egoe-plus
Infrastruktura Stavebnictví Železnice

Správa železnic postaví v Praze novou napájecí stanici za půl miliardy, místo staré plánuje dispečink pro VRT

Největší investicí za poslední desítky let do železnice v Praze je Nové spojení. Na snímku mezi hlavním nádraží a Libní jednotka 680 pendolino. Foto: České dráhy
Pendolino mezi hlavním nádraží a Libní. Foto: České dráhy

Správa železnic posílí trakční napájení pražského uzlu výstavbou nové napájecí stanice na Krejcárku. Aktuálně podepsala smlouvu se společností Elektrizace železnic Praha, která zajistí projekt i samotnou výstavbu stanice. Celkové náklady činí 532 milionů korun.

Správa železnic chce investicí zajistit „bezpečný a spolehlivý provoz na další období na technické úrovni a s parametry, které s dostatečnou rezervou spolehlivě vyhoví i pro výhledové potřeby železničního provozu.“ Dokončení stavby a uvedení do provozu se plánuje na konec roku 2022.

Stávající trakční napájecí stanice se nachází v areálu Centrálního dispečerského pracoviště Praha na Balabence. Po dokončení nové stanice bude zbourána a vzniklé místo si železničáři podrží jako rezervu pro novou budovu, ze které budou výhledově řídit vysokorychlostní tratě.

Nová trakční napájecí stanice vyroste na Krejcárku na ploše, která vznikla při výstavbě Nového spojení. Správa železnic využila při zadávání zakázky model Design&Build; chce tím dohnat více než roční zpoždění, které vzniklo výrazným prodloužením územního řízení.

31 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Vlkos

Stejnosměrná napájecí soustava je už za zenitem a na hranici svých možností a proto dochází při její větší zátěži k výpadkům napájení. Ideální by bylo přestavět ji na střídavou napájecí soustavu 25 kV 50 Hz a v úplně nejideálnějším případě nezávislou na veřejné síti.

David

Ideální -> Ideálnější -> Nejideálnější

Frantisek

Něco jako optimální, optimálnější a nejoptimálnější? 😀

Jarek

A nejlepší, nejlepšejší a nejvíc nejlepší… 😀

Marek Turnovec

Ne ne, ten třetí stupeň máte blbě, „nejvíc nejlepšejší“. Nebo ne, možná kdyby ty stupně byly 4, tak by se uplatnil i ten Váš tvar. 🙂

Vbb

Nejlepší, nejlepšejší, nejnejlepšejší. Čtvrtý stupeň je „od Siemense“ 🙂

Alibaba

Jo, to je německé stupňování. gut, besser, am besten, Siemens. 🙂

Alibaba

Aby stejnosměrný systém fungoval spolehlivě, bez výpadků a při větší zátěži, tak by se muselo do něj investovat, aby mohl poskytovat vyšší příkony. Že by měl být za zenitem bych neřekl.
A asi to vypadá, že když se investuje to konverze, tak to přinese větší přínosy v podobě menšího poštu napáječek, menších ztrát ve vedeních a jednotnosti napětí (možná i fáze) v síti.
Úplně nezávislou na veřejné síti udělat napájení u nás neprojde. Asi nikdo nebude chtít stavět drážní elektrárny a drážní vvn síť.

Zdendik

Nehledě na to – při samostatné síti rekuperace do čeho? Při větších přenosových vzdálenostech se výhody VVN přenosu vytrácí. Plán konverze je hezký, ale hrozně pomalý. Ale asi to brzdí skutek, že je na to potřeba 70mld. V Brně kdysi řešili problém protáhnout tramvaje do Bohunic přes Renneskou. Byla spočítána provozní úspora tuším 1/2 milionu/rok, ale kde vzít prachy na investici?

Alibaba

Kdyby byla extra síť, tak by se rekuperovalo do ní, při její velikosti a že by obsáhla napájení všude bych řekl, že pravděpodobnost odběru rekuperovaného výkonu by se blížila jistotě. A asi by se při velkých vzdálenostech ztratil výkon právě v těch přenosových ztrátách VVN. Ostatně Němci to prý maj, hlavně západní spolkové země, jenže tam je to dáno extra frekvencí.
Plán je pomalý právě asi z důvodu finančních, dál bych tipl i z kapacitních stavebních a výrobních (kdopak by to hned přestavěl vše najednou?), a i celkově technologicko-dopravních, aneb dopravci si taky nejsou schopni pořídit/předělat vozidla na 25kV hned.

Honza D.

To je tam kde bylo „Žižkov centrale“?

Martin V.

Ta výhybna, co tam pravidelně postávaly vlaky směrem na hlavní nádraží, byla Vítkov centrale. 🙂

Honza D.

Pravda, už je to docela dlouho a člověk zapomíná. Díky za upřesnění.

David

Dnes cyklostezka

Sinep Anigav

„Stávající trakční napájecí stanice se nachází v areálu Centrálního dispečerského pracoviště Praha na Balabence…“ ( a stála tu už v době, kdy se o CDP nikomu nezdálo ani po pár džointech) „… Po dokončení nové stanice bude zbourána …“ a zmizí tak jedna z ikon měnírenství. Spolu s Koštovem měla největší instalovaný výkon , akorát že Koštov 4 jednotky 1500 A a „Baba Lenka“ 6 jednotek 1000 A. Tak snad nezbourají aspoň Křenovku

Jarek

Proč by někdo měl bourat Křenovku? Je po rekonstrukci a sídlí tam elektrodispečink.

IGCT

„Konvezujeme na střídavku….. 🙂

Pavel Z.

Pro redakci. Měl bych doplňující otázku pro SŽDC. Je tato napájecí stanice připravena i na budoucí změnu napájecí soustavy? Na střídavé napajeni 25kV.

Lemmy

No asi těžko, fyzikální princip je zcela odlišný… Jediná příprava by byla, kdyby to bylo kontejnerové řešení, které jde za 10 let posbírat a odvézt pak někam do Polska…

Kalanis

Připraveným drátováním v zemi být může, těm je rozdíl stejnosměr/střídavina ukradený.

Vbb

Jakože když budu za 10 či 20 let stavět novou transformovnu za stovky milionů, tak budu trvat na využití několika desítek metrů zakopaných kabelů za pár desítek tisíc?

Kalanis

I 20 let – si někdo věří. Bude to víc. Ale ve jménu rozvoje se bourají i mladší již nepotřebné stavby.

Dominik

No stejně střídavina v Praze bude možná v roce 2050 (a to ještě bude brzo), sice je nějaký teoretický harmonogram, ale pochybuji, že se dodrží.

Karel

Proč má Pendolino jenom 6 vozů na fotce? Nebo optický klam?

frantam

Já vidím 7

Lukáš F.

Klam 🙂

Vít Jůza

Už je jich tam 7 …

blonďák

Z Prahy do Bohumína není potřeba transformátorový vůz, tak ho nezapojujou.

Tonda Sehnal

Víte někdo, kde přesně má nová NS stát? Nebude to náhodou na místě, které bylo jmenováno pro výstavbu nových odstavných a sanitárních kolejí, tzn. mezi depem Libeň a jižním portálem tunelu? 🤔

Lukáš F.

Nebude to spíš v té mezeře mezi tratěmi do Libně a Vysočan?

Kalanis

Já bych to radši viděl na místě té polorozpadlé hrůzy vedle silniční estakády.