Správa železnic shání svoji první lokomotivu, má jezdit 200 km/h
Správa železnic současně vypsala soutěž na speciální diagnostické vozidlo na ETCS.
Správa železnic chystá rozšířit svoji flotilu drážních vozidel o vícesystémovou elektrickou lokomotivu. Používat ji chce pro diagnostiku tuzemské i zahraniční železniční sítě. Současně poptává i diagnostické vozidlo nezávislé trakce.
Vyplývá to z informací na profilu zadavatele. Správa železnic dosud vlastní lokomotivu nemá. Vítěz soutěže bude mít 40 týdnů na její dodání. Odhadovanou cenu Správa železnic nezveřejnila, běžně nová vícesystémová lokomotiva stojí kolem 100 milionů korun.
Dodaná lokomotiva nemusí být ale nová: podle zadávací dokumentace může být už použitá, může mít ale najeto maximálně 150 tisíc kilometrů. Podmínkou je schválení pro provoz nejen v Česku, ale také v Německu, Polsku, Rakousku, Slovensku a Maďarsku. „Už nyní Správa železnic realizuje diagnostická měření trakce například pro slovenské a maďarské železnice na jejich území. Dále je nezbytná přechodnost přes hranice při měření přeshraničních úseků trakčního vedení,“ vysvětlila požadavek na schválení lokomotivy v zahraničí mluvčí Správy železnic Radka Pistoriusová.
Správa železnic si musí dosud pronajímat lokomotivy na 200 km/h od jiných dopravců z Česka i zahraničí. Když zkoušela 200 km/h rychlost mezi Břeclaví a Brnem, posloužil Siemens Vectron od ČD Cargo. Zkoušky na 200 km/h v ejpovickém tunelu zajišťoval Taurus rakouských drah.
Kupovaná lokomotiva má mít výkon nejméně 6 MW, musí zvládat jízdu pod třemi napájecími soustavami.
Ve stejný den vypsala Správa železnic soutěž na dodávku nového speciálního hnacího vozidla nezávislé trakce pro diagnostiku ETCS a pro zajištění jízd diagnostických prostředků Správy železnic. Vozidlo má jezdit minimální rychlostí 120 kilometrů v hodině a bude vybaveno měřicím systémem pro diagnostiku ETCS a systémem čelního snímání koleje.