Škoda vyhrála dvě zakázky na nové tramvaje pro Bratislavu. Levnější nabídku Pesy DPB vyloučil

Tramvaj Škoda 30T v Bratiislavě. Foto: DPBTramvaj Škoda 30T v Bratiislavě. Foto: DPB

Polský výrobce označil bratislavský tendr za velmi nestandardní.

135 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Bohumil

Ze škodovky ani auto, natož tramvaj. Upřímnou soustrast!

Vladki

Jak dlouho tam ty 30T a 29T mají? A co dostanou teď? Pokud to samé tak zcela chápu proč vybrali jak vybrali (pokud jsou s nimi spokojeni)

dopravopat

Škodovky 29T/30T boli dodané do Bratislavy v rokoch 2014 až 2016, väčšina v roku 2015. Majú najazdených vyše 400 tisíc kilometrov. Nemôžem hovoriť za DPB, ale ako cestujúci som s nimi spokojný. Sú tiché a pohodlné. DPB sa zatiaľ vzorne o vozne stará, nepremávajú špinavé alebo počarbané.

Lišák

Dostanou vlastně stejné vozy. Jediné úpravy se budou týkat nových norem, které mezitím vstoupily v platnost a zakomponování požadavků nebo poznatků, které vyplynuly z provozu.

30T

Ako cestujúci som zatiaľ nezaznamenal nijaké väčšie problémy. Teda okrem toho, že sa im začína lúpať lak po 6 rokoch, čo nie je zrovna dobrá vizitka kvality.

Majkl

Oni ani západní společnosti se nechovají podle pravidel. Je to velký boj a bohužel to tak je. Kdo chvíli čumí zůstává opodál. Je to tak, takto se mnohýmy opěvovaný úspěch PPF Škody Transportation v praxi dělá.

LiborV

Mohu to potvrdit. Jel jsem cca před půl rokem Pendolinem na služební cestu do Olomouce. Se mnou na 4ce seděli dva tramvajoví konstruktéři Škoda, kteří jeli z Plzně do ostravské továrny Škoda. Ve vzájemném rozhovoru zcela otevřeně mluvili o probíhající komunikaci mezi výrobcem a dopravcem v Bratislavě. Mluvili o zakázce tak, že je vítězství v tendru jisté.

Bohouš

Když je řeč o Bratislavě, možná by se hodil článek o (skoro)dokončeném jihovýchodním okruhu Bratislavy D4. Zatím jsem informací na tomto webu nenašel.

Bohouš

Tak to jsem přehlédl, resp. vyhledávání „Bratislava“ to nenašlo. Nicméně, informace v článku uvedené už neplatí. D4 i R7 jsou už otevřené, schází nešťastná křižovatka D1/D4. Darmo je, český i slovenský úřední šimel a šlendrián má společného předka. A kam politik šlápne, tam h… zůstane.

jva

To jsou ta výběrka na aktuálně potřebné kousky… Když se osvědčí, nemá pak zákazník možnost koupit jednoduše další (prozože požadavek na kompatibilitu je diskriminace), na které už má uzpůsobeny dílny, zaškolený personál (navyklé cestující). Uvažovat v horizontu nějakých 15 let a na ten výhled počítat opci se nenosí a pak se každou chvíli šaškuje s odvoláními, aby vyhrál osvědčený kus (když vám doma něco dobře slouží, taky nejspíš při obnově zvolíte stejnou značku, třeba i kvůli navyklosti na ovládání), což snižuje kredit výrobců, dopravce a vyvolává pochybnosti o výběrkách obecně u laické veřejnosti.

PvvS

A kolik vozů by i po těch 15 letech bylo kompaktibilních ? Stačí se podívat i na místní dodávky 15T nebo všechny serie 13T, 27Tr. Podobný to je akorát navenek. Silový části jsou už jiný, kolikrát i komponenty karoserie nejsou mezi seriema zaměnitelný.

Lišák

DPB má přímo požadavek zaměnitelnosti všech hlavních komponent napříč dodávkami. Jediný podstatný rozdíl mezi těmito dvěma zakázkami jsou novější normy, které mezitím vstoupily v platnost (namátkově třeba hořlavost nebo crash). Stejně tak má být v maximální možné míře zachován vnější i vnitřní design.

PvvS

To by poněkud blokovalo výběrko ne ? Maximálně můžou chtít zaměnitelnost v rámci jednoho výběrka. ne mezi stávajícími a novými vozy.

Lišák

Jak jsem nakoupil, tak prodávám. Z mého pohledu to koresponduje s tím, že vyhrála Škoda. Zákazník, který je spokojen s předchozí dodávkou, bude chtít co největší možnost zaměnitelnosti komponentů s již provozovanými kusy a doporučí změny na dílech, které se více kazí v provozu. Případně třeba nechá pozměnit rozvržení sedadel podle aktuálních požadavků. Zachováním designu a plně kompatibilních dílů si zajistí to, že na nové vozy nebude potřeba dlouhé školení personálu nebo třeba jiný seznam náhradních dílů. Ano, celé to nahrává myšlence, že Pesa byla jako stafáž a předem se nepočítalo, že by měla šanci uspět. Ale to jsou jen… Číst vice »

Petr Novák

Já vám nevím, člověče. Já byl dlouhá léta spokojeným uživatelem základních desek ASRock a přesto, když jsem nedávno upgradoval počítač, tak jsem pořídil základní desku od MSI, protože v té době měla pro mě nejlepší poměr cena-výkon a zatím jsem spokojený. Tohle lpění na značce, které někteří mají, mi přijde poněkud kontraproduktivní, zejména pokud jsou v sázce peníze daňových poplatníků.

dopravopat

To je súčasť ľudskej psychológie. Preto sa netreba čudovať že Škoda Auto má v nástupníckych štátoch bývalej federácie také miesto ako má.

Jan

To se má uplatňovat maximálně i jednotlivých lidí. Firma snad bere nákup více analyticky a dovede si spočítat náklady na celý životní cyklus vozidla, takže může zvážit zaškolování personálu na nové stroje vs levnější (nebo i dražší) provoz a údržba.

dopravopat

Máš pravdu, je rozdiel medzi individuálnym nákupom súkromnej osoby a nákupom verejných inštitúcií ktoré sa musia vypísať súťaž. Individuálny nákup súkromnej osoby ale nie je pod tlakom strojárskych konglomerátov alebo lobingu či politiky.

_Pavel_

ASRock a MSI není ten správný příklad. Spíš bych to přirovnal jako přecházet z Applu na Android.

cajdex

ta 30 byl dobrej kseft makalo na tom hromada lidi za 50 korun na hodinu na tom seasi vydelalo majland

Jiří Kocurek

Tak určitě, ve Škodovce se pracuje za 8.000 Kč hrubého. Tomu bude každý věřit.

cajdex

Bohuzel vsechny dily nedela skodovka laminaty delaly vetsinou ukrajinci a par cechu

cajdex

Za prescas bylo na hodinu 70 kc bohuzel je to tak

dopravopat

Z pohľadu cestujúceho sa tie vozy osvedčili. Po tom, čo Škodovka vychytala detské choroby (zlé horné kĺby zavesenia krajných článkov, ktoré sa plasticky zdeformovali a zadierali, čo malo za následok praskanie rámu v horných rohoch dverí krajných článkov) a vozne jazdia celkom spoľahlivo. Škodovke sa podarilo dosiahnuť aj to, že DPB robil všetko pre to, aby mohla vypovedať zmluvu o údržbe (ešte za bývalého vedenia DPB). Ja len dúfam že nové Škodovky sa nebudú odlišovať od prevádzkovaných. Ich dizajn je mimoriadne vydarený a nepotrebuje zmeny. Čo sa mechanickej časti týka, tam to je už tiež vychytané. A dúfam že ostanú… Číst vice »

Romino

Absolútny súhlas. Som rád že Škodovka vyhrala, byť teda ktovie, ako to bolo s tým tendrom. Ale vždy je dobre, keď je veľká a rovnaká séria, to je jasné z dlhoročnej praxe. Dizajn nových električiek je super, konečne má človek pocit, že je na západe a nemusí sa hanbiť pred kýmkoľvek zo zahraničia. Nové a modernizované trate spolu s preferenciou, ktorá ešte nie je dokonalá, určite pomôžu električke v Bratislave a teda aj keď metro nie je a zrejme teda nikdy už nebude, tie električky veľmi fajn zapadajú do mesta ako do centra tak do nových štvrtí. V tom „čumáku… Číst vice »

dopravopat

Nemusíme sa hanbiť ani za „staré“ T3 alebo T6A5 a K2S. Stav vozňov je posledných 5 rokov uspokojivý, čo sa žiaľ nedá povedať o tratiach. Ak by som sa za niečo mal hanbiť, tak sú to niektoré trate.

Jiří Kocurek

Dotazy z úřadu posílané v neděli, to je jak ze Stopařova průvodce.

P M

Tak pro takový polský standard je to přímo noční můra.
Niedziela = nie działać (nie robić)

Není to tak dávno, kdy po nás v polském příhraničí při nedělní projížďce na kolech házeli místní domorodci kletby (občas i hmotné předměty) ve smyslu prznění svátečního nedělního dne.

czhunter

Já bych to bral jako takový běžný kolorit.

Kdyb vyhrála Pesa, tak zase bude podávat žaloby Škoda.

Oni mají velcí kluci (Škoda, Pesa, Stadler, Bombardier, CAF) evropský trh hezky rozdělený a tyhle různé žaloby a napadání tendrů je takové představení, aby to nebylo tak moc vidět.

czhunter

Ještě Siemens jsem zapomněl.

czhunter

A Alstom … však dobře víme, kdo smí a nesmí prodávat tramvaje ve Francii, Německu, Polsku, skandinávii … a tak.

dopravopat

PESA vyhrala v Košiciach. Čo ma teda prekvapilo.

Jenki

Ještě není podepsáno. Tlaky na zrušení jsou extrémní.

dopravopat

O tom nepochybujem. Uvidíme ako to dopadne.

Gajda

Však ono se jim to jednou vrátí. Ony se teď ty dotace tak nějak proplácí, protože mají zatím všichni dost práce. Ale až tomu tak nebude, tak ona se Francie s Německem postará o to, aby toho ta Škodovka už tolik nevyhrála.

Pavel Čech

V Plzni máme s velmi nestandardními výběrky s vítěznou Škodovkou své zkušenosti. Ještěže Škoda nevyrábí autobusy.

_Pavel_

Vyrábí.

PvvS

Už bohužel vyrábí.. Turky

Pavel

Hlavní chybou především je, že v Bratislavě zůstaly u úzkého rozchodu. Tolik peněz už v těch snahách a přípravných pracích na přechod na normální rozchod utopili. Každý nákup nových tramvají se jim bude prodražovat, protože je to přece jenom atypické.

Marian

Co to je za nesmysl?

Lukáš F.

Vám nestačí Liberec jako odstrašující příklad?

medical examiner

Ne – musí si zvyknout.
Nové provozy, budované po podzimu 2041 budou budovány zásadně na běžném rozchodu…
A to právě z důvodu, že i zakázka na 1200 tramvají (obyčejných, nikoliv článkových) bude levnější s normálním rozchodem než dělat extra zakázku na 20-30 tramvají pro metrický rozchod…

dopravopat

Už vidím ako niekto kupujú „obyčajné“ (nie článkové) tramvaje v roku 2041. Možno pre nejakú šotoprevádzku…

Jindra

Pomineme-li komerční aspekty a nostalgii, tak konkrétně v Liberci se jedná o správné rozhodnutí. Na zprovozněném úseku tramvajové trati Liberec- Jablonec je jasně poznat na jízdních charakteristikách tramvají nesporně výhody standardu. A kdo nevěří , nechť se zeptá provozních zaměstnanců DPMLJ. Pochopitelně i zaměstnanci vozovny hodnotí kladně. Takže se těšíme na pokračování modernizace a možné prodloužení do centra Jablonce.

Dash9

Můžete nějak více rozvést tvrzení:
„Na zprovozněném úseku tramvajové trati Liberec- Jablonec je jasně poznat na jízdních charakteristikách tramvají nesporně výhody standardu.“
Jezdí tam totiž stejné tramvaje jako předtím na metru…

Jindra

Asi jste nepochopil,jaký vluv na jízdní vlastnosti tramvaje mají tzv. převislé hmoty. A pak již stačí aplikace Newtonových zákonů. Tramvaje stejné, ale podvozky na 1435mm.

dopravopat

Hlavne že kolíska aj vypruženie je identické, takže sú rovnaké aj „tzv. převislé hmoty“, aspoň od vypruženia a kolísky vyššie do vozidla, teda tam, kde sa to kýve do strán. Rozdiel je v „spodku“, kde sa to prenáša z rámu podvozku na koľajnice, z koľajnice na pražce a z pražcov do podložia.

Jindra

Používám tramvaj z Liberce do Jablonce často. Rozdíl oproti metrovce je jenoznačně ve prospěch standardu. To se nedá okecat ani těmi největšími fanatickými zastánci metrovky. I běžní cestující si tohoto zlepšení všimli. A zkuste si opravdu nastudovat základy dynamiky a kinemmatiky.Jinak jsem také fanda úzkokolejek, ale držme se reality. Prostě tramvaj T3 na standardu je podstatně stabilnější a jízda daleko příjemnější. Kdo nevěří, ať tam běží. A teď mínusujte, fanatici.

Dash9

Toto porovnání není objektivní. Muselo by se provést na novém svršku obou rozchodů a nikoliv porovnávat ojetou metrovku před přerozchodováním s normálněrozchodnou tratí po rekonstrukci. To je vždycky zavádějící ve prospěch novostavby. Také je třeba vzít v potaz, že údržba podvozků 1000mm byla nepochybně přizpůsobena blížícímu se konci, kdežto podvozky 1435mm mohou být po čerstvé repasi pro nové použití. Osobně jsem si na městské trati při souběžném provozu obou rozchodů žádného rozdílu mezi chováním vozu na metru a na normálním rozchodu nevšiml.

Jindra

Modernizovaný úsek, uvedený před pár lety do provozu byl na metrovce. Nyní je na standardu a rozdíl to je a podstatný. Došlo v podstatě k posunutí kolejnice na Y pražcích. Od Fugnerky po U lomu je dosud splítka obou rozchodů. Před čtyřmi měsíci zde stejné tramvajky na metrových podvozcích, tytéž travaje nyní projíždějí na podvozcích standardního rozchodu. I zde lze poznat lepší jízdní vlastnosti na standardu oproti metrovce.Myslím,že vaše tvrzení, že jste si nevšiml rozdílu má být nahrazeno, že jste si nechtěl všimnout. Tak, ti, co nevěří zeptejte se řidičů tramvají.

Dash9

To vše jsou pouze subjektivní porovnání. Měli ti řidiči možnost jet na stejném úseku ve stejný časový okamžik s vozem ve stejném technickém stavu? Neměli, naopak cca půl roku pauzu. Ono porovnávat před pár lety modernizovaný úsek s novou modernizací prostě a jednoduše objektivně nelze. Při přerozchodování nebyla jen posunutu kolejnice v rámci Y pražců, ale na celé řadě úseků byl nově udělán svršek a přejezdy, což jsou typicky místa, kde dochází k deformaci polohy koleje a s vozem to hází…

dopravopat

Mínuskovať nebudem. Ale ako som písal nižšie, posadil by som ťa do T3ky bez toho aby si vedel akého rozchodu má zaviazané podvozky a vozil by som ťa po trati so štyrmi koľajnicami uchytenými na spoločných pražcoch alebo paneloch. V tichosti by si si zapisoval svoje subjektívne pocity a záver, kde by si nepísal na akom rozchode sa práve vezieš, ale či je jazda pohodlná alebo nepohodlná. Potom by sme to porovnali s realitou, či nájdeme koreláciu medzi subjektívnymi pocitmi a rozchodom, alebo medzi subjektívnymi pocitmi a stavom podvozkov. Lenže neviem kde by vhodný úsek trate bol… Osobne silne pochybujem… Číst vice »

dopravopat

Samozrejme je to nezmysel. Takých mudrcov by som posadil do T3ky, nepovedal by som aké podvozky sú zaviazané a vozil by som ich po trati s dvoma rozchodmi systému 4 koľajnice na spoločných pražcoch. A aby som bol naozaj objektívny, tak by som medzi testami vyviazal podvozky a prehadzoval iba „rámy s nápravami“ – a používal jedno a to isté vypruženie (čuduj sa svete, je pre rozchody 1000 mm aj 1435 mm identické).

dopravopat

Súdiac podľa hodnotenia príspevku na ktorý reagujem má veľa návštevníkov týchto stránok averziu voči rozchodu 1000 mm. Ale na to som si už zvykol. Ešteže nerozhodujú o tramvajových prevádzkach v Nemecku alebo Švajčiarsku. Tam by to všetko najradšej zavreli, lebo na metrovom rozchode to jazdiť nemôže…. Liberec je jednoznačne odstrašujúci príklad.

Jindra

Odstrašující jsou popírači reality. Liberec udělal velmi dobře, že přešel na standard. Trvalo to dlouho a ještě přes rok si počkáme, než bude plně hotovo, sle stálo to za zo. Díky. Úsek Fugnerova – Vratislavice je toho důkazem.

Dash9

Úsek Fugnerova – Vratislavice je především mnohokrát ověřeným důkazem toho, že se obvykle lépe jezdí po čerstvě rekonstruované trati než po trati před rekonstrukcí. Porovnávat na tom dva rozchody objektivně nelze.

dopravopat

Realita je taká, že sa vyhodili obrovské peniaze do úplne zbytočnej zmeny rozchodu.

Jindra

Ještě zmiňte výhody rozchodu 900mm oproti standardu.

Dash9

To se musíte zeptat třeba v Linci, proč před 12 lety přerozchodovali Pöstlingbergbahn z 1000mm na 900mm a ne na 1435mm, když má ten normální rozchod podle vás takové nepopiratelné výhody.

Jindra

V Linci šlo o sjednocení rozchodu tramvajové sítě. Chytáte se jako tonoucí stébka.

Dash9

Uvedl jsem to zcela záměrně. Sjednocení rozchodu pro odstranění překládání substrátu (nákladu/cestujících) je totiž jediný smysluplný důvod pro přerozchodování a je úplně jedno z kterého na který rozchod se sjednocuje. V Liberci ovšem žádný takový důvod není, šlo o čistě politické rozhodnutí a diskutabilní technické výhody se hledají jen proto, aby se to politické rozhodnutí podpořilo aspoň nějakými argumenty.

dopravopat

Ja chápem že v podmienkach ČSSR v 80. rokoch 20. storočia, keď ČKD odmietalo vývoj metrového podvozku pre KT8D5, ale odmietalo aj vývoj a výrobu KT8A5/KT8C5, to vyzeralo na dve možnosti: Nechať dojazdiť prevádzky na metrovom rozchode na existujúcich vozoch alebo začať chystať zmenu. Našťasite prišiel rok 1989. V Bratislave v 90. rokoch zastavili prípravné práce na zmenu rozchodu, lebo bolo jasné že monopol ČKD padol. A pár rokov na to ČKD skrachovalo. Problém nie je že sa za istých podmienok rozhodlo ako sa rozhodlo. Vtedy to proste lepšie nevedeli. Problém je že dané rozhodnutie nebolo znovu dôsledne prehodnotené na… Číst vice »

Dash9

Stejně tak se můžete zeptat ve Švýcarsku, proč se nyní Waldenburgerbahn přerozchodovává ze 750mm na 1000mm a ne na 1435mm.

Jindra

Opět se jedná o sjednocení sítě s tramvajemi v Basileji.

Dash9

Proč to teda nesjednotili s normálněrozchodnou tratí SBB co vede hned vedle? Na rozchodu 1000mm mají přeci vozidla špatné jízdní vlastnosti, je to drahé na údržbu a nic se na to pořádně nedá sehnat. Rozdíl v chování vozidla mezi 750mm a 1435mm musí být přímo extrémní, když je to tak znát už mezi 1000mm a 1435mm.

Jindra

Promiňte,ale zcela extrémní jsou vaše názory.Na přerozchodované trati Walderburgebahn budou jezdit tramvaje,které mají v celé síti rozchod 1000mm.Tak asi to je ten důvod.

Dash9

A proč teda nemohou v Liberci, který měl v celé síti 1000mm a není nikam napojen, nadále jezdit tramvaje s tímto rozchodem, když ve Švýcarsku mohou?

Jindra

Možná je to proto, že nejsme Švýcarsko,, možná je to proto, že kromě splítky mezi vozovnou a Lidovými sady je už vše na 1435mm.

Dash9

Ano, oba důvody jsou pravda. Minimálně ten druhý jsme si vlastní blbostí vytvořili sami.

dopravopat

Vo Švajčiarsku by nevyhadzovali peniaze na úplne nepotrebnú zmenu rozchodu akejkoľvek siete tramvají.

Miroslav

V Liberci se v devadesátých letech velmi vážně uvažovalo s projektem Rigiotram, tedy s vlako-tramvajovým provozem. Idea tramvaje např. z Hrádku do centra města Liberce měla jasnou podmínku – normální rozchod. i To byl jeden z důvodů změny rozchodu.

Roman Diesel

V Liberci také vznikl nápad postavit regionální tramvaj napojenou na železniční síť. K tomu nutne bylo 1435 mm.

czhunter

Hlavní problém úzkého rozchodu je, že je pro něj hrozně těžké udělat 100 % low-floor tramvaj (a speciálně s otočnými podvozky prakticky nemožné – i když i to už se podařilo, jen jsou tam superúzké uličky).

U normální rozchodu to jde, u úzkého vám prostě ten půlmetr na průchod vozdlem chybí.

Ostatní rozdíly, jako únosnost svršku, minimální poloměry, maximální rychlost atd. prakticky – na rozdíl od železnice – nehrají roli, tramvaje jsou svými parametry hluboko pod tím, co úzká dráha snese.

dopravopat

Škoda 15T je podľa výrobcu v ponuke pre rozchody 950 až 1524 mm. Zdroj: https://www.skoda.cz/produkty-a-sluzby/tramvaje , zvoliť Forcity Alfa. Súhlasím že sú určite konštrukčné obmedzenia, ale učite nie sú hlavným problémom úzkeho rozchodu. To by bola pravda, keby na rozchod 1435 žiadne pevnopodvozkové tramvaje neboli. Pravda je však taká, že ich je viac než dosť a napr. Viedeň práve aj kupuje multigelenky s pevnými podvozkami. Zjavne to nebude až také horúce čo sa otočnosti podvozkov týka, keď je kopa prevádzok na rozchode 1435 mm, kde otočné podvozky nemajú.

czhunter

On ale existuje velmi dobrý důvod, proč žádná 1000 mm 15T neexistuje.

Ta tramvaj by byla tak strašně drahá (a ne proto, že by si chtěla Škoda namastit kapsu, ale proto, že by to bylo technicky velmi komplikované), že by neměla šanci žádný tendr vyhrát.

dopravopat

A v čom konkrétne by mala byť taká drahá? Komponenty sú rovnako ako na 15T, akurát by mala odlišný rám podvozkov a zrejme aj neajko upravenú skriňu. Ale pohony, trakčáky a možno aj brzdy by boli „bežné“.

czhunter

Drahá by byla v tom, že by se muselo draze vyřešit jak udělat průchod mezi články širší než 30 cm.

Umístění pohonů, brzd. atd. „zvenku“ by nepomohlo, protože ty jsou zvenku už teď, na 1435 mm a už teď je ten průchod úzký. A když se to stlačí o 50 cm blíž k sobě … tak bude superúzký.

dopravopat

Predpokladám že to konštruktér vozidla vyriešil, keď Škoda pri vozidle udáva rozchod od 950 mm po 1524 mm. Ináč by to tam nenapísali. Aká je šírka uličky pri 15T v kĺboch?

Jindra

To je zajímavé.O tom,že Liberec je odstrašující případ, v tomto krajském městě nikdo neví.Ruku na srdce,nejste odstrašujícím případem vy sám?

Dash9

Právě naopak, samotný Liberec o tom ví moc dobře a potýká se s tím dnes a denně. Megalomansky a za draho přerozchodované tratě vyčerpaly na mnoho let dopředu městskou pokladnu, takže nejsou finance na stavbu dlouho avizovaných nových tratí do sídlišť, kde by tramvaj pravděpodobně využívalo více lidí než do HH nebo LS a stejně tak nejsou ani finance na nákup vozů, které by to (zbytečné) přerozchodování aspoň využily.

Miroslav

Píšete nesmysly. Liberec vycucala stavba spalovny a arény. Plus nevhodný úvěr na to vzatý.
A dále dostává Liberec výrazně menší státní příspěvky do rozpočtu na počet obyvatel. Liberec inkasuje ročně o miliardu méně než třeba Plzeň.

Jindra

Přesně tak,pane Sůra.Konkrétně Dash9 je zcela mimo realitu. Patří ke skupině osob,které se snaží obhájit neobhajitelné i za cenu nepravdivých a z prstu vycucaných argumentů.

Jindra

Dobrá rada nad zlato. Jestli jste jel tramvají do Vratislavic na metrovce a nyní na standardu
a nepoznáte ten markantní rozdíl v jízdních vlastnostech tramvaje ve prospěch standardu,tak jste odstrašujícím případem vy.

Kubrt

Ještě, že to nevědí v Německu, takovéhle moudro.

dopravopat

Atypické to bolo možno pre jediného monopolného výrobcu tramvají v ex. ČSSR. Ukážka myslenia zaseknutého v 80. rokoch 20. storočia.

Jindra

Brečíte velmi dobře, ale nad rozlitým mlékem. Běžte do Liberce a ověřre realitu.Speciální podvozy metrovky výhody standardu neodstraní. Nevím, zda jste tramvají mezi Jabloncem a Libercem někdy vůbec jel.Ale i na již zmodernizovaném, původně metrovém rozchodu, je rapidně poznat přerozchodování na standard. A teď minusujte.

Dash9

Na již zmodernizovaném úseku jde především poznat to, že po čerstvě rekonstruované trati se jezdí lépe než po trati před rekonstrukcí. Porovnávat na tom dva rozchody objektivně nelze.

Jindra

Tedy speciálně pro vás.Jak jsem již zmínil. Je rozdíl mezi metrovkou a standardem i na úseku,dosud splítkovém,mezi Fugnerovou a stanicí U Lomu.Během čtyř měsíců,kromě zbroušení hlavy kolejnic,se vlastně nedělaly žádné úpravy.Stejné tramvaje na metru a stejné na standardu. Rozdíl ve prospěch 1435 je jednoznačný.

Dash9

Ano, není žádný.

Dash9

Klidnějšímu chodu určitě pomáhá to zbroušení hlavy kolejnic, to je nesporné. Ale nikoliv změna rozchodu.

Jindra

Ovy asi nejste zdarný v principech mechaniky, že….

Jindra

Dash9 svými tvrzeními dokonce popírá základní fyzikální zákony….

dopravopat

Ten rozdiel bude viac vsugerovaný než skutočne merateľný. Nikto ťa neošáli lepšie ako ty sám. 😉 Zo skúsenosti viem že je ťažšie ľudí presvedčiť o tom, že boli oklamaní, ako ich oklamať.

Jindra

Takže i řidičům tramvají bylo vsugerováno,že žádný rozdíl po změně rozchodu se na jízdních vlastnostech neprojevil,Velice zajímavé.

dopravopat

Nemínuskujem za vyjadrenie vlasntého názoru, aj keď s ním nesúhlasím. Mínusky dávam jedine za urážky a vyslovene hlúposti alebo sprostý trolling. Samozrjeme som sa v Liberci viezol, aj na medzimestskej trati na metrovom rozchode.

Novomestan

Korupciaaaa Made in CSSR

Anna Kournikova

„Standardní“ průběh, levnější nabídka pochopitelně vyřazena a hurá, Škodovka vítězí.

Jakub

Někde jsem slyšel, že to tak dělají ve švýcarsku, 1. nejlevnější přeskočí (nesmyslně levný).

Horizon

Určite…

czhunter

To by byla strašná hloupost, tím by si zvedali cenu bez jakéhokoliv zvýšení kvality (protože by tam všichni do nabídky radši dali o něco víc, aby nebyli nejlevnější).

Martin

Proč by měla vítězit nejlevnější nabídka?

Martin

S jakou tramvaji soutezila Pesa?

medical examiner

To bych taky rád věděl. Hlavně s údajem o hmotnosti, kapacitě, a délce.

Luke

Ta Škodovka se nějak často nachází v tendrech, kde jsou nějaké podezřelé okolnosti. Je jistý, že antimonopolní úřad (ať už v ČR či na Slovensku) používají dodavatelé pro konkurenční boj, ale podle mého názoru se Škoda nebojí zneužít svého postavení (a taky asi sem-tam pošle někomu obálku).

czhunter

Vězte, že se toho nebojí zneužít nikdo – ani Němci, Francouzi, nebo Španělé.

Nejvtipnější jsou tendry třeba v Turecku, kde vyhraje ten, kdo třeba zaplatí panu starostovi lepším dovolenou … a že se výrobci snaží – a pan starosta má několiv hezkých dovolených.

Franta Metel

Buďme rádi, že aspoň existuje. Třeba ČKD takové štěstí nemělo…

medical examiner

Proč?
Jsem si jistý že po Scheiße Pilsen nikdo truchlit nebude – dělníci dostanou práci jinde, erár ušetří stamiliony ročně…

xxxmmm

No ty jsi asi úplně mimo.

Jakub

U Pesy by pak padaly obvinění z nedovolené státní podpory atd.

pozor vlak

Už se těším až budou jezdit v Liberci, až jim to tam teda za 40 let prodají.

medical examiner

Je to pravděpodobné, neboť MHD bude jedna z mála oblastí obecní samosprávy, neboť ji budou platit pouze občané města z jízdného…žádné dotace nebudou…

Jindra

Myslíte pochopitelně na kolejové splítce mezi vozovnou a Lidovými sady,Jinam se už metrovky nedostanou.A díky Bohu a městu spolu s Boveraclubem za splítku. A snad se podaří i stavba nového zázemí pro historické tramvaje a autobusy na Libereckém výstavišti.

dopravopat

Súhlasím čo sa splietky týka. Ešteže to takto dopadlo a nie že niekto by prerozchodovával historičáky.

michal82

Tak Blava už tramvaje vysoutežila, tak snad Praha přiští rok vyhlásí vyběrko také.

Pražák

A doufejme, že i se stejným výsledkem.

Jirka

Doufejme že ne, že jsme se dokázali poučit…

Martin

No spis doufejme, ze bez podobnych nejasnosti. Protoze pak se vam do vyberek nikdo hlasit nebude, kdyz uz bude predem jasno…
To je stejne jako s Bombardier a jednotkami pro CD, Skoda za nejasnych okolnosti vyhravala vse ve vyberkach a Bombardier se uz do vyberek nechce vubec hlasit..

Paolo

Výběrové konanie v SK u fonfou EU prechadza automaticky kontrolami a u terajsej situacie- cistenie chlieva na uradoch a zatykania by si toto nik nedovolil.Standarty na vozy ma DPB dost narocne a příklad i u t busov( kde konci karoseria SOR) a u kratkych kde nastupuje ina verzis SOR,ci firmě OTOKAR hovoria nieco ine o sposobe VO. Niento ako to co tvrdi PESA…Cital som podklady VO v KE tam si myslim,ze PESA to nemalá dostat tiez.

Hold PESA sa musi zobudit,ze CZ a SK nie su Polsko kde cistou nahodou 99% vyhraju PL firmy.

Pražák

Přesně, mimochodem jak to dopadlo když Škoda vyhrála výběrové řízení na tramvaje pro Varšavu? Po nátlaku vlády a polských výrobců to zrušili. Jenže ouha, to další opět nevyhrála Pesa a to už zrušit nešlo.

Martin

…nj., jenze to porad vrha spatne svetlo, nekteri si na korupci proste zvykaji a takova vyberka neprospivaji k duvere…

Pražák

A musela to být nutně korupce? Nemohla za tím být snaha DPB, aby to nevyhrála právě Pesa, které ty tramvaje moc nejdou?
Nevím s čím tam šel Stadler, ale jestli s nějakou variací na ostravskou nOvu, tak se také moc nedivím, že v Blavě nebyl zájem. Viz první srovnání 39T a nOva. Samozřejmě ani tu korupci vyloučit nelze, zase tak naivní nejsem. Jen říkám, že za vším nemusí být „spiknutí temných sil“. Bohužel někdy to jinak ani nejde.

Pražák

Přesně tak jsem to myslel. A jestli si někdo myslí, že tramvaje od PESA jsou lepší než od ŠT, tak je poněkud naivní. Stačí pročíst PL fan stránky.

medical examiner

Pokud se budou pořizovat tramvaje, tak Scheißewerke bude předem vyřazena (moc se to v minulosti neosvědčilo…)

Anonymní alkoholik

A jéje, kohopak zase pustili z bílé místnosti?

medical examiner

Pilulky na antabus… 😀

dopravopat

Chcel by si radšej 29T miesto 15T?

medical examiner

No…takhle KT8 místo 15T…óóóó…

Martin

Pro Prahu nejsou vhodne, maji neotocne podvozky…

dopravopat

Preto sa pýtam, či by chcel 29T, akurát na rozchode 1435 mm. Nehodnotím vhodnosť/nevhodnosť tej koncepcie pre Prahu.

Paolo

Kdyz nalezne odpoved kto to zaplati…. neni duvod nekupovat

Pražák

Kdo asi tak zaplatí jakýkoliv nákup ve veřejném sektoru? Daňoví poplatníci!

medical examiner

To už je pravděpodobnější dražba 15T.
Nebo protiúčet s výhercem tendru na 500 sólo tramvají…které 15T a 14T hravě nahradí…

Juraj

Dodávky nejdřív v roce 2025, protože do té doby bude DPP teprve splácet nákup 15T. Aktuálně drtivá většina investičního rozpočtu na tramvaje padá na toto, a zbytek jde do těch pár wanizací a přestavby maďarských KT8.