Správa železnic vylepšila přejezd hlásící přestupky. První spustila u Třince
Automatický kamerový systém by měl postupně dohlížet na disciplinovanost řidičů i na dalších přejezdech.
Správa železnic vylepšila přejezdovou technologii, která automaticky hlásí přestupek řidiče příslušným orgánům. Inteligentní systém přestupky sám roztřídí a informace pošle policii nebo obci s rozšířenou působností. První takové zařízení bylo spuštěno 1. února na přejezdu v obci Vendryně u Třince.
Kamery u přejezdu registrují spuštění světelné výstrahy a po uplynutí přiměřené doby na reakci řidiče zaznamenají průjezd každého auta. Dokumentaci o přestupku pak předají na servery policie. Software je automaticky roztřídí a informace o přestupcích aut do 3,5 tuny postoupí příslušné obci s rozšířenou působností.
„Pro řidiče takový přestupek na železničním přejezdu znamená záznam 7 bodů do jeho bodového hodnocení, vedle toho mu hrozí také pokuta až 5 000 korun a zákaz řízení motorových vozidel až na šest měsíců,“ uvedl ředitel dopravní policie Jiří Zlý. Finanční prostředky z výběru pokut poputují do rozpočtů obcí, které budou příslušnou agendu vyřizovat. Porušení zákona v případě vozidla nad 3,5 tuny připadne automaticky k řešení dopravnímu inspektorátu policie.
„Přejezdu ve Vendryni patří prvenství z pohledu způsobu finálního zpracování zdokumentovaných porušení zákona. Reagovali jsme na poznatky policistů a jejich zvýšené nároky a kamerový systém jsme vylepšili takovým způsobem, aby byl bez zásahu obsluhy schopný záznamy sám také vyhodnotit a předat příslušnému orgánu,“ uvedl mluvčí SŽ Dušan Gavenda.
Technické řešení loni obstálo ve zkušebním provozu, jeho ostré nasazení letos v lednu schválila policie a ministerstvo dopravy. Automatický kamerový systém by měl postupně dohlížet na disciplinovanost řidičů i na dalších přejezdech. Kamery jsou podle SŽ schopné zachytit přestupky i při mlze nebo sněžení, rozeznají také zahraniční vozidla.
Na české železnici přitom nejde o úplnou novinku. První kamery na přejezdu, jejichž záznam obstojí u správního řízení, instalovala Správa železnic před více než pěti lety ve středočeských Úvalech. Fungují ale trochu jinak. Systém zachytí hřešícího řidiče a záznam dostane městská policie. Ta zpracuje podklad a posílá věc do Brandýsa nad Labem na odbor dopravy, který následně vede příslušné správní řízení. V Úvalech jsou přitom spokojeni. „Jak je i z tabulky patrné, tak skutečně dochází ke snížení přestupků na železničním přejezdu,“ sdělila velitelka tamní městské policie Jana Králová. Tabulka je pod článkem.
Podobně (s vylepšeným kamerovým systémem) fungoval od roku 2020 i přejezd v Uhersku, po zkušebním provozu jej ale Správa železnic vrátila poskytovateli.