Správa železnic chystá nová nástupiště za 122 milionů ve stanici, kterou neprojde ani tisíc lidí denně
Správa železnic chystá po loni dokončené rekonstrukci výpravní budovy v Semilech další investici do této stanice. Za 122 milionů chce
Správa železnic chystá po loni dokončené rekonstrukci výpravní budovy v Semilech další investici do této stanice. Za 122 milionů chce vybudovat nové nástupiště, současně zredukuje koleje.
Státní organizace již vypsala soutěž na zhotovitele projektové dokumentace, současně už v zadávací dokumentaci ukázala budoucí podobu nástupišť. Ta je dílem architekta Bohuslava Šenkýře.
„Plánujeme dvojici vnějších nástupišť, přičemž nástupiště u hlavní dopravní koleje u výpravní budovy bude sloužit pro přestup hrana-hrana mezi nově zřizovaným autobusovým terminálem a vlakovými soupravami,“ popsal mluvčí Správy železnic Marek Illiaš.
Semily mají lehce přes 8 tisíc obyvatel, dopravně nejde o příliš významnou stanici: jezdí tu v dvouhodinovém taktu rychlíky Liberec – Pardubice, do toho ještě osobní vlaky z Liberce do Staré Paky. V nedalekém Železném Brodě, který je dopravně vytíženější stanicí, ale Správa železnic podobnou investici nechystá. „Podle našeho názoru by okresní město Semily mělo mít bezbariérově přístupná nástupiště pro cestující,“ odpověděl Illiaš na dotaz, zda Správa železnic ve světle budoucího stavu veřejných financí nechystá přehodnocení některých investic typu semilské nádraží. Argumentuje i tím, že jako prioritní stavbu nová nástupiště označil krajský organizátor dopravy Korid LK. Podle zadávací dokumentace v Semilech vlak využije zhruba 800 lidí. Jiná podstatně větší města na civilizované stanice zatím marně čekají, například Mladá Boleslav.
V zadávací dokumentaci je i kompletně architektonická studie, která ukazuje i původní návrh na podobu nástupišť inspirovaný španělskou architekturou. Kompletní studii si je možné stáhnout zde. Podle Šenkýře nový návrh vychází z architektury německy hovořících zemí a jde o design bez zbytečných detailů a modulární konstrukcí.
Nabízí se ale otázka, zda se takové moderní nástupiště hodí ke starší budově. „Zastřešení nástupiště bude od budovy v takové vzdálenosti, že vizuálně nebude rušit pohled na historickou budovu. Navržené zastřešení bylo projednáváno s městem Semily s velmi pozitivním výsledkem,“ řekl Illiaš.
Změna stanice není dobrou zprávou pro nákladní dopravce: zredukují se koleje. Manipulační kolej bude mít pouze sto metrů.