cargo

Průlom: Správa železnic poprvé zveřejnila, kolik ji stojí jednotlivé tratě

Práce na modernizaci tratě Brno - Střelice. Pramen: SkanskaPráce na modernizaci tratě Brno - Střelice. Pramen: Skanska

Přehled po jednotlivých letech ukazuje během čtyř let nárůst výdajů na téměř dvojnásobek.

Poprvé v historii Správa železnic (SŽ) zveřejnila přesná data, kolik ročně vynakládá do takzvané provozuschopnosti tratí v jejím vlastnictví a kolik do nich investuje. Dosud Správa železnic zveřejňovala pouze celková data za celou síť, nyní poprvé i za jednotlivé tratě.

Deník Zdopravy.cz tato data získal na základě žádosti podle zákona o svobodném přístupu k informacím, kdy žádal o přehled nákladů na provozuschopnost za každou trať Správy železnic za roky 2017, 2018, 2019 a 2020 a investice do každé trati Správy železnic v roce 2017, 2018, 2019 a 2020. Poprvé je tak jasnější, do jakých tratí v jakých krajích míří desítky miliard korun ročně ze státního rozpočtu a evropských fondů.

Správa železnic dosud taková data nezveřejňovala, letos udělala dvě výjimky a uveřejnila data jen za určité tratě. Nejdříve u tratí, kde není aktuálně prakticky žádný provoz a mělo na nich dojít ke konzervaci dráhy, později sestavila přehled výdajů na provozuschopnost dráhy a investice u regionálních tratích, kde chce Středočeský kraj omezit či zcela zrušit objednávku dopravy.

Přehled nákladů na provozuschopnost dráhy ukazuje za čtyři roky velký skok v celkovém objemu: ještě v roce 2017 stála údržba tratí 10,272 miliardy korun, loni provozuschopnost 9 127 km stála 18,1 miliardy korun. Pod položku provozuschopnost patří především menší opravy v řádu desítek milionů korun, na některých tratích stovek milionů korun. Nejvíce peněz šlo v absolutním vyjádření loni do trati Česká Třebová – Bohumín a Ústí nad Labem – Lysá nad Labem.

Podle výroční zprávy Správy železnic se v roce 2020 podařilo připravit a realizovat 524 adresných opravných akcí (z toho 214 s náklady přesahujícími 10 milionů Kč) s cílem odstranit nevyhovující stav částí infrastruktury nebo udržet stávající parametry železniční dopravní cesty, popř. dosáhnout jejich zlepšení. Správa železnic loni odstartovala i pilotní projekt takzvané cyklické údržby.

K ještě většímu skoku došlo v objemu investic: do modernizace tratí šlo v roce 2017 14,67 miliardy korun, loni už necelých 30 miliard korun. V žebříčku největších akcí vévodí trať z Českých Budějovic do Prahy, z Ústí nad Labem do Lysé nad Labem.

Ke stažení:

Náklady na provozuschopnost jednotlivých tratí v letech 2017–2020

Investice do jednotlivých tratí v letech 20172020 

Tagy hustota provozu investice do železnice náklady na provozuschopnost dráhy Správa železnic
58 komentářů