Správa železnic ukončila modernizaci trati Olomouc – Uničov

Slavnostní ukončení modernizace trati Olomouc - Uničov. Pramen: Správa železnicSlavnostní ukončení modernizace trati Olomouc - Uničov. Pramen: Správa železnic

Jde o vůbec první trať v České republice, na které budou všechny jízdy vlaků sledovány evropským zabezpečovačem ETCS.

68 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
jip

Zajímá mne, zda výhradní provoz od ledna znamená i pro případné mimořádné události (např. stržená trolej), kdy je třeba vlak stáhnout z trati a zda tam pak SŽ dopravuje soupravu na opravu něčím co ETSC má.

PepaM

PMD a jízdy po vyloučené koleji jsou možné i bez ETCS.

zesp

Měl jsem tu níže jednu otázku, na kterou zatím nikdo neodpověděl. Budou traťové rychlosti umožněné pouze v závisloti na jízdě pod ETCS návěstěny rychlostníkem, jak je tomu zvykem dosud (bez ETCS)? Např. na té Uničovce, kde je teď 100 bez ETCS, ale má být až 160 s ETCS, doplní se tam rychlostníky se 160 km/h, nebo to bude pro nezasvěcené jen „virtuální“ rychlost?

Filda

Fyzicky tam bude pouze rychlostník na 100 km/h. Rychlosti nad (až na těch max 160km/h) uvidí pouze strojvedoucí prostřednictvím ETCS, kdy je bude mít zobrazené na DMI na stanovišti. 🙂

Jan

Kolika dalších dopravců (mimo ČD) se ten výhradní provoz s ETCS na této trati vlastně dotkne? Co tam jezdí za náklady?

Jiří Kocurek
micek

Zarazilo mne, že tam moc nejsou odvraty. Myslel jsem, že to tak nějak patří k ETCS (brzdné křivky, prokluzy apod.). Nevíte proč tam nejsou narozdíl od jiných staveb z poslední doby?

Dušan

Je tam použité jedno z možných řešení, a to tzv.ochranná dráha, tzn. že za cestovými/odjezdovými návěstidly k nejbližšímu bodu ohrožení(námezník) je vzdálenost Lmin = 100m konfiguračně.Druhou možností je dělat SW tzv. výluku vlakových cest pro V>60 kmh, což má být na Beroun-Plzeň.Anebo odvraty, ale to je drahé, resp. nutné až pro V = 200 kmh a víc a zde je Vmax=160 kmh. Třeba na Pardubice-Hradec Králové nebo Brno Horní Heršpice-Zastávka u Brna taky žádné odvraty nebudou.

Gawain

Já nejsem úplně novinář, ale kdybych psal článek o modernizaci trati, na které se sníží doba dojezdu ze 40 minut na 18, rozhodně bych nenapsal na “méně než půl hodiny”, ale třeba na “‘méně než polovinu”.

zwi

Srovnávate hrusky s jabkama. Za 18 minut to da (od 11.6.) jen spesnak, ktery pojede v teto konfiguraci s pouze jednou zastavkou (sternberk) jen parkrat denne. Ve vetsine pripadu ma ten spesnak vic zastavek a trva mu to pres 20 minut. Pricemz dnes to da za 27 minut. Takze o polovicnim case nemuze byt rec. Osobakum to dnes trva +-40minut. Pricemz po rekonstrukci to bude +-pul hodina. A tyto udaje jsou spravne v clanku. Opet nijak blizko „za mene nez polovinu“, jak uvadite.

milan

S těmi kategoriemi a rychlostmi vlaků je to těžké. Před lety mi do mailu došlo neskutečně bizarní video, kde jistý okleštěný tehdejší hejtman OK odpovídal na dotazy daňových soustrastníků. Jedna nebohá žena, se ptala, proč musejí v obci Hlušovice opravovat současně oba dva mosty, když se díky tomu nejen ona nemůže dostat do své obce přímo, ale velkou objížďkou. Tehdejší hejtman ji odpověděl, aby byla v klidu a vydržela, že až bude stavba nové tratě hotová pofrčí rychlíky po trati 160 km/h. (Což ona jako obyvatelka obce jistě využije) Ten žlutý vůz je ten samý prasečák pro vepříky, který má… Číst vice »

král j

Modernizovaná budova v Libině. Byla zde čekárna, pokladna, byty. Bude i ve zmenšené budově? Nebo budou cestující čekat venku?

zesp

Budou čekat kaštanové hezky venku. Nač je pouštět do budovy, ještě to tam pošlapou, takovou hezky opravenou budovu. To je bohužel současný trend SŽ, opravit a zavřít… Nebo sice nechat jen chvíli každý den otevřeno, ale nejlépe v době, kdy moc cestující nejezdí, aby se tam moc nazašpinilo… A když bude stanice řízena dálkově a nikdo tam nebude, tak nebude otevřená ani čekárna, s tím počítejte…

Granja

Bohužel, jak se obecenstvo k veřejným věcem chová, tak se s nimi následně nakládá. Nakonec to odnesou i ti slušní.

Dnes důchodce

Mám dotaz na odborníky na ETCS. Nedávno jsem po spuštění zab, zař, v Dluhonicích, pozoroval na cestovém návěstidle , umístěném na zábrzdnou vzdálenost za vjezdovým návěstidlem od Přerova, návěst výstraha, jedno žluté světlo a pod nim kmitaly dva zelené pruhy. Na tuto návěst vjížděl do přímého směru „Luhačovák“ s Vektronem, asi pod ETCS. U dalších vlaků, pokud měly postaven jen vjezd, byla klasická „Výstraha“ s jedním žlutým světlem. Cestové návěstidla v 1 a 2 koleji z Přerova jsou umístěna před prvními vjezdovými výhybkami, ve 2 kol. pro 100Km/h, dva zelené pruhy a možná i žlutý pruh. V úseku je z… Číst vice »

Filda

A ten dotaz jest?

Jinak ČD Vectron pod ETCS určitě nejel. ETCS fyzicky mají, ale není „oživené“.

A terminus technikus: Ještě jsem na návěstidle v životě opravdu neviděl kmitat dva zelené pruhy. Kmitavé zelené pruhy návěstní soustava opravdu nezná…

Důchodce Pepa

Stál jsem asi 200 m od návěstidla a zelené pruhy kmitaly. Vím, že tuto návěst předpis neuvádí. Ptám se proto, nedošlo-li k nějaké opravě se zaváděním ETCS. Né-li, byla to fatamorgána a nevěřím svým očím.

Dušan

Neznám přesně kolejově Dluhonice, ale popisovaný jev je prostě postavená jízdní cesta v režimu VCO – vlaková cesta s nezajištěnou boční ochranou, to znamená, že v předjízdných kolejích chybí odvrat jako přímá boční ochrana VC s rychlostí V>120 km/h, což je (obvykle) průjezdová cesta „skrz“. Takže vlak č.1, který jde ve stanici „do boku“ a ještě neskončila časová výluka současně zakázaných cest, tzn., že není bezpečně zajištěno, že již stojí a nemůže projet „Stůj“ na odjezdu, tak tomu vlaku č.2 za ním se dá postavit přes potenciální místo střetu obou vlaků jen VC omezená na V120 km/h omezuje propustnost a… Číst vice »

Dušan

OPRAVA:
…VC omezená na maximálně V = 120km/h, což omezuje propustnost a s nástupem ETCS již není důvod, aby tato funkcionalita, která je spojená čistě s národním liniovým vlakovým zabezpečovačem (LS) dál existovala – myšleno při výhradním provozu – nicméně Správa železnic se jaksi stále moc nemá k tomu, aby ji na ETCS tratích zrušila – minimálně tam , kde je výhradní provoz, jako Olomouc-Uničov.

Důchodce Pepa

V předpise Z8 díl 4 jsem našel v bodě 4.3.2.7 zobrazení na DMI, možná zobrazené na cestovém návěstidle, zelené, kmitající, navest „na odpovědnost strojvedoucího“., mohl jsem tento znak zaměnit za dva zelené pruhy. V Dluhonicíchje vjezdová rychlost od Přerova na 2 kol je 130 Km/h a za odjezdovým návěstidlem jsou za sebou dvě 120 Km/h výhybky pro jízdu na 6 a 8 kol. asi v době vjezdu pojížděné. Měl jsem dojem, že zařízení pozná lokomotivu se zapojenou mobilní častí ETCS, Vektron ji má, a návěstidlo návěstí tuto návěst. U ostatních vlaků byla jen jednosvětlová „Výstraha“, což mně potvrdili i známí… Číst vice »

PepaM

Motáte jabka s hruškama. DMI je ETCS rozhraní strojvedoucího (Driver Machine Interface). Jak už bylo zmíněno Fildou, Vectrony u ČD jsou sice OBU ETCS vybaveny, ale zatím se nepoužívá. S nejvyšší pravděpodobností to skutečně byla VCO = Vlaková Cesta s Omezením, jak popisuje Dušan – není-li zajištěna boční ochrana (odvratem) vlakové cesty s rychlostí 120 km/h a vyšší, musí být po dobu časové výluky zakázaných současných cest u té „rychlé“ VC rychlost omezena. Proto tam Vectron měl návěst 100 km/h a výstraha. Ostatní vlaky měly jen samotnou Výstrahu proto, že buď v tu chvíli nejel další vlak, který by jejich… Číst vice »

zesp

Ano, mohu potvrdit, že je tam na návěstidlech i pro přímé koleje celá řada návěstění omezení rychlosti, i když jede vlak do přímé. V koleji č. 1 je od Přerova přes Dluhonice dokonce 100 km/h natvrdo rychlostníkem, i když v opačném směru od Olomouce se může jet 130 km/h… V koleji č. 2 je 130 km/h v obou směrech. Ať jsem to sledoval, jak chtěl, logiku proč se ta omezení návěstí, jsem nepobral… Budou to ty vazby, co popisujete výše, což už mě jaksi uniká…. On už třeba ten odjezd z Olomouce hl.n. směr Grygov. I když se odjíždí v… Číst vice »

PepaM

Těch 100 km/h je kvůli viditelnosti odjezdového návěstidla L1.
Návěstění 40 km/h (+ tabulka 5) v Olomouci jsem si také všiml, důvod ale neznám.

Filda

Já teda v případě L1 a rychlostníku na 100 km/h vsázím na zábrzdnou vzdálenost. Krakorec s L1 a L3 je podstatně blíž, než lávka se sudými odjezdy. Vzdálenost na 3.SK je řešena jízdou do boku, ale 1.SK natvrdo rychlostníkem. Ale je to jen má nepotvrzená domněnka, rád se nechám uvést na pravou míru.

PepaM

Že je to kvůli viditelnosti se píše v technické zprávě SZZ v DSP z Profilu zadavatele SŽ, ze zakázky na zhotovitele stavby.

Filda

Aha, díky za upřesnění. 🙂

Důchodce Pepa

Na cestovém návěstidle L1a jsou na indikátorui dva svislé pruhy, návěstidlo na nedostatečnou zábrzdnou vzdálenost. Obě cestová návěstidla jsou u námezníků, v 1 koleji o 50 m dál, na délku 2 100 Km výhybek.. Každé návěstidlo má horní a dolní indikátor a 6 světel

Filda

Obavám se, že nemáte pravdu. Nevím teda, na co jste koukal, ale L1a opravdu žádné svislé pruhy na zkrácenou (né nedostatečnou, když už…) nemá.

Za další, L1a a L2a nejsou od sebe na délku dvou stovkových výhybek – kilometrickou polohou dle SŘ jsou cca 70 metrů od sebe.

Dnes důchodce

Byl jsem v Dluhonicích, mám to i vyfoceno, že na indikátoru Lc1a jsou světla pro dva svislé pruhy.

Filda

Olomouc směr Grygov má jednoduché vysvětlení – předzváněcí doba přejezdu na Holické. Při stavění VC vlaku, který stojí v peronech, by při volnoznaku a potencionální Vmax 160 km/h nevycházela předzváněcí doba. Proto omezení na 50 a volno. Volno se rozsvítí pouze tehdy, když je VC postavená skrz Olomouc již dopředu a je tak zajištěna řádná předzváněcí doba.

zesp

Hm, tak to by mě nenapadlo…. Takže je to tedy tak, že při průjezdu skrz Olomouc se zapíná předzvánění přejezdu dříve? A tedy po výstavbě nadjezdu tento „zlepšovák“ zmizí?

Filda

Přesně tak, přesné místo tedy nevím, kde má přejezd na Holické „šlapák“, který ho spustí do výstrahy, při postavené VC skrz, ale vzhledem ke vzdálenosti a rychlosti bych to tipoval někde u cestových návěstidel u ústředního stavědla. Jakákoliv VC v přímém směru z peronu směr Grygov už ale znamená omezení rychlosti. Pak je teda ještě jedna vyjímka, kdy se vlaku od peronu rozsvítí volnoznak – když je přejezd „držen“ ve výstraze buď protijedoucím vlakem či výpravčím – ti to ale moc často skrz provoz na Holické nedělají.

Jestli toto zmizí po stavbě nadjezdu, netuším, ale bylo by to logické. 🙂

Důchodce Pepa

Já bych to spíš zdúvodnil tak, že kolej u peronu zavírá přejezd a uzavření přejezdu by se u zasavujících vlaků prodlužovalo, bylo podstatně delší. Proto u vlaků z místa zavírá přejezd až obvod za odjezdovým návěstidlem, předzváněcí doba není dodržena pro plnou rychlost, a tak je přes zhlaví návěštěna 40 Km/hod

Filda

Vždyt‘ přesně to píšu… 🙂

Důchodce Pepa

V 1 kol není pro 130 Km/h dodržena zábrzdná vzdálenost od cestového návěstidla k odjezdovému a tak je rychlost trvale snížena. Podobně z Přerova je při odjezdu 80 Km/hod za poslední výhybkou krátký úsek 100 po 130. kvůli zábrzdné vzdálenosti k vjezdovému návěstidlu do Dluhonic.

Hajnej

Od cestového návěstidla Lc1a k odjezdovému L1 je cca 1360 metrů. Tvrzení o nedodržené zábrzdné vzdálenosti tedy není pravdivé a závěry o tom, že je tam kvůli tomu 100 km/h rychlostník, jsou už úplně nesmyslné.
Důvodem je skutečně viditelnost L1, kterou je nutné posuzovat i pro případ vlaku na sousední koleji.

Dnes důchodce

Asi to víte líp, já jsem to neměřil, ale odhadl podle délky staniční, 1. kol a délky zhlaví od Lc1a. Proč jsou na spodním indikátoru průsvitky pro dva svislé pruhy, svítit jsem je neviděl, je taky záhadou.

PepaM

Jestli, tak je to spíš pro číslici 11, pro návěsti „110 km/h a…“.

PepaM

Což by znamenalo, že pro VCO se tam používá těch 110 (jako třeba v Oldřichově u Duchcova po modernizaci), a ten „váš“ Vectron jel do odbočky (z 2.TK od Přerova, resp. koleje 2a, do 1.SK tam je stovková spojka).

Důchodce Pepa

S tím ETCS asi nemáte pravdu. Všechny vlaky vjíždějící z Přerova, pokud neměly postavený průjezd, vjížděly na jedno žluté světlo. Jen u „Slováckého expresu“ s Vektronem, na cestovém návěstidle mimo výstrahy, něco na indikátoru zeleně blikalo. Připadlo mě to jako dva zelené pruhy, ale asi to bylo něco jiného. Pozoroval jsem to z nové lávky a to je dost daleko na podrobnosti a připadlo mně to nějaké jinačí

PepaM

Omlouvám se, ale to blikání se vám muselo zdát. Ten Vectron na R18 pod dohledem ETCS prostě jet nemohl, kromě toho, že jejich mobilka se ještě nepoužívá, tak ani traťová část v Dluhonicích zatím, pokud vím, není aktivní. A i kdyby náhodou hypoteticky pod ETCS jel, určitě by kvůli tomu neblikaly zelené pruhy, taková návěst prostě neexistuje. Když jezdí zkušebně pod ETCS osobáky mezi Břeclaví a Přerovem nebo vlaky Metransu, taky jsou na návěstidlech stejné návěsti, jako kdyby jely bez něj. A na Uničovce si RBC zhasíná odjezdová návěstidla. Ale žádné pruhy nikde neblikají. Na 99,9 % to byla VCO,… Číst vice »

PepaM

A jenom pro informaci, když říkáte „všechny vlaky“ – kolik vlaků jste takto sledoval? Abych věděl, o jak velkém vzorku se bavíme.

Filda

Určitě vás musel šálit zrak, jak píše Pepa.

Zítra vám klidně dám vědět, co tam na vlastní oči uvidím, povezu tama přímo Slovácký expres s Větroněm směr Praha. Už ted‘ vás můžu ubezpečit, že na ETCS zcela jistě nepojedu… 🙂

Dnes důchodce

Já jsem to měl původně jako dotaz, sám jsem tomu nevěřil, předpis ještě znám. Napište, kdy pojedete, rád Vás v Přerově poznám.

Filda

884 směr Praha. 🙂

Granja

Kdo se chce podívat na jinou stavbu (Poprad-Tatry – Lučivná) zde je dnešní video v úseku Gánovce-Poprad-Svit-Štrba:

https://www.youtube.com/watch?v=eynRo2_Whiw

zesp

Mě překvapilo v Uničově to „zrušení“ přímé koleje v Uničově výhybkou před nástupištěm ve směru od Šternberka. Kompletní galerie zrekonstruované stanice a provoz v motorové trakci pořízené počátkem roku pro případné zájemce ke zhlédnutí zde:

https://youtu.be/RFdAAKktD2s

Dotaz: Budou rychlosti při provozu pod ETCS návěštěny rychlostníky, nebo tam zůstanou jen ty se stovkou, či žádné???

Projektant

V Uničově ale před reko žádná přímá kolej nebyla (resp. z každé strany jiná – tzv. stanice německého typu). Lze to vyřešit i jinak, ale zvolené řešení mě nijak neuráží – výhodou je rychlost 100 km/h na obě koleje u poloostrovního nástupiště.

zesp

Ano, byl tam tzv. „odklon osy“, to je fakt. To jsem právě myslel, že se rekonstrukcí odstraní, pokud se o trati mluvilo i jako odklonové pro koridor a bude tam přímá „rychlá“ kolej pro průjezd případného takovéhoto vlaku…. Už proto, že za stanicí navazuje přímý úsek, kde bude asi ta 160 km/h… Ale pokud na Troubelice bude vmax 100 km/h, tak je to asi fakt jedno… Jinak takto nyní vypadá ZAST Hlušovice:

https://youtu.be/3rZpAauDl4I

hank

Až na ten přístřešek ŽPSV dobré.

SŽ(DC) si neomylně ze všech nabídek prefabrikovaných přístřešků pro zastávky vybrala variantu nejošklivější a řekl bych, že i nejhůř chránící cestující před nečasem. Těch „antivandalů“ od ŽPSV už je v síti přes stovku. A byly k dispozici vzhledově zdařilejší i funkčně účelnější možnosti, za sebe bych hlasoval pro výrobek Prefy Nový Bydžov. Těch jsem v síti napočítal jenom pět – Jivany, Náchod zast., Hradec Kr. – Plotiště, Radim a Spálov. A v současné nabídce výrobce už jsem ho ani nenašel.

hank

BTW, v Hlušovicích sprejeři přístřešek ŽPSV na zastávce vylepšili okamžitě po znovuuvedení rekonstruované tratě do provozu, antivandal-neantivandal…

Jiří Kocurek

Za normálního stavu tam vše zastavuje. V případě odklonu z koridoru se tam bude zaručeně křižovat, při tom provozu. Čemu by tedy pomohla přímá na 160?

Koleno

Ano, symetricky řešená výhybka měla za cíl zajistit vyšší rychlosti. Jedná se také o situaci, kdy v Uničově bude část vlaků končit, tzn. pohyb jednotek zde bude větší a dispečer bude mít volnější ruce při řešení dopravní situace.

Dušan

Zůstanou jen ty s V = 100 km/h a méně, což je rozdíl, např. od tratě Bratislava – Žilina (= ETCS Level 1), kde jsou rychlostníky, vyznačující traťovou rychlost, umístěny vždy, tj. i s hodnotami vyššími než V = 120 km/h za situace, kdy vlaky BEZ ETCS mohou jet nejvýše V = 120 km/h.

MildaIV

Elektrifikace na stejnosměr v kombinaci s poviným ETCS je šílené vyhazování peněz.

Karel

Jak elektrizace, tak ETCS jsou rozdílné věci.

MildaIV

Kolik loko/souprav neumí 25KV a má ETCS?

JirkaJJ

Za mě první část vašeho tvrzení je pravda, druhá ne. Elektrifikoval bych to střídavinou a zavedl povinný ECTS. Sice takhle prý můžou pomocí nové napájecí stanice posílit napájení koridoru, ale doteď to tam jezdilo a takhle by byl větší tlak konečně přepnout i něj. S takovou se toho nikdy nepotkáme.

Twix

„Doteď to tam jezdilo“ je právě ten dnešní problém 3 kV soustavy. Protože se stále zvyšují rychlosti a přibývá lokomotiv s 6 MW výkonem, vyhovuje to čím dál méně. Proto se teď všude možně na síti měnírny posilovaly a bylo tak rozhodnuto i v tomto případě.

Jirka

Pokud je to tam takovy problém, tak měli dávno tu oblast změnit na střídavou.

Jiří Kocurek

„dávno tu oblast změnit na střídavou“

Ta oblast se jmenuje celý sever ČR a již se začalo.

Hajnej

Jo, doteď to tam jezdilo…
Proto jsem ve středu viděl v Olomouci u peronu 2,5 kV a najednou bum a vypadlo to.

Projektant

Jsem příjemně překvapen, že ETCS spouštějí hned a na proklamované zvýšení rychlosti nebude nutno X let čekat. Kladně hodnotím i volbu této trati na odzkoušení výhradního provozu v reálných podmínkách české železnice.

Paul

Přeci jen si budeme na plné zvýšení rychlosti počkat do data úřední změny.

Granja

Všem, kteří se na tomto díle podíleli patří poděkování.

Koleno

Dopravci spíše spoléhají na laxní přístup SŽ, tedy neustálé oddalování termínů. Je dobře, že se zde provedlo „na sílu“, aby bylo možné zkoušet a ukázat dopravcům, že ETCS na koridorech je za rohem.

xyz

Tipnul bych si, že rozdíl rychlostí 100 vs. 160 km/h ruku v ruce s tím, že při „jen“ 100 km/h by nebyl vyjezditelný požadovaný koncept = stav, kdy se tam ETCS dalo rovnou.

Dušan

Na t-290 budou platit – v průběhu GVD 2022/2023 – hned dvě sady jízdních řádů – první od 10.12.2022 do 10.6.2023 a druhá od 11.6.2023 do 9.12.2023 – viz níže: https://www.spravazeleznic.cz/documents/50004227/151805805/k290.pdf/67872b14-46ae-4ffb-91f9-194422a2548f Od 11.6.2023 by měly být kompletně dostupné objednané jednotky řady 640.2, což je třívozový Regiopater. S tou změnou GVD dne 11.06.2023 by se měl již počet spojů blížit cílovému GVD. PS: Srovnáním dvou sad vidím, že třeba Os 13701 jede Ol-Uni za 34 minut, a po změně Os 12435 to jede za 35 minut, čili ty jízdní doby se už asi ani nijak zásadně měnit – jen se –… Číst vice »