Správa železnic se chlubí meziročním zkrácením zpoždění ze své viny o 30 procent

Jeden z kritických dnů. Tabule s odjezdy v sobotu 6.8. 2022 na hlavním nádraží. Autor: Fanoušek Správy železnicJeden z kritických dnů. Tabule s odjezdy v sobotu 6.8. 2022 na hlavním nádraží. Autor: Fanoušek Správy železnic

Managementu Správy železnic se letos budou poprvé vypočítávat odměny právě i podle zpoždění.

Správa železnic (SŽ) se pochlubila statistikami zpoždění za první dva měsíce roku, podle kterých vlaky osobní dopravy vykazují lepší dochvilnost než loni. Zatímco před rokem dojelo podle jízdního řádu 91,4 procenta spojů, letos to bylo 92,4 procenta.

Managementu Správy železnic se letos budou poprvé vypočítávat odměny právě i podle zpoždění, u kterých je vina na straně SŽ. Změnu indikátorů KPI (Key Performance Indicator – Klíčové ukazatele výkonnosti), podle kterých se prémie počítají, prosadil loni ministr dopravy Martin Kupka. Například u vlaků osobní dopravy musí dojít k omezení zpoždění meziročně o 20 procent.

„Pokud bychom sečetli dohromady celkovou délku zpoždění za leden a únor s odpovědností Správy železnic, v loňském roce činila celkem 175 545 minut, zatímco letos to bylo dohromady 122 251 minut. To znamená zlepšení o 30,4 procenta,“ oznámila aktuálně SŽ.

Příčiny zlepšení neuvádí, lze nicméně předpokládat, že jedním z důvodů je dokončení modernizace úseku I. koridoru Poříčany – Velim. Ten patřil přes rok mezi nejkritičtější místa české železnice, kvůli omezení provozu na jednu kolej zde provoz často kolaboval. Po dokončení modernizace za 3,83 miliardy korun je stabilnější.

V odměnách managementu bude hrát roli pouze délka zpoždění, za které může Správa železnic. Z celkové délky zpoždění za první dva měsíce roky zavinila Správa železnic 14,9 procenta. Největší podíl na nepravidelnost vlakové dopravy (70,7 procenta) měly střety vlaků s osobami či automobily a nepřízeň počasí, 14,4 procenta zpoždění zavinili dopravci.

Z meziročního srovnání vyplývá, že se snížil celkový počet vlaků, které přijely do své cílové stanice se zpožděním pět a více minut. Zatímco za období ledna a února loňského roku zaznamenala SŽ 39 328 takových spojů, letos jich bylo 34 890. To představuje zlepšení o více než 11 procent. Průměrná doba zpoždění těchto vlaků se loni i letos pohybovala okolo 16 minut.

Plnění jízdního řádu vlaků osobní dopravy:

měsíc mezistátní vnitrostátní regionální počet vlaků celkem
leden až únor 2022 75,9 % 86,0 % 92,0 % 456 041 91,4 %
leden až únor 2023 71,1 % 87,5 % 93,1 % 458 294 92,4 %

 

Tagy KPI Správa železnic zpoždění
81 komentářů