Železnice Železniční průmysl

Škoda Transportation žádá o investiční pobídky pro rozšíření výroby v Ostravě a Šumperku

První hotový svařenec vozu pro varšavské metro. Pramen: Škoda Vagonka
První hotový svařenec vozu pro varšavské metro. Pramen: Škoda Vagonka
V Šumperku a Ostravě vzniká 400 nových míst.

Dvě společnosti ze skupiny Škoda Transportation žádají stát o investiční pobídku v podobě slevy na dani z příjmů za chystané velké investice do rozšíření svých závodů. Jde konkrétně o ostravskou společnost Škoda Vagonka a Pars nova v Šumperku. Obě firmy investují v součtu zhruba 1,5 miliardy korun a slibují vznik čtyř set nových pracovních míst.

Žádost o investiční pobídku musí schválit vláda, materiál již do meziresortního připomínkového řízení poslalo ministerstvo průmyslu a obchodu. Obě společnosti žádají slevu na dani z příjmů právnických osob do výše 25 % způsobilých nákladů. V případě Škody Vagonka jde o 259 milionů korun, v případě Pars nova o 114,6 milionu korun. V Ostravě má vzniknout 315 nových míst, v Šumperku 81 nových míst.

Součástí materiálů jsou detailnější plány na investice v obou firmách. Skupina Škoda Transportation už plány na rozšíření závodů oznámila během letošního roku, v ministerském materiálu jsou nicméně i nové informace. V Šumperku vidí Škoda Transportation potenciál například pro větší vstup do byznysu instalace evropského zabezpečovače ETCS. Jako tržní příležitost vidí i konverzi lokomotiv a elektrických jednotek na vícesystémové.

V obou závodech již velké investice začaly

Investiční výstavba v naší společnosti byla zahájena prodloužením zkušebny a přejímací haly, kterou plánujeme dokončit do konce letošního roku. Dále jsme zahájili komplexní modernizaci provozu v hlavní výrobní hale. Připravujeme investici do nové opravny podvozků a kolovky. Investicemi si klademe za cíl získat až sedmnáct nových kolejových stání a novou linku na opravu podvozků,“ uvedl letos v srpnu Aleš Měrka, generální ředitel a člen představenstva Pars nova.

V následujících letech vznikne nová podvozkárna. Ještě v letošním roce bude osazena dvěma posuvnami, kolejištěm o délce 300 metrů a novou průběžnou pračkou pro podvozky. V roce 2021 zde dojde k instalaci nového CNC soustruhu na dvojkolí, lisu na dvojkolí a vybudování specializovaného pracoviště na montáž ložisek a defektoskopického střediska.

Dokončení celé podvozkárny bude završeno v roce 2022 instalací samostatné lakovny a tryskacího boxu. Další investice jsou v Šumperku plánovány do kompletní rekonstrukce výrobních provozů, jako například opravny trakčních motorů, opravny elektroniky, a do technologie přípravy a dělení materiálu pro výrobu náhradních dílů.

V Ostravě zdvojnásobení kapacity

Přes miliardu korun investuje Škoda v Ostravě do společnosti Škoda Vagonka, kde již práce na modernizaci a rozšíření závodu začaly. V Ostravě vznikne například nová lakovna za 300 milionů korun. V plánu je  obráběcí centrum za 100 milionů korun nebo nové výrobní linky za 200 milionů korun. Součástí investice je i pořízení strojů za 70 milionů korun. V současnosti má Škoda Vagonka 30 tisíc čtverečních metrů, díky nákupu nových pozemků a pronájmu hal ve Vítkovicích se plocha zdvojnásobí.

Důvodem expanze je především získání nových zakázek. Podle materiálu do vlády musí firma v průběhu dalších 3 let až zčtyřnásobit kapacity na výrobě hrubých staveb a zdvojnásobit kapacitu na konečné montáži.

Škoda Transportation rozšiřuje i svůj hlavní závod v Plzni, kde dojde k rozšíření výrobního závodu o nové zázemí pro výrobu podvozků, současně se postaví také nová zkušebna.

44 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Marcel Vacek

V dnešní době je každé vytvořené nové pracovní místo na Ostravsku a Šumpersku skvělá zpráva! Rozhodně je správné podporovat tradiční českou strojírnu s produktem založeným na vlastním výzkumu a vývoji, než zahraniční montovny zaměřené pouze na levnou pracovní silu. Navíc vždycky existuje riziko, že v případě že tu investici stát nepodpoří tak se výroba v budoucnu přesune do zahraničí…

Chronosphere

Ale houby. Mají obrovský problém vytvářená místa obsadit. Poptávájí přesně ty profese,po kterých je největší hlad.Jejich jediná šance je dovoz cizinců ( ale tento už je mnohem složitější než dříve ) nebo krach nějaké jiné ostravské firmy s podobnou zaměstnaneckou strukturou. Kandidáti by byli.

Kubrt

Škoda realizuje přesně to, co posouvá ekonomiku vpřed – výroba konečného produktu s relativně vysokou přidanou hodnotou. Plus vývoj v ČR. A stejně se vzedme vlna hatu. Ani bych se nedivil, kdyby od těch samých, co jinde mrmlaj na téma montovna, zlý zahraniční kapitál a DBL.

Jenki

Nikdo nemá Škodovce za zlé, co vyrábí. To je její věc.

Co spoustě lidí vadí je způsob, jakým to (v ČR a SR) prodává.

_Pavel_

Zajímavej je hlavně ten vývoj, ovšem než vytváření monopolu bychom měli usilovat, aby české firmy byly úspěšné na konkurenčním trhu.

_Pavel_

Tím jsem chtěl napsat, aby se hlavně nikdo úměle nezvýhodňoval, nic jiného 🙂

Vlastimil Kocurek

Musíme to ale vidět z delšího časového horizontu. Momentálně je to tak, jak píšete. Hlavní problém je v tom, že člověk který zbohatl lichvou v Číně, má tam netransparentní vztahy, je podle mne ten nejméně vhodný vlastník důležitého strojírenského podniku, prostě s myšlením lichváře vůbec nelze takový podnik řídit. Z hlediska dalšího časového horizontu, to zhodnotí, tedy i za peníze daňových poplatníků, a prodá do Číny, která ŠT pošle ke dnu, jako důležitého konkurenta. A věřte mi, já jsem zásadně a tvrdě proti jakékoliv konspirační teorii, ale ta možnost je velmi pravděpodobná.

Mirek111

Bohužel, to takto dnes je, co je horší, Číňan, vlastní kde co, po celém světě…

Vlastimil Kocurek

To jako žádá pobídky v ČR ????? Ať si zažádá v Holandsku nebo v Číně, S ČR nemá „tento“ nic společného. Já bych ho hnal svinským krokem. Předběžně bych se vsadil, že nedostane vůbec nic.

Pražák

ŠT a Pars Nova nejsou české firmy? To jsou mi věci!

_Pavel_

České asi budou, ale se zahraničním majitelem, kdy konečným vlastníkem je zase Čech. 😮

Vlastimil Kocurek

Kellner ty firmy nevybudoval, jen si je koupil, tj. něco úplně jiného. A pokud někdo takovou společnost koupí, tak je všude na světě kupuje s tím, že tam bude investovat SVÉ VLASTNÍ PENÍZE, ne že bude žebrat po státu. To vůbec nemá ve světě obdoby. Tak ještě budeme dávat Kellnerovi peníze, kolik mu mám poslat ?????

Vlastimil Kocurek

To jsem se utnul, pobídky jsou, třeba BOSH dostal na vývoj od státu cca 400 mil.
ČR je rozdávač pobídek ve velkém, ale globální ekonomika na pobídkách nestojí.

yarda

Treba tuzemsky danovy poplatnik dostane rozum a podporu holandanum nabidne pouze tehdy, kdyz se zavazou, ze fabriku neprodaji cinanum…

Vlastimil Kocurek

Ale to právě kellner časem udělá. Zhodnotí to za peníze státu a podá. Vžyť už prý má trochu šikmé oči.

Pražák

A proto mu bude sítě 5G budovat švédský Ericsson a ne čínský Huawei. Jo, to dává smysl.

Vlastimil Kocurek

To spolu vůbec nesouvisí.

Rossec

Daňový poplatníci se budou podílet na investiční pobídce fabriky a poté se budou daňový poplatníci podílet na tom, aby měla fabrika co vyrábět.

Jiří Kocurek

Je to poněkud absurdní, uznávám. Ale slevu na dani z příjmu beru. Jediné riziko spočívá v tom, že firma bude v zisku. Pak ale nebude muset zaměstnávat ukrajince za minimálku, jako jistý pobírač přímých dotací.

Krušky-Středohoří

Jste si jist, že skupina Škoda zaměstnává výraznější počet Ukrajinců? Přece jen to není pásová výroba jako v případě automobilek, kde není tak složité zaučení.

Paja

Což je naprosto stejné jako u automobilek. Takže nic nového.

Peeetr

Obecně bych investiční pobídky v Česku zrušit a rychle šel cestou maximálního zjednodušování daní.
Ale zrovna Ostravsko je jediná oblast, která nutně potřebuje nové továrny, s tím jak tam nejpozději do 10ti let nezastavitelně upadne uhelný a tradiční ocelářský průmysl.

Gejza

+ Ústecký a Karlovarský kraj…

Peeetr

Hnědé uhlí vydrží do roku 2038 a pak ještě minimálně 15 let bude masivní zahlazování, společně s tím budou těch 30 let lidé pomalu odcházet do důchodu. Nehledě na to, že ze Západních Čech se dá za hodinu dojet do Prahy nebo na druhou stranu do Německa ještě rychleji a vemou za tamní minimální (ale náš nadprůměr) každého.

Kubrt

Na sokolovsku skončí uhlí mnohem dříve, ale to není až tak důležité; v „uhlí“ už zdaleka nedělá tolik lidí jak před 40 lety, útlum probíhá průběžně. Problém U+K kraje ale nevyřeší investiční pobídky – nějaké investice schopné zaměstnat tamní obyvatele tam proběhly, ale paradoxně ty firmy mají problém sehnat zaměstnance – potíž je v tom, že obrovské množství lidí tam má exekuce, takže legální práce pro ně není atraktivní a raději se drží v šedé až kriminální zóně.

Vlastimil Kocurek

Díky, že jste to vysvětlil. Je to přesně tak. Ono je toho ještě více, ale to stačí. 🙂

Krušky-Středohoří

V U+K kraji je sice jedna z největších nezaměstnaností, zároveň těm co jsou na pracáku krom toho že mají exekuce tučně vynáší dělat třeba dealery drog.

Vlastimil Kocurek

Pokud zůstaneme v EU, tak to, do kdy by se tam dalo teoreticky těžit, vůbec nebude důležité. Ale ještě větší facku dostane Polsko. Už po volbách 21 se začnu dít různé věci.

Vlastimil Kocurek

EU neměla do nynějška tak velký balik na rozdávání jako má nyní, a věci se obrátí, ono nás přejdou ty srandy, dostaneme peníze výhradně na to, co EU prosazuje. Zrušení těžby budou chtít co nejdříve, a zaplatí si za to, dostaneme za to obrovskou částku. Začneme panáčkovat, po dobách, kdy jsme si v Bruselu mohli otvírat hubu, nastanou jiné časy.
To je i důvod proč se JE vůbec nebude nikde dostavovat, protože nebudou čekat do roku 2080 nebo ještě dýl, až to nespočtu blamážích dostavíme. nemluvě ani o DOL.

SaulGoodman

Tak tohle zrovna má být pobídka v podobě slevy na dani, to je pořád lepší, než nějaká přímá dotace.

Vlastimil Kocurek

Slevou na daních můžeme zhoršit situaci našim dětem, protože budou chybět prostředky do školství a vědy. tedy do oborů, které mají nejvyšší zhodnocení. Studií k tomu je víc než dost.

PetrD

Proč by měl upadnout ocelářský průmysl? Minimálně o Werk se nebojím. Pokud se zaměří na ocel s vyšší přidanou hodnotou. V Liberty staví hybridní pec na elektřinu. (jestli se nepletu, tak pak můžou vyrábět železo přímo ze šrotu)

Ic540

Zdravím.

Ano v Liberty se masivně investuje do hybridních pecí. Umožní to výrobu z čistého šrotu.
I investice ve válcovnách jsou citelné.
V dohledné době by měly být provedeny. Kraj podpoří tyto investice zajištěním přivedení vysokého napětí. Vše do roku 2025…
Werk rovněž masivně investuje do válcoven a ekologických procesů…

Investice na Karvinsku jsou sice nutné a v plánu. No některé svým způsobem omezují a ještě nejakou dobu budou doznívající účinky těžby.
Sedat to bude prostě ještě nějakou dobu po ukončení těžby…

Greta

Uhelný průmysl na Ostravsku dávno skončil. Na Karvinsku zavřou dva doly za dva měsíce a poslední dva do 4 let.

PetrD

Tak tak, doby kdy v OKD pracovalo přes 110 000 lidí a NH a Vítkovice přes 60 000 jsou dávno pryč (naštěstí). V OKD v 1995 pracovalo už jenom 42 000 lidí. Takže v době nejnižší nezaměstnanosti v historii ČR je konec OKD relativně nic v porovnání s obdobím po revoluci.

_Pavel_

Česká ekonomika se od dolů musí posunout dál.

jal

Ocelářství upadne, jedině když to zařídí EU pomocí nesmyslných ekozákazů a nebude jí vadit dovoz neeko vyrobených produktů z Číny atd.
Zatím ocelářské ,české firmy, rozšiřují své porfolio více do železnice, nejen do výroby kolejnic.

„V současné době naše aktivity zaměřujeme na zvýšení prodeje v segmentu výroby náprav pro železniční a tramvajová kolejová vozidla“
https://ehutnik.cz/tz-ms/kovarna-v-polsku-zacala-s-rozsahlymi-investicemi

Majkl

Jen ať kouká Babiš Kellnera podpořit.

Vlastimil Kocurek

A proč : Tady nic nevybudoval – některé velmi lukrativní věci KOUPIL. byly to akvizice, nic více.

Kubrt

Budování právě probíhá, na to chtějí tu pobídku..

Vlastimil Kocurek

Takže náš daňový poplatník bude živit Kellnera. Ten, částečně za státní peníze, tuto společnost zhodnotí, a pak to prodá Číně. To vám skutečně nestačilo, co dělá doposud, čekáte, že člověk jako on se může nějak změnit. Navíc vláda už dala najevo, že pobídky be se neměly na takové věci dávat.

_Pavel_

Na akvizicích není nic špatného. U Škody je vidět, že investuje do rozvoje, ale podívejme se třeba i na akvizice podnikatele Strnada, kdy investoval do krachující Tatry a povedlo se jí minimálně stabilizovat. Myslím, že není nutné zakládat podnik od nuly, ale v případě akvizice podnik i dále rozvíjet.

Vlastimil Kocurek

Strnada si moc vážím, tak se to má dělat, Strnad zachránil několik českých podniků, bohužel třeba Kovosvit musel prodat. To je podle mne podnikatel: Akvizice> investice a máme u něj nějakou záruku, že se ty firm snaží vlastnit a rozvíjet a neprodat.
Kellner ovšem ja úplně něco jiného, takové vůbec podnikatelem nenazývám, ale jinak. Je to člověk, kterému nevěřím vůbec nic a ŠKodovka jednou bude čínská. V podstatě všechno, co tady kupuje, tak půjde do Číny. To je u něj jediná jistota.

Jarda Š.

Je úplně jedno, jestli fabriku koupí Čech, Američan, Němec nebo Číňan, jde o to, jestli jí kupuje proto, aby jí rozvíjel nebo proto, aby jí zavřel a odvezl si, co se mu hodí pro výrobu jinde. Kapitál je vždycky mezinárodní, jde jen o to, kolik ho teče k nám a kolik od nás pryč.