Infrastruktura Železnice

Soud začne řešit první žalobu kvůli rychlovlakům. Bohumínu pět tras blokuje rozvoj

Rychlovlak TGV ve verzi pro nízkonákladovou značku Ouigo. Foto. SNCF
Rychlovlak TGV ve verzi pro nízkonákladovou značku Ouigo. Foto. SNCF

V Česku padla první žaloba kvůli budoucí trase vysokorychlostních tratí. Podalo ji město Bohumín na Moravskoslezský kraj. O případu jako první informovala Česká televize.

Bohumínu se nelíbí, že v zásadách územního rozvoje kraje je celkem pět různých tras možného vysokorychlostního spojení. To vede k velkému záboru území v mapě, s kterým Bohumín nesmí nic dělat. Podle bohumínských radních je to omezuje v rozvoji.

„Omezuje nás to v budoucím rozvoji, proto jsme se rozhodli podat žalobu. Požadujeme, aby kraj rozhodl o jedné variantě,“ řekl starosta Bohumína Petr Vícha (ČSSD).

Podle Víchy například jedna z variant vede přes místní část Nová Ves, kde chce radnice lesopark. Připravovat ho ale nemůže kvůli virtuálně zabranému území pro trať. Podle obyvatel je už navíc dnes lokalita výrazně dopravně zatížená nedalekou dálnicí či stávající tratí. Vedení Bohumína by chtělo, aby plánovanou variantu přes Novou Ves soud úplně zrušil.

Moravskoslezský kraj vycházel při schvalování územních zásad z pokladů ministerstva dopravy. Protože stále není jasná trasa, do plánů raději zanesl více variant, aby se pak nestalo, že pro vlaky nebude vhodná trasa.

Překročení hranice pro tuto železnici je nutné řešit na základě jednání ministerstev a vlád obou zemí,“ řekla ČT mluvčí Moravskoslezského kraje Nikola Birklenová. „Varianta přes Bohumín je na území Česka trasou nejkratší a z hlediska dopravně-inženýrského a ekonomického nejvhodnější. Pokud by se pro ni polská strana rozhodla, bylo by v případě zrušení velmi složité hledat náhradní řešení,“ uvedla mluvčí ministerstva dopravy Lenka Rezková.

SŽDC nedávno vybrala firmu na zpracování studie proveditelnosti na rychlovlaky Přerov – Ostrava. Jednání s polskou stranou o rychlovlacích za naše hranice přes Bohumín zatím nijak zásadně nepokročily, častěji se navíc začíná mluvit o variantě spojení Prahy s Varšavou přes Vratislav.

Doplnění: ve středu 11.9. vydalo k situaci ještě ministerstvo dopravy detailnější zprávu a vysvětlení.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Jan Dobiáš
Host
Jan Dobiáš

„jednání nepokročilA“ 😮

ceskolipak
Host
ceskolipak

Ať si tam ten lesopark postaví. Pravděpodobnost, že se tam v této lokalitě bude stavět, resp. že se tam vůbec bude něco stavět v příštích 40 letech nehrozí…:-)
Docela obdivuji státy s vyšší hustotou zalidnění než v ČR, že jsou schopny v nové stopě tratě systematicky budovat.
My sice víme, že VRT potřebujeme, ale za posledních 20 let se stále nerozhodlo jaké a či spíše kudy. Zatím jsou reálné představy na jen na 20 úsek.
Taky tady není nikdo, kdo by s tím měl zkušenosti, aby to nedopadlo, jako s trolejí v ejpovickém tunelu apod.

Ferenc Futurista
Host
Ferenc Futurista

Janě, ať si tam postavěj něco, co územní plán VÚSC nepovoluje.
Jinak, to, že v jiných zemích to jde, bude pravděpodobně způsobeno tím, že tamní správci kolejí jsou zřejmě schopni předkládat akceptovatelné projekty, nikoli jak je zvykem u nás nakreslit bez debaty s kýmkoli „jedinou správnou“ variantu, rozběhnout se hlvou proti zdi a pak 20 let křičet, jak jsou všichni, komu se to nelíbí, ekoteroristi a nimby.
Kdypak nám to asi dojde, když 30 let evidentně nestačilo?

Frantisek
Host
Frantisek

Tady je spíše pět „správných“ variant. Kdyby se s Polskem dohodli alespoň na pohraničním bodu a úhlu zaústění, mohli by si vybrat hned. Jenže na mě to působí dojmem, že spíše státní správa ty železnice zase až tolik nechce, a kreslí je spíše jen, aby se neřeklo.

Jirka Z
Host
Jirka Z

No tak od Vás to zrovna sedí, nimby, který všude možně bojuje proti tomu, aby mu vlaky jezdily kolem jeho domu někde u Černošic a sám prosazuje tu jedinou správnou variantu dlouhým a drahým tunelem. Vzhledem k tomu, že poblíž každé takové stavby se nějaký podobný nimby s jistotou najde a protože ani já si nedělám iluze o schopnostech našich projektantů a úředníků prosadit nějakou rozumnou variantu, tak asi jediné řešení, na kterém se všichni dokážou shodnout, bude metro napříč celou republikou. Jen se obavám, že na to nebudeme mít dostatek peněz. Mimochodem, podle toho článku v Bohumíně nejde o… Číst vice »

Twix
Host
Twix

Poláci by rádi vybudovali VRT z Varšavy do Lodže a dál dvěma větvemi do Poznaně a Vratislavi. U nás se uvažuje o VRT z Prahy na Vratislav, takže nějaká VRT z Ostravska do Polska asi skutečně nemá nejvyšší prioritu, bohužel pro tento region. Už dnes je úsek z Ostravy do Katovic takový rozpačitý a snižuje to atraktivitu všech těch Varsovií v celé trase.

Radovan Komínek
Host
Radovan Komínek

Pokud se podíváme na velikost sídel Varšava, Katovicko, Vídeň, Praha a Vratislav a stavební připravenost v úseku Varšava – Katovice, tak se domnívám, že VRT Varšava – Vídeň má potenciál vyšší než Varšava – Praha a může tak dočasně sloužit i pro napojení Prahy z Varšavou tak, jako se jezdí dnes. Navíc na trase přes Ostravu se má realizovat pilotní úsek VRT Přerov – Ostrava a třeba se i naše generace dočká úseku Brno – Přerov, ať už v jakékoliv podobě. Neberme tedy úsek Katovice – Ostrava primárně jako spojení Varšava – Praha, primární jsou pro tento úsek úplně jiné… Číst vice »

Twix
Host
Twix

Já souhlasím že VRT Varšava – Slezsko – Vídeň má vyšší potenciál, přeshraniční úsek jako spojení Prahy s Varšavou neberu, ale celkem mě překvapilo, že na polské straně se zde má něco dít. Stavební připravenost v úseku Varšava – Katovice znamená, že má vzniknout něco paralelního k CMK, nebo jde o její prodloužení?

Plachta petr
Host
Plachta petr

Koukněte se na http://www.rynek-kolejowy.pl a zadejte tam kdp – kolej dutých predkosci a vyjedou vám návrh s napojením na centrální letiště ve warszawe – napojení na Bohumín bude přes jasztrzebie zdroj a dále na Osvětim mezi katowice i a krakowem vznikne stanice malopolsko-slezske aglomerace pro vysokorychlostní vlaky a dále směr cmk na warszawu

Frantisek
Host
Frantisek

Jo, to jsou ty jejich plány s tratí do každého lesa a stanicemi v pustinách, z toho je jedna i s novým letištěm, taková zbytnělá doprava pro dopravu, a obsluha sídel po silnicích. Možná by měli účelnější alespoň zužitkovat tu CMK…

Martin
Host
Martin

No jo, kdyz se to porad vlece, a dlouho trva neco dojednat, schvalit,…. navic Bohumin ma malou nevyhodu, ze musi byt dohoda s polskou stranou…

Jirka
Host
Jirka

Tak chceme stavět nebo ne??? Vždy bude kdejaká díra (nemyslím Bohumín) nesouhlasit, že mu VRT vede za baráky a bude trať napadat…. Česká Republika je malá, kdejaká pr*el /vesnice anebo město/ co pár kilometrů (bohužel).. neustále si stěžujeme, že jsme X let za opicemi, a pak když se má konečně něco dít, jsme vlastně proti … Je to ve vyšším zájmu …. Když se kácí les, lítají prostě třísky… vyhovíte jednomu, začnou si stěžovat jiní. Bohužel, ne všem je možno vyhovět..

Dusanh
Host
Dusanh

Byl by to dobrý precedens, pak by mohlo dojít k žalobám kvůli rezervě na kanál DOL…

Radovan Komínek
Host
Radovan Komínek

Pokud jde o Bohumín, je studie D-O-L zpracována v trase, se kterou město souhlasí. Pokud se bude s městem férově jednat o trase VRT, není důvod při současném vedení města, aby k dohodě nedošlo.

Cargo
Host
Cargo

Myslím si, že Bohumín může být klidný. VRT nebude dřív, jak za 40 let…
Blokovat virtuálně něco, co ani nikdy nebude, je totální zhovadilost.

xyz
Host
xyz

Bohumín nemůže být klidný, protože jeho rozvoj je blokován stavebními uzávěrami stanovenými kvůli variantnímu trasování VRT. A to stanovenými bez ohledu na to, kdy ona VRT přes Bohumín (lhostejno zda v jakém trasování či zdali vůbec) povede.

Franta Jouda
Host
Franta Jouda

Tak se tam nemusí stavět klidně nic. Nějaká díra v chudém, kam se stejně nikdo stěhovat nebude (naopak lidé utíkají) VRT nepotřebuje, takže o jakém rozvoji je vlastně řeč?

Jiří Voseček
Host
Jiří Voseček

Joudo, melete nesmysly. Byl jste nekdy v Bohumíně? Vícha (ČSSD) vede to město hodně dobre, coz je na příslušníka socanů dost neuvěřitelné a naprosto ho chapu. 5 variant ze kterých se mozna za 20 let použije jedna je nesmysl.

Jirka B.
Host
Jirka B.

Jako Ostravák musím potvrdit, že Bohumín se opravdu neskutečně rozvíjí :o)

Y.K.
Host
Y.K.

To ale není o tom, že by měli problém s výstavbou VRT, nýbrž o stavební úzávěře v územním plánu. Čím později se bude o VRT rozhodovat, tím déle zablokované území v mnoha trasách. Pět tras je fakt dost.

Ferenc Futurista
Host
Ferenc Futurista

takový to, když potřebuješ všem na plnou hubu sdělit, že vůbec nechápeš, o čem je článek, který jsi právě přečetl.

Partneři



CSCARGO
RSD
czechtoll