Seriál: Západočeskou lokálku Protivec – Bochov využije 100 nákladních vlaků ročně

Příští rok by se na lokálku mohly vrátit pravidelné osobní vlaky. V podobě cyklovlaků z Rakovníka je chtějí objednat obce.
Na západočeské trati z Protivce do Bochova nejezdí pravidelné vlaky s cestujícími už 29 let. Rozhodně to ale neznamená, že by tu provoz definitivně utichl. Táhne ho hlavně železniční cargo a výletní zážitkové vlaky na objednávku. V příštím roce by se sem měl vrátit pravidelný provoz s cestujícími v podobě výletních cyklovlaků.
Přinášíme vám další díl seriálu, kde mapujeme aktuální provoz na tratích, kde se pravidelná osobní doprava už zastavila. V minulých dílech jsme vás vzali na jihočeskou trať do Netolic, na lokálku do Týna nad Vltavou nebo na česko-slovenské pomezí u Skalice.
Západočeská lokálka Protivec – Bochov to měla s cestujícími vždycky těžké. Bochov je kousek od Karlových Varů, ale železniční trať vede na druhou stranu směrem k Rakovníku. Navíc město stojí přímo na silnici I. třídy z Prahy do Karlových Varů, která se postupně mění v dálnici.
Zázračná pasažérská čísla tu opravdu v osobní dopravě vytvořit nešla. Některé zdroje dokonce uvádí, že trať byla na prvním místě seznamu nejztrátovějších tratí ČSD. Poslední květnový den roku 1996 tu jely pravidelné osobní vlaky naposledy. Ty nákladní ale zůstaly do dneška.
„Po této trati jelo v roce 2024 celkem 100 nákladních vlaků. Dále pak osm vlaků osobních, což byly zvláštní vlaky na objednávku. A 62 služebních jízd, z toho dvě měřicí. Nejčastějšími dopravci tak byly společnosti ČD Cargo a Správa železnic,“ říká Dušan Gavenda z tiskového oddělení Správy železnic.
Nakládka dřeva drží zdejší trať nad vodou. Nejde však o dočasné vlaky vyvolané kůrovcovou kalamitou, ale o dlouhodobé pravidelné přepravy.
„Do Bochova jsme jezdili po celý rok 2024 a i letos pokračujeme. V této dopravně se aktuálně nakládá pouze dřevo, vykládka zde není žádná. V loňském roce jsme tu naložili zhruba 150 vozů, v letošním roce očekáváme přibližně stejný objem,“ popisuje ruch na trati Michal Roh z ČD Cargo.
„Se změnou grafikonu v prosinci 2024 došlo i ke změně technologie obsluhy Bochova. Do té doby byl obsluhován zpravidla třikrát týdně manipuláky, které vyjížděli ráno z Chomutova a přijely sem přes Podbořany a Blatno u Jesenice. Kolem poledne pak odjížděly zpět. Od změny grafikonu je Bochov obsluhován podle potřeby z Karlových Varů přes Bečov nad Teplou,“ doplnil Roh.
Provoz osobních vlaků tu nikdy nijak závratný nebyl. Například v jízdním řádu 1981/1982 šlo jen o tři páry osobních vlaků v pracovní den, což bylo i na socialistické Československo opravdu málo.
Příští rok by se sem ale mohl vrátit pravidelný provoz s cestujícími v podobně výletních vlaků, který připravuje sdružení obcí na Rakovnicku ODORAK. Zkušební jízda s Regionovou se uskutečnila letos 8. května a trať číslo 163 se tak po desítkách let opět objevila v návrhu jízdního řádu.
„Květnovou zkušební jízdu do Bochova si zajišťoval organizátor s dopravcem ČD a Správou železnic pro potvrzení jízdních dob a technických podmínek na trati. Tato zkušební jízda potvrdila technickou reálnost projektu,“ řekl Jiří Loskot, předseda ODORAK.
Pokud cyklovlaky do Bochova opravdu vyjedou, vrátí se sem pravidelný železniční provoz přesně po 30 letech. Jen všechny původní mezilehlé zastávky na trati jsou už zrušeny. I to ukazuje, že se s návratem osobní dopravy do Bochova nepočítalo. Když tu jely vlaky s cestujícími 31. května 1996 naposledy, šlo o tradiční emotivní loučení s lokálkou, které tehdy zdokumentoval Michal Roh z ČD Cargo. V jednom z vlaků se dokonce objevily i letáček s fotkou tehdejšího ministra dopravy Vladimíra Budinského s heslem Dokázali jsme, že to dokážeme.
O návratu každodenní osobní dopravy na tuto trať už nikdo neuvažuje, ale turistické vlaky v letní sezoně jsou řešením, které vrátilo život nejedné zapomenuté železniční trati v Česku. A okolní obce tu vidí turistický potenciál. Jestli se ho podaří naplnit ukáže příští rok.
„Město Jesenice leží v nejzápadnějším cípu Středočeského kraje, což s sebou přináší celu řadu negativních aspektů. Jedním z nich byla dostupnost veřejné dopravy a její logické propojení i do obcí v sousedních třech krajích, což se podařilo vyřešit díky projektu Čtyřmezí v prosinci 2023. Díky propojení krajských dopravních systémů se podařilo nastavit velmi dobré spojení do okolních obcí a měst. I díky tomu se nyní můžeme zabývat tím, jakým způsobem zvýšit turistický potenciál celé oblasti. Myšlenka zřízení cyklovlaku z Rakovníka do Bochova by k tomu mohla výrazně přispět,“ řekl deníku Zdopravy.cz starosta nedaleké Jesenice Jan Polák.
Zvláštní vlaky přitahují cestující i do Bochova
Za zmínku ale stojí i zážitkové historické vlaky, které se na trati do Bochova objevují. A to i v situaci, kdy trať neslaví žádné výročí. „Opět po roce pro vás vypravíme historický motorový vlak z Lužné u Rakovníka do Bochova, a to již sobotu 21. června. Souprava bude tentokrát složená z vozů řady Bai a chybět nebude ani bufetový vůz, v čele vlaku čekejte Pilštyka T466.0286,“ napsal před měsícem jeden ze zaměstnanců Českých drah na diskusním fóru K-report, aby nalákal železniční fandy na zajímavou jízdu.
Nejezdí sem ale zdaleka jen České dráhy. S historickým vlakem sem vyrazil letos 7. června i dopravce Die Länderban CZ. „V tento den byl zařazen i hytlák, abychom mohli přepravit jízdní kola. Překvapil nás velký zájem mezi Bochovem a Chyší, zřejmě to způsobil fakt, že v tomto úseku byly zavedeny dva páry vlaků. Chyše je velmi zajímavé místo. Současní majitelé, potomci rodu Lažanských, tu opravili panství, park a provozují zde pivovar, včetně ubytování. Tyto jízdy jsou takovou nadšeneckou aktivitou, kdy se snažíme zpřístupnit a zatraktivnit lokality a zajímavá místa na Rakovnicku a v jeho blízkého okolí. V tomto roce sem ještě chystáme minimálně dvě jízdy, v nejbližší době 12. a 26. července,“ popsal deníku Zdopravy.cz Tomáš Duroň, vedoucí provozu Die Länderban CZ v Lounech.
Tento dopravce je na Rakovnicku velmi aktivní a vypravuje zvláštní vlaky napříč regionem i pro školní děti. „Spolupracujeme aktivně s obcemi a s MAS Rakovnicko, kdy jsme upořádali zvláštní jízdu do muzea v Lužné u Rakovníka ve spolupráci se školami v Senomatech a Všetatech. S touto aktivitou budeme pokračovat i v druhé polovině září, kdy se nám přihlásily školy z Rakovnicka. Velkou objednávku máme například pro děti z Čisté, toho času činí celková poptávka na 550 dětí. Používáme vozidla spolku Posázavského pacifiku nebo si půjčujeme vozy i od DHV Lužná u Rakovníka Českých drah,“ doplnil Tomáš Duroň.
První vlaky po zdejší trati vyjely 27. června 1897. Cestujících tu jezdilo vždy méně než více. Porevoluční devadesátky pravidelný povoz osobních vlaků nepřežil, čemuž se ale není co divit. Že začne ale v roce 2025 zažívat odepsaná lokálka turistickou renesanci, je zajímavé překvapení. Jen škoda těch zrušených zastávek. Pokud příští rok plánovaný cyklovlak opravdu vyjede, hodily by se.