cargo

Slovenské fiasko s dálnicí D4 a obchvatem Bratislavy. Klíčová křižovatka bude chybět roky

Neexistující křižovatka dálnic D1 a D4 u Bratislavy. Foto: NDSNeexistující křižovatka dálnic D1 a D4 u Bratislavy. Foto: NDS

Propojení dvou dálnic má být hotové až za pět let.

Už tento víkend měli na Slovensku s velkou slávou otevřít nové dálniční úseky D4 a rychlostní cesty R7 a dokončit tak obchvat Bratislavy. Z velkých plánů ale postupně schází a velký projekt se mění na velké fiasko. S informacemi přišly Denník N a Nový Čas.

Projekt s názvem D4R7 je jeden z největších, které na Slovensku v novodobých dějinách silničáři spouštěli. Jenže těsně před jeho dokončením přišla zpráva o tom, že klíčová cesta R7, která měla propojit nové komunikace až do centra Bratislavy, zůstane zavřená. Stavební konsorcium nedostalo povolení uvést rychlostní silnici do provozu.

Z původních plánů se tak otevře jen dálniční obchvat D4 včetně Lužného mostu přes Dunaj. Díky tomu by se řidiči měli dostat rychleji směrem do Petržalky a následně do Rakouska nebo Maďarska. Jenže ani D4 není bez komplikací. Klíčová křižovatka, která měla na severu propojit dálnice D4 a D1 bude stát až za pět let. Nebyla totiž objednána včas a Národní dálniční společnost (NDS) ji vyčlenila do samostatného projektu.

Mapa obchvatu Bratislavy. Foto: D4R7.sk

Kritériem pro výběr bude i rychlost

O neotevření rychlostní silnice R7, u které se podle Denníku N jedná o nejdůležitější úsek, v pátek informovalo média samo konsorcium firem. „D4R7 Construction a příslušné úřady se včera dohodly, že poslední úsek projektu D4R7 se bude otevírat postupně, protože organizace dopravy v hlavním městě je náročný proces,“ uvedl mluvčí firmy Tomáš Stupavský.

Celý projekt bude stále narážet na chybějící klíčovou křižovatku dálnice D4 a D1. O úplně dokončeném obchvatu Bratislavy tak bude možné mluvit až za pět let. Kritériem při výběru dodavatele pak bude podle ministra Doležala hlavně rychlost. „Ten, kdo křižovatku postaví rychleji, ale dráž, bude mít větší šanci,“ řekl deníku Nový Čas. Podle předsedy NDS Juraje Tlapy je nejreálnější datum zprovoznění křižovatky za pět let.

Úplné dokončení pak není důležité jen pro samotné hlavní město Bratislavu, ale i pro okolní obce, které trápí nadměrný hluk a provoz aut, které by měly nové a hotové úseky odvést pryč.

Tagy Bratislava obchvat Bratislavy seznam
37 komentářů