Správa železnic zasmluvnila přípravu nového mostu přes Vltavu. Kolokvium je fíkovým listem, zlobí se Scheinherr

Železniční most pod Vyšehradem. Foto: Jan SůraŽelezniční most pod Vyšehradem. Foto: Jan Sůra

Vítěz soutěžního dialogu má začít pracovat na architektonické studii.

(aktualizováno 9:40) Vítěz soutěžního dialogu na novou podobu železničního mostu přes Vltavu v Praze mezi Výtoní a Smíchovem získal první smlouvu na jeho přípravu. Správa železnic (SŽ) tento týden zasmluvnila kontrakt se společností 2T Engineering na dopracování jejího návrhu a konzultace v hodnotě 4,3 milionu korun. Vyplývá to z údajů v registru smluv. Podle smlouvy má jít o architektonickou studii a konzultace se Správou železnic.

K zasmluvnění došlo ještě před tím, než proběhne plánované technické kolokviu. To má ještě znovu posoudit, zda je nutné stávající most bourat. „Zdá se, že slibované technické kolokvium má být bohužel jen fíkovým listem a Správa železnic mezitím připravuje kroky ke zbourání,“ uvedl končící náměstek primátora Adam Scheinherr. Uskutečnění odborného technického kolokvia slíbil ministr dopravy Martin Kupka. Vítězný návrh v soutěžním dialogu počítá s demolicí stávajícího mostu.

Scheinherr je zastáncem rekonstrukce mostu, považuje ji za nejrychlejší a nejvhodnější řešení. „Paralelně s tím může být spuštěna příprava jednokolejné konstrukce umístěné v blízkosti mostu. Varianta s novým trojkolejným přemostěním bude dle harmonogramu Správy železnic připravena k realizaci až v roce 2026. Rekonstrukce je tedy nejrychlejším řešením pro zachování provozu na mostu,“ uvedl Scheinherr.

Ministr dopravy Martin Kupka ale takový výklad odmítá. „Nemůžeme přešlapovat na místě a zastavit všechny práce, dokud nebude definitivně jasno. Pokud se rozhodne o bourání, ztratili bychom nyní cenné měsíce,“ řekl Kupka.

Omezení provozu od příštího týdne

K podpisu smlouvy došlo jen pár dnů před tím, než na mostě kvůli jeho špatnému stavu začne nové omezení. Od 14. února dojde ke snížení třídy zatížení mostu z C3 na C2, to v konečném důsledku zamezí provozu nákladních vlaků. Počínaje rokem 2024 se traťová rychlost sníží na 20 km/h a na most nebudou moci vjet těžší drážní vozidla, zároveň bude po stávající konstrukci moci projíždět pouze jeden vlak. Celkové zatížení mostu se pro příští rok musí snížit na 60 procent současného rozsahu.

Kvůli stavu mostu a hrozícím problémům vyzvaly nedávno Středočeský kraj, Ropid a sdružení nákladních železničních dopravců ŽESNAD.cz ministra dopravy, aby co nejdříve rozhodl o tom, co s mostem bude dál. Autoři výzvy varují před možným kolapsem železniční dopravy v části metropole. Správa železnic vytvořila tento týden speciální stránky zabývající se problematikou mostu.

aktualizováno 9:40 o vyjádření Martina Kupky

Tagy 2T Engineering Správa železnic Výtoňský most železniční most pod vyšehradem
115 komentářů