Slovinský trh si po krachu Adrie porcuje Lufthansa, někde bude muset stačit vlak
Airbus A319 společnosti Adria Airways. Foto: Autor: Curimedia – Flickr: Airbus A319-132 Adria Airways S5-AAP, CC BY 2.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=19869672
Hned tři letecké společnosti ze skupiny Lufthansa Group oznámily během dvou dnů zahájení přímých letů do Lublaně. Po krachu letecké
Tady je analýza Adrie a trhu v Lublani:
https://www.anna.aero/2019/10/01/another-one-bites-the-dust-adria-gone-but-opportunities-remain/
Hrozná situace, zejména symbolicky. Rakouská regionální letiště rozhodně nejsou alternativou. Cesta do Celovce přes Ljubeljské sedlo bývá v zimě nesjízdná, tunelem pod Karavankami to je delší na čas i vzdálenost, navíc se cesta zdraží o mýtné. Pomohlo by alespoň protažení RailJetů ze Štýrského Hradce do Mariboru, případně pravidelný takt vlaků Vídeň–Štýrský Hradec–Maribor–Lublaň(–Terst–Benátky), když už zaniklo přímé spojení z Prahy. Takže Slovincům zůstanou tak akorát Benátky a Záhřeb, na delší lety ještě tak Vídeň či Budapešť. Každopádně až po návratu z cest přistanou, už to nebude doma, v Kraňsku, nebude je vítat panorama Alp ani rodný jazyk. Pro „rodinný“ národ, jakým… Číst vice »
Takže to bude téměř přesně tak, jak jsem zde předpověděl již před týdnem 🙂
LUG-ZRH jsem si proletěl ještě v době, kdy to pro Swiss operoval Darwin Airline se svými Saab 2000. Super zážitek nad zimním sluncem ozářenými Alpami – proto jsem to tehdy kupoval. Letěl jsem PRG-ZRH-LUG-ZRH-PRG; PRG-ZRH tehdy pro LX létaly Cirrus Airlines s B737-500. Bohužel mi na poslední chvíli kvůli počasí zrušili let do Lugana, ale automaticky jsem dostal lístek na Transalpino. Přes Alpy se jezdilo ještě po staré trati, takže ty zážitky (nesnáším tunely) byly nakonec dva v jednom…
I po tom, co Adria hodně proškrtávala linky, tak Prahu z Lublaně pořád lítala, takže to ekonomicky zas tak prodělečné snad být nemuselo. Dá se nějak zjistit, zda by to bylo teoreticky alespoň na černé nule a že by se to ČSA s těmi jejich ATR72 (vím, budou končit), alespoň na příští sezónu vyplatilo lítat? Jako codeshare.
létat prah aljublaň je šílenost. jsem zásadně proti. to mjaí pokrýt vlaky, případně dálnice.
Dálnice 😀 vtipálek 😀
praha lublan mají pokrýt vlaky a dálnice?
vtipálek. další zelený fašounek?
700km, necelych 7 hodin autem. Vlak je casove krat dva plus tri prestupy.
Za kolik to jezdil Jože Plečnik, když ještě jezdil přímo?
jsem letěl Vídeň – Lublaň, to byl zážitek:) ani ne 50 minut ve vzduchu
Kdy mají ATR v ČSA končit? A čím budou nahrazeny?
SW chce mít jen jeden typ letadla, takže 737 to jistí a některé linky proškrtá
Snad to nedopadne tak, ze již nebudou žádná nebo téměř žádná letadla s ČSA livery…
to snad ne 🙁
Ono není jednoduché dělat národního dopravce v zemi s 2 miliony obyvatel a mini hlavním městem. Připomíná mi to jeden stát, co se nazývá podobně …
Byl bych trochu skeptický k nabízené alternativě z Klagenfurtu do Vídně. V létě třeba jo, ale je to přes Loibl, což je pěkný kopec z obou stran, v zimě často nesjízdné. Na druhou stranu, Slovinsko není jen Lublaň. Třeba z Mariboru to mají kousek do Grazu, je to po dálnici a navíc po rovině.
z lublane se dá do klagenfurtu dojet i po dálnici 🙂 bude to urcite rychlejsi, nez „pres kopec“
Plus 35km a asi 15minut.
Rychlejší to rozhodně není. Po dálnici přes Villach je to o 40 km delší, ale kupodivu mi to ukazuje, že je to pomalejší jen o 6 minut. V zimě ale jiná volba nebude než Karavanským tunelem.
za mně je teda největší škoda spojení ZRH-LUG. krásný přelet kousíček nad vrcholky Alp, pokud dovolí počasí tak s veškerými kvalitami vyhlídkového letu a za velmi dobrou cenu. měl jsem to štěstí tím letět dvakrát – jednou v mlze a oblačnosti a jednou za jasného nebe, díky, Adrio! ale je jasné, že tato linka by i tak velmi rychle skončila vzhledem ke kvalitám a rychlostem švýcarských drah…
Hlavně po otevření Gotthardského tunelu je časový rozdíl letadlo-vlak asi o mnoho menší.
Zábřeh a Záhřeb se často plete.
Neplete, v Lublani nemaj před báhnofem Eskimo Welzla.
To mám za to,že se posmívám těm, co pletou Trutnov a Turnov 😀
Máte nějakou pomůcku, jak je rozlišit? Myslím něco blbuvzdorného… Já třebas dopravní značky o zákazu zastavení resp. stání rozlišuji podle počtu bílých polí a slabik (zastavení 4 slabiky a 4 bílé dílky)…
Trutnov jako Trautenberk, takže Krkonoše.
Díky. Jsi *
Značky zákaz stání a zastavení mají bílá pole? Nejsou čisté náhodou modrá jo?
svislá značka zákazu stání = červené kolo s jednou šikmou čárou (=2 bílé pole/dílky). značka zákazu zastavení = červené kolo se 2-mi šikmými čárami dokříže (=4 bílé pole/dílky).
Žlutý kladivo má pravdu! Kde tam vidíte bílá pole? https://www.b2bpartner.cz/dopravni-znacka-zakaz-zastaveni-b28/ Já na to žádnou pomůcku nepotřebuju, čím víc je to přeškrtané, tím přísnější je to zákaz. 🙂
@Martin, sorry ajo, tak moc jsem vždycky fixovaný která je která že jsem si to spletl.
To je spíše věcí překlepů. Ale nad takovou Kodaní/Kadaní musím přemýšlet snad vždy.
presne, jak se dalo cekat. krachla aerolinka a mezera po ni zacla byt okamzite zacelovana.
co na Ti, co tu pred ctyrmi dny tvrdili, ze krqch adrie je pro slovinsko katastrofa, ktera ho odrizne od sveta?
Katastrofa to není a nemůže být. Jsou lidé, žijící v Ljubljani, kteří už teď cestovali třeba z Benátek (2 hodiny autem), protože Adria se orientovala v každodenním provozu na lety do hubů Star Alliance, ale letový řád do ostatních destinací byl jak noty na buben – lety typu v úterý ráno, ve čtvrtek večer a v neděli odpoledne. Což je sice pěkné, že to spojení existuje, ale cestujícího to při plánování značně omezuje, když si musí plánovat cesty, podle toho kdy zrovna náhodou letí letadlo. Podobný letový řád mají Croatia Airlines, které navíc ještě mají dotované vnistrostátní lety, aby ty… Číst vice »
ne, v kontinentalni Evrope nemaji samozrejme sanci. pro jednoduchost se staci podivat na podobne velka mesta u nas, v Madarsku, na Slovensku, v Polsku a podobne. v zasade je u nas o neco nizsi kupni sila nez na „zapade“, velmi husta a pomerne efektivni zeleznicni a silnicni sit a zadne realne hranice. takze kazdy si muze (podle toho, jakou cenu maji pro nej penize, cas a konektivita) zvolit letiste a lety tak, jak je pro nej/ni vyhodne. napriklad ja bydilm v Brne. pro sluzebni lety typicky volim mezi VIE, BTS a v nejhorsim PRG. u soukromych (kde mne treba vic… Číst vice »
Dokonce i BRQ bravo Nekdo . opět nesmyslný příspěvek….
No, tak zatím se mezera „zaceluje“ na třech linkach, a to nepochybně těch nejlukrativnějších, které byly k dispozici… Jak to bude s ostatními, uvidíme, jistě některé další někdo zkusí, ale určitě bude dost destinací, které nikdo nenahradí…
No a na totálně prodělečných linkách už to nebude muset financovat daňový poplatník, aniž by tím kdy letěl.
V českých reáliích kupříkladu hypotetická dotovaná linka Praha − Budějovice, protože pan poslanec a ředitel ČSA chce být rychle doma.
no, on ve slovinsku to snad ani stát nedotoval … tam to bylo uz par let ciste privátní.
je samozrejme, ze se to zacelí tam, kde to má smysl (to je výhoda volného trhu).
hlavně ze slovinska se vůbec nemusí létat do dovolenkových destinac u středomoří jak jsme zvyklí z prahy. slovinci obecně nelétají k moři na kanáry do portugalska nebo kypr jako češi…
tak my bychom taky nelitali, kdyby bylo more nekde u Breclavi nebo Liberce…
Hladina oceánu se postupně zvyšuje. Vyčkejte, prosím!
Ano, v Decine bude zacinat Labsky fjord a vznikne tam velky namorni pristav