Autobusy Rozhovory

Rozhovor: Transdev kupuje dalších 37 autobusů, pokukuje po dalších krajích

Nové autobusy SOR pro Transdev. Autor: Transdev
Nové autobusy SOR pro Transdev. Autor: Transdev

Na český trh osobní dopravy vstoupil s příchodem nového jízdního řádu nový hráč, nadnárodní obr Transdev. Firma získala v soutěžích Moravskoslezského kraje oblasti Bruntálsko, Krnovsko, západní Novojičínsko a Rýmařovsko, kde začala nyní jezdit. O půl roku později začne Transdev jezdit i na Bílovecku. Proběhl nástup na český trh hladce, jaké jsou další plány skupiny v tuzemsku? Odpovídá výkonný ředitel Transdev Česká republika Radim Novák.

Radim Novák. Pramen: Arriva
Radim Novák.
Pramen: Arriva

Jak hodnotíte zahájení provozu v Moravskoslezském kraje, proběhlo vše hladce?

Zahájení bylo velice náročné jak na přípravu, tak v samotné realizaci. Velký dík patří všem našim provozním pracovníkům na oblastech Bruntál, Krnov, Rýmařov a Nový Jičín a samozřejmě všem řidičům. Naši dodavatelé odvedli rovněž skvělou práci. Vždy, pokud nastává tak rozsáhlá změna jako je tato, dochází k nějakým problémům. Začali platit zcela nové jízdní řády, řidičům se změnily podstatným způsobem směny, došlo k plošné výměně odbavovacích strojků. Nyní po čtyřech dnech ostrého provozu bylo spoustu zádrhelů odladěno, nicméně ještě nás některé čekají. V některých lokalitách nejsou cestující spokojeni se změnami jízdních řádů, někde nesedí časové rozložení spojů a rovněž dochází ke zpožděním. Vše se průběžně řeší s konstruktéry jízdních řádů, což je nově společnost KODIS.
Bez zbytečného zabíhání do detailů bych si však troufl říci, že zahájení provozu proběhlo důstojně a pevně věřím, že tak bude nadále i v budoucnosti.

Už bylo dodáno všech 122 objednaných autobusů SOR?

Společnost SOR předala veškeré vozy dle plánovaného harmonogramu, který začal již v říjnu tohoto roku. Pro přípravu většiny vozidel do ostrého provozu byl tak dostatek času. Poslední část autobusů na CNG dorazila až v týdnu těsně před zahájením provozu a všechny byly řádně zprovozněny.

A podařilo se do autobusů sehnat dostatek řidičů? Kolik jich máte?

Pro současný provoz máme dostatek řidičů, nejsou však všichni z oblastí, kde bychom je přímo potřebovali. Celkem potřebujeme 185 řidičů, nynější stav je takový, že oblasti na severu mají řidičů více, naopak v oblasti Nového Jičína potřebujeme řidiče přibrat. Obecně v lokalitě Novojičínska je situace složitější, neboť došlo k rozdělení oblasti na dva provozní celky a tím vznikla vyšší potřeba řidičů. Dále několik oblastí má pozdější náběh jako například Bílovecko a i zde dochází k určité provozní neefektivnosti a vyšší potřebě řidičů.

Kolik jste převzali řidičů od Arrivy, která v oblastech působila před vámi?

Situaci průběžně řešíme, řidiče doškolujeme. Od společnosti Arriva jsme přebrali většinu místních řidičů, taktéž jsme si ponechali řidiče menších dopravců, kteří v daných lokalitách působili.

Jak řešíte zázemí pro údržbu autobusů?

Zázemí pro zaměstnance a pro autobusy řešíme dle možností v daných lokalitách. Částečně jsme využili prostory, kde původně působila společnost Arriva, avšak tyto jsme zrekonstruovali a podstatně vylepšili. Zčásti jsme našli prostory nové, modernější a vhodnější pro naši koncepci. Tím v některých provozech došlo ke změně provozovatelů servisních služeb.

Kolik dalších autobusů (u koho a za kolik) objednáte pro Bílovecko?

Pro oblast Bílovecka plánujeme nasadit minimálně 37 nových autobusů. Autobusy menší velikost včetně CNG 10,5 (celkem 14x) bude dodávat společnost SOR. Autobusy větší kapacity (celkem 23x) bude dodávat výrobce IVECO. Celková investice dosáhne zhruba 190 milionů korun včetně DPH.

Půjdete do dalších soutěží v jiných krajích?

Situaci v ostatních krajích samozřejmě sledujeme a vyhodnocujeme. Nyní pro nás byl prioritní plynulý rozjezd nových provozů. Do budoucna se určitě do dalších krajů podíváme.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Laďa
Host
Laďa

Líbí se mi tyto PR články. Fotky manažerů, hezké nic neříkající čtení. Ale dejme si fakta: Na stránkách firmy (https://www.transdev.com/en/cz/) se hned v úvodu lže. Chlubí se 165 novými, moderními autobusy. Linkové Sorky nejsou moderní autobusy. Jejich koncepce je stará 15 let. Tím netvrdím, že je špatná. Ale nástupní prostor v přední části je velmi stísněný a za celých 15 let sbeze změny. Takže mají pouze nové autobusy. Kde vzali těch 165? Trochu mi to připomíná syndrom malého přirození. Proč se chlubí něčím, co ještě nemají? Dále se na stránkách objevuje nabídka práce, kde je jedním z požadavků bod: Potřebnou… Číst vice »

Martin
Host
Martin

proč 165? Protože budou jezdit MHD Studénka stačí si to přečíst…..

Apollo
Host
Apollo

Plně souhlasím a střetu zájmů Struhalova raději nemluvím

dědek
Host
dědek

Líbí se mi, že nakoupí nové autobusy a jdou na věc. Bohužel na dráze jsou vypisovány soutěže tak, že vítěz může klidně jezdit se starými vraky.

Laik
Host
Laik

SOR jsou bezkonkurenčně nejošklivější autobusy na našich silnicích.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Na krásu se nejezdí – podstatná je účelnost, spolehlivost, cena a náklady na provoz: kdybyste se u „SORáčů“ zaměřil na tyto vlastnosti, byla by kritika příhodnější. Ale pro dopravu na krátké vzdálenosti snad i ty SORy nakonec postačí …

PetrB
Host
PetrB

Ja fakt nechapu, ze vetsina megakoncernu musi kupivat kramy jmenem SOR

Ludvík
Host
Ludvík

Velmi pravděpodobným důvodem je nízká cena

Martin z Moravy
Host
Martin z Moravy

A samozřejmě i nízká životnost a kvalita. Bohudík za Mercedesy a Iveco. Ikdyž nechci předjímat, třeba se nová generace nízkopodlažního SORu tentokrát povedla.

petr.r
Host
petr.r

kde jste zjistil, že SOR je krám, třeba jsem viděl jezdit SOR LILI který se vyrobil před více jak dvaceti lety.

Daniel
Host
Daniel

A po celém dni stráveném v tomto úžasném typu vozidla máte hlavu jak pátrací balon, a to od dunění motoru. Dále úžasná kabina řidiče s tunelem na vstupu do ní, kde pokud nejste trpasličí postavy, a zapomenete na něj, tak máte semo tamo nějakou tu bouli, ne-li rozbitů hlavu, nemluvě o uskladnění osobních věcí řidiče, není kde. Prostor pro cestující také není zrovinka co se týče velikosti to nej, v nízkopodlažce se na sedačky vystupuje po cca 30 cm schodu, a to ponechávám stranou zadní prostor. Takže ano cestující nastoupí rychle do vozu, ale uvnitř stejně šplhá do výšin, pak… Číst vice »

Spidour
Host
Spidour

Oni jsou tam vsichni v tech megakoncernech hlupaci a nechodi do spravnych diskuzi, aby se dozvedeli, ze je to kram.

Martin
Host
Martin

Prosím vyjmenujte nějaké relevantní důvody proč je to krám. Vynechte vaše pocity chci podložené věci. Pokud je nemáte zrovna si dejte facku.

Lukáš
Host
Lukáš

Jeden z důvodů je převod řízení, člověk udělá volantem 3 krát více otáček, než u Iveca, další důvod je řazení lanovody bez posilovače, ujet s tím 300 km denně a jsem nadrenej, jako kdybych uklidil 30 metráků uhlí.

Sten.
Host
Sten.

Autobusy SOR se staly už krámy po přechodu na E4 kdy úprava motoru na vstřikování močoviny díky nevhodné konstrukci byly použitelné pouze u zánovních vozidel a krátkodobě po servisu. O řazení s lanovody už byla řeč a výkřik do tmy se vzduchovým posilovačem pro toto řazení byl také zážitek kdy dokázaly zařadit i dvě rychlosti v jeden momentu. Nástupem generace SOR (2007) jsme vyškoleni na přepracování palubních desek kdy nezávisle na čase,teplotě,provozu a hlavně vůli řidiče nefungují ukazatele „nepodstané“ pro řidiče rychlost,otáčky,palivoměr,teplota atd. „Nové“ SOR CN 10,5(2012) pod -5 vykazují takovou hlučnost posilovače řízení že není třeba se obtěžovat s… Číst vice »

Jirka
Host
Jirka

Bude i nějaká zpráva o ČSAD Vsetín a jeho náběhu? Zatím jak sledují okolí tak je běžné počítat v autobusech, kde cestuje víc jak 20 cestujícíh se zpožděním 5-20minut (občas i přes půl hodiny). Nejčastěji nefungoval strojek na odbavování, dveře (jednou i přední a cestující museli chodit do autobusu zadními dveřmi), občas jim počítač přidá stanice, které nejsou v jízdních řádech a další specialitky nových autobusů 🙂 Také mě velmi překvapil autobus, který je stejné společnosti, má více zastávek na trase a cestu má podle jízdního řádu stihnout rychleji než dálkový autobus (možná proto má první týden provozu pravidelně 7… Číst vice »

Partneři