Správa železnic vypraví u Břeclavi prezentační vlak, pojede 200 km/h
Na české železniční síti bude v pondělí opět po čase k vidění vlak jedoucí rychleji než povolených 160 km/h. V
Na české železniční síti bude v pondělí opět po čase k vidění vlak jedoucí rychleji než povolených 160 km/h. V souvislosti se slavnostním ukončením rekonstrukce nádražní budovy v Břeclavi jízdu organizuje Správa železnic (SŽ). Jízdu vnímá i jako reklamu.
„Prezentační jízda se koná proto, abychom ukázali možnosti zvýšení rychlosti na české železnici na 200 kilometrů za hodinu,“ uvedla mluvčí SŽ Nela Friebová. Souprava tvořená vectronem ČD Cargo a dvěma vozy Českých drah vyvine rychlost 200 km/h na trati mezi Břeclaví a Brnem. Odjezd z Břeclavi je v 11:15, svezení je jen pro zvané.
Generální ředitel SŽ Jiří Svoboda má na palubě prezentovat podrobnosti k plánům na zvýšení rychlostního maxima ze 160 km/h na 200 km/h. V minulosti se nejčastěji zmiňovaly především nové úseky 4. koridoru, úsek Plzeň – Ejpovice na 3. koridoru i další traťové úseky (např. Břeclav – Vranovice, Dluhonice – Olomouc, Choceň – Pardubice, Kolín – Poříčany).
Rychlostní maximum české železnice ustavila před 15 lety (18. listopadu 2004) jednotka pendolino (680.001) Českých drah. Na koridoru u Břeclavi mezi Vranovicemi a Podivínem dosáhla při testech rychlosti 237 kilometrů za hodinu.
Rekord je platný dodnes a o jeho možném překonání se zatím neuvažuje. Původně se plánovaly s pendoliny i rychlejší jízdy kvůli možnému nasazení v Rakousku a Německu, nikdy ale na ně nedošlo. Rychlost 200 kilometrů v hodině ale zas tak vzácná není. Naposledy jel vlak touto rychlostí na tuzemské konvenční síti 9. prosince v rámci testovacích jízd na trati Břeclav – Brno. K překročení maximální povolené rychlosti 160 km/h musí vždy vydat souhlas Drážní úřad, který tak učiní při splnění řady především bezpečnostních podmínek.
Vyjádření Drážního úřadu:
Souhlas k provedení zkoušek rychlosti jízdy 200 km/h vydalo na základě předložených dokumentů 4. prosince 2019 olomoucké pracoviště DÚ. Konkrétně je možné zkoušky vykonávat mezi Břeclaví a Brnem v úseku Podivín (mimo) – Vranovice (mimo), a to v traťové koleji č. 2. Kilometricky to vychází od 96,000 do 112,420 km trati. Zkušební jízdy jsou povoleny v termínu od 9. 12. 2019 do 28. 2. 2020.