Správa železnic uzavře dočasně lávky na výtoňském mostě
Železniční most přes Vltavu ve Výtoni, stav duben 2023. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz
Důvodem omezení je instalace čidel, jedna lávka bude vždy průchozí.
Důvodem omezení je instalace čidel, jedna lávka bude vždy průchozí.
Jak moc reálné by bylo vybudovat železniční tunel pod Prahou mezi Roztokama a Smíchovem? S podzemními stanicemi na Smíchově, Malé Straně. A taky v Dejvicích kde by byl možný přestup na vlak na letiště. Kdy taková trať by sloužila nejen pro osobní ale i pro nákladní dopravu? výstavba 13 km dvoukolejného tunelu nemůže být zas až tak nemožné.
https://mapy.cz/turisticka?mereni-vzdalenosti&l=0&rm=9gyD7xYRFBJQfLSFDf02CQewefjDemvfinf0MANfMO0NfFOAnfGM01eqTBNe.v2NfKiHnfTfJgfbrJ8fZSLNf1uN1fc4ONfdnO1ffyQnfbJS1fcoV1f13-nfTegSNf4ogT0fK5gSNfQkgO1fUJgO0f6J-nfOogPnev9-0expW0e.bV1ep5-N3p4T1ed9Rne9GU1el4T1eqngPnd3mVndip&x=14.4159419&y=50.1205520&z=13
Když máte peníze tak jde dneska skoro všechno, stačí se mrknout třeba do Dubaje.
Takže to stejně dopadne ajak Ivančický viadukt.
Doufám, že bude stará konstrukce přesunuta do míst, kde si ji do správy převezmou památkáři a nebude překážet ve stopě železnice. Na rozdíl od Ivančického viaduktu tu moc místa na umístění nového mostu není a nebude.
Výstavba nového mostu v Ivančicích byla urychlena po zjištění narušením statiky toho původního, kde došlo k pohybům v základech. Tyto pohyby pokračovaly u starého viaduktu i po ukončení provozu. Zachovat starý most v plném rozsahu by znamenalo provést rozsáhlou sanaci pod jeho základy a repasi geometrie celého mostu a na to neměl tehdy (a přiznejme si i nyní) nikdo peníze. Rozhodně ne památkáři. Proto bylo na základě posudku statika přikročeno k ubourání hroutící se konstrukce a ponecháno stabilní torzo. Ovšem někteří tu stále vidí spiknutí mocných vůči starému mostu.
Jak jen to ti Britové dělají, že jim Tower Bridge nezkorodoval. Přitom je podobně starý a ještě se zvedá.
To bude něco špatně.
Ale potřebujeme šrot, tak Výtoňský most zbouráme dřív než spadne. A sepíšeme petici pro demolici Tower Bridge. Kvůli bezpečnosti aby se někomu něco nestalo. Není možné tak zanedbané mosty ani v Praze, ani v Londýně provozovat.
Hodně zoufalá demagogie, pro fanatické zastánce zachování velice typická. Ještě jste tam zapomněl zmínit alespoň jednou Karlštejn, dvakrát Pražský hrad a třikrát Golden Gate Bridge, je vidět, že jste stále ještě pouhým žabařem.
Mnohem zoufalejší jsou „vtipné“ demagogické poznámky zastánců šrotace, o tom, zda po otryskání barvy zbyde něco víc než hromada železitého prachu. Je jasné, že reko bude dražší, to je vždy, když se nýtuje místo svařování. Drobná výhoda je, že most je snýtován z klasických hutních profilů, takže by se dala udělat dokonalá replika. Samozřejmě to bude chvíli trvat. Ale když to šlo před 100 lety, tak proč ne dnes. Kdyby SŽ místo snahy vysvětlit, proč to nejde a soutěží na nový most, začala s rekonstrukcí, už je za ten čas a za ty peníze 1/3 mostu kompletně opravená.
Hmm. Počítat se zachováním dvojkolejného mostu ve chvíli, kdy je zcela očividné, že je kapacitně nedostatečný a nový projekt umožňuje kompletně přepracovat celou lokalitu včetně nevhodného profilu pro tramvaje… To je takové zvláštní. Připomíná mi to odpůrce SOKP argumentující jakousi regionální trasou. Jste holt staromilec, však i to je názor a nikdo Vám ho nebere, jen se domnívám, že jste asi tak 122 let za opicema. Pevně věřím, že už kvůli všem zúčastněným budou mít na MD rozum. A že nám to ty davy turistů s fotoaparáty, kteří kolem mostu běhají a jsou z něj nadšení, a které dosud nikdo… Číst vice »
Pak už nezbývá než zrealizovat Svobodův plán pro obnovu mostních staveb v Evropě. Po demolici na Výtoni se nově vzniklé uskupení demoličních firem přesune postupně na všechny nebezpečné historické mosty. Bude to pro místní osvobození jak od strachu, že starý most spadne a také od nájezdů turistů. Co si ti lidé kvůli těmto šrotům vytrpěli strachu. Zakázek bude dost, to máte Tower bridge, řetězák u Stadlece, Hohenzollernbrücke v Kolíně, Rendsburger Hochbrücke, samozřejmě i Forth Bridge v Edinburgu. A pro jistotu i Eiffellovku, dráhu ve Wuppertallu apod.
Když už tu píšete o řetězáku u Stádlece, tak se koukněte jaké je na něm omezení.
A jaký most Hohenzollernbrücke v Kolíně myslíte? Ten nový s větším profilem a svařovaný?
Ten, co je postavený jako replika toho starého, který náckové vyhodili do povětří.
Právě že to je jen replika s vizí pro nový provoz.
Starý most je nýtovaný a spoustou detailů, které na novém mostě nejsou. A prostřední konstrukce jsou šroubované…
Všechny tři jsou repliky, jenom jeden si zreplikovali nadvakrát.
Klasika, co jde v Německu, za nic na světě není možné udělat v Praze, Navíc po přidělání konstrukce na třetí kolej by Výtoňský most vypadal stejně jako ten v Kölnu. Takže stačí jen zajet do Německa, obšlehnout most a projekce je vyřešena.
Jenže v Německu přidělávali nový most ke staré konstrukci a kopie to není. Jen je to podobné, větší a vyhovuje to určitě novým požadavkům na současné vlaky.
Architektonická soutěž odmítla toto řešení v podobě přidání mostu vedle.
Postavením nějaké kopie za stávající most si zabijete zase nevyhovující parametry (bezpečnou šířku, izolační vzdálenosti pro 25 kV a hluk)
Já bych řekl, že první je původní opravený po vyhození do vzduchu.
Druhý je taky opravený, ale modernější technologií – šroubované spoje.
A třetí je svažovaný most. Jen se snaží napodobit ty původní dva, a protože to tam architektonicky takto bylo, tak v celkovým panoramatu se to ztratí. Replika ani kopie bych tomu neříkal.
Hezky je rozlišení technologií vidět na portálech: https://de.wikipedia.org/wiki/Hohenzollernbr%C3%BCcke_(K%C3%B6ln)#/media/Datei:Hohenzollernbr%C3%BCcke_K%C3%B6ln_von_oben.jpg
Vy jste pěknej vztekloun…on má prostě jen svůj názor a vy ho za něj těžce urážíte. Sám nemám jednoznačný názor, ale obojí je možné i stavba nového i rekonstrukce, jde jen o to, jestli se chce a co to bude stát. Otázka je potom i s úpravou na 25 kV. A co se týče třetí koleje, jste si jist, že je opravdu tak nepostradatelná? Mimochodem, než začnete urážet mě, že tomu vůbec nerozumím, jsem 150 let pozadu a idiot, tak bych chtěl říct že sám jsem stál před rozhodnutím na rekonstrukci / novostavbu historického příhradového stožáru, který byl původně vyroben… Číst vice »
„most zbouráme dřív než spadne“
Správně, soudruhu! Mosty se mají měnit, až potom co spadnou!
Tak ono tahat šrot z Vltavy by znamenalo další náklady a výtěžek by nebyl tak velký.
A jinak za války se běžně mosty obnovovaly až po té co je bomby zničily a most tak spadnul.
Dělají to tak, že most je navržen úplně jinak než ten most železniční. Dovedu si u Tower Bridge představit výměnu spousty částí, navíc jeho uzavření není krizové.
Proč se prosím ale začne řešit oprava Výtoňského mostu až když je po konci životnosti? To jsme nevěděli dříve? Právě proto, že jde o kritické místo v Praze. To je asi jako když zákazník neservisuje a neudržuje soustruh, ten se mu rozbije a oni vynadají servisákům, že jim zdržujou výrobu a opravují jim totálně zničený stroj. No a protože nemůžou vyrábět a servisáci za to podle nich můžou, tak jim ještě odmítnou zaplatit.
Protože nikdo nepočítal s opravou tohoto mostu, tu můžou požadovat jen mimoni. Tato konstrukce není přizpůsobená k tomu, že by se měla opravovat. Normální mostař se vám pod opravu tohodle mostu nepodepíše. Prohlášením za památku hodili památkáři vidle do normálního postupu a to je nahrazení staré vyžilé konstrukce novou konstrukcí s
parametry pro současný a budoucí provoz.
Soustružníkovi nikdo pod rukou soustruh jako památku neprohlásí, a kdyby, tak si dá moderní CNC vedle a bude dělat na něm. Soustružník taky normálně odepsaný, vyžilý soustruh s velkými tolerancemi dá do šrotu.
Přesná replika by snad měla být průchozí i u památkářů, nebo památkáři chtějí defektoskopií ověřovat každý centimetr dílů mostu a vyřezat z toho jen špatné části? Normálně bych objednal v Arcelloru potřebné množství oceli S355, pár chlapů, pneumatické nýtovačky, menší pec, montážní halu s jeřábem a můžu nýtovat do aleluja. Délky nosníku oměřím z původního mostu a za 2-3 roky mám zrekonstruováno.
Ne, přesná replika památkářům vadí.
Dnešní památková péče vyžaduje co největší zachování původních částí. Pokud se něco musí měnit, tak je snaha používat původní materiály a původní technologii. Což u toho nýtování může být problém.
Kromě toho, pro novostavbu platí jiné předpisy, než pro údržbu staré věci. To se v praxi ověřilo u rekonstrukce Výstaviště po požáru, kde postavit repliku staré čássti pavilonu kvůli dnešním normám de facto nelze.
> a za 2-3 roky mám zrekonstruováno
A ty spíše cca 3 – 4 roky budeš jezdit kudy?
A když budu stavět nový most tak kudy budu jezdit? A když most spadne tak kudy? Velice dobrá otázka.
Nový most postaví vedle během pár dní ho prohodí se starým. Vše se dá zvládnout do 4-5 let. Z toho vlastní realizace tak 2 roky.
Nový most by se dal postavit rychleji, nejnáročnější bude zvednout pilíře, podpěry a upravit předmostí pro 3 koleje.
Problém budou pneumatické nýtovačky, to už tu dělá jen málo lidí. Navíc je to překonaná technologie, která ponechá v konstrukci zase neuralgický bot takovéto konstrukce a bude to nadále háklivé na korozi.
I kdyby se měla dělat nějaká podobná replika, tak svařit.
Obnoví se spousta nepřístupných koutů, kde ta koroze bude řádit taky.
Prostě takovýto most nebrat do běžného provozu.
Konstrukce památkářům předat, ať si s tím dělají co chtějí, klidně to můžou celé zrengenovat.
Nýtovanou kopii dneska nikdo neudělá. Možná jako na oko, ale funkční to nebude. Svařovaná náhražka je jako zbourat Karlštejn a postavit znovu ze silikátových tvarovek. Tolik k tomu zachování příštím generacím.
Volný pád je třeba zaznamenat 🫠
Toho bychom se nemuseli dožít, samotná konstrukce váží skoro stejně kolik unese. A když neponese nic, tak vydrží fakt dlouho.
To máte jako se žárovkou, co vydržela 50 let v krabici… nesvítit.
Třeba by trvalé uzavření obou lávek pomohlo mnohým k prozření, v jak moc špatném stavu most je, což by mohlo urychlit vyřešení současné zabetonované situace.
Promiňte, ale to že dobrá správa kreslí debiloviny v nesouladu s pamatkovym statutem mostu, není důvod se podvolit tomuto nezakonnemu nátlaku, ale naopak důvodem vyrazit Bc. Svobodu
Původně tam byl jednokolejný most. Nestačil ani nostností, ani kapacitou.
Když si
památkářiaktivisté usmyslí jeho obnovení, tak mají všichni okolo srazit podpatky a zasalutovat, přestože jejich návrh je nefukční a nedostačující? A lidé co dlouhé roky studovali mosty se mají sklonit před někým z ulice, protože on je samozvaný památkář a rozumí tomu líp než všichni na světě?A když někdo řve že únavové trhliny se dají opravit, tak ani nemusí říkat jak se teda opravují? Stačí se zaklínat, že to jde a tehdy to uměli, aniž se řekne kdy bylo ono tehdy?
Stále platí, že se od roku 2024 omezí provoz o 40 % vůči současnému stavu?
https://zdopravy.cz/potvrzeno-sprava-zeleznic-vyrazne-omezi-provoz-na-moste-pod-vysehradem-141243/
Vypadá to, že to postupuje rychleji, než se čekalo. Aby nebylo omezení o 100%.
Ano Regiojet ze Smíchova zmizí, posilové vlaky S7 budou končit na Smíchově a většina spojů S65 taktéž.
O posilových spojích bych nemluvil, S7 se svými dvěma až třemi vrstvami (přičemž je tlak, aby i těch pár nejkratších, radotínských, bylo vedeno z/do Řevnic), je plnohodnotný koncept příměstské dopravy, protože všechny spoje zajišťují atraktivní přímou radiální vazbu až do centra. Nikdo z Poberouní a Radotína nechce studovat, jestli ho to náhodou nevysype už na Smíchově (a k většímu naprdnutí lidí občas půjde o zpožděný vlak jedoucí v čase dlouhého spoje). V okamžiku, kdy se půlka spojů v pd stane napáječem, a ty „lepší“ pojedou jen v delším intervalu, atraktivita končí a rozladění lidí se projeví i třeba v tom,… Číst vice »
Vidím tam Regionovy vozící lidi ze Smíchova na Hlavní nádraží. Několik za sebou, přes most po jedné a za mostem spojit šroubovkou, jelikož zhlaví na Hlavním by je po jedné nepobralo.
Ideálně zavřít obě strany a natrvalo. Aby se jim v Praze rozsvítilo.
Je smutné jak nerozhodný národ jsme. Moderní stavby realizovat je zde velké umění. Národní knihovna bohužel nic, Vltavská filharmonie uvidíme, moderní mosty na Výtoni v nedohlednu, VRT …
Kdyby se takto rozhodovali v zahraničí tak by třeba Sydney opera nikdy nevznikla, chce to vizionářství a odvahu.
Tak zrovna opera v Sydney, není dobrý příklad. Zvenku vypadá dobře, ale funkčně je trochu mimo. Pořád se snaží, aby aspoň trochu akusticky fungovala. A to, že museli vyhodit architekta, který jí nebyl schopen dostavět raději pomlčí.
Tak proč stavět muklům něco hogo fogo, ne?
Nehledě na to, že se stavěla 14 let (plán 4 roky) a stála 102 mil. (plán 7 mil.).
Akusticky má problémy stále, je fakt že opera v Melbourne je mnohem akusticky zdařilejší. Ale proste je to tak ikonická stavba, že ji zná celý svět a je to pro Austrálii i Sydney proste skvělá a fotogenická stavba.
Mám obavu, že jste s Petrem vystihli způsob myšlení modeerních architektů: nevadí, že to nefunguje, hlavně, že to je krásné.
Opera v Sydney má mizernou akustiku, ale je krásná.
Most pod Vyšehradem nestačí dnešnímu provozu a materiál už dožil, ale je součástí panoramatu.
Stavby Zahy Hadid jsou ikonické, ale nedají se udržovat a opravovat a navíc se dost lidí v místnostech bez pravých úhlů, které nesnášela, cítí nepříjemně.
Ostatně, Kaplický si údajně taky s postupy údržby (včetně mytí fasády) své letenské chobotnice taky hlavu nelámal.
O Calatravovi a jeho českém obdivovateli Kotasovi by se daly psát příběhy…
O památkové rezervaci jsme ovšem rozhodli. Také se můžeme rozhodnout přestavět část historické Prahy, ale jestli je tady lepší rychlé rozhodnutí než rozhodnutí dobré… Spíše věci zbytečně necháváme dojít za hranu, ale to nebude jen český národní rys. Hašteření se místo věcného konsensu, to je smutné.
Hašteření místo funkčního mostu. Nového.
Tady nejde o žádné hastereni ale o postoj dobre spravy a spousty technických fachidiotu, že zákony platí jen to, co považuji oni sami za závazně.
Přikaž oceli, že má mít pevnost vyšší, než zjištěnou měřením.
Lepší být fachidiot než škodná.
Už památkáři hlasovali, že fyzikální zákony neplatí?
Protože to co tam má vzniknout místo současného mostu je architektonicky opravdu slabé. A přitom by se z ostatních návrhů v “soutěži” dal vybrat kvalitnější. Ostatně jako u ostatních soutěží na mosty v Praze.
Na současném mostě ale nic „architektonicky silného“ taky není. Prostě tehdejší rychlá ocelová konstrukce. Pozměněná při zavádění troleje.
Výtoňský most je technická památka (tedy právě ta “tehdejší konstrukce”). Pokud však máme měnit panorama Prahy, mám na nový most vyšší nároky než jen “odfláklý podobný tvar, tentokrát v bílé.”
Ten most není panorama Prahy.
Proč by nebyl?
Protože Hradčany si každý fotí od mostu Legií, ne z Podolí.
Tak Hradčany se fotí i z Podolí i z vysehradu
Panorama Prahy nejsou jen Hradčany.
Ale taky mrakodrapy na Pankráci, Crystal na Želivárně atd. Nový most to fakt nezhorší, změní, ale nezhorší.
Což už jsou stavby mimo památkovou rezervaci…
A čím je?
A co z té památky zbyde, pokud v příštích nejdéle 30 letech bude celá konstrukce vyměněna? Replika. Pokud ho přesunou jinam, bude zachovaná autentická památka a ne kulisa jak v Disneylandu nebo v těch parcích v Číně, kde staví kopie památek z celého světa. Pokud chci zachránit památku, musí se jednat o původní památku, ne o kopii.
To si vážně myslíte, že Karlův most je z roku 1357? Většina kamenů už byla vyměněna za nové při opravách a rekonstrukcích. Když chci chránit památku tak musím zachovat vzhled, technické provedení a statiku (ne nutně v tomto pořadí), trvat na původních dílech je hloupost. A přesunutí nepřipadá v úvahu, hodnota mostu je právě v kontextu místa.
Není, protože ho otevřeli až v roce 1402.
Jen teda památkově „správně“ by se měly vybourat ty dva kesony, zasypat a do násypu zarazit dubové piloty a pilíře postavit o metr šírší, jak byly tehdy. A dát pryč elektrické osvětlení.
Na Karlově mostě je osvětlení plynové.
Třebas návrh 6, kterej nemá žádnou „nástavbu“ by mi tam vůbec nevadil .
Je omyl, že to někdo vyhlásil památkou. Občas přemýšlím, zda to vyhlásili z blbosti nebo chtěli opravdu škodit?
Barvou to nedrží, je to to poslední, co je na mostě důležité.
To je ale čistě subjektivní názor a zakládat rozhodování, zvlášť o takové důležité dopravní stavbě, jen na čistě subjektivních názorech a pocitech nějaké určité skupiny je poměrně nebezpečné.
Šlo by sem dát anketu, kdy bude červený terčík?
– ještě letos
– 1Q 2024
– 2Q 2024
– později
Jestli bude velký mráz. Tak to vidím na stopku na 3 krále. Nejpozději na Hromnice.
Dávám bolševikovi, ehm mostu, rok maximálně dva.
SŽ bude vědět i jestli si tam někdo neuprd. Most na spadnutí, ale bude nejvíc „Smart“ z celé železniční sítě.
Aby po opískování ještě bylo kam dát čidla.
Už Jára Cimrman experimentoval s vylehčováním mostních konstrukcí….
No jo, jenže to byl jiný materiál 😁
Jelikož Jára Cimrman toho znal víc než se říká. Byl v Anglii u konstrukce bitevních lodí a tam navrhl zpešovák: Svařováním odstraníte různé příložky a překládání materiálu, aniž byste zhoršili pevnost lodního trupu. A těch pár set tun se dá využít pro palivo a munici navíc.
Nemělo by se počkat, až bude zprovozněn Most inteligence?
Já jen, až tam něco odbrousí, tak by to taky mohlo spadnout… 🙂
Tak jak dlouho si budeme koledovat o průšvih? Konstrukce je přes 22 let za svou životnosti.
Snad v době pádu nebude nikdo na mostě.
Snad tam zrovna nebude happening zastánců takzvané záchrany 🙂
Koledujeme si o něj právě nějakých těch 30 let, donedávna to nikoho nevzrušovalo. Když je pozdě, najednou se to „řeší“. Různou měrou špatně.
A vy doma taky vyhazujete jídlo hned jak je po datu minimální trvanlivosti nebo nejdřív zjistíte skutečný stav a podle toho se rozhodnete? To, že někdo před sto lety plácl nějaké číslo ještě neznamená, že se s úderem půlnoci musí most rozřezat a odvézt do šrotu.
Ty strávíš noc na hajzlu. Na spadlém mostě umřou lidi.
Že by se někdo otravil pivem či máslem po dni spotřeby, to jsem ještě neslyšel…
Nebourači budou ještě rádi i za repliku, protože původní papírák brzy spadne nebo bude jen pro pěší.
Pokud necháš jídlo otestovat v nezávislé a vysoce odborné laboratoři s jednoznačným výsledkem, že už je mimo limity obsahu špatných látek a do týdne už bude smrtelně jedovaté, tak ho jíst asi nebudeš.
Ještě že se narozdíl od jídla dají mosty opravovat.
Akorát tenhle most není navržený, aby se dal opravovat.
Já dneska tu plesnivou bramboru vyhodil, ale vy z ní chcete zítra dělat výborné bramboráky.
Demagogie.
A ty únavový trhliny se zalepí nálepkou ? A silně vyrezlý spoje žvýkačkou ? Nebo se jen mají zatřít, aby to nebylo vidět ?
Po opravě by z něho zbyla akorát pozice na mapě, to už s origináloem nemá nic společnýho.
Tady se to furt víc a víc hemží odborníky zároveň na památkovou péči i stavarinu. Proč jste tady? Po takových je velká poptávka, hajdy do práce…
Já pracuju, copak vy ?
No a co? Stavby se zcela bězně opravují a poškozené části vyměnují. Kdyby se díly měnili průběžně tak tu nikdo ani nepípne, ale kvůli zanedbané údržbě Správou Železnic která hraničí s vandalstvím se jich bude muset při opravě vyměnit většina.
Takže výsledek by byl stejnej. Most kterej nevyhovuje parametrama, při změně trakce se stejně rozřeže . Akorát by už z původního mostu nebylo nic. A docela by mě zajímalo , jak měnit nosníky bez vyloučení dopravy. Je to jen obyčejná užitná stavba, která došla na konec životnosti. Kdo chce může si ji hodit někam na louku, nebo přepažit potok. Ale pokud se má využívat pro dopravu, tak musí být v první řadě bezpečná a vyhovující potřebám. Což tady není ani jedno. Dřív věděli, že co nestíhá, nebo nevyhovuje, že se mění. Původní most měnili už po necelých 20 letech. Pokud… Číst vice »
Tento most nemá konstrukci navrženou na opravu, natož aby se dal opravovat po částech.
Na to aby se dal opravovat by musel být navržen jinak a hlavně by ty spoje měli být šroubované. I tak je stále problém spojování starých a nových částí, kdy tuhost nového materiálu (nebude unaven) může ničit ještě víc starý.
Přesně tak. Na papíře (přednášce) to vypadá skvěle, ale realizace opravy má tisíc a jeden nezodpovězený a v podstatě nezodpověditelný otazník. Ve výsledku nám totiž velmi reálně hrozí, že to bude to trvat 3x tak dlouho, bude to stát nejméně 3x víc a po skončení prací se zjistí, že poslepovaná konstrukce zvládne jen pomalé jízdy jedné soupravy po dobu max. 10 let. A 25 kV/50 Hz se tam nevejde.