Správa železnic postaví v Praze novou napájecí stanici za půl miliardy, místo staré plánuje dispečink pro VRT
Pendolino mezi hlavním nádraží a Libní. Foto: České dráhy
Správa železnic posílí trakční napájení pražského uzlu výstavbou nové napájecí stanice na Krejcárku. Aktuálně podepsala smlouvu se společností Elektrizace železnic
Stejnosměrná napájecí soustava je už za zenitem a na hranici svých možností a proto dochází při její větší zátěži k výpadkům napájení. Ideální by bylo přestavět ji na střídavou napájecí soustavu 25 kV 50 Hz a v úplně nejideálnějším případě nezávislou na veřejné síti.
Ideální -> Ideálnější -> Nejideálnější
Něco jako optimální, optimálnější a nejoptimálnější? 😀
A nejlepší, nejlepšejší a nejvíc nejlepší… 😀
Ne ne, ten třetí stupeň máte blbě, „nejvíc nejlepšejší“. Nebo ne, možná kdyby ty stupně byly 4, tak by se uplatnil i ten Váš tvar. 🙂
Nejlepší, nejlepšejší, nejnejlepšejší. Čtvrtý stupeň je „od Siemense“ 🙂
Jo, to je německé stupňování. gut, besser, am besten, Siemens. 🙂
Aby stejnosměrný systém fungoval spolehlivě, bez výpadků a při větší zátěži, tak by se muselo do něj investovat, aby mohl poskytovat vyšší příkony. Že by měl být za zenitem bych neřekl.
A asi to vypadá, že když se investuje to konverze, tak to přinese větší přínosy v podobě menšího poštu napáječek, menších ztrát ve vedeních a jednotnosti napětí (možná i fáze) v síti.
Úplně nezávislou na veřejné síti udělat napájení u nás neprojde. Asi nikdo nebude chtít stavět drážní elektrárny a drážní vvn síť.
Nehledě na to – při samostatné síti rekuperace do čeho? Při větších přenosových vzdálenostech se výhody VVN přenosu vytrácí. Plán konverze je hezký, ale hrozně pomalý. Ale asi to brzdí skutek, že je na to potřeba 70mld. V Brně kdysi řešili problém protáhnout tramvaje do Bohunic přes Renneskou. Byla spočítána provozní úspora tuším 1/2 milionu/rok, ale kde vzít prachy na investici?
Kdyby byla extra síť, tak by se rekuperovalo do ní, při její velikosti a že by obsáhla napájení všude bych řekl, že pravděpodobnost odběru rekuperovaného výkonu by se blížila jistotě. A asi by se při velkých vzdálenostech ztratil výkon právě v těch přenosových ztrátách VVN. Ostatně Němci to prý maj, hlavně západní spolkové země, jenže tam je to dáno extra frekvencí.
Plán je pomalý právě asi z důvodu finančních, dál bych tipl i z kapacitních stavebních a výrobních (kdopak by to hned přestavěl vše najednou?), a i celkově technologicko-dopravních, aneb dopravci si taky nejsou schopni pořídit/předělat vozidla na 25kV hned.
To je tam kde bylo „Žižkov centrale“?
Ta výhybna, co tam pravidelně postávaly vlaky směrem na hlavní nádraží, byla Vítkov centrale. 🙂
Pravda, už je to docela dlouho a člověk zapomíná. Díky za upřesnění.
Dnes cyklostezka
„Stávající trakční napájecí stanice se nachází v areálu Centrálního dispečerského pracoviště Praha na Balabence…“ ( a stála tu už v době, kdy se o CDP nikomu nezdálo ani po pár džointech) „… Po dokončení nové stanice bude zbourána …“ a zmizí tak jedna z ikon měnírenství. Spolu s Koštovem měla největší instalovaný výkon , akorát že Koštov 4 jednotky 1500 A a „Baba Lenka“ 6 jednotek 1000 A. Tak snad nezbourají aspoň Křenovku
Proč by někdo měl bourat Křenovku? Je po rekonstrukci a sídlí tam elektrodispečink.
„Konvezujeme na střídavku….. 🙂
Pro redakci. Měl bych doplňující otázku pro SŽDC. Je tato napájecí stanice připravena i na budoucí změnu napájecí soustavy? Na střídavé napajeni 25kV.
No asi těžko, fyzikální princip je zcela odlišný… Jediná příprava by byla, kdyby to bylo kontejnerové řešení, které jde za 10 let posbírat a odvézt pak někam do Polska…
Připraveným drátováním v zemi být může, těm je rozdíl stejnosměr/střídavina ukradený.
Jakože když budu za 10 či 20 let stavět novou transformovnu za stovky milionů, tak budu trvat na využití několika desítek metrů zakopaných kabelů za pár desítek tisíc?
I 20 let – si někdo věří. Bude to víc. Ale ve jménu rozvoje se bourají i mladší již nepotřebné stavby.
No stejně střídavina v Praze bude možná v roce 2050 (a to ještě bude brzo), sice je nějaký teoretický harmonogram, ale pochybuji, že se dodrží.
Proč má Pendolino jenom 6 vozů na fotce? Nebo optický klam?
Já vidím 7
Klam 🙂
Už je jich tam 7 …
Z Prahy do Bohumína není potřeba transformátorový vůz, tak ho nezapojujou.
Víte někdo, kde přesně má nová NS stát? Nebude to náhodou na místě, které bylo jmenováno pro výstavbu nových odstavných a sanitárních kolejí, tzn. mezi depem Libeň a jižním portálem tunelu? 🤔
Nebude to spíš v té mezeře mezi tratěmi do Libně a Vysočan?
Já bych to radši viděl na místě té polorozpadlé hrůzy vedle silniční estakády.