Správa železnic neuspěla s výmluvami o Kozí dráze. Opomíjí vlastní povinnosti, konstatoval úřad

Oprava Kozí dráhy. Pramen: Viamont ServisOprava Kozí dráhy. Pramen: Viamont Servis

Správa železnic si na příští rok naplánovala celoroční výluku.

380 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Místní pisálek

Docela by mě zajímalo, jaký by byl výsledek, kdyby si kraj nechal vypracovat studii na to, jak velký je ušlý zisk z jízdného co by se za ta léta vybralo.

Zdeněk

No, provoz dopravy v režimu závazku veřejné služby je v principu ztrátový, takže to číslo by bylo záporné…

Petr K

Napsal někdo v té diskuzi toto?
Tou drahou nikdo nejezdí.
ČR není UAE a necaka mám tady ropa ze země.
Jestli pan Řehák má kozinu jako svoji guilty pleasure a chce si tu kozinu provozovat tak ať ze svého ale ne z veřejných financí které jsou v tragickém stavu..

Místní pisálek

Jenže SŽ ji nechce prý ani prodat.

xyz

Opačný pohled na věc k vaší poznámce – Jak to že jsou v tragickém stavu, když z nich byly ušetřeny peníze za neprovedenou údržbu Koziny? 🙂

Petr Herbrik

Já sleduju dění na Kozině už necelých 20 let. Dostat to někdo do pera, je z toho tragikomický román na pokračování. Nejlepší je sledovat, jak se po tu dobu mění organizace bojující za zavřaní Koziny. Nejdřív s tím začal Ústecký kraj a největším zastáncem bylo Jílové nyní je to obráceně. Jediné, co se nemění je postoj SŽ(DC). Všichni měnící se odpůrci moc dobře vědí, koho korumpovat.

Michal141

50k flastr za nedodržení údržby tratě? To je pro tu firmu asi jako kdybych za špatné parkování dostával pokutu 2Kč…. 😛

lasanda

Peníze které čerpali na údržbu použili jinde- tak co kdyby to vrátili ti kteří o tom rozhodli že dají tyto prostředky jinam teď ze své kapsy ??? Možná že už by konečně přestala fungovat ta ,,malá-velká“ domů

Fujtes

SŽ kašle na údržbu i na tratích, kde vlaky jezdí pravidelně. Viz např. trať 114, která se rozpadá, SŽ minimálně půl roku není schopna alepsoň podbít svršek, který je v havarijním stavu (a to i na novém úseku tratě). Člověk se pak v obloucích bojí, aby neskončil v silnici vedoucí vedle…

Trumway

Ano, i 064 není v pěknéím stavu a některé pražce jsou už ve stadiu rozkladu. Zrovna koukám , že na trati 064 Libuň-Lomnice n.Popelkou zmizely z map ikony vlaku ze zastávek. A pak najdu: „Pozor, změna jízdního řádu! Dne 30.10. se mění jízdní řád na naší trati v úseku Mladá Boleslav – Lomnice nad Popelkou a Mladá Boleslav – Mšeno. Odkazy na jízdní řády jsou níže. Mezi největší změny patří: Vlaky od Ml. Boleslavi ve směru na Mšeno pojedou pouze o víkendu. Jízdní řád mezi Lomnicí n. P. a Mladějovem v Č. je kromě zimního vlaku na Ploužnici kompletně prázdný.… Číst vice »

Trumway

To jsem z toho jelen. Tak já žiju v tom, že omezení provozu se týká trati Mšeno -Ml. Boleslav a ono prdlajs. To mi zase něco uniklo 🙁
Ani tady o tom nebylo ani slovo. To je nějaká novinka či co?
https://zdopravy.cz/stredocesky-kraj-resi-zastaveni-provozu-na-dalsich-tratich-ceka-na-vysledky-pruzkumu-120182/

Jegorić

Mladějov je v Královéhradeckém a Lomnice v Libereckém kraji, proto se o tom v tom článku nepíše…

Trumway

Ale zase se stará zbytečně tam kde nic nejezdí. K té 064…Tak to by mě zajímalo proč když v zimě 2022/2023 napadl sníh bylo nutné jezdit s MUVkou SŽ a čistit přejezdy pro zemědělskou techniiku mezi loukami (konkrétně to bylo 6.2.2023) když v tom období po těch kolejích žádný , ale opravdu žádný vlak nejede. To se mohou i ta nová PZZ klidně vypnout aby nežrala proud.

HonzaEM

Tohle podbíječka nespraví, ujíždí svah.

Ladislav

Správa železnic to může akorát reklamovat u zhotovitele- firem která rekonstrukci tratě provedla.

HonzaEM

Ten asi nezavinil, že trať ujíždí i se silnicí.

HonzaEM

Tak když jsou miliardy na to, aby se po celé republicey měnily informační tabule, protože ty staré už neodpovídají vizuálu Zkázy železnic, tak je logické, že na opravu Koziny už peníze nejsou, ta je přece oproti tomu nepodstatná, ne?

Michal M

U nás se měnily po 10 letech a některé jsou opravdu dost vysloužilé. Že by to bylo úplně z plezíru se mi nezdá.

https://zdopravy.cz/wp-content/uploads/2023/10/09-Citelnost-infopanelu-v-Zabrehu-je-jiz-roky-tragicka.jpg

HonzaEM

Po 10 letech jsou nové, u nás se mění po 5 letech. Staré překlápěčky vydržely 30 i víc let, ty první elektronický minimálně 20 let (třeba Praha Masaryčka, Olomouc – dnes jsou olomoucké panely na Smíchově). Jedna tabule stojí 1,2 milionu, teď kolik jich na nádraží je? + ty na peróně, v podchodu, nějaká kabeláž, SW, počítač a jsme někde na 10 milionech na stanici.

vladimir.hadraba

Proč se mění informační tabule? Protože se změnil předpis, jak mají vypadat. Jenom proto, aby mohly ty nové s montáží stát 1,5 milionu, když staré stály asi 660 tisíc (bavíme se o těch největších). A kam jdou peníze: no přeci monopolnímu výrobci. Podchod v Kolíně (taky) kvůli tomu vytendrovali až napočtvrté a za cenu víc než 2x vyšší, než byla vypočítaná v roce 2019. Konkrétní příklad.

HonzaEM

Přesně tak to je. Nehledě na to, že ten nový vizuál je příšerný.

HonzaEM

50 tisíc pokuta. To je uplně směšné. Kdyby to byla pokuta 50 milionů, tak by si to asi rychle rozmysleli na to dál kašlat.

Frantík

Kdo ale tu pokutu pocítí? SŽ je státní organizace, takže peníze půjdou zpět do státu, odkud určitě nepůjdou „postiženým“.

Gwann

Pokutu by musel dostat Svoboda, aby se něco dělo.

Lutic

Tahle trat je uplne k nicemu,jezdil jsem s ni a se mnou 3 ajznboni a ja jediny tedy platil. Usti se jen báli aktivistu to zrusit..

Trumway

Tak to už zdaleka nebyla ona nebyla pověstná švédská trojka. To už byla rovnou pětka 🙂

HonzaEM

A ti ajnsboňáci mají nějakou výjímku, že si nemusí koupit jízdenku, jako vy?

Betliar

Zkuste novou historku. Tohle píšete furt. Nebo vás někdo platí?

Gwann

Správa zeleznic má dodat objednanou kapacitu. Nebo má krajská správa silnic rozhodnout, že daná silnice do dolni Lhoty je málo vyuzivana a tak ji nebude opravovat?

Michal

Žasnu. To je jak kdyby se České dráhy rozhodly, že přestanou jezdit v Praze nebo že Česká pošta přestane doručovat zásilky třeba do Jeseníku. Jak je toto možné?

Trumway

A ona se česká pošta nerozhodla, že v některých sídlech zruší pobočky? Holt nová doba! Co se pošty týče je nepochopitelné její omezování služeb s cílem uspořit. Až začnou doručovatelky chodit zase pěšky a ne jezdit autem od dveří ke dveřím taky ušetří. Stejné je to tady kdy se omezuje rozsha oprav s cílem uspořit. Jen bych jim doporučil jednu věc. Když už tedy spoří na údžbě měli by si to dávat stranou do prasátka pro případ, že bude třeba trať obnovit, protože pokud ty peníze rozfofrují budou jim potom chybět.

xyz

Česká pošta se tak rozhodla na pokyn vlády a to ještě při scestných kritériích – „nerušit pobočku v těch obcích, kde jde o jedinou pobočku“. Proto se rušily relativně vytížené sídlištní městské pobočky. A co se týkalo vesnic, tak to schytaly pobočky v těch vsích, které nejsou samostatné, ale spadají pod blízké město nebo jinou obec. Jednou z nich byla pošta v Modré u Děčína – nesamostatné obci (součást Jílového). Nicméně našly se i výjimky, kdy pošta nezanikla v nesamostatném Domašíně (součást Vlašimi) a neměla zaniknout ani v Horách Matky Boží (součást Velhartic; tato pošta přitom byla již několik let… Číst vice »

xyz

** K tomu předposlednímu odstavci jsem zapomněl dopsat jednu věc – všimněte si, „za jaké barvy“ jsou starostové Vlašimi či Velhartic (v jejichž místních částech se pošty nerušily či „rušit neměly, byť už byly zavřené“) a „za jaké barvy“ jsou zvoleni starostové dalších měst, v jejichž místních částech se pošty rušily (např. Chrudim a MČ Medlešice, Pardubice a MČ Dražkovice, Uničov a MČ Střelice, Litovel a MČ Chudobín, resp. Unčovice).

VB

Zájem o poštovní služby již několik let klesá a nyní za poslední 2 roky je ten propad oproti předpokladům pošty mnohem větší. Pošta nedokázala včas reagovat na to co chtějí zákazníci, tedy na poptávku spotřebitelů na trhu. Navíc pošta musí plnit přání státu, který jí za svá přání nedokáže včas a adekvátně zaplatit. Divit se proč lidé více používají email, datovku a konkurenční balíkové služby je snad již jen vtip.

xyz

O. K., o to víc zjevně klesl zájem o poštovní služby na vesnicích.

Tam ale pošty zůstaly.

Namísto řešení např. v podobě tzv. Mobilní pošty.

Gwann

Rozhodla se v souladu se zákony. Toto je proti zakonu

malý bobeš

Možná Vás to překvapí – ale jsou stovky míst, do kterých se Česká pošta rozhodla nedoručovat zásilky… Tamní obyvatelé se buď přizpůsobili – anebo si našli jiného dodavatele poštovních služeb…

Sova

Proč dávat nesmyslné pokuty státní organizaci? To nemá žádný motivační efekt. Strhával bych to z bonusů pro manažery SŽ, až dokud nezačne jimi řízená organizace plnit své povinnosti. Ony by se ledy rychle pohnuly…

Trumway

Velmi správně. Proč bychom to měli platit my? Nechť si to zaplatí každý kdo na tom má svůj díl viny a pěkně ze svého.

Jiří Kocurek

Tohle řešení bych podpořil. Řekněme 10-20% částku z pokuty až do výše kvartálních prémií. Ať se snaží mít aleposň kvartál bez pokuty.

Václav Šp

Byly by to vyhozené peníze. Znám tuto trať a myslím si, že zprovoznění
úseku Telnice – Oldřichov bude stát minimálně 200 mil. Kč. To, v jakém stavu trať je, za to může Ústecký kraj, a to svojí neobjednávkou dopravy na trati někdy v roce 2007. Nejlepším řešením pro Správu železnic (stát) by bylo tuto trať prodat. Pak by se teprve ukázalo, jak ý má trať potenciál.

Trumway

Byly by to vyhozené peníze? Pokud by byly jsou peníze investované do opravi trati do Telnice vyhozené peníze už nyní.

fous55

Ano, to jsou určitě. Čím více peněz se utratí na údržbu tratí pro sezónní turistický provoz, tím méně zbude na opravy tam, kde jezdí spousta lidí celý rok, a na výstavbu nových.

Jiří Kocurek

Proč tedy Správa rozpočtuje údržbu po jednotlivých tratích, když se k tomu rozpočtu chová, jak kdyby to byl blob.

Jiří Kocurek

Jen dovysvětlím: Binary Large OBject, označovaný jako BLOB (i blob), je označení pro datový typ blíže nespecifikovaných binárních dat v databázi.

Rozpočet nemá být jak hromada kompostu na zahradě.

Trumway

Nových netřeba. Stejně pořád posloucháme jak už nyní máme hustou železniční síť a že je to problém. Na jedné straně budeme tu síť rozplétat a na druhé ještě více zhušťovat a pak se divíme, že je na periferiích špatná dopravní obslužnost a proto lidé využívají auta.

Michal M

Ona ta oblast má špatnou dopravní obslužnost?

Trumway

Jak kdy. Třeba když se rozvodní Jílovský potok a bude zatopená silnice vedoucí podél něj trati se to nedotkne, protože je položena výše.

„Povodeň 7. – 12. 8. 2010
Dne 12. 8. 2010 se obcí Libouchec prohnala blesková povodeň. Zámecký rybník kapacitně nestačil a voda se vylila do okolí. Na některých místech podél Jílovského potoka se utrhl celý břeh. Ve vedlejší vesnici Modré byla doprava svedena pouze do jednoho jízdního pruhu.“

https://www.portalobce.cz/povodnovy-plan/lbch_prirozena-povoden/

Václav Šp

Myslíte si, že se tato lokální povodeň nedotkla žel. tratí? Připustíte, že Jílovský potok sbírá vodu z celého svého povodí, kterým prochází žel. trať? Samozřejmě, že se tato povodeň dotkla i žel. trati, i když to pro ní nebylo fatální. Některé škody na trati způsobené povodní byly odstraněny při opětovném jejím zprovozňování.

Trumway

Byl to příklad na otázku zda tato lokalita má špatnou dopravní obslužnost a ukázka situace kdy se tak může stát.

MHD

Například zbyde na blbosti, jako elektrifikaci na 3 kV a novou měnírnu na 3kV pro trať Olomouc – Uničov, přestože se má přepínat na 25kV a dnes tam jezdí výhradně dvousystémová vozidla.
To raději opravit tohle.

HonzaEM

Asi pičítají s tím, že v dohledné době konečně někdo pochopí, že násilná konverze na 25 kV je totální číčovina.

vjkm

3kV drátizace Uničova byla levnější než 25 kV, a uničovka je ráda, že vůbec nějaký elektrický výkon se v regionu podařilo zarezervovat.

MHD

Výkon je stejný bez ohledu na napěťovou soustavu. A cena za trolejové vedení? To se mi zdá divné, vzhledem k nutným napájecím místům. A i kdyby ano, muselo by se to při předělání doplatit.

vjkm

Nějak se mi vtírá asociace s Francouzi, kteří zrušili všechny lokálky a hlavní tratě se jim přesto rozpadají …

Gwann

Ve chvíli kdy modernizace Havířova má stát tuším 3mld, a podchod v Kolíně 400 mio, tak nevím kdo může vážně argumentovat hospodárnosti u opravy trati za 100-200 mio. Nechce se, ne že nejsou prachy

Michal M

Což není argument pro to vyhodit jich ještě víc…

Trumway
Trumway

Těch argumentů Vám vysypu z rukávu třeba tucet. Co třeba taková aplikace ETCS? Nebylo by třeba možné tuhle trať mít v cajku a bez ETCS a používat jí pro provoz historických vlaků? Je to v lokalitě četných a hojně navštěvovaných turistických cílů a velmi dobře dostupné i pro zahraniční návštěvníky. Jestli tady není opravdivý potenciál tak pak už nevím kde jinde by měl být. Navíc pokud by se obnovila trať Moldava -Holzhau (což však závisí hlavně na německé straně) přiveze Vám vlak zahraniční turisty až do Louky u Litvínova. A když už by to nešlo tudy přijedou zahraniční návštěvníci do… Číst vice »

Václav Šp

Nevím o jakém turistickém potenciálu píšete. Podkrušnohoří není Švýcarsko. Zprovoznéní trati Moldava – Holzhau nechám bez komentáře. Pro dopravní obslužnost je tato trať k ničemu. Od roku 2007 jezdí údolím Jílovského potoka autobusy objednané Ústeckým krajem, jako náhrada vlaků. Jezdí častěji než jezdil vlak, má na trase více zastávek, a co je nejdůležitější pro cestující, autobusová linka vede centry obcí Modrá, Jílové a Libouchec, na rozdíl od vlakových zastávek, které jsou vzdálené od jejich center. Myslím, že kdyby kraj místo autobusů objednal opět vlaky, tak by obyvatelé uvedených obcí dost protestovali. Prostě si za těch 15 let zvykli na vyšší… Číst vice »

Trumway

Libouchec je vyřešen. Nyní je na řadě Telnice -Krupka. Ano, turistický potenciál tam je i kdyby tam měly jezdit vlaky jen přes léto.

Trumway

Jinak to co jsem napsal koukám neříkám jen já.
https://youtu.be/tDTB_MAANQ8?t=171

Trumway

*opravy

Václav Šp

Samozřejmě, to jste trefil přesně. Myslím, že uvedení tohoto úseku do provozuschopného stavu stálo před 2 léty 50 mil. Kč. Jezdí tam pár vlaků v letních měsících a dotace kraje, jak jsem někde četl je cca 130Kč/km. Průměrně tam jezdí v jednom spoji jen 35 cestujících. To vám přijde hospodárné?

HonzaEM

35 cestujících v jednom vlaku vám přijde málo? Co teprve 6 lidí, jako na U7.

Miloš2

Možná to někdo popletl Spíš bych to viděl tak na 3+5.
.

Miloš2

35 cestujících v průměru?Kde jste to objevil?

Profesor

Okej, není problém. A dá taky SŽ ty prachy co na to 15 let brali a na nic nehrabli novymu majiteli? Nebo je to jako myšlenka že si ty prachy nechaj a tady máte ruinu a ještě za ní zaplať a ukaž se jak ti to pude

Michal M

Tohle by mi přišlo jako rozumné řešení, ale pochybuju, že za to byste to zprovoznil.

Profesor

Já? Klidně. Dejte mi ty prachy a já to udělám

Trumway

A já Vám s tím píchnu a nic za to nechci 😉

fous55

1. Slibem neurazíš! 2. Nikdo vám nemůže dát tolik, kolik vám můžu já slíbit!

hank

Dokud ho k tomu nepustíš, tak se nedozvíš, jestli kecá…

Václav Šp

Na níže diskutující „Profesora“ a „Trumwaye“ jsou všechny argumenty marné. Vědí všechno nejlépe a vůbec nemají představu o cenových relacích na údržbu žel. infrastruktury. Poslal bych je dělat na ministerstvo dopravy, kdo by dělal ministra, tak o to aď si „střihnou“.

Betliar

Těch 200mil.se vzalo kde? Kde je to podložené? Chlumec – Jeníkov je na betonech, pro SŽ sjizdny. Telnice – Chlumec je nesjizdny, zde je potřeba udělat celý nový rošt a pokládka stačí z výzisku. A druhá věc je PZZ, což je k další debatě. Ovšem 200 mega?

Trumway

Když se mohou zřizovat stále nové a nové úřady (třeba jako pánovaná Silniční inspoekce ČR) tady bych to udělal tak, že bych přivezl ke každému přejezdu jednu buňku. Pak bych namontoval ručně ovládané závory a zaměstnal tam člověka co je bude v době průjezdu stahovat a vytahovat. Vyřízeno!

malý bobeš

Vy asi netušíte, že ten „člověk“ bude po vás chtít výplatu + stát odvody? Umíte počítat? Tak si spočtěte, kolik bude stát deset přejezdů x 3 (4) „člověci“ x 10 let … počítám, že se leknete.

HonzaEM

Víc, než kdyby tam dali závory na elektřinu.

troglj

Navíc v Novosedlicích je nový svršek, po kterém snad vlak nejel.

Václav Šp

Je to můj odhad na základé zkušeností se SŽ. Například jste úplně zapomněl na mostní objekty. Ale nechme se překvapit, kolik to nakonec bude stát, až bude SŽ donucena zbývající část trati opravit.

Gwann

Mimochodem, i ten úsek do Telnice měl stát asi 6x víc než pak stal. Ona správa železnic dost často lže

ušatá

Proto se také raději nedělají výběrová řízení na opravu a projekt takových prací. Jještě by se mohlo stát, že na světlo boží by se dostala pravda.

HonzaEM

Pzz tam být nemusí, ke konci provoziu taky nebylo.

Leštění

Aby tu trať mohli prodat, tak by ji museli dát nejdřív do kupy. Nemůžou prodávat neprovozuschpnou trať.

fous55

Můžou. Už se prodaly tratě Čejč – Žarošice a Hrušovany – Hevlín. A také se může prodat trať za účelem likvidace.

xyz

V obou případech šlo ale o případy, kdy tamní objednatel (shodně Jihomoravský kraj) deklaroval nezájem tam objednat osobní dopravu, a to byť sezónní.

V tom se to liší od Koziny.

Kuba2

To samé udělal Ústecký kraj na Kozině už v roce 2007.

xyz

Nicméně k prodeji nedošlo.

A nyní Ústecký kraj deklaroval opak.

Jiří Kocurek

Co bezúplatný převod na obce/spolek obcí? Železnice Desná nemohla být na začátku ve větších troskách, to bylo fyzicky nemožné.
Obce/spolek by pak žádaly u SFDI. Správa pak vysvětlí, kam ty prachy zašantročila, ale to už je až následný právní akt. Nebo to zprovozní.

Ale to jsou jenom nápady jednoho kibice.

zub

Vážený pane Špe, vřele Vám k nastudování doporučuji zákon o dráhách a zákon o veřejných službách v přepravě cestujících. Tam totiž, k Vašemu údivu zjistíte, jaké povinnosti má ta která instituce. Budu trochu předbíhat a část Vám prozradím již nyní: povinnost udržovat dráhu v provozuschopném stavu není podmíněna objednávkou kraje, jak mylně předpokládáte. Ostatně tato skutečnost musí být zřejmá každému průměrně gramotnému jedinci v tomto státě, neboť kraj není jediným subjektem, který může dopravní obslužnost zajišťovat, nehledě pak na skutečnost, že drážní doprava ani v rámci dopravní obslužnosti zajišťovaná některým ze subjektů dle zákona o veřejných službách být zajišťována nemusí… Číst vice »

Milana

200 míčů to víte od kud?

Miloš2

Moje řeč.Nikdo by to nekoupil.Při porovnání nákladů a tržeb by ho klepla pepka.Možná by z toho mohl soukromník udělat komerční cyklostezku.

HonzaEM

Za 200 milionů postavíte možná celou trať znova. Tady to chce hlavně vrátit kolej tam, kde je SŽDC nechala rozkrást, aby se nedalo jezdit.

Sandy

Jsou také dvě možné varianty postupu. Za prvé, když někdo řekne, že chce výluku, měl by při té výluce trať skutečně opravovat. Ne do ní dvakrát kopnout a myslet si, že to stačí. Stále na ní berou peníze. A za druhé. Trať měla být udržovaná a provozuschopná. Jestliže je výluka zaviněná nečinností ze strany SŽ, měla by také sama zajišťovat ve vyloučeném úseku náhradní autobusovou dopravu. To by se hodně rychle začala SŽ snažit o zprovoznění celé trati

Josef Bursík

Takhle skončí lza 5 let trať Teplice-Lovosice. Ať ji ofiko odpiskaji už dnes protože každým rokem narůstají náklady na ev.budoucí obnovení.

Profesor

Pro ty co maj pocit že je to takhle dobře, páč když by se to udržovalo nebyly by prachy na koridory:
Jako příklad si vemte že máte velkej statek s vejminkem a stodolou. Budete platit někomu aby to všechno udržoval a na každou část těchto nemovitostí vycelnite peníze. Pak budete poctivě platit. Za 10 let se vrátíte a zjistíte, že stodole spadla střecha a celou tu dobu se na ní nedělalo vůbec nic.
Jako doporučení dostanete radu hele tak se o tu stodolu starej sám. My ty prachy potrebovali jinde.
Bude to pro vás oukej?

Michal M

To, co v téhle diskusi doposud chybí, je výše té částky na provozuschopnost, tj. co si SŽ „strčila za nic do kapsy“.
Já to nemám kde dohledat, ale z diskuse to vypadá, že to byly desítky milionů ročně, což obávám se je vzdáleno realitě.

Trumway

“ K případu se posléze vyjádřil i Drážní úřad, podle kterého zastavením dopravy nekončí povinnost vlastníka zajistit údržbu a opravu dráhy „v rozsahu nezbytném pro její provozuschopnost“. Tato povinnost podle Drážního úřadu vyplývá ze zákona. Správa železnic tak měla i během výluky, která je zde od ledna 2011, o dráhu řádně pečovat.“
https://zdopravy.cz/sprava-zeleznic-zacala-vysekavat-kozi-drahu-z-porostu-43164/

Trumway

Stačilo by vědět kolik by se ušetřilo pokud by byla trať zrušena a kolik je potřeba na to, aby se dala trať do kupky.

Trumway

A věřím, že se i této informace dočkáte/me:
„Správa železnic sice od státu čerpala v posledních třinácti letech zastaveného provozu peníze na údržbu této trati, peníze však končily jinde. Vyjádření Správy železnic zjišťujeme.“

Michal M

A kolik to teda specificky na Kozinu bylo?

Trumway

„Dočkej času jako husa klasu“ se říká.

Trumway
Trumway

https://youtu.be/5qzjAkvi69Y?t=337
He,he. „Chátrá , dožívá. To opravdu tak není“ „Jestli mi rozumíte? „Ne, opravdu tomu nerozumíme. Nevím proč by se něco muselo snášet a investovat do toho nějaké velké prostředky pokud by se trať celou dobu udržovala v provozuschopném stavu.

Trumway

Normálně bych mu řekl, že ty peníze zpronevěřil a že požaduji aby dal stodolu do stavu který by odpovídal pravidelné údžbě do výše vyčleněných prostředků a to na vlastní náklady a že je mi úplně jedno kde na to vezme, ale já že mu už na to nedám ani půl krejcaru.

GFM

Lze na to pohlížet také z jiného úhlu. Máte statek, kde provozujete penzion, vejminek a stodolu. Budete platit někomu kdo se má o všechno starat. Samozřejmě návštěvníci penzionu musí být spokojeni. Ale na provoz dáte, jenom dvě třetiny toho co je potřeba. A ještě si to každý rok rozmyslíte, kolik to bude. Někdy víc a někdy míň. Do penzionu lidí jezdí, ale do stodoly nikdo deset let nešel. A správce má peníze na to, aby aspoň fungoval penzion. Budete vrážet peníze do stodoly?

xyz

Nesmyslné přirovnání, protože zmiňované by se týkalo soukromého provozovatele.

Dobrá správa je státní.

Penziony si na sebe vydělají samy od sebe, zato železniční infrastruktura si na údržbu + investice + řízení provozu (myšleno vše dohromady) nevydělá snad na žádné trati.

Tzn. i v tomto toto přirovnání pokulhává.

Betliar

To,že SŽ ignoruje požadavky kraje, o tom žádná. To, že ignoruje i požadavky ČD carga, o tom už se taky psalo. Nakonec se podívejte jakou má kraj podporu v Děčíně! Anděl, Aster, mistr Vošta a jiná zvučných jména…

MilanSima

Kdysi tu byla zveřejněna tabulka provozních nákladů SŽ na jednotlivé tratě, kde kupodivu byly i tratě, kde je zavedena dlouhodobá výluka a kde se leta na nic nešáhlo. A ty částky nebyly zrovna malé. Kam ty peníze tedy vůbec jdou?

Vavrroch

Napadá mě třeba vytváření rezerv pro zaplacení extra portálu, na němž se sdílejí informace o příčinách, proč něco, např. nějaký ten ověřovací provoz, nefunguje tak docela správně.

Michal M

Článek máte tady:
https://zdopravy.cz/prulom-sprava-zeleznic-poprve-zverejnila-kolik-ji-stoji-jednotlive-trate-92753/

Jestli je to tahle trať, tak na ni šly 4 miliony za období 2017-2020. Jestli je to všechno, tak milion za rok na 40 km byť neprovozované trati je likvidace plevelu, účet za elektriku ve stanicích a 1/20 platu traťmistra.

132N5 | Děčín hl.n. – Oldřichov u Duchcova | 40 km | 4 238 000 Kč

Leinad

Likvidace plevelu = takže tam nic neroste. Elektrika ve stanicích – na co, když tam nic nejede?

Michal M

Paušály, revize, údržba, co já vím. Ten milion ročně by vám měli být schopni doložit.

Aleš

13let pobírali peníze které skončily neznámo kde… Takže by měli raději sklapnout a začít něco dělat a ne se snažit vymlouvat a zakrýt to „výlukou“.Jsme fakt v Absurdistánu…nikdo samozřejmě nenese žádnou odpovědnost…

Trumway

„Význam dopravního systému zpravidla pochopíme až v době,
kdy díky našemu nezájmu zanikne.“

Michal M

Pochopí ho zejména šotouši a režisti-důchodci ze všech krajů naší vlasti, pro které je kozí dráha existenciální otázkou, neboť nelze vyloučit, že by se po ní v následujících deseti letech svezli.

Trumway
Happy

Jednoznačně převést regionální tratě na kraje. Stejně objednávku dopravy realizují na nich kraje, takže by to bylo efektivnější. A pro kraje je jednodušší si případně sáhnout na evropské dotace. Jakékoliv rozbití molochu a jeho praktik a zaháčkovaných subjektů by bylo žádoucí.

Jiří Kocurek

Viz Železnice Desná, tam to šlo. Švestovká taky funguje, meziměstké tramvaje (i šalina) jsou udržované a jezdí… až na těch pár řvounů v Jablonci.

mgr.pavel

Ale co JHMD (pro neznalé: úzkorozchodka z Jindřichova Hradce byla zprivatizována, soukromník zkrachoval přestože potenciál trati rozhodně je)?

Jako pokud stát o nějakou trať dnes nemá zájem, a kraj či soukromník zájem má, tak se mají dohodnout. Lepší nějaký provoz než žádný. Jen to ještě nemusí znamenat úspěch navždy.

Happy

Jenže bez privatizace by tam dnes už žádné koleje nevedly. Tolik k JH. A dohodnout se? Vždyť je očividné, že se dohodnout nechtějí…

mgr.pavel

Však jo, i ten JH byl lepší jako zprivatizovaný, bez toho by tam vlaky nejezdily už dávno.

Jen jsem psal, že ani soukromník nemusí automaticky znamenat provoz navždy.

xyz

Tehdy ale šlo o jinou situaci – s „unitárem, který rovnou rozhodl, že osobní/nákladní doprava ne-e, údržba trati ne-e a hotovo.

Žádná posloupnost objednatel – dopravce – správce infrastruktury jako (naštěstí) už posledních bezmála cca 20 let.

Gwann

JHMD pohřbil Čajánek a úspěšně v tom pokračuje. Člověk s jeho přístupem zničí cokoliv

xyz

Švestková dráha je úplně jiný případ – prodej tratě jsoucí v té době v provozním stavu, a to se sezónní (nepracovní dny po 7 měsíců v roce) dopravou.

Ani to nebylo „Dobré (?) správě“ dost dobré na to, aby si tu trať nechala.

Michal M

Dobrá správa je státní úřad a nemá nějakou extra motivaci vylepšovat lokální tratě (koridory ano, to je vidět, jsou na to mezistátní dohody i zdroje peněz).
Bez tlaku kraje a objednatele, tady ještě vylepšeno AŽD, zásadní vylepšení typu švestkovka nečekejte.
Ostatně švestkovka má výhodu, že spojuje velká města a má velmi slušné směrové vedení (=je rychlá). V tomhle paralela s kozí drahou moc není…

M19

Za prvé to není úřad, ale státní organizace, tedy servisní záležitost, žádný úřad. Za druhé tlak ze strany krajů a tedy objednavatelů existuje. Za třetí švestkovka vede z Čížkovic do Obrnic, to je tedy Děčín poněkud větší. To, že vlaky jedou delší trasu, je věc druhá. I vlaky na Kozí dráze by mohli jezdit dále, kdyby se chtělo.

Michal M

Prostě je to státní sektor, kde vzdálenost od zákazníka vždy bude na míle daleko a + pokud pro zákazníka chcete něco udělat, musíte si na to sami sehnat prachy odjinud… V tomto smyslu je „servisní záležitost“ spíš ČD Telematika nebo AŽD. Tlak možná obecně existuje, ale někde je větší a má výsledky (JMK), jinde není a proto máme ve Středočeském kraji prd a to i na příměstských, ne ryze regionálních tratích. Švestkovka vede z Čížkovic do Obrnic, ale vytváří (relativně jedinečnou) spojmnici Litoměřic, Lovosic a Mostu. Tady máte na jednom konci Děčín (potud výborně) a na druhém konci veverky v… Číst vice »

hank

Teplice, Novosedlice, Krupka, Telnice, Libouchec, Jílové jsou veverky v lese?

Michal M

Trať do Teplic použitelným způsobem nevede a ostatní jsou relativně malé obce (ve srovnání s meziregionálním významem Švestkovky).

Veverky je ta lanovka, na kterou všichni strašně potřebují dojet vlakem.

Trumway

Sakra a co je Vám do toho jestli někdo chce někdo někam dojet vlakem nebo nechce? Důležité je aby ta možnost pro toho kdo che existovala. Komu je to putna a nepotřebuje to ať si jezdí jinde. Třeba na Švěstkový.

Václav Šp

Tramvaj, s tebou je legrace. Když tu trať tak miluješ, tak zalobuj na MD, aby ti jí prodali. Pojedu se k tobě svézt.

RTO

Teplice mají spojení vlakem i autobusem v rozsahu Jeníkov, Krupka, Chlumec, Děčín. Ve většině obcí nestojí nikdo o to šplhat se na nádraží. Autobus od Libouchce do Děčína dostatečně nahrazuje vlak. Zeptejte se místních nikdo skoro vlakem jezdit nebude. Autobus staví přímo v obcích ne na okraji, má mnoho zastávek a ne jen jednu v obci. Kdo obhajuje trať nikdy tu nebyl, neptal se lidí co tu bydlí. Ano jako turistická atrakce možná ano, ale nemá cenu zachraňovat vše pro víkendové provozy.

Tomáš Záruba

No akorát že zrovna v té Krupce by tomu „šplhání na/od zastávky“ vlak celkem zabránil. 🙂

HonzaEM

Řekl bych významnější než ty kolem Švestkovky. Ale Švestkovka má teď výhodu i v tom, že na autobusové lince, která kopíruje Švestkovku, jsou od srpna nasazené nové turecké Autobusy Otokar, které mají tak malou kapacitu, že aby se dostali žáci do nebo ze školy, museli se naučit jezdit tím vlakem.

M19

Ten autobus co tzv. kopíruje trlasu vlaku, ve skutečnosti objíždí všechny ty osady, ze kterých je to k vlaku dost daleko. Odpovídá tomu i jeho jízdní doba. Ale to některým nevysvětlíte, že je to ve skutečnosti doplněk.

M19

Úplně stejne jde jet z Lovosic do Mostu přes Ústí nad Labem, ostatně přímé rychlíky tak jezdí. A ty vaše veverky jsou na hlavní trati mezi (Ústím -)Teplicemi a Mostem/Litvínovem. Samozřejmě, že by to prodloužit šlo, případně zajistit důstojný přestup. Ale nekde se hledají důvody a někde způsoby. Ne, s tím že je něco státní či ne, to nesouvisí. Zažil jsem oba přístupy jak v soukromém tak veřejném sektoru.

Michal M

Ne, opravdu by to nešlo prodloužit. Stálo by to stamiliony, které na to nikdo soudný nedá.

M19

Fakt? Ten vlak nedokáže jet po kolejích dále, které už tam jsou? Jsou mi věci…

Leštění

Děčín a teplice jsou malá města? Kolem kozí drahý bydli o dost více lidí než na svestkovy.

Michal M

Nejsou, ale co má Kozí dráha společného s Teplicemi? Co tam může nabídnout_

Josef Bursík

Jedinečné propojení MHD z Novosedlic, Lesní brány na celé Teplice. Dubí, Cínovec, potažmo i Sasko.

Michal M

Geniální. Dojdu na Kozí dráhu jedoucí v jednou za dvě hodiny, dokodrcám se čtyřicítkou do Lesní Brány a tam mi svět leží u nohou.
Konečně by se ten region někam posunul, no.

xyz

To „jednou za 2 hodiny“ je vaše domýšlení.

A to podotýkám, že obecně význam Koziny považuji za sporný (na rozdíl od významu legislativy v této věci).

M19

Co může nabídnout Most či Lovosice? Přesunutý kostel a chemičku?

Václav Šp

Jsem z Děčína, ale že bych jel do Teplic vlakem po Kozí dráze, tak to je nesmysl. Rychlejší je to přes Ústí nad Labem a navíc přijedu do centra Teplic a né na jeho periferií.

xyz

Jemně podotknu, že osobní doprava na Švestkové byla zrušena ve stejném termínu + s obdobnou argumentací jako u Koziny.

(mj. u Švestkové: vlaky končící na okraji Mostu, míjející Louny, jakož i část obcí na trase).

HonzaEM

Švestkovka je „rychlá“ až po modernizaci, před modernizací na tom bylo uplně stejně jako Kozina, maximální rychlost 50 km/h, ve stanicích 40 km/h, pouze 5 přejezdů mělo světelnou signalizaci, a to ještě na nich byly zavedené Op, protože indikace měly v neobsazených stanicích (stejně jako na Kozině). Takže na 6 přejezdech byly propady rychlosti na 10 km/h, na několika dalších na 20 km/h. Kdyby se s kozinou udělalo to samé co se Švestkovkou, mohla na tom být taky tak.

Michal M

Tím chcete říct, že směrové poměry těch dvou tratí jsou stejné a rozdíl jsou jen přejezdy?

Vojtěch Suchan

Švestkovka má jedno z nejhorších směrových vedení ze všech tratí v ÚK, prakticky konstantně jedete obloukem s poloměrem 180-200 m, jenom prošla srpizací. Naopak kozina jedno z nejlepších, kde by rychlost pod 75-80 km/h nevyšla ve stejném případě nikde.

hank

„…aby si tu trať nechala….“

Správě nepatří žádná trať. Tratě jsou (až na pár výjimek – soukromníků) státu, SprŽel je jenom správce.

adamgolias

k té švestkové… kdyby si z ní ažd ( chvála ji) neudělala laboratoř a neutopila v ní peníze ( podobne jako pred 120 lety atv z teplic do čl) jiz by po ni nejezdily ani nostalgicke vlaky.

Michal M

To, co do toho AŽD dala, je především iniciativa a nějaké menší peníze na projektové řízení a propagaci. Obnovu si samozřejmě nechali zaplatit od SFDI.

xyz

Jezdily po ní v roce 2016, není důvod aby po ní nejezdily dalších 5 let, pro které byly od roku 2017 sjednány takto dlouhé smlouvy na všech Turistických linkách DÚK.

xyz

Pro Dobrou správu nebyl problém si sáhnout na OPD = nesmysl.

Jedna správa pro všechny železniční tratě = dosažení možných úspor z rozsahu“. Oproti stavu, kdy by bylo až 14 (!) regionálních správ + nad rámec toho jedna celostátní, tzn. eventuálně až s 15 variantami předpisů, duplicitními speciálními vozidly údržby, duplicitními specializovanými pracovníky (tzn. přesný opak slova „efektivnější“) atd.

Happy

Jaké úspory, o čem to sníte? Tady se mraky tratí rozpadá, protože SŽ nezajímají. Tu zajímaji projekty typu bezvýznamného Tišnova za 3 mld. Centralizmus nikdy v dějinách k pokroku nepřispěl. A je to vidět. Drahé, neefektivní, nekvalitní.

xyz

Tak si to slovo po tom „úspory“ přečtěte – úspory z rozsahu. Pokud nevíte, co toto slovní spojení znamená, tak si to dohledejte.

P. S. i vícero správců = pro danou trať tak jako tak infrastrukturní monopol.

Mmch. vícero distributorů elektřiny či plynu podle vás je/není příkladem větší efektivity/kvality/levnosti než kdyby byl jen jeden? 🙂

Martin1

A kupodivu to funguje i v tom Polsku. Jen co se obnovilo tratí v pohraničí. Problém je opravdu v tom, že SŻ je zamrzlý moloch. A do jeho vedení se dlouhodobě nedaří dostat svěží vítr.

Michal M

Spíš je problém plést si Správu Železnic s Ježíškem.
Svěží vítr chybí většině státních úřadů a veřejnoprávních korporací…

Trumway

Vy děláte jakoby ty peníze dávala ze svého.

Fsp

ne, jen z kapes daňových poplatníků

Happy

Uvedu příklad revitalizace trati do Slavonic s odhadovaným nákladem 1mld. Je to slibováno více než 10 let. Kdyby to byl krajský majetek, tak kdyby se v průměru ročně dalo 100 mil, což je pro kraj suma nevysoká tak už je dávno hotovo i s mostem v Kostelci. A to nepočítám, že by kraj dosáhl na vhodné dotace. Místo toho tam houf lidi pobíhá po stanici s klíčema od vyhýbek. Svršek likviduje pojezdy vozidel, o zmařených penězích za ZDO nemluvě. A tak bych mohl pokračovat dále. Však on by ten kraj na MUVku a na pár lidí měl taky…

aaaaa

Tak ten vas priklad. Rozpocet jihoceskeho kraja na rok 2023 prijmi 24 492 mil. Kc vydavky 25 843 mil. Kc, takze na tento rok je planovany vysledok – 1 350 mil. Kc. Podme sa pozriet ako hospodari po ine roky rok 2022 – 195 mil. Kc, 2021 + 691 mil. Kc, 2020 + 1.3 mil. Kc, 2019 + 63,8 mil. Kc. Takze 100 mil rocne len do jednej trate by dokazala zamavat z rozpoctom kraja.

Happy

Jenže kraje by dostávaly i peníze na údržbu tratě, tak jak jí dostávaly třeba JHMD. Šlo by o kompletni změnu financování. Do takové jemničky se taky papírově lily miliony, ale jaksi reálně tam vidět nic nebylo kromě posekaného okolí přejezdů. Nevím, kteremu soukromému podniku by toto prošlo při kontrole FU, kdy peníze vykazované jako náklad končí neznámo kde.

Michal M

V letech 2017 – 2020 to bylo 32 milionů. To už kromě základní údržby bude zahrnovat i něco většího – výměna PZZ, podbití, atd.

243R5 | Moravské Budějovice – Jemnice | 21 km | 32 342 000 Kč

Samotné posekání přejezdů, semtam roundup, párkrát kontrola traťovkou a kontroly výhybek, povinné revize a základní/havarijní opravy nemovitostí vám na 20 km klidně 1-2 miliony ročně dají.

xyz

32 milionů za 4 kalendářní roky, v cenové úrovni let 2017 – 2020?

Tak to je 8 mil. Kč ročně, tedy méně než údajných 12,5 mil. Kč/ročně v cenové úrovni roku 2010, kteroužto úrovní tehdy bylo argumentováno skrz (nakonec stejně nepovedené) odstřelení osobní dopravy na té trati.

Zajímavé.

fous55

Ta revitalizace má stát 2 miliardy, s mostem v Kostelci a zrušením úvratě se nepočítá, cestovní doba se zkrátí maximálně o pár minut a CKMD už to (bohužel) schválila. Trať vede přes obce s celkem 30 tisíci obyvatel, takže skoro 70 litrů na hlavu. Myslíte, že do toho by kraj dal ze svého jedinou korunu? Ani náhodou. Za dvě miliardy je schopen dát do pořádku skoro celou síť silnic 2. třídy. Železniční doprava na 15 km mezi Dačicemi a Slavonicemi, tzn. do města s 2,5 tisíci obyvatel, je prostě ekonomický nesmysl. Železnici moc fandím, ale je třeba znát meze. Je… Číst vice »

xyz

2,5 tisíce vs. 5 – 10 lidí, to je nějaký zvláštní nepoměr.

Navíc jste nepřipočítal turisty.

Michal M

Že se nepočítá s mostem v Kostelci je bizar… Dačice-Slavonice se mají nějak zásadně vylepšovat? Stačil by DOZ, ne?

xyz

Přesně jak píšete – v tom úseku se kromě DOZ nemá dělat skoro nic (jen teda nová zastávka na severu Slavonic).

Michal M

Ano. A trať do Slavonic je příklad, kde by se o železnici mělo hovořit a mělo by se tam investovat v rozsahu, který to konečně zkulturní, zrychlí a vytvoří dopravní páteř pro celý region.
Místo toho je tu 250 příspěvků obnovení uhelné dráhy přes Telnici, protože aby se dalo šukafonem dojet z Děčína k lanovce…

xyz

Jemně podotknu, že slavonická trať též zčásti vede mimo směry dojížďky, mj. mimo směr Jindřichův Hradec a mimo směr Brno.

(I tak s její modernizací spíše souhlasím, resp. i tak ji považuji za polovičatou zejména v tom, že nadále tam mají jezdit výhradně couráky zastavující všude; tzn. toť jen technická poznámka.)

fous55

On se o to snad někdo snaží? Kdo????

Václav Šp

Jediné s čím souhlasím je převedení regionálních tratí pod kraje, když tam provádějí objednávku dopravy. Pak by se snad nestávalo, že v jednom volebním období tam kraj žádnou dopravu neobjedná a v dalším by tam chtěl postavit rychlodráhu. Mám pouze obavu, že by z regionálních tratí nic nezbylo, když by zjistili, kolik údržba tratí stojí. V případě Kozí dráhy, kolik stojí obnovení trati po jejím rozkradenī z důvodu jejího neprovozování.

Leinad

Jaké obnovení Kozí Dráhy, kam Spržel dávala peníze vykázané na jení údržbu? Jak dlouho už trvá zájem kraje něco objednat?

PvvS

Z cizího krev neteče. Aneb proč si nehrát s vláčkama, když tu opravu zaplatí někdo jinej.,

ušatá

Lepší než si hrát s autíčky, protože někdo to má jako koníčka, někdo jako kšeft, ale platíme to všichni a doplácíme na to všichni. Nejhorší, že životy a zdravím.

xyz

I po tom převodu by se uvedené přihodit mohlo – stačí, aby se na tom kraji změnila vládnoucí koalice.

P. S. Jak byste řešil vedlejší tratě s nákladní dopravou? Tu žádný kraj neobjednává.

Václav Šp

Že by na vedlejších tratích jezdila nějaká nákladní doprava, tak to jsem si nevšiml. U Kozí dráhy to již není vůbec problém. Je to blízko do stanic na celostátních tratích (Děčín, Ústí n. L., Teplice).

Gwann

Cože? Dovezte si dřevo do Děčína, tam přeložite?

ušatá

No a to je právě špatně a už zde má být na stole koncepce přesunu dopravy nákladů na železnice a zejména na regionálních tratích, aby se snížila zíátěž na silnicích 2. a 3. tříd, uvolnila krajina a zlepšilo prostředí a dopady na obyvatele. To by skutečně byla ekon omika a ne jen hry na ekonomiku.

Gwann

Jen se bojím, že by pak dobrá správa mohla zkusit krajské zeleznice odpojit z nádraží. Nebo vymyslet nějaký předpis, který by vedl k temuz

mgr.pavel

„Správa železnic sice od státu čerpala v posledních třinácti letech zastaveného provozu peníze na údržbu této trati, peníze však končily jinde.“

Neříká se tomu Zneužití pravomoci či veřejných peněz?

Jako nevím, jestli je SprŽel veřejným činitelem (spíš veřejným ničitelem, mi přijde), ale když někdo pobere peníze na něco co neprovedl, měl by je minimálně vrátit a imho i ta trestní rovina tam bude..?

Jiří Kocurek

Ano, srmdí to podvodem.

Fsp

imho i ta trestní rovina tam bude..?

asi je zbytečné ptát se zda už jste podal trestní oznámení…. 🙂

mgr.pavel

Nejsem právník, neznám příslušné zákony, proto jsem trestní oznámení nepodal, ale proto se ptám, vy chytrolíne jeden.

Asi je zbytečné od vás čekat něco smysluplného, mimo ad hominem hejt, což?

none

Pokud o něm víš, je tvoji povinnosti to jít oznámit. Nemusíš být právník, prostě zajdi na oddělení VB 😁

fous55

Vy jste byl 33 let v komatu? VB už asi tak dlouho neexistuje!

HonzaEM

Tím že jí přejmenovali, nezanikla.

Fsp

k podání trestního oznámení vskutku nemusíte být právník.

Gwann

Když už tak debilne trollite, tak si najdete, kde jste povinen oznámit, kde zajistit nepkkracovani v trestné činnosti a kde nemusíte nic.

To poslední platí tuším I pro podvody

Trumway

„Záhada“ lokálky

Frantisek

Zákony ne, ale nepsanou vůli většiny jeho zástupců ano.

David 814-047

Většina lidí v ČR chce zprovoznění tratě Telnice – Oldřichov ? Vážně ?

Filip Jirsák

Jenže v demokratické zemi mají přednost zákony před vůlí většiny zástupců státu. Navíc na nepsanou vůli se můžete vymlouvat úplně s čímkoli, protože ji nikdo nezná.

Trumway

Demokracie panuje od Aše po Humenné, samet i něha v pánu je a zuby vylomené………

mgr.pavel

Takže když vůle většiny zástupců bude „zabijme pana XY“, může být XY zabit?

Zdrasa

Je ale nemá co zajímat vůle většiny, oni mají přesně dán rozsah svých činností a toho se mají držet. Pokud to chce většina jinak, má tak učinit v rámci změny zákona, ale není možné aby se rozhodovala takhle státní organizace, to není jejich záležitost.

Tomáš Záruba

Bez obav, do účinnosti “konzervace” už se to nějak doklepe…

Michal M

Což je v tomto případě správně.

Trumway

No, to tedy NENÍ!

Václav Šp

Tramvaj, ale je!!!!

mgr.pavel

Proč je to správně?

Když je zájem trať provozovat, dokonce se na její údržbu dávaly veřejné prostředky, tak proč je správně ji zrušit?

Michal M

Formálně to správně není, ale to souvisí i s nemožností podobné tratě legálně odstavit.
Fakticky je to trať s pouze turistickým významem. Že na ní někdo chce jezdit pár vláčkama za ceny, které sotva pokryjou řízení provozu, natož údržbu mě opravdu nijak nedojímá.
Pokud někdo trvá na provozování drážní dopravy, může trať odkoupit – pokud je potřeba ji celou opravit, ať to kraj se SŽ zaplatí půl na půl. To bych viděl jako projev skutečné potřeby a zájmu.

xyz

Jak vysoké že jsou na Kozí dráze mezní náklady řízení provozu?

mgr.pavel

„pokud je potřeba ji celou opravit, “ – počkejte, jak, opravit?

SprŽel přece pobírala peníze na udržení provozuschopného stavu.

Proč tedy nechce SprŽel povolit provoz na trati, která papírově má být provozuschopná, a kde je zájemce o provoz?

Jí snad může být jedno, jak nevýhodný ten provoz bude, ne? Ona náklady na provoz hradit nebude.

Lapil Z.

Ona zaplatí uvedení do provozu, je jedno, jak se tento do současného stavu dostala, avpak ji musí pronajmout tak, aby se jí ta investice vyplatila.
Kolik že tam bude jezdit vlaků do roka? 10 párů každý víkend, krát 6 měsíců turistické sezóny, to je řekněme 5000 cestujicich. Odpisy 5 milionů ročně, protože 100 milionů za 20 let, to máme jízdenku za 1000,- Kč, bez úroků, bez nafty, bez personálu. VELMI zhruba; čísla jsem si vymyslel, ale držel jsem se hodně při zdi.
Připadá mi, že to musí být levnější flotila taxíků.

hank

Je to marný, je to marný, je to marný…

Pořád dokolečka se tady vysvětluje, jaký je vztah státu, Spržele a železnice, a stejně si někteří pořád dokolečka melou svoje, protože to buď vůbec nečtou nebo to neumějí/nechtějí pochopit.

ušatá

Spíš odstranit zanedbanou péči a údržbu a dozor nad tím, že nechala trať rozkrást a zničit a také že se nepostrarala o ekonomiku tratě – tedy nehledala někoho, kdo by tam dopravu zajišťoval, aby SŽ z toho měla nějaké příjmy!!!

Fsp

ale určitě má #potenciál!

Gwann

Už se těším na ten rev až někdo zrusi silnici do nějaké osady s 10 lidmi. Vždyť se to nevyplatí.

ušatá

Proč by kraj měl platit něco, co nezavinil a kde je znám viník, který by měl být přiveden k zodpovědnosti, určení konkrétní viníci a měli by nahradit vzniklou škodu? A opět: skutečné náklady a potřebné práce stanovit výběrovým řízením, aby nevznikaly přímo astronomické sumy. Navíc se vsadím, že jakmile by byla škoda požadována pop c, že by se najednou tyto částky přímo zázračně začaly blížit „nule“.

Trumway

Asi je špatně, že by ty dosud vynaložené prostředky byly vynaložené účelně. Proto je asi třeba trať zrušit, aby se staly promrhanými zcela zbytečně. To je dnešní uvažování.

ušatá

Tady jde pouze a jenom o to, že si někdo prosazuje své zájmy, názory – prostě železnice v regionech podle takových lidí nemá co dělat, nemají se modernizovat, přestavovat, nemají se upravovat tak, aby sloužily regionu a třeba i vydělávaly. Prostě vše musí jít na silnice, protože tak je to správně, levné, neškodné. Proto to vše je takto. Vždyť ani zde řada odpůrců nehledá řešení, nechápe k čemu trať může sloužit, nechápe k čemu je nějaký územní plán, k čemu jsou nějaké koncepce, potřeby dopravy, která bude co nejméně závadná, potřeby lidí, krajiny, klimatu apod. Pak skutečně nejde a nepůjde… Číst vice »

Betliar

Ano, hned bych ti dal k úhradě proinvestovanych 50 mega. Netřeba papouškovat ochrané fráze.

Jiří Kocurek

Jestliže tam kraj chce objednat vlaky, tak podmínky pro konzervaci nejsou splněny. Rozhodnutí kraje má správa respektovat…

Jak by ŘSD odmítlo opravovat silnici I. třídy, protože proto a tudíž svévolně …

Leinad

Jako msta, že tam kraj před patnácti lety neobjednal žádnou autobusovou linku. Že tam chcějí jezdit i kamiony (na kozinu ČD Cargo) to nevadí.

Tomáš Záruba

Pozor, je to přes 10 let, právo věta neplatí.

Václav Šp

Už aby to bylo. Již se těším, až na tělese dráhy povede cyklostezka a svezu se po ní z Teplic do Děčína. Již se těším na dlouhý sjezd z Malého Chvojna až do Děčína (klesání cca 2%, no nádhera). A myslím si, že by na této cyklostezce za rok projelo víc lidí, než by připravily vlaky, kdyby byl obnoven provoz na trati.

ušatá

A jak to řeší problémy dopravy a její dopady v tomto regionu, tomto místě? Jak to řeší plošnou náročnost silniční dopravy, její zdravotní dopady, energetickou náročnost, dopady nákladní silniční dopravy na lidi, bydlení, krajinu, přírodu????? Ještě že snad o ničem nemůžete rozhodovat. To vaše uvažování je právě nesmyslné a naprosto neefektivní, neekonomické. Stejně tak jako uvažování vedení SŽ, MD a dalších. A na co máme MŽP, to už opravdu nevím. Nějak za nimi nic kloudného nevidím. Ti by se první měli o takové věci starat. Za to jsou placeni.

vasek.beroun

Peníze na údržbu čerpali, ale ty končily jinde,….. Není to pro někoho na šatlavu?

Frantisek

Zcela v zájmu „státu“ železnici co nejvíce ořezat, proto to nikdo nijak zvlášť neřeší.

Michal M

Poslyšte Futuristo, jestli budete takhle nepodloženě blábolit se stejnou intenzitou i nadále, tak budete za blázna u více lidí než jen u mně.

Trumway

Kde jinde vzít peníze kterých se nám nedostává než „osekat“ to, co zdánlivě nepotřebujeme? Tedy to, co se zdá nepotřebné pouze některým. Vy jste si tohoto trendu ještě nevšiml?

Leštění

Tak to je, sž začalo MD o peníze na opravu a MD řeklo ne.

Trumway

Nejsou ty uvozovky o slovo dále než by měly být?

Jiří Kocurek

A proto se přidávají koleje, stát připravuje (konečně!) spojky pro přímé rychlíky do Mladé Boleslavi a tak dál.

Ale od někoho, kde chce vlaky zajíždět do Metra, aby metro nebylo autistické…

ušatá

A to právě vysvětluje vše, tedy i tu tzv, neefektivnost, neudržování tratě, neochotu to dát do kupy. Vždyť ještě horší příklad je ten sesuv u Dobkoviček, kde vůbec se nemá diskutovat o opravě, ale opravit a pak vymáhat peníze po vinících. Ale opět se nechce a situace se zneužívá pro zdůvodnění likvidace tratě. Vždyť tak se to mělo zneužít i u té Desné, prosadili se to u NOvého Jičína atd.

jal

Tak obhajovatelé rušení tvrdí, že se takové ušetřené peníze použijí na stavbu koridorů a dalších potřebných tratí.
Vy jste si nevšiml, kolik km VRT už bylo postaveno?

: – )

Trumway

Ušetří se kulové, protože se to rozhází a ve výsledku nebudou ani peníze ani to co se zrušilo. A za čas si ještě budou drbat hlavu a naříkat jak bylo zrušení špatné rozhodnutí.

Trumway

A když jsme u těch VRT…Víte co je zajímavé, že se bude setřit na pohraničí aby se ve středozemí kde je hustota infrastruktury opravdu velká bude budovat další jen proto, aby lidé žijicí uprostřed republiky ušetřili čas a doplatí na to lidé žijící právě v okrajových oblastech republiky. Ten, kdo se stále ohání tím, že má každý auto a vlak nepotřebuje by si měl uvědomit, že ne každý zůstane mladý, že se jeho zdravotní stav může změnit a že může přijít doba kdy pozbyde řidičské oprávnění (to však mohou iněkteří mladí svojí vlastní blbostí třeba za chlast). V takovém případě… Číst vice »

PvvS

A co bude na provoz výhodnější a užitečnější ? Tratě, který pokryjou zhruba polovinu obyvatel, s denní kapacitou přes 100 000 cestujících, nebo lokálka, kde se bude akorát fíra projíždět sem a tam ?

ušatá

A proč si myslíte, že to tak bude a musí být? To je totiž otázka koncepcí, územních plánů apod. Když se to neřeší, pak to nefunguje.

ušatá

On je hlavní problém ten, že potřeba je hlavně dopravy na kratší vzdálenosti – tedy do škol, zaměstnání, k lékaři apod. Ta VRT pro většinu lidí v zemi nic neřeší. Kolik lidí denně pojede z Prahy do Brna nebo do Německa apod.? Co ale lidi potřebují je třeba to, aby se denně pohodlně a rychle dostali třeba ze Sedlčan do Prahy, Benešova nebo z Lužce do Mělníka, Prahy, Kralup, ze Zásmuk do KOlína…….Takže co potřebujeme víc? Ano sice obojí, ale ty denní problémy a trasy jsou pro lidi nejdůležitější a řešit to silniční dopravou je cesta do pekel.

ušatá

A hlavně, kolik je ta ušetřená částka? Pokrylo by to aspoň výstavbu 100 m VRT?

Lapil Z.

Třeba i je, ale neřeší to otázku, jestli zprovozňovat víceméně neexistující trať kvuli mizivému provozu.

Pája

Spíš bych se přimlouval k tomu, aby náklady na zprostředkování nesli viníci tohoto stavu, ale to je v dnešní době bohužel utopie.

Železničář

Správa železnic – největší alibisti v naší zemi. Kdyby to nenechali rozkrást, tak by se ta trať nemusela obnovovat za velké prachy. Trať vede přes (okolo) vícero měst (Jílové u D., Telnice, Unčín, Krupka, Novosedlice, Komáří vížka,…). Takže by ta trať mohla mít dobrý potenciál (práce a škola v DC nebo turistický). Stačilo by k tomu dodat na přejezdy světelné výstražníky (největší omezení dělají snížené rychlosti na přejezdech) a dobře podbít trať a následně zvýšit traťovou rychlost aspoň k té 80, většina tratě má již betonové pražce. Příklad by se mohl vzít od AŽD se švestkovou dráhou. Ale problém SŽ… Číst vice »

hank

„Ale taky bylo slyšet…“

Ano, a nejvíc to bývalo slyšet z města Děčín.

Michal M

Světelný výstražník á 15 milionů, trať je daleko od centra obcí.
Zároveň chcete mít zdravotní péči zdarma a neustále valorizované důchody. Co z toho je priorita?

rudlafara

A všichni (mimo těch pár „chudáků“, kteř nemají to patřičné zázemí) do zaměstnání, obchodů, k lékaři, do škol dojíždět osobními automobily (nechce být čas, vlak není pohodlný, musí se na něj čekat, nestojí u mně před barákem, jezděj s ním i jiní lidé atd, atd….). Nebuďme pokrytci, popravdě, kdo z diskutujících je odtamtud a kdo bude železnici denně alespoň 2x využívat?? A to ostatní „dávkování“ v této zemi, pro Ty, co mají tři auta v rodinně a přesto stále nataženou ruku a stále málo peněz od „státu“….

Lapil Z.

Jen technická: my tři auta v rodině pro tři lidi máme. Mít jich min, tak denně musí někdo dělat taxikáře a najede se 2x tolik kilometrů,protože místo parkování jede auto ráno i večer tam a zpátky. Hromadná doprava to neřeší, protože ta trvá včetně asi 2km pěškobusu hodinu, autem do dvaceti minut. Mně, ostatní dva jsou na tom hůř.

Trumway

Dokud máte řidičské oprávnění nemusíte nic řešit. Pokud byste ho měl pozbýt a nebude nikoho kdo vám toho taxikáře buděl dělat máte dvě možnosti. Buď jezdit bez ŘP nebo využívat hromadnou dopravu. Je zajímavé jak lidi berou ŘP jako nějakou samozřejmost a něco co nikdy nemohou ztratit.

Cesta HD s nutnou cestou pěšky 2km vs. autem 20minut…..
Cesta pěšky 2km je cca nějakých 18-20 minut. Pokud celá cesta trvá hodinu zbývá na HD cca 40 minut.Cesta autem 20 minut je tak cca 18-20km. Rozdíl a úspora je pouze v tom čase stráveném chůzí na HD.

rudlafara

Ano chůzí!!! To je ten problém….chůzí!!!!

Laborec425

Stejně je to vše o zvyku a o tom, že to ten člověk nikdy ani nezkusil. Já si třeba zkusil řídit a už bych se k tomu nikdy nevrátil kvůli agresivitě na silnicích.
A člověk co nikdy nejel MHD se jí bojí, bojí se neznámého. Přitom kdyby to zkusil, zjistí, že je to celkem příjemné proti stání v kolonách, na které si také člověk zvykne, samozřejmě.. A denně vidím v ČB ty nešťastný řidiče, jak od půl sedmý do osmi stojej v kolonách.. a nikomu to nepřijde divný..

rudlafara

Ano, to je v pořádku, mějte, nic proti tomu nemám…každý ať se dopravuje, na co si vydělá (samozřejmě tím bych Vás z důvodu solventnosti vyřadil z jakékoliv dotační, či sociální pomoci).Svým příspěvkem jsem chtěl jen připomenout, že reálný život je jinde s udržovat a provozovat trať pro pár šotoušů a nadšenců asi nebude rentabilní, že? Prostě většina z nás zpohodlněla do aut (hledáme jen výmluvy) a chtěls by vlak jen z nostalgie. Osobně mi ke cestování plným vlakem lidí, kterým dopravu v dotacích ještě platím, značně nepříjemné!! To přiznám.

ušatá

Nikdy ta trať nebyla pro pár lidí, byl tam provoz velmi silný, včetně nákladní dopravy, funkčních vleček, podniků, nákladišť. Dnes je to na silnicích nebo se musí dojíždět daleko a zcela zbytečně, leccos se rozpadlo zničilo. A bohužel ke škodě nás všech.

ušatá

No vidíte, tak co se musí řešit? Kvalita a dostupnost veřejné dopravy a ne IAD, protože ta řešení rozumné nemá, stejně jako kamiony, rozbujelá nákladní silniční doprava, plošná náročnost silniční dopravy a tím ohřev krajiny, nedostatek vody, vliv na zdraví lidí a kvalitu bydlení a života…….

M19

Krásná ukázka demagogie. Co má SŽ společného s valorizací důchodů a zdravotním pojištěním? O tom taky rozhoduje?

Michal M

Jenom takový podružný detail – zdroj peněz.

Alibaba

Na důchody a zdravotní pojištění jsou primárně zdroje ve výpatách/mzdách zaměstnanců. Takže nějaké náhodné* přihazování státního ze státního rozpočtu je systémová chyba.

* systémové placení zdravotního pojištění za důchodce, malé děti, studenty, atd. do toho nepočítám

Michal M

Tak tady máte tu systémovou chybu: ke konci září měl důchodový systém schodek 58 miliard. Pro srovnání – investiční prostředky SFDI jsou 100 miliard na celý rok.

A pak tu nějaký důchodce napíše, že by rád vláčkem do lesa. Tu možnost využije dvakrát za rok a zaplatí za to něco jako 23 Kč za jednu cestu.

Tak takovýhle kšefty asi spíš ne, no.

Alibaba

Tak ono by se mělo primárně vydat jen tolik peněz, kolik se jich v daném měsíci (roce) na tom pojištění (dani) vybere. Jenže to by se to muselo počítat jinak a politici by si nemohly tolik kupovat důchodce, protože objem vybraných peněz (procenta z platu) by musely vysvětlovat zaměstnaným.

Michal M

S tím naprosto souhlasím.

Gwann

Bingo. Bures a jiní populiste by na tom nesměli sbírat hlasy.

Kdo bere duchod nebo dávky, ztrácí volební pravo

ušatá

Navíc by se placené částky měly stanovovat reálně a prirotou by mělo být zajištění svého zdraví, důchodu a nebylo by pak tolik třeba na zábavu, zbytečnosti, kupování aut, zahraniční dovolené, muselo by se šetřít na cigaretách, alkoholu, prostě jinak žít a mít nějaké skutečné priority.

Gwann

Ale ten schodek duchodoveho účtu je výsledek práce pana Babise a Venezuely Malacove

Michal M

Tak oni to posrali řádně, nicméně díky demografickému vývoji to stejně směruje k průšvihu.
A nejde jen o důchody-kapesné, ale i o sociální služby, zdravotní služby – to můžou být dohromady další desítky tisíc…

ušatá

Ten je tady již podstatně delší dobu právě pro špatnou koncepci a nedostatčné výběry plateb.

M19

Důchody a zdravotní pojištění se platí z rozpočtu SŽ? Odkdy prosím?

ušatá

Na důchody si lidé odkládají po celý život peníze a jen otázkou způsobu výpočtu, jaké částky tam mají platit, aby to stačilo. Tam ze státního rozpočtu ve své podstatě by nic jít nemuselo. Totéž platí i o zdravotnitcví, vybrané částky od lidí mají zajistit funkci zdravotnictví a ne třeba milionové příjmy vedení tzv. pojišťoven, úředníků, lidí, co si neplatí a využívají ostatních atd. Čili nesmyslný váš názor, vaše přirovnání.

xyz

Zdravotní péče jde ze zdravotního pojištění. Na důchody se platí sociální pojištění.

Tzn. něco docela jiného než údržba/neúdržba tratí placená z daní.

P. S. O co tedy byla, podle vás, zdravotní péče lepší či důchody vyšší vlivem posledních bezmála 13 let neúdržby popisovaného úseku Kozí dráhy? 🙂

aaaaa

V Cechach mate samostatnu socialnu poistovnu, ktora sa stara o vyplatu dochodkov ? Ja som myslel ze socialne poistenie je prijmom statneho rozpoctu a dochodky su vydavkom statneho rozpoctu. Takze kazde dvihanie dochodkov ovplyvnuje vydavkovu cast statneho rozpoctu. Pokial viem, SZ je financovana tiez zo statneh rozpoctu, takze mne to vychadza ze peniaze idu z jedneho mesca.

hank

„Ja som myslel ze socialne poistenie je prijmom statneho rozpoctu a dochodky su vydavkom statneho rozpoctu.“

S tím, že je zákonem předem dáno, na co se peníze vybrané pod touto nálepkou musejí použít. Tváří se to, že to nejsou daně, ve skutečnosti to daně jsou – této kategorii peněz se říká parafiskál.

aaaaa

Za tento rok je dochodkovy ucet zatial v minuse 58 miliard Kc. Vysvetlenie po lopate. Na dochodky sa vyplatio o 58 mld. Kc viacej ako sa vybralo na socialnom poistine. No asi z coho sa ta sekera vyrovnava, no zo prijmov statneho rozpocutu.
Tu ma vase ministerstvo financii urobenu peknu statistiku. Podla tej statistiky , za poslednych 20 rokov bol dochodkovy ucet v pluse len 6 rokov.

ušatá

Ale to je právě ta špatná koncepce, praxe.

Fsp

jo a na televizi se platí koncesionářský poplatek.
ať to nazvevete jakkoli pořád jsou to daně

xyz

Ten je obzvláště zajímavý – ve stejné výši ho platí lidé bez ohledu na výši svých příjmů.

Ale: je placen „za domácnost“, ne „za osobu“.

Takže milionář žijící doma s manželkou a dvěma potomky zaplatí na koncesionářských poplatcích v přepočtu na osobu 4x méně než např. 80letá důchodkyně-vdova.

(P. S. Perličkou je, že zrovna na tohle za celé roky nenadávaly ani ty strany, deklarující se jako levicové či „se sociálním cítěním“.)

Alibaba

Švestková dráha nemůže být příkladem, protože AŽD si tu trať nekoupala primárně za provozováním dopravy, ale za účelem vytvoření zkušebního polygonu.

S ostatním bych více čí méně souhlasil.

HonzaEM

Může být Švestková dráha hezkým příkladem toho, že trať stejných parametrů jako je Kozina, lze zmodernizovat na parametry, díky kterým je trať použitelná pro běžné dojíždění a že tam i díky tomu ty lidi začali jezdit.

Alibaba

Pak je otázka, kde na takovéto úpravy vezme SŽ peníze, když musí u všeho alespoň symbolicky vykázat nějakou návratnost?
O návratnost AŽD šlo jistě taky, ale ona si to počítá jinak, protože kdyby měla zkoušet někde jinde, tak by jí to vyšlo zase jinak.

ušatá

Taky že tomu tak bylo – viz bývalý hejtman a jeho ODS.

Osoba odborně nezpůsobilá

Podání SŽ v řadě řízení oplývají rozsahem, z hlediska obsahu nezřídka jsou, jak nedávno uvedl jeden ze soudů, „slovní vatou”… Možná by stálo za to tu pro studijní účely obecenstva (příklad the worst practices) vytapetovat i vlastním rozkladem SŽ. 🙂

fous55

Požádejte o ten rozklad podle „stojedničky“. Nikoliv SŽ, ale Úřad pro přístup k dopravní infrastruktuře, než k 31.12.2023 podle Kupkova přání zanikne.

Libor

Prosím, prosím, kdyby se zadařilo na příští sezonu trať opravit a provozovat alespoň pod lanovku v Krupce, pak by hned vejletování po kopcích pod kterými železnice vede bylo dostupnějšíííí. Bába s nůší a dědek s turistickou hůlkou. Děkujeme.

Michal M

A zaplatí to kdo? Bába s dědkem těžko, ti chtějí jezdit s padesátiprocentní slevou, čímž provar ještě zhorší.
Pokud bába s dědkem umí chodit po horách, určitě zvládnou se do daných míst dopravit i s přestupem. V idosu vidím, že se tam dá dostat každou hodinu.

Trumway

Až Vy budete straý dědek doufám, že si na tento příspěvek vzpomenete.

Michal M

A co je na tom příspěvku špatného? Libor se sám jako „bábu s dědkem“ označil.
Stejně tak nevidím naprosto žádnou potřebu „zpřístupňovat“ někomu hory za desítky milionů vlakem, když je oblast poměrně slušně zpřístupněna autobusy.

Trumway

Ok, to jsem pořehlédl. Ale …To, že vy nevidíte žádnou potřebu neznamená, že tu potřebu nevidí někdo jiný. Tak jinak. Nedávno tady byl článek o snahách přesunout dopravu ze silnic na železnici. V tomto případě trať vede krajinou lesnatou kde není dost dobrá dostupnost po silnici. Takže raději budeme dřevo po těžbě svážet složitě někam k silnici
pak po silnici č. 13 místo toho, abychom ho vozili třeba po kolejích?

Takže ono to není jen o zpřístupnění kopců lidem, ale i o lepší přístupnosti pro zdroje.

Michal M

Ano, ale na koleje je třeba přenést primárně velké logistické proudy, ne pár vagonů dřeva ročně z konce světa. To dřevo stejně kus autem jet musí, a severočeská železniční sít je poměrně hustá, dojede o kousek vedle.

Trumway

Z konce světa a o tom to právě je. Vy jste mě nepochopil. Pokud pod svah vedou koleje, ale nevede tam silnice je nejsnazší řešení chlap s pilou a chlap s koněm. Hromada se nechá u trati dokud jí na místě nevyzvedne vlak.

Michal M

Chlap s koněm povleče kládu 3 km na nádraží, nebo si jich dá víc na povoz?
A na vlak to přeloží to deset svalovců, nebo tam už pak bude parní jeřáb?

Trumway

Technika pro naložení se dá přivézt na vagonu .Chlap s koněm to nemusí táhnout na žádné nádtaží. Stačí někam na vhodné místo k trati.

ušatá

A tu silniční dopravu a její provoz a dopady nám konečně zpaltí kdo a kdy?

Marty

Dá se předpokládat že letos bude opět tuhá zima a poškození svršku bude ve stejně špatném stavu jako na Šumavě kolem Kájova

Bakiy

Jenže kolem Kájova se po zimě jezdilo 30km/h a trať byla sjízdná. To Kozina není…

Cestujici

To spíš bude o nějakém konkrétním zájmu, než že by to neslo….

Jaaa

Jj, někdo si chce rozšířit pozemek, stejně jako v Brně – Líšni do šaliny… Doteď nejezdí, ačkoli kdyby se udělala jenom oprava, nemá to kdo a jak blokovat, protože taky není úředně zrušena.

Ondra K.

Trať do Líšně úředně existuje, ale její zprovoznění vyžaduje realizaci stavebních objektů, které na té trati nikdy nebyly. Další objekty bude potřeba realizovat v úplně jiné podobě. Obojí znamená, že nějaká možnost jednoduchého zprovoznění neexistuje.

Gwann

Na trati do Lisne je třeba primárně zlikvidovat ty zahrádky na cizím pozemku bez nájemní smlouvy a dosoudit nájemné. Pak možná dotyční pochopí.

Lapil Z.

Jde všechno. Dovolte ale doplňující otazku: platit to bude kdo? Stát, který má dluhy, že aby je splatit, nesmí se 3/4 roku zrušit školství, zdravotnictví, dokonce i ta policie…

Jelen

Je zákonnou povinností SŽ trať udržovat? Je. Má někdo (v tomto případě kraj) zájem tam objednávat vlaky? Má.
Tak co se pořád řeší??

Anonym ze severu

Cizí zájmy někoho, o kom nevíme.

hank

Ale víme. Zájmy mafií prorostlých do politiky

Michal M

Mohl bych poprosit všechny myšlenkové giganty účastnící se tohoto konspiračního vlákna, aby popsali jak přesně se někdo zásadně obohatí NEúdržbou téhle trati?
Obohacení nastává tehdy, když nějaký výdaj vynaložíte a za to vám dá někdo úplatek. Bez toho výdaje jste nezajímaví.

hank

Tlak na zrušení trati -> neúdržba -> zrušení trati -> rozdělení pozemků zainteresovaným osobám/organizacím -> násobné zhodnocení pozemků (aka zvýšení jejich ceny) změnou územního plánu -> prodej pozemků vhodným zájemcům -> jejich „rozvoj“.

Za domácí úkol si můžeš promyslet, kde všude v tomto schématu jsou vhodná místa pro odklánění peněz.

Michal M

No nápad je to zajímavý, jen ty pozemky jsou pro nějaké zásadní zhodnocení příliš úzké a jaksi protáhlé.

Nebo myslíte, že v severočeském kraji je tak vzácná půda, že někdo musí spustit korupční schéma na 10+ roků, aby získal třeba pláň nádraží v Jílovém?

hank

Nikomu do hlavy nevidím, ale pamatuju si, jak v Děčíně někteří řvali kvůli tomu kousku koziny kolem bývalého pivovaru… Tam vlastně začaly ty politické tlaky na její zrušení.

Michal M

Byly tu nějaké zmínky o stavbě dálničního přivaděče. Jestli ten jde nějak monetizovat, netuším.
Každopádně je to schéma na poměrně dlouho s dost nejistým výsledkem…

hank

Příklady manipulací s územními plány v sousedství plánovaných dálnic dokazují, že vynalézavost zdejších mafií při vytloukání renty ze státního rozpočtu je bezedná.

Václav Šp

Stavba dálničního přivaděče z Déčína k D8 byl nápad některých lidí z vedení Děčína a probíhalo to, pokud si dobře pamatuji, necelý rok po zastavení provozu na Kozí dráze. Když jsme u těch konspirací, tak je možné, že se zástupci Děčína dohodli s vedením kraje, aby neobjednal dopravu na Kozí dráze, a tím se uvolnil prostor pro dálniční přivaděč. Tato varianta ale nakonec nebyla úspěšná při projednání EIA. V současné době Děčín tlačí variantu, která nevede v trase Kozí dráhy. To jen pro informaci.

ušatá

Ano, tak to bylo, jenže plány a představy byly velmi divoké a nečekalo se, že se to nepodaří. Proto ta zásadní snaha likvidace tratě v té době a za každou cenu..

ušatá

Ten přivaděč a to těleso použít pro silnici bylo jedním ze základních důvodů, jak tam provoz znemožnit a zrušení tratě umožnit.

ušatá

Plus k tomu podpora silniční dopravy a kšefty pro ni. Ony jsou to docela slušné částky, takže pro různé soukromé zájmy jak dělané.

Jiří Kocurek

Nejspíš nějaký arogantní k-, který si chce prosadit svoji, aby s někým zatočil.

Facepalm tady nedávno popisoval otresný žážitek se zástupci SŽ(DC), kteří si představovali, že se vesnice skloní před jejich vůlí a vyjádří podřízenost a poslušnost bohu-dráze.

mlokXCM

Tyhle výpovědi jedné strany…

Michal M

Já bych doporučoval Facepalmovy popisy jakékoliv události s jistou rezervou. Je vysoká pravděpodobnost, že identickou situaci byste vnímal a interpretoval významně jinak než on.
Navíc dílo, na kterém se (neznámo do jaké míry) podílí, se kromě kategorických výkřiků zatím nikam zásadně neposunulo (https://bit.ly/3skOuqd) – dílo je totiž poměrně složité a kategorické výkřiky a obviňování ostatních, že jsou kokoti je to poslední, co vám v jeho řešení pomůže.

Lapil Z.

Ujistuji vás, že prachy. Zadarmo ani kuře nehrabe.

MildaIV

A kolik těch vlakú si tam ten Kraj chce obědnat?

ušatá

Celoroční a celodenní provoz tak, aby postupně trať byla použitelná pro celé okolí a návazné regiony. Čili nejen pro rekreační účely. A s tím do budoucna i stavební úpravy pro zlepšení propojení města obcí.

Carlos

Řeší se to, že oprava bude stát ranec a vzhledem k předpokládané dopravě je to nesmysl a vyhazování peněz daňových poplatníků, které jsou zapotřebí na jiných, mnohem více využívaných úsecích. Na Kozí dráhu nikdo extra peníze nedá.

ficus

Černá díra rozpočtu v plné nahotě. S neziskovkami, úřady plnými darmojedů, s předraženými projekty a s nikdy odpovědnými politiky a úředníky, to je k přesně takovému výsledku eráru…

hank

Kvalitní hejt. Blahopřejeme a posíláme klíčenku.

Hlavně že sis kopl do neziskovek (do těch dokonce na prvním místě…) a darmojedů na úřadech. Myslím, že někteří terénní pracovníci z neziskovek nebo uštvané ženské z pracáků by s tebou velice rychle vyběhli, kdyby ses odvážil říct jim tohle do očí. Určitě máš přesně zjištěno, kolik tebou jmenovaní lidi berou a kolik která položka z tvého seznamu stát stojí.

MildaIV

To že jsou některé neziskovky užitečné vúbec nic neříká o těch ostatních. A uštvaní úředníci jsou dúsledkem zpackané digitalizace státní správy.

hank

Jenže on tam napsal neziskovky bez bližšího upřesnění. A ti uštvaní řadoví úředníci jako produkt zpackané digitalizace asi taky nebudou darmojedi (nehledě k tomu, že za tu digitalizaci nemůžou a většinou pracují za těžce podprůměrné platy). Ale tato diskuse by byla zbytečná, kdyby někdo (například) napsal, jaké % státního rozpočtu na ty neziskovky jde. Problémy se mají řešit s přihlédnutím k jejich důležitosti. Mně by třeba zajímalo, jak by voliči reagovali na típnutí dotací neziskovkám, které organizují sport. Z 10 nejdotovanějších neziskovek se jich 7 zabývá sportem včetně vrcholového a profesionálního. A ta úplně nejdražší je fotbalová asociace; ročně pobírá… Číst vice »

Gwann

Nejvíc neuzitecna je ta nejdražší. Fotbalová asociace

Laborec425

Tyhle lidi si to uměj vybojovat 😀

xyz

Ironií je, že tento příspěvek napsala stejná osoba, která o pár dní dříve v jiné diskusi kope – napříč všemi stranami – do všech politiků za posledních 34 let.

A to bez výjimky – včetně těch, kteří mají na starosti sociální systém vč. těch „ženských z pracáku“.

Jan

Umějí i 40 letou „výluku“ – zdravíme do Polné…

Cestujici

40 nee, já tam někdy před 15 vlakem byl …

Jan

Já tedy pamatuji v JŘ z 80. let hlášku Doprava t.č. zastavena a od té doby o žádném pravidelném provozu nevím…

Michal M

Jezdily tam občas zvláštní vlaky, naposledy tak 2010. Bohužel se pak rozpadl svršek.

Martin

Jezdily tam jenom osobní vlaky dva, možná tři dny o pouti. Já jsem to za svůj život stihl jenom jednou jako malý, pak to zrušili úplně. Pravidelný provoz byl zastaven dávno předtím, než jsem se narodil. Ještě jezdily nějaké nákladní vlaky do firmy ACHP Polná. Trať je dnes vhodná jenom na venčení psů….. Betonové pražce a štěrk vypadají zachovale, místy je to hodně podmáčené. Pořád tam svítí červeně návěstidlo a semtam je tam něco načmárané oranžovým sprejem u šroubů….provoz toho návěstidla a ten sprej asi stály ty statisíce ročně… Když tam na jaře popadaly stromy, tak tam byly i 5… Číst vice »

Jan

Návěstidlo údajně svítí i na mladotickém zhlaví stanice Kralovice, což je fascinující zejména proto pokud je tam původní žárovka…

xyz

Zatím „jen“ 13 let a necelé 4 měsíce k tomu. 🙂

Jan

Osobní doprava byla na trati zastavena 22. května 1982. To že tam SŽ předstírá údržbu teprve 14. rok nemění nic na faktu, že jsem se tam za celý život vlakem podívat nemohl, Mrkvancové poutě nepočítám…

xyz

To vím, kdy tam byla osobní doprava zastavena.

Nicméně řeč je o výluce trati jako takové. I když snad dodnes tam na přejezdech bliká bílé světlo pozitivní signalizace. 🙂

Bakiy

Nejdelší výluka u nás je zřejmě Kralovice – Mladotice a Horní Slavkov – Loket. Obě cca 25 let.

xyz

Jedna z nich 26 let a 10 měsíců.
Druhá z nich 26 let a 5 měsíců.

Jan

Ano u Mladotic stihli už dávno silničáři zaasfaltovat přejezd…

Vlek

Jak může SŽ odmítat plnit svoje povinnosti a ještě za to brát peníze?

Anonym ze severu

Proč by ne? Jim se nic nestane, maximálně bude tytyty a něco málo v novinách. Chybí tu tvrdé lokty, které by na SŽ „zaklekly“.

Frantisek

Tvrdé lokty to z pozadí zřejmě podporují.

David 814-047

Protože jednoduše těch peněz dostává málo – a tak musí řešit priority. Kdy už to sotouši pochopí ??

hank

„…a tak musí řešit priority.“

Přičemž ty priority jsou průsery, který si způsobila vlastní nečinností.

Betliar

Priorita jako most v Lužci nebo v Kolíně.

xyz

Přinejmenším první jmenovaný most byl realizován z rozpočtu pro vodní cesty. Tzn. ne z rozpočtu „Dobré správy“.

U druhého předpokládám, že platí totéž.

Václav Šp

Ano, i pro druhý most platí, že se dělal pro Ředitelství vodních cest.

Gwann

A za oba patří autor dané myšlenky pověsit do průvanu. Vite za co.

mgr.pavel

A ozvala se SprŽel někdy, že dostává na státem vyžadované povinnosti málo peněz, a podala k tomu rozklad nutných nákladů?

A nemyslím tím „musíme opravit nádraží, jejda za dvě miliardy, v „soutěži“ to vyjde ještě dráž, sice naprosto zbytečné ale tady musí stát přidat“.

Martin1

Ony by ty peníze možná i byly, kdyby se SŽ nechovala nehospodárně. Ceny některých staveb se prodražují jejich vlastní vinnou, neschopností připravit pořádné projekty. O legendární optimalizaci kolejišť ve stanicích vylučující nakládní dopravu ani nemluvě.

noerf

Řešením by byl odkup krajem a provozováním dráhy krajem či nějakou firmou. Myslím si, že to časem dopadne podobně jako na silnici. Koridory, rychlíkové tratě a významné regionální tratě bude zajišťovat správa železnic, regionální tratě kraje.

Milana

A na údržbu si bude najímat firmu..super

Leštění

A SŽ si je nenajima?

noerf

Dle mých zkušeností mají traťovky obvykle traťmistra, pochůzkáře, kteří mají činností dist a čtyři až pět lidí se stará o udržení průjezdného profilu, úklid a svoz odpadků a občas vymění nějaké pražce nebo či kus kolejnice. Na větší opravy se najimaji firmy, které mají potřebnou techniku.

hank

Všechno jsme outsourcovali, teď to stojí peníze a tak se divíme.

Alibaba

Ano, to je taky politické rozhodnutí outsourcovat věci mimo železnici.

Betliar

Taková tratovka v Č.Kamenici je natolik zdrchaná, že mnohdy za celý den nevyleze z boudy. Oldřichovská zase v 7h jede do Louky a v 8h ba Moldavu, ale ve 12,30h už je zpět v Louce… aneb tohle musí být práce snů.

Václav Šp

Čímpak se chytráku živíte? Nesnáším lidi, co hodnotí práci jiných, do které vůbec nevidí. Když jim tak závidíte jejich práci, že se u nich nenecháte zaměstnat?

ušatá

A to je ten průšvih a vysoké náklady.

Laborec425

Pochůzkáře jsem neviděl už několik let.. naposledy na trati kolem Milevska. Tam chodil pravidelně. Jinde vůbec během posledních asi deseti let.

Michal M

Za prosazování myšlenky „autor kravských nápadů by také měl nést jejich náklady“ dostanete hodně mínusů.

Profesor

Nikoliv. Řešením je dokopat ty lemply ze SŽ aby za peníze co na to dostavaj, udelali to proč je dostavaj. V jejich kompetenci není říct si ale co, na tohle kašlem ať se to rozpadne, my víme líp na co ty prachy potrebujem. I když jsou o tom přesvědčení.

Ares

Ne, řešení je svěření jinému správci. SŽ fungují jako moloch, takže to fungovat nemůže.

ušatá

Ale oni plní přání a příkazy a proto také žádné tresty za neplnění povinností nepadají.

Laborec425

Já se bojím, že moloch je jenom fráze. Tahle firma naopak si hraje na moderní vyspělou firmu s manažerama ve vedení, vykopala dělnické funkce a tihle manažírci teď budou dojit stát, co to půjde.. dokud to půjde.

Anonym ze severu

To bude obtížné. Protože nemalá část národa jim v tomto fandí (volí je) a tyto osobnostní typy považují za ty, co to s námi přeci myslí dobře…

hank

„…tyto osobnostní typy…“
…jsou sociopati a deprivanti. Jak dokázal už před delší dobou dr. Koukolík, jejich osobnostní charakteristiky jsou zároveň nutným předpokladem úspěšného výkonu politických funkcí na všech úrovních.

Michal M

Jen taková technická poznámka – prskáním stařecké žluči v internetových diskusích ještě nikdo svět nezachránil.

hank

Co víš o stařecké žluči dr. Koukolíka? Zatím prskáš sám, aniž by sis od něj aspoň něco přečetl.

Michal M

No ono i přečtení Koukolíka může mít na různé lidi různý vliv. Například selektivně uvažující senior ztrácející funkční kontakt s okolím to může vzít jako teoretické vyfutrování svojí paranoie a nedůvěry ke všemu okolo.
Koukolíka nepřeceňujte, je to patolog (fyziologický), ne psychiatr a Vzpoura je popularizační knížka, takové jeho hobby.

hank

Jako že jeho celoživotní vzdělávání skončilo jeho promocí?

Kromě toho nenapsal jenom Vzpouru. A tu Vzpouru a další 3 knihy btw nenapsal sám, jeho spolautorkou je psychiatrička (tak!!!) dr. Drtilová a při psaní využívali jako všichni poctiví autoři prací spousty jiných lidí a dosažené úrovně poznání v oboru.

Michal M

To bych Koukolíkovi nepodsouval, ale závěry, které tam dělá, jsou popularizace než cokoliv jiného. Drtilová je psychiatr-praktik, jediné publikace v Google Scholar jsou ty knihy s Koukolíkem…
Ze srovnatelného žánru se mi četl Tomáš Novák (bývalý spolupracovník Věry Capponi)… ale to už jsme trochu daleko.

hank

„…závěry, které tam dělá, jsou popularizace než cokoliv jiného.“

Takže popularizovat mají jenom ti, kdo získali ve své branži nějaké kulaté razítko? To jako nemají právo na existenci všichni novináři, kteří píšou o vědě, přírodě a technice a kteří z těch oborů nemají doktoráty? A popularizace nemá být zdrojem relevantních informací pro mírně poučené laiky, kteří nechtějí/nemohou číst vědecké publikace?

Michal M

Nejde o kulaté razítko, ale o nějaký zobecnitelný výzkum.

mgr.pavel

Kdo prosím volí SprŽel???????

Ukažte mi jeidného voliče této #mynic organizace. Opakuji, voliče SprŽel.

hank

SprŽel není řízena orgány, jejichž složení vyplynulo z voleb?

Ukaž mi jediného voliče, který si u svého poslance nebo na úřadech k tomu zřízených stěžoval na její (ne)činnost.

Jiří Kocurek

Mnoho otázek:
Úderka z Dlážděné je volený orgán?
Manžeři v Dlážděné jsou volený orgán?
Bude stávka, když zahrozí personální obměna?

Jaaa

Za manažery z dlážděnky se nikdo z řadových zaměstnanců SŽ nepostaví, to vám garantuju. 😉

Jinak zakopaný pes je samozřejmě na dohledovém orgánu – ministerstvu dopravy. Tamní úředníci jsou ta žába na prameni, v čele se státním tajemníkem – když se celý ten jejich úřad zruší, vlastně se nic nestane.

Michal M

Dohledový orgán je správní rada, jmenovaná vládou.
https://www.spravazeleznic.cz/o-nas/organizacni-struktura/spravni-rada
V čele je Červíček, což je člověk konce IV. epochy. Nechápu, co proti němu můžete mít.

hank

😀 😀 😀

fous55

Fakt se nic nestane? Já bych doufal, že to potom může jít lépe!

Trumway

Vzhledem k tomu, že tratě zhusta stavěly soukromé společnosti možná by bylo opravdu dobré, aby ty o které se stát neumí nebo nechce postarat zase přešly třeba do soukromého vlastnictví. Kdysi došlo k jejich znárodnění tak holt dnes když doba pokročila to uděláme zase opačně.

Jaaa

Jo, stavěli to soukromníci a při první krizi až na výjimky těch zcela největších a páteřních všichni krachli – zestátnění bylo vynucené hrozící paralýzou celého systému.

hank

Poučná je v totmo ohledu historie výstavby místních drah v Království českém podle tzv. lokálkového zákona z r. 1892. Akcionáři společností místních drah v českém království měli podle lokálkového zákona zajištěné dorovnávání schodků hospodaření (= úhradu ztrát) ze zemského rozpočtu. Při žádostech o koncese se výhledy jejich ekonomiky upravovaly velice tvůrčím způsobem, což především v letech 1893 – 1900 způsobilo úplnou horečku výstavby českou zemí garantovaných lokálek. Když si to pak zemský sněm nechal spočítat, horečka pominula a po r. 1906 se nové zemské garance přestaly poskytovat úplně. (Poslední garantovanou lokálkou v Čechách byla trať Opočno – Dobruška.) Až 95%… Číst vice »

Alibaba

Řešením to není. Od toho je právě SŽ aby provozovala dráhy. Teď se politicky rozhodlo, že trať má fungovat, MD má nařídit SŽ zprovoznění. Pokud to nepůjde, má vyvodit MD příslušné důsledky.

MildaIV

Politicky se rozhodl Kraj. MD na to múže klidně mít opačný názor. Třeba jim přijde lepší ty peníze utratit na spojení do Německa přes Domažlice.

xyz

Tak proč je za těch 13 let nesjízdnosti Koziny už za tímto účelem neutratili?