Infrastruktura Železnice

Správa železnic chystá nová nástupiště za 122 milionů ve stanici, kterou neprojde ani tisíc lidí denně

Vizualizace nástupiště ve stanici Semily. Foto: Správa železnic
Vizualizace nástupiště ve stanici Semily. Foto: Správa železnic

Správa železnic chystá po loni dokončené rekonstrukci výpravní budovy v Semilech další investici do této stanice. Za 122 milionů chce vybudovat nové nástupiště, současně zredukuje koleje.

Státní organizace již vypsala soutěž na zhotovitele projektové dokumentace, současně už v zadávací dokumentaci ukázala budoucí podobu nástupišť. Ta je dílem architekta Bohuslava Šenkýře.

„Plánujeme dvojici vnějších nástupišť, přičemž nástupiště u hlavní dopravní koleje u výpravní budovy bude sloužit pro přestup hrana-hrana mezi nově zřizovaným autobusovým terminálem a vlakovými soupravami,“ popsal mluvčí Správy železnic Marek Illiaš.

Semily mají lehce přes 8 tisíc obyvatel, dopravně nejde o příliš významnou stanici: jezdí tu v dvouhodinovém taktu rychlíky Liberec – Pardubice, do toho ještě osobní vlaky z Liberce do Staré Paky. V nedalekém Železném Brodě, který je dopravně vytíženější stanicí, ale Správa železnic podobnou investici nechystá. „Podle našeho názoru by okresní město Semily mělo mít bezbariérově přístupná nástupiště pro cestující,“ odpověděl Illiaš na dotaz, zda Správa železnic ve světle budoucího stavu veřejných financí nechystá přehodnocení některých investic typu semilské nádraží. Argumentuje i tím, že jako prioritní stavbu nová nástupiště označil krajský organizátor dopravy Korid LK. Podle zadávací dokumentace v Semilech vlak využije zhruba 800 lidí. Jiná podstatně větší města na civilizované stanice zatím marně čekají, například Mladá Boleslav.

V zadávací dokumentaci je i kompletně architektonická studie, která ukazuje i původní návrh na podobu nástupišť inspirovaný španělskou architekturou. Kompletní studii si je možné stáhnout zde. Podle Šenkýře nový návrh vychází z architektury německy hovořících zemí a jde o design bez zbytečných detailů a modulární konstrukcí.

Nabízí se ale otázka, zda se takové moderní nástupiště hodí ke starší budově. „Zastřešení nástupiště bude od budovy v takové vzdálenosti, že vizuálně nebude rušit pohled na historickou budovu. Navržené zastřešení bylo projednáváno s městem Semily s velmi pozitivním výsledkem,“ řekl Illiaš.

Změna stanice není dobrou zprávou pro nákladní dopravce: zredukují se koleje. Manipulační kolej bude mít pouze sto metrů.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Ondřej
Host
Ondřej

Proč pořád cpou do těch vizualizací pro lokálky to TGV?

Alibaba
Host
Alibaba

Asi proto, že jsou jejich 3D modely volně přístupné, a ostatní by si museli vymodelovat nebo někomu zaplatit.

Olda
Host
Olda

Já se vždy snažím pochopit „vo co go“, ale tentokrát se pominul někdo fakt fest nebo jsem magor já. 120 mega za zvedlý nástupiště, vydlážděný, s nějakou lavičkou, možná zábradlím, přístřeškem, který je v této konfiguraci pro veřejný prostor danájský dar (jako daňový poplatníka mne zajímá funkčnost, odolnost, trvanlivost, bezúdržbovost, jednoduchost a obstojný vzhled) a hlava mne to nebere. Zvláště s dodatkem o redukce kolejiště. Na dopad koronakrize do peněz v zemi raději ani nemyslet, ale jako důvod k redukci se jeví jako zásadní. Ale… Předpokládám, že chapci na SŽ(DC) chápou, že se jezdí u jejich firmy po kolejích, a… Číst vice »

J.E.B
Host
J.E.B

Doporučuji pročíst PDOLK – zde jsou uvedeny plánované akce do roku 2023. Mimo jiné nástupiště v Semilech a Železném Brodu. Nicméně pravdou je, že pokud dochází k rekonstrukcím stanic včetně nástupišť, dochází k drastické redukci kolejiště, zkrácení kolejí apod. Stále jenom slyšíme o podpoře železniční dopravy, ale když se podíváte nazpět, neudělalo se v oblasti infrastruktury zejména pro nákladní dopravu téměř vůbec nic. Stále jenom slyšíme p. Illiaše, jak je všechno super. V modernizovaných stanicích není v zimním období zajištěn přístup na manipulační koleje, neboť ta skvělá „Dobrá správa“ neinstaluje na dotčené výhybky ohřevy – dopravci vemte si koště a… Číst vice »

Zbyněk
Host
Zbyněk

V diskuzi občas zazní, že se bočním nástupištěm zkrátí cesta do centra. Zkrátí se leda tak o šířku kolejiště, tedy o nula nula nic. Semily jsou jednou z mála stanic, co má už dlouhá leta bezbariérový podchod https://mapy.cz/s/nuvovumaru

Pokud dojde k peronizaci, nebylo by od udělat pořádný komfortní pěší přístup do města.

Venda
Host
Venda

jsem divnej já nebo ti dnešní architekti …. dneska už střecha neslouží k tomu co vždycky???!!!

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Doufejme, že popisky odpovídají. Ten nesmysl vlevo dole se tedy realizovat nebude. Střecha je to pěkná, ale chybí tomu prosklená fasáda, která by zastavila déšť. Pak by to ale bylo něco úplně jiného než zastřešení peronu.
Nový a mnohem jednodušeji vypadajcí návrh by mohl fungovat docela dobře. Méně je někdy víc.

Od lesa
Host
Od lesa

Ne, je to v pořádku. Nejde o to, aby na tebe nepršelo, ale aby se projeb*la hromada peněz daňových poplatníků a projektant jede na procenta z hodnoty zakázky.

udavač
Host
udavač

A není on třeba první místopředseda STAN Jan Farský náhodou původem ze Semil (a dokonce bývalý tamní starosta)?
https://www.starostove-nezavisli.cz/nasi-lide/predsednictvo-stan/farsky-jan

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

TGV Atlantique, v Semilech. Soudruh Potěmkin by nevycházel z úžasu.

O.K.
Host
O.K.

Kdepak, PSE. Atlantique ma strechu jako kazde jine TGV, tohle ma nad kabinou snizenou, to melo jen PSE. A jezdilo i modre.

O.K.
Host
O.K.

I strecha na prvnim vlozenem voze odpovida. Pekny model.

Od lesa
Host
Od lesa

Muzejní vlak na supermoderním nádraží v otvoru po granátu (semiláci prominou). Autor jede na sakra dobrým matroši!
Budou to kvůli tomu šrotu i drátovat, nebo je to další reko Caterpillar?

Daniel Mach
Host
Daniel Mach

Nečekejte na přednostní místo v krematoriu :(((

Jézeďák
Host
Jézeďák

Ale zas ten počet cestujících na vizualizaci odpovídá. Lidi mějte rozum, to je jenom provokace a všichni jsme se nechali nachytat. U další koleje nástupiště žádný…………..atd. Ale alespoň se odreagujeme od pandemie.

Viktor
Host
Viktor

Jestli tohle má být Design ty zastávky…tak tam bude hezky pršet, když bude mirnej vítr

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Bohužel, větru a dešti neporušíme. Ale tu střechu, tu bychom vytvarovat mohli.

Vrtak
Host
Vrtak

Zajem MD je zrychlit R Liberec-Pardubice o 20.minut, aby vynalozene prostredky do postupne opravy trate byly oduvodnene. Nepocita se nahodou v tomto smyslu o krizovani vlaku v Semilech? Take se uvazovalo o protoceni severoceskeho taktu o pul hodiny.

Kuba
Host
Kuba

To těžko, pak by to nemělo přípoje vůbec nikde.

Lektor
Host
Lektor

Jediná stanice, kde přípoje mají smysl je Stará Paka, jinde jsou buď skoro zbytečný nebo je hodnější použít jiný vlak.

xyz
Host
xyz

Železný Brod – přípoje ve směru Turnov – Tanvald i Pardubice/HK – Tanvald. (zrovna ze ŽB přesouvat křižování a tím pádem i přípojovou skupinu by bylo dost nevhodné; mj. by pak nevycházela kombinace uzlů ŽB + o půl hodiny dříve/později Tanvald).

Turnov – přípoje různými směry (uzlová stanice čtyř směrů!).

Daniel Mach
Host
Daniel Mach

Křižování rychlíků v Železném Brodě a možnost přestupu na Tanvald je ideální v zimě i v létě. Spíš bych doporučoval, aby se tam křižovali i osobní vlaky, ale ty připojení na Tanvald bohužel nemají. No možná … jednou …

Od lesa
Host
Od lesa

Nové perony to nezrychlí, chtělo by to zlikvidovat rychlostní propady, asi nejvíc bije do očí zbytečná 30tka u Bělé. Samozřejmě i místa s jinými neduhy dát do kupy.
Jinak třeba s Desirem se tam dají vyrobit zajímavé časy.

Luděk S.
Host
Luděk S.

Konečně zas nějaká dobrá zpráva! Málem to vypadalo, že je svět nějak porouchanej. Tak dobrý.
Jinak bych ještě dodal, že tohle má potenciál!

xyz
Host
xyz

Dalším pozitivním aspektem samozřejmě je zajištění bezbariérového přístupu, tím více v situaci, kdy přes Semily konečně jezdí (a to na Os vlacích) nízkopodlažní soupravy.

V situaci, kdy konfigurace terénu (převážná část města na opačné straně než nádražní budova; „zanádražní“ prostor směřující k centru města „o patro níže“ než kolejiště) logicky vybízí ke zřízení podchodu (namísto obcházení přes přejezd či uzoučkým podjezdem), je navržené řešení logické (oproti případné verzi „poloperonizace s úrovňovým přístupem přes koleje“).

Lukáš Smolka
Host
Lukáš Smolka

Vidím, že budoucnost R14 bude růžová. Líná souprava řady 843 s dvojicí Btn. Která je většinu dne kapacitně naprosto nedostatečná nahradí TGV v dieselové verzi s dostatečnou kapacitou. Že by konečně byla R14 slušná rychlíková linka? Ne ta komedie co je to dnes?

Brumla
Host
Brumla

Není jenom Praha, lidí žijí i jinde. Praha tam jsou nadlidi nebo co

XXXD
Host
XXXD

Jako by snad všechny stanice a zástavky vlaku byly v Praze bezbariérové.

vspingu
Host
vspingu

Jako by snad celá republika měla čekat na to, až se vše zmodernizuje v Praze.

Anonymas
Host
Anonymas

To zase ne, ale alespoň počkat po přesunu Brněnského hlaváku

M H
Host
M H

Nějakých 122 milioný Brněnský uzel stejně nespasí 🙂

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

To ne. Tam to máme 30 miliard za odsun, 15 miliard za SJKD, aby se vyřešil problém pro těch „pár“ lidí, kteří chtějí do města a 12ka je na supermoderním teminálu u Zvoanřky nepobere. Pak ještě několik „málo“ miliard na vyřešení problému s nákladní dopravou. A ne, nákladní tramvaj z Mendláku na Nové sady to neřeší. A zákaz vozit Starobrno po silnici tuplem nic neřeší – přivezou Staropramen.

Ondřej
Host
Ondřej

Pojďme raději přesunout celé to Brno…někam třeba kolem Tatabáni…:D

Panda
Host
Panda

Nepřijde vám tady ten boj proti Pražákům trapný? Autor to porovnává s MB či Žel. Brodem, ne s Prahou. A našel byste desítky důležitějších stanic s chybějícím/mizerným terminálem/nástupišti než jsou Semily (a ano, pár z nich je i v Praze)… Prioritizace staveb je prostě u nás furt taková podivná…

Erik
Host
Erik

Ono v Semilech to jaksi brzdí jinou stavbu. A to je základní důvod.

D.S.
Host
D.S.

Jak to vypadá s rekonstrukcí žst. Malá Skála? Nějak si vybavuji, že byl plán posunout nástupiště blíže centru, ale na něčem to ztroskotalo (mám tušení, že na nesouhlasu místního zastupitelstva). Posunulu se to nějak dále?

Jinak souhlasím s autorem, že Železný Brod by si zasloužil rekonstrukci jako sůl. Přestupovat tam není zrovna pohodlné, navíc tam spousta lidí přestupuje s kolem nebo běžkami. Zde bych jako ideální viděl široké nástupiště s kusou kolejí uprostřed.

Miloš
Host
Miloš

To ano ale nemusí ta nádraží takhle sprasit

Osoba odborně nezpůsobilá
Host
Osoba odborně nezpůsobilá

S akcí se pokračuje, čerstvě byla uzavřena smlouva o dílo na zhotovení záměru projektu stavby, předchozí smluvní vztah byl osmým dodatkem ukončen.
https://smlouvy.gov.cz/smlouva/12031420 (z 24. 3. 2020)
https://smlouvy.gov.cz/smlouva/5195864 (dodatek č. 8 k předchozí smlouvě).

bkp
Host
bkp

Ohledně peněz bych se ptal spíš na to, k čemu stanice o 800 cestujících za den potřebuje takto rozměrnou budovu.
Ta nástupiště vypadají poměrně střídmě a celé to vypadá, jako něco co odpovídá významu stanice.

Růža
Host
Růža

Už jsme v nějakém tom století, ne? Do Semil dojíždí i dost seniorů na různé ouřady, protože to je okresní město. Starší a hendikepovaní občané mají všude problémy s nástupem do vlaku, kde není peron 550 mm. Za každou stanici jen dobře, kde proběhne přestavba nástupišť.

Radek Janata
Host
Radek Janata

Však nástupiště je v pohodě, mluvím o tom velkém baráku.

Daniel Mach
Host
Daniel Mach

Ten velký barák tam stojí už 150 let.

Ondřej
Host
Ondřej

To není omluva pro zbytečnost. Dříve se nevyužité budovy normálně bouraly, teď by lidi nejradši udělali památku i z paneláku…

xyz
Host
xyz

– Podchod zajistí zlepšení přístupu ve směru od města (dnes možný jedině oklikou či nelegálně přes koleje) – K žádnému takovému zlepšení by v sousedním Železném Brodě nedošlo (tam by peronizace naopak znamenala prodloužení přestupních dob) – Jak správně uvedli předřečníci, eventuální existence podchodu nesouvisí s obratem cestujících ve stanici, ale i s dalšími faktory (viz mj. moje první odrážka) – V Mladé Boleslavi je mnoho dalších úskalí (kde peronizace = vznik dvou ostrovních nástupišť za cenu o to výraznější redukce počtu kolejí pro – tam důležitou! – nákladní dopravu; tzn. došlo by tam přesně k tomu, na co autor… Číst vice »

Jarek
Host
Jarek

V MB hlavně není co opravovat. Nějaká rekonstrukce Čejetičky hl.n. v pustině za městem je nesmysl. MB je třeba vyřešit až v rámci elektrizované dvojkolejky z Prahy výstavbou slušného nárdaží ve městě…

3287
Host
3287

Tak ono hl.n. v MB slouží hlavně jako přestupní bod mezi tratěmi, kterých tam je opravdu dost a rekonstrukci by si opravdu zasloužilo. Je to jeden z nejdůležitějších přestupních bodů ve středních Čechách a působí opravdu ohavně.

Kuba
Host
Kuba

Naštěstí to ale vypadá, že není záměrem konzervovat nádraží v nevyhovující poloze, takže se počítá se spojkami, díky kterým zůstanou v Čejetičkách jenom vlaky od Všetat. No a pro ty není potřeba dělat rekonstrukci na dnešní rozsah provozu.

Lektor
Host
Lektor

Tragická zpráva za 120 milionů opravíme stanici v okresním městě a ještě k tomu vytrhneme nepoužívanou kolej.

Petr
Host
Petr

Plány jsou to hezké, ale realita bude bohužel jiná, protože se bude odvíjet od peněz, které budou v celém hospodářství. 🙁

Martin Chovanec
Host
Martin Chovanec

Berme to z té pozitivní stránky: Nevidím v plánu žádné modré zábradlí!

Alibaba
Host
Alibaba

To že nevidíte, neznamená, že tam nebude. Na těch prezentovaných pohledech totiž není skoro žádný pohled na druhé boční nástupiště na opačné straně kolejiště.
K tomuto nástupišti není vizualizace nějaké vlaštovky, a vzhledem k tomu, že za ním je svah, tak tam zábradlí bude.

Jinak by k tomu TGV měl architekt domalovat nějaké trakční vedení a stožáry, aby se ten obrázek přiblížil alespoň trochu realitě.

Dan
Host
Dan

Asi viděl Mission: Impossible, tam jezdilo TGV taky bez drátů, aby mohl být Tom Cruise na střeše…

Daniel Mach
Host
Daniel Mach

… a vrtulník vletět do tunelu :))). Ty jsou tady za rohem, takže inspirace?

Modré zábradlí
Host
Modré zábradlí

To si beru osobně!!!

Xaver
Host
Xaver

Tak nejvíc mě pobavilo na té vizualizaci to TGV. To tam pravdu nikdy nepojede 🙂

Vít Jůza
Host
Vít Jůza

Něco takového tam už na osobních vlacích jezdí. Ale jen dvouvozové soupravy.

Horák
Host
Horák

Ten původní návrh nástupiště to je teda šílenost.

Xaver
Host
Xaver

Mně se zrovna líbí.

Honza
Host
Honza

Zde můžeme názorné vidět, jak je vedení SprŽel zcela nekompletní. Když už investuje, tak tam, kde to není třeba. Ale aby konečně zaplatila rekonstrukci Kozí dráhy, jejíž tristní stav sama zavinila, to ji není po chuti. Podpořte prosím petici, děkuji všem.
https://e-petice.cz/petitions/chceme-vlaky-na-kozi-drahu.html

Honza
Host
Honza

*nekompetentní.

T448
Host
T448

Lepší nápad, jak vyhodit peníze z okna byste asi hledal marně, že?

M H
Host
M H

A co třeba přesně opačný pohled… Investuje přesně tam, kde například kraje něco opravdu chtějí. Třeba Semily… „jako prioritní stavbu nová nástupiště označil krajský organizátor dopravy Korid LK“. Nebo na jižní Moravě elektrifikace do Hustopečí, Židlochovic a Zastávky, případně Boskovická spojka (vše chce KORDIS pro IDSJMK). Ústecký kraj například Litvínov. Pokud by byla dlouhodobá a stálá koncepce pravidelné osobní dopravy po Kozí dráze, věřím, že by se na ni peníze našly…naopak bez dostatečné poptávky po dopravě od objednatele se nenajdou nikdy (což je sice předzvěst konce několika tratí, ale ekonomicky to smysl dává). Turistický provoz do 10 vlaků týdně určitě… Číst vice »

zaosai
Host
zaosai

Doplnění – Vlaky na trase do Litvínova s max.10 cestujícíma.

Erik
Host
Erik

V Semilech je to, jak jsem se informoval hlavně z důvodu toho, že tam u toho bude stát terminál dopravy, protože současné autobusové nádraží leží v místě přeložky silnice přes město. Proto na to tlačí i jiní.

Vojtěch
Host
Vojtěch

Nechť to také potom jiní zaplatí – město nebo Kraj prostřednictvím koordinátora IDS…

xyz
Host
xyz

Podle této (ne)logiky by SŽDC nemusela platit skoro nic. Skoro všude by se dalo tvrdit „ať si to zaplatí kraj/nákladní dopravci/soukromí osobní dopravci“ atd.

Ne. Právě od toho je SŽDC coby správce infrastruktury. Tedy pokud jde o úpravu železniční části. Protože ta autobusová část (ten terminál) bude bezpochyby budován jiným subjektem (kraj, případně město než SŽDC.

Erik
Host
Erik

Zde se město spojilo se SŽDC. Navíc chtějí žádat o dotaci z EU, stačilo kritikům pár vteřin hledání na internetu.

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Jasně, protože když to půjde z městkého rozpočtu, tak se ty peníze nebudou muset vybrat na daních.

Jiří Šrámek
Host
Jiří Šrámek

A Brno má v plánu si samo zaplatit přesunutí nádraží za bratru >100mld?

Erik
Host
Erik

Vojtěch a proč jako? Semily si budou terminál stavět sami za své. Jen se spojí obě stavby do podobného termínu. Je zde razantní zlepšení pro cestující, protože budou přestupovat vedle sebe. To je podle vaší logiky špatně. Naštěstí pro místní, to vy rozhodovat nebudete.

Jedine vlaky
Host
Jedine vlaky

Všechny elektrizace kromě Židlochovic a možná Boskovic přinesou lidem v JMK delší jízdní doby nebo přestupy. Pojedu do Hustopečí, courákem 50 minut, hlavně že nebudu muset přesedat! To vám nikdo jezdit nebude. 😁

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Jasně, do Boskovic se odstraní přestup/úvrať, což možná přinese kratší jízdní doby.

Lektor
Host
Lektor

Takže termínem „všechny“ myslíte evidentně pouze ty Hustopeče.

Platamon
Host
Platamon

Obávám se, že těch pár kusů z Hustopečí to nějak zvládne, ale ty stovky co jezdí za Zastávku u Brna budou kvičet blahem. Na nějaké bateriové ptg (obdoba Rakouska) v těch kopcích snad nevěří ani politik.

Lektor
Host
Lektor

Myslíte ty stovky z Popovic, Rapotic a Kralic? Nebo jakých stovkách mluvíte?

Oldřich Sládek
Host
Oldřich Sládek

Majitel jedné rozhodující logistické firmy, který by mohl dosáhnout změny dopravního módu do jediné fabriky, která přichází v úvahu, nechce o železnici ani slyšet. Konstatuji bez komentáře. Možná, že to dnešní krize změní. Moc tomu ale nevěřím. Tolik k potenciálu Kozí dráhy, která byla neefektivní pro nákladní dopravu už při svém vzniku . A to nekomentuju , že za ty peníze by se jinde udělalo více muziky. Píšu za ŽESNAD.CZ , protože se na realitu díváme střízlivě. Jinými slovy obecně – vypadá-li to, že mají KDEKOLIV (Semily například) přepravy hlavu a patu, jdeme do toho. Je-li to šotouství, jdeme pryč.… Číst vice »

Osoba odborně nezpůsobilá
Host
Osoba odborně nezpůsobilá

A možná do toho jdete i proto, že typicky v Semilech to není (z hlediska nákladní dopravy) o milionových nákladech na vybudování cílového stavu, ale udržení – pro nákladní dopravu – toho stávajícího. Plně souhlasím, železniční systém jako celek neohrožují redukční snahy ve vztahu k liniovým součástem sítě (nikomu nepotřebné NĚKTERÉ regionální dráhy), ale spíše koncipování parametrů BODOVÉ infrastruktury (což to platí i pro osobní dopravu, viz prodlužování nástupišť v hotových Chotovinách s ohledem na potřeby vznikající při realizaci stavby SuVo). Souhlasím i s názorem redukovat síť, nelze-li rozumně předpokládat (ani do budoucna) využití části sítě, ale současně zachovat ochranu… Číst vice »

lokodepo
Host
lokodepo

Pane Sládku, problém ŽESNADu je v tom, že kouká pouze na to, zda v konkrétní stanici se naloží najednou alespoň 15 vozů, nejlépe kontejnerových. Pokud by to bylo míň, tak už se to „nikomu nevyplatí“ a jdete od toho. Manipulační plochy podél kolejí skoro nic nestojí, mají prakticky nulové náklady na údržbu. Rampy v porovnání s ostatními taky nepředstavují žádný majlant. Ve většině stanic rampy a manipulační plochy byly (pravda, některé v dost bídném stavu a zralé na kompletní rekonstrukci) a jak by se nám dnes hodily, např. pro zmíněný kůrovec. Jenže ani ŽESNAD se nám nesnaží pomáhat tyto VNVK… Číst vice »