Oživení lokálky do Bochova po 30 letech. Obce chtějí vrátit vlaky s cestujícími

Cyklovlak z Rakovníka do Bochova by měl začít jezdit v příštím roce.
Zmrtvýchvstání osobní dopravy na lokálce po 30 letech se v Česku nestává často. Železniční trať Protivec – Bochov v Karlovarském kraji je tomu nyní blízko. Bez provozu pravidelných osobních vlaků je od roku 1996, příští rok se to ale má změnit.
Sdružení obcí ODORAK na pomezí Středočeského, Plzeňského, Ústeckého a Karlovarského kraje chce rozjet provoz výletních vlaků na trati, kam dnes už zajíždí jen železniční cargo pro dřevo. Zkušební jízda s Regionovou Českých drah na ověření jízdních dob se konala letos v 8. května a ukázala, že technicky je tento projekt bez problémů realizovatelný.
Podle prvního návrhu jízdního řádu Správy železnic by měl cyklovlak jezdit o sobotách, nedělích a svátcích od 6. června do 28. září. První spoj má přijet do Bochova v 10:50, následně se vlak otočí ještě dvakrát do Protivce a zpět, kde bude mít přípoje běžných osobních vlaků na trati Rakovník – Bečov nad Teplou. A v podvečer vyrazí zase zpět do Rakovníka.
Mělo by jít o Regionovu Českých drah, která pojede ráno spojená v úseku Rakovník – Protivec s pravidelným vlakem do Bečova. A stejně tak se vrátí večer vlak zase do Rakovníka. Zastávky Budov, Vahaneč a Těšetice byly na této trati již úředně zrušeny, a tak nebudou mít nové spoje na celém 17 kilometrů dlouhém úseku žádnou zastávku. Časy v návrhu jízdního řádu je třeba zatím brát jen orientačně, podle informací deníku Zdopravy.cz se ve finálním jízdním řádu ještě změní.
„Finančně už podporujeme pět mimořádných vlakových spojení ročně na trati Rakovník – Kralovice vždy k nějakému tématu. A po tomto menším úspěšném projektu přichází další. Zavedení letního cyklovlaku na trase Rakovník – Bochov. Tento projekt podporují radnice Rakovníka a Bochova a spatřujeme v něm rozšíření nabídky pro naše občany pro cykloturistiku,“ řekl deníku Zdopravy.cz předseda ODORAK Jiří Loskot.
Jeho slova potvrdili i oslovení starostové.
„Ze strany města Jesenice jsme se na podpoře a možném přínosu cyklovlaku Rakovník – Bochov shodli. Vycházíme také ze zkušenosti obce Čistá, která i díky Mariánské Týnici oživila místní železnici, které hrozil úplný zánik. Výpravou mimořádných vlaků, například mikulášský nebo za barokem do Mariánské Týnice, se podařilo zvýšit počet cestujících a umožnit lidem zážitkovou cestu vlakem. Pro cestující je také důležité prostředí vlakového nádraží, proto město Jesenice nyní usiluje o získání pozemků v jeho blízkosti, abychom zde mohli vytvořit místní malý dopravní terminál, který by umožnil zde zaparkovat auto, využít třeba i cyklovlak do Bochova a poznávat zde zajímavosti a využít služeb místních provozovatelů památek, pivovarů, muzeí a podobně,“ řekl starosta Jesenice Jan Polák.
Bochov je na úpatí Doupovských hor a protínají ho dvě páteřní cyklostezky: Březina – Nežichov a Polom – Ratiboř. „Město Bochov tuto myšlenku podporuje, myslíme si, že si projekt své uživatele najde. Jde o zpřístupnění naší oblasti cyklistům i jiným návštěvníkům, kteří mají rádi cestování vlakem. V našem případě jde spíše o doplňkovou nabídku, neboť významnější mírou je u nás využívána doprava autobusy a osobními automobily,“ doplnil starosta Bochova Miroslav Egert.
Železniční trať Protivec – Bochov vznikla jako součást místní dráhy Rakovník – Bečov nad Teplou. Vlaky zde začaly jezdit 27. června 1897. Počty cestujících na ní nikdy netrhaly rekordy, neboť Bochov spáduje do krajského města Karlovy Vary, ale železniční trať vede na opačnou stranu.
V 90. letech už nebyl pravidelný provoz vlaků z Protivce do Bochova udržitelný. Poslední květnový den roku 1996 tudy jely vlaky s cestujícími naposled. Příští rok by se sem vrátily přesně po třiceti letech. Jak vypadal poslední den provozu se můžete podívat na fotografii, kterou pořídil Michal Roh z ČD Cargo.
„O projektu Rakovník – Bochov jsem osobně informoval pana náměstka Karlovarského kraje pro dopravu a zaslal jsem mu písemnou žádost o podporu tohoto projektu. V současné době čekáme na odpověď. Pevně věřím, že kladnou,“ doplnil za ODORAK Jiří Loskot.
Železniční trati Protivec – Bochov se budeme podrobně věnovat také o víkendu v našem seriálu, kde mapujeme aktuální provoz na tratích, které zůstaly bez objednávky pravidelné osobní dopravy. Přineseme vám současné statistiky využití této tratě i další dobové fotografie z roku 1996.