Seriál: Nádraží Netolice má opravená zhlaví, výtopna se rozpadá. Loni sem přijelo 14 vlaků

Kraj s návratem pravidelné osobní dopravy nepočítá. České dráhy sem v létě pošlou parní vlak se Všudybylkou.
Jihočeská lokálka do Netolic měří 13 kilometrů a naposledy tu projely pravidelné osobní vlaky s cestujícími 26. února 2011. Už tehdy byly zdejší osmsetdesítky bez průvodčích a jen s pár cestujícími na palubě. I proto tady Jihočeský kraj přestal před 14 lety objednávat pravidelnou dopravu.
Trať ale žije dál a obě zhlaví stanice Netolice prošly loni opravou. Jaká je tedy budoucnost této lokálky? Přinášíme vám další díl seriálu o využití tratí, kde je pravidelná doprava už minulostí. Posledně jsme psali o mezinárodní trati ze Sudoměřic do Skalice, teď míříme do jižních Čech.
Pokud se zastavíte v Netolicích, všimnete si nádražní budovy v dobrém stavu, rozpadající se remízy a kompletně opravených zhlaví stanice. Rez na kolejnicích ale dává tušit, že vlak se sem už delší dobu nepodíval. A potvrzují to i statistiky Správy železnic.
„Za loňský rok evidujeme na této trati 14 jízd vlaků. Objednávky má Správa železnic i na rok 2025,“ říká mluvčí Správy železnic Dušan Gavenda. Vysvětluje také, proč se Správa železnic pustila do oprav kolejiště ve stanici. „V Netolicích jsme provedli nezbytně nutné opravné práce. Bylo zde potřeba vyměnit dřevěné pražce ve výhybkách a přejezdové konstrukci, protože už byly na hranici své životnosti. Správa a údržba tratí souvisí se zajišťováním provozuschopnosti a bezpečnosti drážní dopravy. Povinnosti vyplývají ze Zákona o dráhách a dalších předpisů. I při minimální intenzitě musí být provoz na dráze bezpečný.“
V minulosti bylo možné na této trati vídat nákladní vlaky se dřevem v režii ČD Cargo. Tyto přepravy jsou ale minulostí. „Posledních šest vozů se dřevem bylo v Netolicích naloženo v březnu 2024. Jednalo se o vnitrostátní přepravu do Horky u Staré Paky. Roční objemy zde nakládaného dřeva byly v posledních letech značně proměnlivé a pohybovaly se od 50 do 100 vozů v závislosti na zájmu dřevařských společností. Nakládka dřevní štěpky pro teplárnu v Plzni zde již není dlouhodobě realizována,“ říká Michal Roh z ČD Cargo.
V ČD Cargu jsou ale podle něj připraveni do Netolic jezdit dál, pokud budou mít zákazníci o nákladní vlaky zájem. „V rámci optimalizace systému jednotlivých vozových zásilek byla v roce 2025 železniční síť rozdělena na hlavní a doplňkovou. Dopravna Netolice se nachází na doplňkové síti, která bude obsluhována jen za předem sjednaných cenových a technologických podmínek. Samozřejmě případná obsluha bude záviset na zájmu dřevařů,“ doplnil Roh.
Konec osobní dopravy na Netoličce
Úvahy o tom, že se tu nevyplatí osobní vlaky provozovat, se objevovaly v minulosti pravidelně. „Je pravdou, že tradiční provozní model tratě byl neefektivní. Motorový vůz 810 pendlující mezi Dívčicemi a Netolicemi s nutností přestupů v Dívčicích nebyl pro cestující příliš atraktivní. Přestup prodlužoval cestovní dobu do rozhodující destinace České Budějovice. Dálkové vlaky odmítlo ministerstvo dopravy v Dívčicích zastavovat. Ve spolupráci s městem Netolice byl postupně vyzkoušen model zajíždění až do Zlivi k lince R26 a v posledním roce provozu byla zavedena linka Netolice – Dívčice – Číčenice – Týn nad Vltavou. Ta se snažila navázat Netolice na dálkovou dopravu v Číčenicích a jako bonus i na trať 197 a přímo s Týnem nad Vltavou,“ popisuje poslední roky osobní dopravy na této trati Pavel Kosmata z Českých drah.
Podle něj měla trať Netolice-Dívčice nejmenší obsazenost z jihočeských tratí. Po ukončení pravidelného provozu osmsetdesítek zkoušely České dráhy nabídnout kraji koncept přímých rychlých vlaků z Českých Budějovic až do Netolic. Tento model otestovaly i v praxi. „Šlo o Regionovu, která zvládla celkem rychle spojit Netolice s naším krajským městem, ale poptávka cestujících z menších obcí na této trati tehdy nebyla téměř žádná. A ukázalo se, že z Netolic by vlaky využívalo kolem dvaceti lidí na spoj, navíc pouze ve špičkových časech, jestli si dobře vzpomínám. Byl to skutečně jenom pokus. Dnes máme celou oblast Netolic velmi dobře obslouženou autobusy, cestujícím to vyhovuje a po návratu vlaků ani nikdo nevolá. Autobusy vám zastaví na několika místech Netolic, nemusíte až na nádraží. Lidé to mají blíž. Pro výletní vlaky je tato trať zajímavá, ale s návratem pravidelné osobní dopravy teď Jihočeský kraj nepočítá,“ vysvětluje šéf jihočeského koordinátora integrované dopravy JIKORD Jiří Kafka.
A jak to vidí město Netolice? Obrátili jsme se s prosbou o reakci na místostarostku Netolic Helenu Matějekovou. Ta vidí využití tratě v budoucnu především pro turistické účely. Oblíbené byly prý například tematické vlaky při Netolickém jarmarku nebo na Vítání paní Zimy.
„V době, kdy byl na trati Netolice – Dívčice pravidelný provoz, patřila trať neodmyslitelně k životu města. Byla využívaná k dopravě surovin do netolických závodů, přepravovalo se po ní uhlí a stavební materiály, z města odvážela finální výrobky ze závodů v Netolicích a okolí, dřevo a další produkty. Obyvatelé Netolic železniční dopravu využívali k cestám do zaměstnání, mnoho studentů jezdilo vlakem do škol, vítaná byla návaznost na další vlakové spoje v Dívčicích,“ vzpomíná Matějeková.
Když v roce 2011 došlo k zastavení pravidelné železniční dopravy na této trati, někteří stálí cestující si podle ní těžko hledali vhodné spoje jako náhradu. „Došlo sice k posílení autobusové dopravy, ta ale neměla ideální návaznost na pokračovací spoje. V průběhu let postupně došlo k úpravě autobusových jízdních řádů, některé autobusové spoje byly zrušeny, další linky přibyly. Pozitivně bylo přijato autobusové večerní spojení z Českých Budějovic, které nahradilo večerní vlak. Postupně si obyvatelé Netolic na změny zvykli,“ doplnila místostarostka.
Turistické vlaky na sezonu
Město fandí turistickému provozu na zdejší dráze, ale samo se do organizace vlaků pouštět nechce. Výletní vlak na léto plánují České dráhy. „V minulosti zde ČD pořádaly celkem pravidelně oblíbené parní jízdy lokomotivou 310 či motorové zvláštní vlaky na vítání paní Zimy. Vzhledem k aktivitám soukromých spolků na trati jsme od podobných jízd ustoupili, abych nedublovali jejich úsilí. Pro letošní rok ovšem uvažujeme o jízdě parního vlaku v neděli 27. července, kdy budeme mít v Českých Budějovicích zatopenou lokomotivu 354.1 Všudybylku po akci 200 let koňky, která se koná o den dříve. Trať Dívčice – Netolice slaví totiž 130 let, tak se chceme k odkazu našich předků přihlásit. Spolupráci jsme měli tradičně dobrou s místními hasiči a muzeem a věříme, že na ni můžeme navázat. Nebráníme se ani nějaké formě zpravidelnění nostalgických akcí. To je ovšem možné jen za předpokladu ekonomické spoluúčasti daného regionu,“ říká Pavel Kosmata z Českých drah.
Právě on je tím, kdo věří, že Netolička v budoucnu může ještě dostat šanci. Upozorňuje na to, že ani jihočeskému kraji se nevyhýbá trend stěhování se z krajského města do satelitů v okolí a zmiňuje větší výstavbu v obci Malenovice. Přímý vlak z Budějovic do Netolic by podle něj umožnil omezení posilových autobusů na lince do Netolic a Prachatic. Kosmata je přesvědčen, že pro denní dojíždění by takové spojení bylo zajímavé i pro obyvatele samotných Netolic.
S chystaným rozvojem Integrovaného dopravního systému v jižních Čechách by už navíc nemuseli řešit, kdy pojedou vlakem a kdy autobusem, ale kombinovali by druhy dopravy podle toho, jak zrovna potřebují. „Při vedení dvou až tří párů přímých vlaků by vozidlově nedávalo mnoho smysl pořizovat extrémně drahá například hybridní či bateriová vozidla pro účely jízdy na 13 kilometrů z Dívčic do Netolic. Obsazenost by ale nebyla až tak zásadním argumentem proti vedení přímých vlaků do Netolic, neboť by se mohlo jednat o prodloužení vlaků končících a začínajících ve Zlivi. To znamená solidní obsazenost v blízkosti krajské metropole a postupně klesající ve vzdálenějším rádiusu od ní,“ doplnil Kosmata.
Zda se do Netolic ještě někdy vrátí železniční cargo nebo pravidelné vlaky třeba vedené bateriovými jednotkami, je teď doslova ve hvězdách. ČD Cargo sem začne jezdit rádo, když najde zákazníka, Netoličtí si na současný stav nestěžují, kraj přímé vlaky z Budějovic aktuálně neplánuje a České dráhy věří, že čas Netoličky jednou přijde. Trať je od Správy železnic opravená, sjízdná a čeká na letošní zákazníky z řad železničních dopravců. Tak snad někdo přijede.