Soud začne řešit první žalobu kvůli rychlovlakům. Bohumínu pět tras blokuje rozvoj

Rychlovlak TGV ve verzi pro nízkonákladovou značku Ouigo. Foto. SNCFRychlovlak TGV ve verzi pro nízkonákladovou značku Ouigo. Foto. SNCF

V Česku padla první žaloba kvůli budoucí trase vysokorychlostních tratí. Podalo ji město Bohumín na Moravskoslezský kraj. O případu jako

V Česku padla první žaloba kvůli budoucí trase vysokorychlostních tratí. Podalo ji město Bohumín na Moravskoslezský kraj. O případu jako první informovala Česká televize.

Bohumínu se nelíbí, že v zásadách územního rozvoje kraje je celkem pět různých tras možného vysokorychlostního spojení. To vede k velkému záboru území v mapě, s kterým Bohumín nesmí nic dělat. Podle bohumínských radních je to omezuje v rozvoji.

„Omezuje nás to v budoucím rozvoji, proto jsme se rozhodli podat žalobu. Požadujeme, aby kraj rozhodl o jedné variantě,“ řekl starosta Bohumína Petr Vícha (ČSSD).

Podle Víchy například jedna z variant vede přes místní část Nová Ves, kde chce radnice lesopark. Připravovat ho ale nemůže kvůli virtuálně zabranému území pro trať. Podle obyvatel je už navíc dnes lokalita výrazně dopravně zatížená nedalekou dálnicí či stávající tratí. Vedení Bohumína by chtělo, aby plánovanou variantu přes Novou Ves soud úplně zrušil.

Moravskoslezský kraj vycházel při schvalování územních zásad z pokladů ministerstva dopravy. Protože stále není jasná trasa, do plánů raději zanesl více variant, aby se pak nestalo, že pro vlaky nebude vhodná trasa.

Překročení hranice pro tuto železnici je nutné řešit na základě jednání ministerstev a vlád obou zemí,“ řekla ČT mluvčí Moravskoslezského kraje Nikola Birklenová. „Varianta přes Bohumín je na území Česka trasou nejkratší a z hlediska dopravně-inženýrského a ekonomického nejvhodnější. Pokud by se pro ni polská strana rozhodla, bylo by v případě zrušení velmi složité hledat náhradní řešení,“ uvedla mluvčí ministerstva dopravy Lenka Rezková.

SŽDC nedávno vybrala firmu na zpracování studie proveditelnosti na rychlovlaky Přerov – Ostrava. Jednání s polskou stranou o rychlovlacích za naše hranice přes Bohumín zatím nijak zásadně nepokročily, častěji se navíc začíná mluvit o variantě spojení Prahy s Varšavou přes Vratislav.

Doplnění: ve středu 11.9. vydalo k situaci ještě ministerstvo dopravy detailnější zprávu a vysvětlení.

Tagy bohumín Moravskoslezský kraj vysokorychlostní spojení Česko - Polsko vysokorychlostní tratě v ČR
26 komentářů