Správa železnic ukončila modernizaci trati Olomouc – Uničov
Jde o vůbec první trať v České republice, na které budou všechny jízdy vlaků sledovány evropským zabezpečovačem ETCS.
Správa železnic (SŽ) dokončila modernizaci a elektrizaci vytížené regionální trati Olomouc – Uničov. Jde o vůbec první trať v České republice, na které budou všechny jízdy vlaků sledovány evropským zabezpečovačem ETCS. Mobilní část tohoto systému tak musejí mít v provozu všechny soupravy, které na trať vyjedou. Výhradní provoz pod ETCS začne od ledna, umožní mimo jiné zvýšení rychlosti až na 160 km/h. Cesta vlakem se v tomto úseku zkrátí ze 40 minut na méně než půl hodinu.
„Od roku 2025 bude výhradní provoz ETCS povinný na významné části naší sítě. Spuštění tohoto systému na trati z Olomouce do Uničova je důležitým krokem, protože si zde můžeme společně s dopravci provoz otestovat, a vyhnout se tak některým komplikacím, které se zaváděním výhradního provozu evropského zabezpečovače mohou být spojeny,“ uvedl šéf Správy železnic Jiří Svoboda.
Stanice a zastávky jsou nově bezbariérové, rekonstruovány byly výpravní budovy v Bohuňovicích a ve Šternberku, úsek byl elektrizován.
Od prosince se na trať vrátí také vlaky mezi Uničovem a Libinou, která rovněž prošla kompletní rekonstrukcí a elektrizací. Rychlost na trati byla zvýšena na 100 km/h, nástupiště ve stanicích a zastávkách jsou nyní bez bariér a v Libině byla modernizována výpravní budova. V rámci modernizace vznikla nová zastávka Troubelice střed, která bude cestujícím blíže než stávající stanice.
V těchto dnech je také dokončována rekonstrukce navazujícího úseku do Šumperka, který bude mít podobné parametry. Odstraněny byly propady rychlosti a modernizováno bylo celkem devět přejezdů. Cestující se na trať podle SŽ vrátí na začátku příštího roku.
České dráhy na trať přechodně nasadí dvoudílné elektrické jednotky řady 650, doplněné o dvě klasické soupravy s elektrickou lokomotivou řady 362. Během příštího roku mají od Škody Group obdržet 20 třídílných elektrických jednotek řady 640 RegioPanter s určením pro Olomoucký kraj. Poté se jednotky řady 650 přesunou do Moravskoslezského kraje.
Modernizovaný a elektrizovaný úsek Olomouc – Uničov je první tratí v Česku, na které budou jezdit vlaky výhradně pod dohledem zabezpečovače ETCS. Projekt jsme dnes představili médiím a zástupcům samospráv na prezentační jízdě. Cestujícím se zkrátí cesta ze 40 na 18 minut. pic.twitter.com/KChJiQiDI7
— Jiří Svoboda (@jirisvoboda_cz) December 2, 2022