Správa železnic se chlubí meziročním zkrácením zpoždění ze své viny o 30 procent
Jeden z kritických dnů. Tabule s odjezdy v sobotu 6.8. 2022 na hlavním nádraží. Autor: Fanoušek Správy železnic
Managementu Správy železnic se letos budou poprvé vypočítávat odměny právě i podle zpoždění.
https://www.youtube.com/watch?v=8Ge81gKqtvE
Není úchylné, že až nyní se SŽDC začala zabývat snižováním zpoždění vinou SŽDC? Přece jako normální (státní) podnikající firma má chtít dosáhnout zisku, což je princip fungování SŽDC. Nebo by to aspoň principem mělo být už dávno. Jestli není problém v tom, že SŽDC si zvykla na lehký život na dotačním „dopingu“, neboť např. v 2021 SŽDC na železničním mýtu (tržby od dopravců) dostala pouze 6% částky, ve srovnání s víc než 60 miliardami dotací. Háček je v tom, že pro SŽDC končí pohodlný dotační doping. Neboť na dotace pro SŽDC si náš stát vesměs půjčuje. A už jsme zadlužení… Číst vice »
Chápu, že o výši poplatku za dopravní cestu se dá diskutovat, ale že by SŽ měla dosahovat zisku slyším prvně. Copak ŘSD má za cíl dosahovat zisku? Nesmysl, údělem obou organizací je správa, údržba a modernizace infrastruktury, zisk by je neměl vůbec zajímat. A to kolik peněz na provoz bude od státu, o tom rozhodují volby a z nich vzešlá vláda. Zadlužujeme se pokud vím, především kvůli rostoucím důchodům a rostoucímu počtu důchodců, ale to už jde hodně mimo tento článek.
Vždyť SŽDC je státní podnik. Samozřejmě, že smyslem existence SŽDC je spravovat majetek ČR tak efektivně, aby SŽDC dosáhlo zisku a to podnikáním s tímto majetkem. Já kritizuji, že SŽDC si tak moc navyklo na dotace, že nejsou mentálně schopni reagovat, až dotace pro SŽDC budou vypínány (což patrně bude brzy až nám bankéři nepůjčí na slušný úrok) Koneckonců ve výročkách SŽDC stojí info že SŽDC podniká v souladu s Živnostenským zákonem. Představte si to na příkladu státního podniku LOM Praha, který pokud vím, nedostává přímé státní dotace. Tato státní firma (LOM) žije převážně ze státních zakázek, sem tam něco… Číst vice »
Pravě se ztratila lopatka na uhlí na 221 😉 Spousta spokojeného substrátu zajištěna 😄
Nemělo by se zapomenout ani na další „zabíječe“ provozu (který již byl pošramocen), skrývající se pod zkratkou DIČR.
Lži. Denně stojím u návěstidla na stůj v (či před) úplně prázdným nádražím. Poté zelená vlna skrz. Zpoždění +3 min a v DISODu je důvod uvedeno „technická závada na vlaku“.
Svoji vinu hází SŽ na dopravce a vylepšuje si tak statistiky na jejich úkor. Kdykoliv doložím.
Co na to váš dopravce (zaměstnavatel?). Hlásíte tyhle neshody, ví o tom dispečer nebo právníci?
Prokazatelně ví. Odpovědi mám archivovány. „Vzato na vědomí, svodka, zaznamenáno“.
Tondo plně s tebou souhlasím. Mám stejné zkušenosti.
Nádavkem zbytečně spálená trakční energie navíc. Takhle ne, to je špatně.
Tak oni asi ví, že se to počítá až od 5ti min, viz níže…
Zavřít je až zčernaj.
#svobodaven
To je super, někteří tvý kolegové poslední dobou nedokáží ani zastavit.
Ale bavíme se tu o něčem jiném, že?
Myslím si, že by SŽ měla mít odměny dle celkového zpoždění, tedy i způsobeného mimořádnostmi. Koneckonců je jejich zodpovědnost takovým situacím předcházet, např. stavbou nadjezdů, či zlepšováním zabezpečení. Těch 14% co vychází na dopravce se v tom už ztratí.
Souhlasím, i tak bych dal zaviněným zpožděním větší váhu.
Že by motorák stojící před spaadlým stromem na lokálce mohl „vyprostit“ dokonce i dobrovolný hasič a nemuselo se čekat na ty drážní?
Máte pravdu. Ono by hlavně těch pádů stromů do kolejiště mohlo být násobně míň a fakt by to nevadilo ani chlapům z mašin, ani cestujícím, ani by opravy poškozených vozidel nemusely narušovat oběhy a finanční situaci dopravců.
A i řešit ty mimořádnosti rychleji
Hádám, že z těch 14% procent, za které můžou dopravci bude většina způsobena čekáním na zpožděné přípoje (popřípadě obraty) těch 15% procent převážně dálkových vlaků za jejichž zpoždění může SŽ.
Ať si SŽ říká co chce, ale za většinu zpoždění může i nadále sama SŽ. Třeba – blbě postavená cesta (například že vlak postavím na kolej v protisměru, takže pak musím počkat až projedou všechny vlaky „tam i zpět“ a ne jen „tam“ a nebo prostě postavím cestu jinam 🙂 ), bezdůvodné posílání expresů na „spojky“ s rychlostí 60/70km/h (třeba Hranice-Drahotuše klidně vygeneruje +3min), posílání pomalejších vlaků před rychlejší (kolikrát jsem v EC „poskakoval“ za Os (!) ). Prostě SŽ…
Jak víte, že je to bezdůvodně? Z mašiny dost věci nevidíte.
Opravdu ? Dispečer si to chce vyjezdit, tak ještě protáhne náklad a pak se vymnlouvá, že mu to trvalo déle než čekal. Sp + 5minut. Dispečer neumí počítat do pěti (maximální čekací doba) a Sp opožděn o 9 minut. Máme tady kolegu na zácviku, Os +18 minut.
Neříkám, že dispečer nezapomene nebo něco nevyřeší ideálně. Spíš se bavím o těch spojkách nebo kolejích. Nemám co dělat, tak budu schválně brát vlaky po pomalejších variantách, nebo na koleje, ze kterých pak nemohu hodinu odjet a tím komplikoval život sobě i strojvedoucímu.
Taková klasika na Hlaváku. Jedete do Černošic a jako první vám jede vlak z ČBrodu do Berouna. Tomu skočí +5, +10 a nakonec +15. O perón dál stojí z Hlaváku výchozí syslograf do Řevnic, kterej má jet 10 minut po tom Berounu. Ten však nevyrazí včas, ale čeká na ten opožděnej Beroun, za kterým pak skáče až do těch Řevnic. Beroun má nakonec na odjezdu +17 a ty Řevnice za nim +12, i když by mohly jet včas.
Tak zrovna případ pouštění delšího vlaku je otázka na objednavatele.
Ten si posadil do Prováděcího nařízení podmínku, že pokud by na S7 měly v krátkém časovém úseku jet dva vlaky, musí jet první ten, který má větší obsaditelnost.
Což mi docela dává smysl.
No, nevím. Výsledek je, že většina lidí co přijde na ty Řevnice, jde na ten zpožděnej Beroun, takže první jedoucí vlak je plnej a druhým jede pár lidí.
Tak vybral jsem schválně ty „horší“ varianty, i když i ty se stávají relativně dost často. Třeba osobák od Moravičan pošle v Mohelnici na kolej 3 (i když na 6/6a nic nezavazí). Projede to co projet má (ve směru), jenže se stojí dál, protože z opačného směru jede zrovna Ex taky a hned za ním další. Pak se můžu vysoukat já s +8min. Celou dobu na kolej 6/6a nic nepřijelo. Divné, že…
Je pořád +5min bráno jako když dojel včas?
Ano.
Spržel +4:59.
V Německu mají až +5:29.
Když vám sám výpravčí s úsměvem řekne, že vlakem už nejezdí, protože je to nespolehlivé… 😀 Jedna taková stanice, poslední osobáček dne jako přípoj k expresu a z důvodu velkého zpoždění hrozí odřeknutí toho osobáčku 🙂 Krásná situace popisující stav železnice. Kdybych nebyl „pacient“ už tím vlakem nikdy nepojedu.
Když už tak nestihnutí přípoje na ten osobáček, že.
Nicméně jinak souhlas – nedivím se většině lidí, že se nechtějí dostat do situace, kdy při větším zpožděním by si museli zajistit a zaplatit odvoz (který jim ČD případně proplatí až zpětně).
Je třeba, aby po posledním vlaku s více pasažéry, jel vždy ještě jeden právě kvůli té jistotě.
včera měl vlak liberec-ústí zpoždění na startu asi 40 minut. Možná to pujde dohledat i v idosu.
Ne jeden. Bylo jich víc.
za takový zpoždění by už měli mít lidi tu jízdu zdarma a pokud přestupují a o možnost přestupu přijdou a někde uvíznou i klidně v hodinách, tak by měli rovnou dávat kompenzace.
Doufám, že bějaké speciální prémie budou za trať 171 🙂
Za 171 by měly být malusy.
No ona hlavne statistika vypoctu zpozdeni na jednotlive vlaky je taky silne zavadejici, protoze kdyz 9 lokalek pojede vcas a jeden patecni expres zpozdeny, tak mate sice 90 % vlaku vcas ale realne v tom patecnim rychliku bez problemu sedi vice lidi nez v tech 9 lokalkach dohromady. A z toho take prameni ten rozpor jakoze dobrych statistik SZ a obecneho verejneho vnimani zpozdeni vlaku. Realne statistika 10 % zpozdenych vlaku muze znamenat ze v tom minimu zpozdenych mate ale klidne pres 50 % cestujicich.
Obecne verejne mineni zpozdeni je takove, jake je, protoze lidi maji sklony prehanet, a kdyz slysi SŽ, ČD apod. tak okamžitě
z toho dělaji strašný problém 🙂
Jezdim ted vlakem denne a muzu vam potvrdit ze statistiku 94 % vlaku vcas take vnimam jako naprostou blbost. A zrovna lonsky rok byl nocni murou pro vsechny co jezdi po prvnim koridoru-coz je nejvytizenejsi trat. A nebo se podivejte na prazskou S7 do Berouna-v kazdem vlaku mate klidne 700-800 cestujicich a nejaky kolaps mate prakticky jednou do tydne. To ze potom jede motorak do Litomysle vcas je potom vice mene irelevatni pro tvorbu nejake statistiky poctu zpozdenych vlaku.
Metodika je, nepochybě, nesmyslná. Aby to bylo skutečně vypovídající, mělo by se zpoždění počítat v každé zastávce a té hodnotě by se měla přiřadit váha podle toho, kolik lidí z vlaku vylezlo.
Dám příklad pár let zpět: Rychlík z Moravy přijel na hlavák zpožděný 15 minut, měl tam ale 20 minut pobyt, než se jel otočit na Smíchov, kde z toho vylezlo 5 lidí a přijelo to tam prakticky včas. No, a jaký se napíše do statistik údaj? No, ten z toho Smíchova, samozřejmě.
Ano, ano, konecna na Smichove s pobytem 15 minut na hlavnim takto zamaskovala peknou radku zpozdeni.
A to, že jiné Pražské přiměstské tratě jezdí spolehlivě, pomíjíte prostě proto, že se nehodí do “vzorečku”, nebo jen z meznalosti?
Jen v okolí Prahy – S1 jezdí OK, “krátká” S7 jezdí taky OK, Benešov jezdí OK, Lysá nad Labem jezdí OK, Kralupy taky jezdí OK…
Takže Litomyšl sem opravdu tahat nemusíme…
Ten Benešov zase tak úžasný není.
No, dovolil bych si až tak úplně nesouhlasit s tvrzením, že na S7 jezdí „krátká“ OK. Tady je to na chuj tak nějak komplet.
Lysá má do OK stavu daleko
V tuto chvíli je na Babitronu 357 vlaků, z toho 55 se zpoždění nad 5″, tj. 15 %. Ale u rychlíků je to 26 %. A taky to nezohledňuje ujeté přestupy. Když pojedu třemi vlaky se zpožděním 15, 0 a 0 minut, tak je to v průměru slušných 5 minut. To, že jsem v cíli o hodinu později, protože první přípoj nepočkal, se už ze statistik nepozná.
Tak ono, když čekáme na postavení Vlakové cesty. Čeká se 5min, pak zavoláme dispečerovi, ten to rychle postaví, že se omlouvá. On to sice postaví, ale jiným směrem, znovu mu zavoláš. Další 3 minuty, než se mu to rozpadne… a vyjedeš třeba s 8-10 minutami zpoždění. Pak ti dispečer zavolá, jestli si tam může napsat, že nešly dveře, nebo byl problém s cestujícím… a náhle za to nemůže Správa, ale dopravce. 🙂 Nebo některé jízdní doby. Se podívejte, kde přidaly na jízdní době. Když se jede na čas, tak se čeká 5 min. Pakliže je zpoždění, krásně se krátí a… Číst vice »
Právě že VŠICHNI spokojení nejsou. Zkrátit jízdní doby v JŘ si přeje hodně cestujících, ale vinou SŽ by se u regionálních rychlíků ještě víc přenášelo zpoždění z koridorů i místních a vedlejších tratí. Přitom se zpoždění původně stane třeba kvůli špatně postavené vlakové cestě…
Radši ať je tam ten čas delší, ale spolehlivější. Nicméně nechápu, proč třeba Slovácký expres ještě o 20 minut na odjezdu posunuli.
Jo, pak slyším, jak plechová huba hlásí jako důvod zpoždění kvůli příjezdu ze zahraničí. Tak kouknu na polohu vlaku a ten přijel ze zahraničí včas, nabral až za Ostravou. Holt kvalitní hlášení.
Ostravane, vyprávěj!
Tohle „zahraničí“ jsem jednou zažil i u vlaku Regiojetu… V Ostravě-Svinově hlášeno zpoždění z důvodu „opožděného příjezdu vlaku ze sousedního státu“ – a vlak vyjížděl z Havířova (y) 😀
Leda že by čekal na přestup od jiného vlaku. Ale tak zase víme, že kontinet končí v Libni, za mostem je áásijé.
Jsme v ČR, takže tipuji, že management statistiky ohne tak, aby i letos prémie byly velké. Dokud nebude známa přesně metoda výpočtu a přístup k datům, aby se daly data zkontrolovat. Tak mě jakékoliv zveřejněné statistiky budou vzbuzovat, že jsou vycucané z prstu.
Zkusit to přes paragraf 106, ale vzpomněl jsem si ihned na pohádku, jak tahali řepu.
hahaha, když začnou výluky, to bude opět mazec…
No aby ne, když za zpožděný obrat od vlaku, který je zpožděný třeba o 20 minut vlivem výluky může dopravce 🙂
Vlak bude opožděn z provozních důvodů dopravce. O jejich výluce ani slovo…
Většinou hlásí že vlak bude opožděn z důvodu obratu soupravy od zpožděného vlaku. Ale může za to stejně dopravce
Technologie obratů souprav ale je v konečném důsledku věcí dopravce.
Jasně, nechat si radši půl dne na obrat. Alibismus.
Rozhodně si nenechám ale 29 minut v Praze jako má Leo, když jedu přes 3/4 státu a nedej bože až ze Slovenska, to je čistý alibismus.
Nejenom LEO ale i ČD by to zřejmě měly takto dělat, jsou v tom nemalé odpisy třeba jedné soupravy navíc. Vzhůru do socialismu. Vlak prostě je a nic nestojí, že jo.
Já vám nevím, ale napsat si obrat (co že se obrací na jednotce?) na 90 minut, tak zas bude řev, že blokuje kolej a že má jet jinam. Čímž se zase zabklokuje kapacita na zhlaví a už se to nabaluje.
Ten úkon, otočení soupravy, se v úvraťových stanicích běžně zvládá do 10 minut, žeáno? R13 má příjezd do Břeclavi v x:15 a odjezd v x:21, to je 6 minut.
Jenže technologie obratu je zvolena na základě předpokladu kvality správy infrastruktury.
Tak to ten předpoklad mají asi přehnaně optimistický. Celkově jsou některé časy na obraty a manipulace dost odvážné.
Odvážné, ale splnitelné, za předpokladu bezvadného stavu infrastruktury a řízení.
Což není, když je rozkopaná půlka koridoru, ale i tak si to uděláme na knap. V takových případech v tom dopravci nejsou úplně bez viny.
Když to nezvládají, přenesou to na dopravce.
To je samozřejmá věc. Ale jak dlouhý obrat byste chtěl u linky v Intervalu 30 min? A nebo jak dlouhej obrat má být ve stanici, kde stejně ani dlouhý obrat být vlivem výluky nemůže? (viz linka S2 v Kolíně, vlaky v PCE..)
Jenže, když je obrat třeba 8 minut a dopravce by byl ochoten přidat soupravu, bude na to potřeba další kolej. Bude ji infrastrukturník mít ? Píšu např. o reko Berouna před cca 5 lety.
To určitě, ale z viny SŽ by potřeboval dopravce dva dny na obrat, aby dokázal krátit všechna zpoždění z viny SŽ a hned ve vedlejší stanici by dostal 20 min na další výluku 🤣🤣🤣
To hlavně pokud obrat z nějakého důvodu trvá déle než předepsaný čas. (A to se občas stane, že místo předání řízení je potřeba jednotku vypnout, občas strojvedoucí jde déle, někdy se čeká na dobíhače,….)
Pokud obrat trvá stejně nebo kratší než předepsanou dobu, je to přenos zpoždění a příčina zpoždění zustává stejná.
Ono je potřeba říct i b, jak se změnily jízdní řády. Pokud došlo ke zrychlení trati a jízdní řád zůstal stejný, tak je větší šance dohnat zpoždění.
Pak by mne zajímalo do jaké statistiky se počítá osobní vlak, který na výjezdu má dvacet minut zpoždění, protože čekal na rychlík, který vlivem výluky přijel do přestupní stanice později.
Přípoje i pozdní příjezd na obrat = „bezdůvodné“ zpoždění vibou dopravce.
Děkuji.
Co tam bylo za kód zpoždění?