Společnost Smartwings létá s MAXy dál, čeká na doporučení úřadů či výrobce
/AKTUALIZOVÁNO 22:15/ Letecká společnost Smartwings, která má ve flotile sedm Boeingů 737 MAX 8, zatím dál pokračuje v jejich provozu.
/AKTUALIZOVÁNO 22:15/ Letecká společnost Smartwings, která má ve flotile sedm Boeingů 737 MAX 8, zatím dál pokračuje v jejich provozu. Po nedělní nehodě společnosti Ethiopian Airlines už čtyři aerolinky tento typ letadel uzemnily, stejně tak čínské úřady nařídily dopravcům, aby s jejich provozem dočasně přestali.
Podle mluvčí Vlaďky Dufkové je firma od včerejší nehody v kontaktu s výrobcem. „S výrobcem letounu společností Boeing jsme v kontaktu. Nyní čekáme na vyjádření Evropské agentury pro bezpečnost letectví (EASA), vyčkáváme jejího doporučení a budeme se jimi řídit,“ řekla Dufková.
Český Úřad pro civilní letectví nemá podle svého mluvčího Vítězslava Hezkého informace o nutnosti omezení provozu nebo uzemnění těchto letadel. „V rámci standardního systému aplikovaného v civilním letectví v globálním i evropském prostředí mohou být vydávány tzv. Příkazy k zachování letové způsobilosti (Airworthiness Directive), které jsou vydávány úřadem, který vydal typové osvědčení, nebo případně v rámci evropského systému Evropskou agenturou pro bezpečnost letectví (EASA), nikoliv tedy národním leteckým úřadem členského státu EU. Provozovatel je pak povinen tyto příkazy a v nich stanovené podmínky plnit a dodržet,“ dodal Hezký.
Smartwings mají ve flotile aktuálně 7 MAXů, celkem jich mají objednáno 39. Jen do začátku prázdnin jich budou mít ve flotile 16. Po Norwegian a TUIfly jsou Smartwings třetím největším provozovatelem těchto letadel v Evropě. Firma si dosud jejich provoz pochvaluje a nezaznamenala s nimi závažnější technické problémy. Už po nehodě Lion Air firma ještě MAXy mimořádně zkontrolovala, nad rámec povinných postupů provedla pravidelné kontroly senzorů úhlů náběhu.
K odstavení MAXů se rozhodly nejprve Ethiopian Airlines a Cayman Airways, následoval čínský úřad civilního letectví, který nařídil odstavení všech v Číně registrovaných letadel tohoto typu. Během dne poslaly na kontrolu letadla také indonéské úřady, dobrovolně je uzemnily Royal Air Morroc a Comair. Americká agentura pro letectví FAA uvedla, že ještě dnes vydá stanovisko, co s letadly dál.
V provozu je zatím aktuálně přes 350 Boeingů 737 MAX, odstavením v Číně a u dvou dopravců je na zemi 101 letadel. Pokud se ukáže, že za nehodou je chyba výrobce, pro Boeing půjde o zásadní problém: má objednávky na více než 4000 kusů těchto letadel.
Akcie Boiengu dnes ztratily zatím téměř desetinu své hodnoty.
(V textu bylo doplněno stanovisko ÚCL, později rozšíření informací o dalších aerolinkách, které letadla odstavily)