LOT_PRAGA_X-2021---WWW---III_728x90_new

Vodík míří do autobusové dopravy na Ostravsku. Kraj chce plničku na Hranečníku

Autobus Solaris Urbino 18 CNG v barvách Dopravního podniku Ostrava. Foto: DPOAutobus Solaris Urbino 18 CNG v barvách Dopravního podniku Ostrava. Foto: DPO

Moravskoslezský kraj se jako první hlásil k vodíkovému pohonu na železnici, nyní jej chce ale nejprve vyzkoušet na autobusech. Ve

Moravskoslezský kraj se jako první hlásil k vodíkovému pohonu na železnici, nyní jej chce ale nejprve vyzkoušet na autobusech. Ve spolupráci s Dopravním podnikem Ostrava a ČSAD Havířov plánuje výstavbu plnicí stanice na terminálu Hranečník ve východní části Ostravy.

„Pokud vše půjde hladce, mohlo by se začít stavět příští rok,“ uvedl náměstek hejtmana pro dopravu Jakub Unucka. Výstavba plničky potrvá rok a půl a vyjde na 60 až 80 milionů. Kraj chce využít podporu ministerstva životního prostředí.

Počítá se s tím, že DPO a ČSAD Havířov by zkušebně provozovaly každý dva až čtyři autobusy, dohromady tedy maximálně osm autobusů na vodík. Unucka se už dříve vyjádřil, že vodík je pohon, kterému ze všech alternativ k benzinu a naftě věří nejvíc.

V ostravské aglomeraci ale nepočítají s vodíkem vzniklým z fosilních paliv, plnička by měla být autonomní a vyrábět takzvaný zelený vodík, který vzniká využitím přebytečné elektřiny k elektrolýze vody. Zatím jediná vodíková plnička v tuzemsku je ve středočeských Neratovicích. Pokud jde o železnici, vlak na vodík vezl poprvé cestující letos v září; stalo se tak v Německu.

Tagy ČSAD Havířov DPO Hranečník Moravskoslezský ostrava vodík
5 komentářů