Správa železnic zbourá část nádraží, které prošlo před 11 lety opravou
Město nabízelo využití části budovy, Správa železnic to odmítla. Ze 123 let starého nádraží se stane přízemní objekt.
Správa železnic se rozhodla odstranit část budovy nádraží v Holešově. Stavbu z roku 1888 promění na přízemní budovu. Proti plánu je město, vznikla už i petice na záchranu budovy. Budova přitom prošla před jedenácti lety rekonstrukcí.
O plánech Správy železnic informoval městský úřad ve své vlastní televizi. Podle Viktora Vika, který je na Správě železnic náměstkem ředitele organizační jednotky pro techniku oblast Olomouc, je stávající budova náročná na údržbu nebo vytápění a je potřeba ji zmenšit jen na velikost nutnou pro zachování provozu železnice. „Budova bude snížena o jedno patro, stane se z ní přízemní budova,“ řekl Vik holešovské televizi.
Správa železnic podle svých stránek chystá akci ještě na letošní rok. „Předmětem akce je optimalizace obestavěného prostoru nádražní budovy a oprava její zachované části, konkrétně zázemí pro cestující (vestibul s čekárnou, WC), služeb (prodej jízdenek, úschovna zavazadel), prostor provozovatele dráhy (dopravní kancelář, zázemí zaměstnanců) a technologie zabezpečovacího zařízení. Odbourány budou nevyužívané části budovy,“ uvedla o zakázce.
Teď Správa železnic chystá rekonstrukci kolejiště. Stavba naváže na dopravní terminál Holešov dokončený v roce 2018.
V petici žádají úctu
Proti bourání vznikla petice, zatím má přes tři stovky podpisů. Její autorka Olga Svátková ji bude adresovat ministrovi dopravy a generálnímu řediteli Správy železnic. „Přejeme si, aby vedoucí pracovníci Správy železnic přistupovali k výše zmíněné historické stavbě a k jejímu pěknému, estetickému okolí s úctou, jakou si zaslouží a aby vzácnou architektonickou památku z 19. století v Holešově zanechali postavenou pro další generace,“ uvedla v petici.
Starosta Holešova Rudolf Seifert (TOP09) uvedl, že Správě železnic nabídl využití budovy pro potřeby Městské policie, zázemí řidičů autobusů nebo jako centrum volného času. „Bylo nám sděleno, že stát do cizího majetku nemůže investovat. Je nám to velmi líto, zmizí velmi historická budova,“ uvedl Seifert.
V Holešově chystá Správa železnic velkou modernizaci samotného kolejiště a celé stanice, vypsala soutěž za 354 milionů korun. Vznikne jedno vnější nástupiště a druhé poloostrovní jednostranné. Obě nástupiště budou mít nástupní hranu 550 mm nad temenem kolejnice a budou přístupná bezbariérově z centrálního přechodu. Ten bude navazovat na průchod výpravní budovou a bude zabezpečen návěstidly a výstražným systémem pro cestující. Celá stanice dostane nový orientační a informační systém, nástupiště budou rozdělena do sektorů. Na nástupištích a z obou stran centrálního přechodu budou umístěny hlasové majáčky pro nevidomé. Součástí akce bude i trhání kolejí: dosud jsou ve stanici tři dopravní koleje a devět manipulačních kolejí. Po rekonstrukci zde zůstanou tři dopravní a pět manipulačních kolejí.