestahovali nepřizpůsobivé lidi. Velice pomáhá i zrušení lavic a nahrazení rozdělených seedaček. To železo je lepčí jak prochcané dřevo.

    • „Havířov. Nádraží má být nádraží. Nevím proč do památky chtějí rvát nějaké kurty. “
      ——
      A kdo bude pak platit provoz tak předimenzované budovy? Socialismus skončil pane, dneska se řeší, kolik co stojí.
      Je zcela v pořádku, pokud se vlastník snaží najít dostatek nájemců, aby na provoz budovy příspěli.

    • Na odstranění laviček doplácí běžní cestující, kteří si pak nemají kam sednout.

    • Re: R. Janata. Havířov je velké město. Nádraží je adekvátní. Problém je pouze do jakého stavu ho nechali dojít. Když by se opravilo, bylo by hezké a útulné.

    • Re: R. Janata A pokud to chápu dobře, tak oni chtějí cestující přesunout někde do té boční budovy. Což je směšné.
      Re Petr. No jenže to pak popírá funkci nádraží – pro lidi k čekání..

Newsletter

Partneři