Autobusy Doprava ve městě Infrastruktura Paliva

Vodík míří do autobusové dopravy na Ostravsku. Kraj chce plničku na Hranečníku

Autobus Solaris Urbino 18 CNG v barvách Dopravního podniku Ostrava. Foto: DPO
Autobus Solaris Urbino 18 CNG v barvách Dopravního podniku Ostrava. Foto: DPO

Moravskoslezský kraj se jako první hlásil k vodíkovému pohonu na železnici, nyní jej chce ale nejprve vyzkoušet na autobusech. Ve spolupráci s Dopravním podnikem Ostrava a ČSAD Havířov plánuje výstavbu plnicí stanice na terminálu Hranečník ve východní části Ostravy.

„Pokud vše půjde hladce, mohlo by se začít stavět příští rok,“ uvedl náměstek hejtmana pro dopravu Jakub Unucka. Výstavba plničky potrvá rok a půl a vyjde na 60 až 80 milionů. Kraj chce využít podporu ministerstva životního prostředí.

Počítá se s tím, že DPO a ČSAD Havířov by zkušebně provozovaly každý dva až čtyři autobusy, dohromady tedy maximálně osm autobusů na vodík. Unucka se už dříve vyjádřil, že vodík je pohon, kterému ze všech alternativ k benzinu a naftě věří nejvíc.

V ostravské aglomeraci ale nepočítají s vodíkem vzniklým z fosilních paliv, plnička by měla být autonomní a vyrábět takzvaný zelený vodík, který vzniká využitím přebytečné elektřiny k elektrolýze vody. Zatím jediná vodíková plnička v tuzemsku je ve středočeských Neratovicích. Pokud jde o železnici, vlak na vodík vezl poprvé cestující letos v září; stalo se tak v Německu.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
a8n
Host
a8n

Bože, za co nás sesláním toho úda na odbor dopravy trestáš?

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

V Neratovicích (údajně – sám jsem to neviděl) před časem nějaký autobus na vodíkový pohon provozovali – jezdí to ještě a ví o tom někdo něco podrobnějšího?

Kubrt
Host
Kubrt

Životopis neratovického/řežského TriHyBusu je zde http://seznam-autobusu.cz/vuz/19523

Vodíkové autobusy docela frčely po roce 2000 https://en.wikipedia.org/wiki/Fuel_cell_bus , ale mám dojem, že už to vyšumělo – ono to nemá valný smysl. Bezemisní autobus se dá docílit jedndušeji a levněji pomocí bateriového elektrobusu (já vím, taky má spoustu nevýhod, nemusíte vypisovat).

Jsem dost zvědav na ten ostravský „vodík z přebytečné elektřiny“, jak to budou realizovat :-)))

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Dík za zajímavé informace.
Ten „vodík z přebytečné elektřiny“ ovšem na Ostravsku rozhodně „ekologický“ nebude, protože „ekologická“ rozhodně není ani tamní elektřina: Beskydy nejsou Švýcarské Alpy a nevzpomínám si, že bych někdy slyšel cokoli o nějakých místních (ekologických) vodních či aspoň větrných elektrárnách, které by dokázaly saturovat elektřinou celé Ostravsko natolik, že by ještě zbývala nějaká („ekologická“) „přebytečná“ na výrobu vodíku z vody …

Kubrt
Host
Kubrt

Životopis neratovického/řežského TriHyBusus je zde http://seznam-autobusu.cz/vuz/19523

Vodíkové autobusy byly dost in v první dekádě našeho tisícíletí https://en.wikipedia.org/wiki/Fuel_cell_bus , teď to, myslím, vyšumělo. Není divu, moc smysl to nemá, bezemisní autobus se dá zařídit jednodušeji a levněji.

Partneři



CSCARGO
RSD
czechtoll

Krátce

Nadcházející akce

  1. Vánoční Nalaďte se v metru

    12. prosince
  2. Zážitková turistika v pražském metru

    14. prosince
  3. Křivoklátský expres

    14. prosince - 15. prosince