Infrastruktura Železnice

Potvrzeno: Studii proveditelnosti k VRT Přerov – Ostrava dodají Egis Rail a Sudop Praha

Vizualizace vysokorychlostní trati mezi Brnem a Ostravou u Blažovic. Foto: SŽDC
Vizualizace vysokorychlostní trati mezi Brnem a Ostravou u Blažovic. Foto: SŽDC

Návrh vysokorychlostní tratě (Brno) – Přerov – Ostrava zpracuje sdružení francouzské firmy Egis Rail a české společnosti Sudop Praha. Deník Zdopravy.cz informaci přinesl už koncem května, tehdy ji ale Správa železniční dopravní cesty s poukazem na běžící odvolací lhůty nepotvrdila. Nyní výběr oficiálně sdělil šéf SŽDC Jiří Svoboda na twitteru. „Od projekční firem Sudop Praha a Egis Rail očekáváme kvalitní návrh vysokorychlostní trati, který přispěje k její brzké realizaci,“ uvedl. Druhým účastníkem byla podle informací Zdopravy.cz firma AF-City Plan.

Zakázka je na české železnici průlomová ze dvou důvodů: poprvé se nesoutěžilo jen na nejnižší cenu, ale americkou metodou Best Value Approach/Best Value Procurement (BVA/BVP), kde má cena váhu jen 30 % a více se řeší kvalita nabídky.  Výsledná cena je 13,8 milionu Kč bez DPH.

VRT Přerov - Ostrava. Pramen: SŽDC
VRT Přerov – Ostrava. Pramen: SŽDC

Ještě zajímavější je zakázka z byznysového pohledu. Egis Rail, který se podílel na projektování řady francouzských vysokorychlostních tratí, dosud v Česku spolupracoval se společností Pro Cedop, za kterou stojí někdejší náměstek generálního ředitele SŽDC Petr Šlegr. S jeho firmou Egis pracuje na zakázce na studii proveditelnosti pro rychlovlaky Praha – Drážďany.

Mezi Brnem a Přerovem bude trať na 200 kilometrů v hodině, plnohodnotná vysokorychlostní trať až na 300 kilometrů v hodině by pak měla vzniknout až v úseku mezi Přerovem a Ostravou, kterého se týká chystaná studie. Egis byl přitom dosud pro české firmy spíše zahraničním strašákem, který se snaží prodrat na český trh. Se „sudopy“ se střetl právě v soutěži o projektování úseku Brno – Přerov, kde ve třech ze tří soutěží nabídl nejnižší cenu. Byl ale vyřazen a dvě zakázky získali účastníci druzí v pořadí: Sudop Praha a Sudop Brno.

Pokud jde o úsek Přerov – Ostrava, musí vítěz do šesti měsíců po podpisu smlouvy předat podklady pro zpracování Dokumentace pro vydání rozhodnutí o umístění stavby (DÚR) a Dokumentace pro vyhodnocení vlivů stavby na životní prostředí (EIA) pro VRT minimálně v úseku Prosenice – Ostrava-Svinov. Do 14 měsíců po podpisu smlouvy pak musí předat finální verzi studie proveditelnosti včetně zapracovaných připomínek a stanovisek, které umožní předání studie ke schválení centrální komisi ministerstva dopravy.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
K.L.
Host
K.L.

Když už se vypracovávají studie nové VRT trati z Ostravy do Čech, stálo by za úvahu trasování od Ostravy západním směrem přibližně na Choceň,bylo by to výrazně kratší a tudíž mnohem rychlejší než přes Brno.

Xaver
Host
Xaver

Nějak pořád nevidím rozumný důvod, proč zrovna mezi Brnem a Přerovem má být jen 200 km/h. Chápu, že ta trať potřebuje nutně rekonstruovat, ale dávat na jednu trať dálkovou vysokorychlostní dopravu a místní dopravu mi přijde jako nesmysl. Dle mě by bylo lepší tu trať udělat jen na 160 a vedle toho postavit pnohodnotnou VRT.

VRT
Host
VRT

Jak je uvedeno v diskuzi níže. Ten projekt je zastaralý. V době jeho tvorby nikdo nepočítal s tím, že by měly rychlé tratě vyrůst.
Bohužel to tak zůstalo. Než se cokoliv postaví, bude to už zcela zastaralé.

Jan1203
Host
Jan1203

S vámi je tedy fakt diskuze:) Místo odpovědi na otázku proč raději přeskočíte do jiného vlákna a opakujete pořád dokola tu svoji pravdu.

VRT
Host
VRT

1/ Bylo na vstupu té studie, že bude zcela určitě součást Praha-Brno-Ostrava?
2/ Podle původního plánu se mělo stavět myslím 2018-2025, zatímco u Praha-Brno a Přerov-Ostrava nejasné výhledy na 30-50 let – to je také potřeba vzít v úvahu, že tento úsek bude dlouho izolován

sám to píšete…

zesp
Host
zesp

Studie stíhá studii, výsledku se asi nedočkáme. Ono jse asi o to, co nejvíce se na těch studiích napakovat… Jinak tomu nerozumím. Tak jako s tratí 300, jejíž reko už měla být téměř hotova… Místo toho se potichu po dlouhých letech chátrání začíná významěji opravovat, což mezi řádky znamená, že plánovaná reko hned tak nebude… Aktuálně se pokládá nová kolej mezi Kojetínem a Chropyní (bylo zde omezení ze 100 na 80 km/h), opravuje se most přes Moravu, kde bylo před půl rokem zavedeno TOR 30 km/h, cosi se dělá i mezi Chropyní a Věžkami… Opravené jsou Nezymyslice, Kojetín, TÚ Nezamyslice… Číst vice »

Pedro72
Host
Pedro72

Ta trať se rozpadala, nevydržela by ani těch pár let, které by trvala stavba dvoukolejky. Navíc se bude začínat od Blažovic po Nezamyslice, dál na Přerov se začne stavět kdovíkdy.

Roman Svačina
Host
Roman Svačina

To už je v pořadí jaká studie? Poslední verze počítala s delší jízdní dobou při vyšších rychlostech… já bych chtěl taky udělat nějakou studii. V mapě se zorientují, umím číst a psát. Vrhnu se na to, třeba za 5 milionů 🤔😁😂

XXXD
Host
XXXD

Ale musíte mít nějaký slušný startovní kapitál, jinak se bude podplácet špatně.

Vin
Host
Vin

Z mého pohledu absolutně špatná trasa …. ta správná je Brno – Olomouc – Ostrava – tedy jen zastavení v krajských městech … jinak se totiž nejedná o VRT 😉

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Chybí ti tam Zlín, když už má být cesta z Brna do Ostravy klikatá. 😀

Jiří Šrámek
Host
Jiří Šrámek

Co to takhle ještě trošku přiklikatit a zapojit Karlovy Vary a Jihlavu.

Xaver
Host
Xaver

My jsem bohatý stát, my si můžeme dovolit postavit i VRT Praha – Pardubice – Olomouc – Ostrava 😉

liberal shark
Host
liberal shark

JJ, VRT z Vídně do Katowic by měla být rozumně proveditelná a mít nějaký smysl .

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

To má jeden háček, ba co dím, pořádný hák. Břeclav − Přerov po Ferdinandce (96 km) se dá zajet za mnohem kratší čas než Břeclav − Brno − Přerov, ikdyby vlak jel Brno − Přerov za 25 minut.
Aby to bylo na VRT, je třeba postavit novou vysokorychlostní trať Brno – Vídeň. A jelikož jsou VR vlaky rychlostně i kapacitně zcela nekompatibilní s tratí pro příměstkou dopravu, tak ještě separátně VRT z Brna někam k Nezamyslicím. Mno 2050 to nebude.

liberal shark
Host
liberal shark

Tak jistě, celá ta trať by musela být nová a speciálně navržená alespoň na 300 km/h.

Georg
Host
Georg

koho tahle relace realne tankuje?

Ondřej
Host
Ondřej

Já jezdím relativně často relaci Ostrava-Vídeň a vlaky jsou často plné, až přeplněné, často si bez místenky nesednete. Uznávám, že je to spíš tím, že jsou krátké, často jen tři vozy druhé třídy, nicméně si myslím, že s dalším zrychlením by ta trasa získala na další atraktivitě, slezská aglomerace je opravdu velmi lidnatá oblast, a zájem o cesty jižním směrem je tam značný.

Ondřej
Host
Ondřej

Ještě bych doplnil, že do OStravy ten vlak přijede často solidně zaplňený už z Polska

LKB
Host
LKB

Mnoho cestujících na té trase jsou tranzitní PL – AT plus povodí Moravy bylo centrem civilizace už v 8. století n.l. Navíc když není D55 a celá D1, tak to autem dostatečně rychle projet nejde.

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Mno hurá, ta pitomá varianta se zachováním současné jednokolejky pro zastávkové příměstské vlaky je doufám definitivně pohřbená. Brno − Vyškov na 70 až 100 km/h, jednokolejně.
V Současnosti končí příměstské vlaky z Brna v Křenovicích (1936 obyvatel) a do Rousínova (5673 obyvatel) už příměsto nedojede. Natož do Vyškova s 20 883 obyvateli, tam KORDIS chtě nechtě objednává autobusy. Autobus po staré císařské silnici* není výrazně pomalejší než rychlík. A to ten autobus linky 107 za stavuje 10x.

*)https://vyskovsky.denik.cz/publicistika/silnice-vedouci-z-brna-do-olomouce20080523.html

Frantisek
Host
Frantisek

Takže je v plánu dvoukolejka, která v zájmu rychlosti bude mít zastávky v polích, a lidé budou stejně jezdit aut(obus)y?

Vojta
Host
Vojta

Holubice – nástupiště blíž centru obce
Rousínov – nástupiště výrazně blíž centru města
Hoštice-Heroltice – zrušena
Němčice na Hané – zhruba stejná vzdálenost do centra obce
Komořany, Velešovice – pro osobní dopravu zrušeny už v r. 2005
Zbytek zastávek a stanic ve stávající poloze.

VRT
Host
VRT

Ale tahle studie řeší jen Přerov – Ostrava.

VRT
Host
VRT

Pokud výsledek bude, že to NEbude vypadat jako ta SUDOPí „nemám slov“ na obrázku, jedině dobře. Brno – Přerov je esence toho, jak to opravdu nemá vypadat. Nezbývá, než držet Egisu palce, že navrhnou opravdu VRT bez bulharských konstant a porušování fyzikálních zákonů.
No a jaká je situace s tou nejdůležitější tratí Praha – Brno? Tuší někdo?

A.R.
Host
A.R.

Nejsem železničář. Co je na trati Brno – Přerov špatně? Co myslíš bulharskými konstantami?

VRT
Host
VRT

To by bylo nad rámec počtu znaků v této diskuzi. Nicméně (a je to patrné z obrázku hore), celý projekt patří ideově do raných devadesátek, nepočítá ani s tím, že by trať byla součástí „páteřní tratě“ Praha – Brno – Ostrava. Zkrátka počítá se s ní jako s lepší regionální tratí a vůbec nebere v potaz, že by po ní jezdila rychlá vrstva vlaků Praha – Ostrava. Nepočítá dokonce ani rekonstrukcí a zdvoukolejnění tratě do Zlína. Způsob výhry (zásah ČKAITu) SUDOPu a ohýbání projektu tak, aby vyšel jak vyšel (aby to vyhovovalo průmyslu a jedinému správnému výrobci lokomotiv) tu bylo… Číst vice »

Jan1203
Host
Jan1203

Pár poznámek:
1/ Bylo na vstupu té studie, že bude zcela určitě součást Praha-Brno-Ostrava?
2/ Podle původního plánu se mělo stavět myslím 2018-2025, zatímco u Praha-Brno a Přerov-Ostrava nejasné výhledy na 30-50 let – to je také potřeba vzít v úvahu, že tento úsek bude dlouho izolován
3/ Jaké porušování fyzikálních zákonů? Vidím, že titulek místního pana redaktora tehdy ještě v jiných službách má opravdu dlouhý život…
4/ Lokomotivy i vozy na 200km/h již máme a že by někdo kvůli těm 60 km kupoval VRT jednotky, to asi ne – to k těm konspiracím.

VRT
Host
VRT

No samozřejmě, že problém je ve vstupech. Ale je to takový uroboros…

Tomáš
Host
Tomáš

Myslím, že máte docela dobrou představu o tom, jak by měla vypadat moderní železnice. Ale ty konspirační teorie Vám moc nejdou.
Jo a mimochodem, chybí ve Vašem příspěvku jméno „Sosna“ 😀

VRT
Host
VRT

To už jsme tu, Tomáši, myslím vyřešili. Argumenty jste dostal. Pokud máte pocit, že tu píšu nějaké konspirační teorie, tak napište, které, resp. kde přesně konspiruji. Vše je, myslím, dostatečně doloženo.

Tomáš
Host
Tomáš

Ano, řešili. To s tím Sosnou berte jako takové popíchnutí 😉 Některé Vaše chybné (konspirační) teorie již okomentoval Jan1203. Konspirací je také ta údajná personální propojenost zadavatelů a zpracovatelů studií. Český rybník je malý, kolem studií se točí tak odhadem 100 až 200 lidí a je jasné, že někteří od zpracovatelů přecházejí na SŹDC nebo MD, ale také opačně. Spiknutí v tom není třeba hledat. Stejně jako ve zvolené rychlosti modernizace tratě Brno – Přerov, aby vyhovovala zrovna Škodě. Ta rychlost byla zvolena jako maximum možného, aby zůstala obsloužena větší sídla. Jasně, projekt je trochu poplatný době svého vzniku, kdy… Číst vice »

VRT
Host
VRT

Já jsem to Brno – Přerov schopný se skřípěním zubů vzít na milost. Mimochodem, ta mapka na TW generálního s VRT ještě vedle počítá. Byť je mi jasné, že v opravdu dalekém výhledu. Který tedy třeba nebude až tak daleký, pokud to okolo bude fungovat a pokud se ukáže, že to toto řešení nebude dost kapacitní. Oceňuju, že jste ochotný uznat, že je ta stavba poplatné své době. Podotýkám, že v době, kdy byla studie venku bylo už celkem jasné, že se VRT stavět bude a šlo už v tom roce 16 o vysloveně zastaralý projekt. Jinak o propojení zadavatelů,… Číst vice »

Jan1203
Host
Jan1203

V roce 2016 vysloveně zastaralý projekt… můžete to konkrétně rozvést? V čem zastaralý a co byste udělal jinak? Děkuji.

sladlu
Host
sladlu

jaká je délka záruky dle zákona? a jaká je v (BVA/BVP)

Y.K.
Host
Y.K.

Záruka? Jedná se o projekt a výběrové řízení na projektanta.

sladlu
Host
sladlu

jistě, ale v případě že (BVA/BVP) bude použita i při výběru zhotovitele

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Tady se bude záruka řídit odbhocním zákoníkem, takže … záruka je součástí smlouvy.

Jaroslav
Host
Jaroslav

Obchodní zákoník byl zrušen 1.1.2014.

liberal shark
Host
liberal shark

Konečně někdo objevil výběrové kritérium Cost of Ownership :-). To by mělo být u státní infrastruktury povinné. Třeba by pak nemuseli opravovat silnice každých 5 let :-).

Vrtal
Host
Vrtal

TCO = Total cost Ownership. Dělám v kopirkach. Soukromé firmy chápou už 10 let. Státní instituce vůbec.

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Ale notak, ledaskterý soukromník to chápe … vždyť to znal i Baťa.

SauberBahn
Host
SauberBahn

Divím se, že Egisu nevadí spolupracovat s trestně stíhanou firmou SUDOP

Tomáš
Host
Tomáš

Možná, že spolupráce s CEDOPem pro ně byla tak odstrašující, že vzali zavděk i stíhanému SUDOPu 😀

Martin
Host
Martin

Spis business,…

Asi tak
Host
Asi tak

prostě s CEDOPem byli z tendrů vylučováni, tak si možná řekli, že SUDOP SŽDC umí…

VRT
Host
VRT

Aby neuměl, když jsou personálně propojení… 😀

Honza
Host
Honza

Například?

Ivan
Host
Ivan

Obo bohužel moc na výběr není. Metroprojekt je ještě horší…

Mimochodem, to bude VRT s nacestnymi zastávkami, nebo je to obrázek opravdu hodně mimo? Ne že bych věřil že někdy nějaká VRT bude…

VRT
Host
VRT

To je obrázek SUDOPu z trati Brno – Přerov, kde hoši dokázali, že svůj svět neopustí. Odporné plechové boudy, modré zábradlí, křivá (v reálu) zámková dlažba, maximální rychlost „až“ 200, zastávky v polích. Zkrátka představa hlavní trati (Praha) – Brno – Ostrava.

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Zastávky v polích, tedy tam, kde je současné nádraží ve Vyškově, Nezamyslicích a Kojetíně.
Nekritičtí propagátoři VRT (Vás za ně nepovažuji) ovšem přicházeli i s myšlenkou zachování současné trati pouze jednokoljeně a například Vyškov měl mít zastávku kdesi u D1, aby se vlak nezdržoval zajížděním do města. Proti tomu je ten projekt SUDOPU ještě zlatý.

Pedro72
Host
Pedro72

Ve Vyškově je zastávka v polích?

Partneři



CSCARGO
RSD
czechtoll