Seriál: Provoz na lokálce Číčenice – Týn nad Vltavou táhne obsluha Temelína

Stříbrný šíp na trati Číčenice - Týn nad Vltavou. Autor: Filip HlinkaStříbrný šíp na trati Číčenice - Týn nad Vltavou. Autor: Filip Hlinka

Na trati bez objednávky pravidelných osobních spojů projede přes tisíc vlaků ročně, většina je s logem ČD Cargo.

Na jihočeské trati z Číčenic do Týna nad Vltavou nejezdí pravidelné vlaky s cestujícími už jedenáct a půl roku, přesto se nedá říci, že by zde železniční ruch zcela ustal. Tahouny provozu jsou zde nákladní vlaky, ani cestující ale nemusejí přijít zkrátka.

Nepravidelné osobní vlaky zde organizuje spolek Vltavotýnská lokálka. Správa železnic dokonce trať z části vybavila ETCS. Deník Zdopravy.cz přináší další díl seriálu, ve kterém mapuje aktuální provoz na tratích, kde se pravidelná osobní doprava už zastavila.

V minulých dílech jsme vás vzali na sousední trať do Netolic nebo na česko-slovenské pomezí u Skalice.

Trať do Týna nad Vltavou je potřeba vnímat jako dva úseky. Jednak z Číčenic do Temelína, kde je výrazně větší provoz, a pak koncový úsek tratě až do samotného Týna, kam dojíždí mnohem méně vlaků. Což potvrzují i data Správy železnic (SŽ), podle nichž projelo loni po této trati 1128 vlaků.

„Úsek Číčenice – Temelín byl mnohem vytíženější, loni zde jelo celkem 964 nákladních vlaků, 32 osobních vlaků a k tomu 132 vlaků služebních. Na úseku od Temelína do Týna nad Vltavou to bylo za celý rok 74 nákladních, 26 osobních a 32 služebních vlaků. Z hlediska dopravců šlo v roce 2024 nejčastěji o vlaky společností ČD Cargo, České dráhy a služební vlaky Správy železnic. Stejný rozsah dopravy očekáváme na této trati také v letošním roce,“ řekl deníku Zdopravy.cz mluvčí SŽ Dušan Gavenda.

Velkou část spojů ČD Cargo tvoří na této trati lokomotivní vlaky do Temelína, kam jezdí největší český nákladní dopravce pravidelně obsluhovat areál jaderné elektrárny. Vozí sem ale také chemii v cisternách nebo vozy pro nakládku dřeva.

„V pracovní dny projíždí úsekem Číčenice – Temelín lokomotiva, nejčastěji řada 708, zajišťující na základě požadavku firmy ČEZ obsluhu vlečky jaderné elektrárny v Temelíně, zejména pak vnitropodnikové přepravy po vlečce. Ložené vozy, převážně cisterny, přicházejí na vlečku pouze nepravidelně. Co se týče nakládky a vykládky zboží, tak v roce 2024 bylo v Temelíně naloženo 230 vozů dřeva a v omezeném rozsahu probíhá jeho nakládka v Temelíně i letos. Do Týna nad Vltavou bylo v roce 2024 přepraveno přes 60 vozů s hnědým uhlím pro místní uhelné sklady, do Temelína pak jen zboží určené pro místní jadernou elektrárnu, a to včetně několika vozů ložených nádobami na vyhořelé jaderné palivo,“ popisuje loňský provoz Michal Roh z ČD Cargo.

Za rok 2025 podle něj počet vozů vyložených v Týně nad Vltavou a v Temelíně nepřesáhl zatím číslo 50. Přepravy nového jaderného paliva pro elektrárnu po železnici prozatím ustaly.

První vlaky po této trati projely 23. října 1898 a v letech 1986 až 1989 investoval stát do přeložky tratě mezi Číčenicemi a Újezdcem u Číčenic. Souviselo to právě se stavbou jaderné elektrárny v Temelíně. Tehdy prošla trať také rekonstrukcí, která zvýšila její kapacitu, maximální rychlost i nosnost, aby sem mohly zajíždět těžké nákladní vlaky.

Poslední novinkou je čerstvé vybavení části tratě zabezpečovačem ETCS. „Traťová část zabezpečovače ETCS je na této trati v současnosti nainstalována v úseku mezi Temelínem a Týnem nad Vltavou. Zabezpečovač se zde instaloval v rámci nedávné standardní obnovy zabezpečovacího zařízení na zmiňovaném úseku,“ doplnil Gavenda. Šlo o akci, kdy Správa železnic vybavila moderním zabezpečovačem i další lokálky.

Osobní vlaky v režii spolku

S návratem pravidelné osobní dopravy na Týnku Jihočeský kraj zatím nepočítá. „Provoz na trati byl v objednávce kraje ukončen 14. prosince 2013. Podobně jako na Netoličce tu byl malý zájem o přepravu osobními vlaky. Ze stanic po trati je dlouhá docházková vzdálenost. Dnes máme celou oblast velmi dobře obslouženou autobusy. Cestujícím to vyhovuje a po návratu vlaků ani nikdo nevolá.  Autobusy zastaví na všech trasách okolo Týna nad Vltavou a zajistí širokou návaznost v daném mikroregionu. Objednávku a návrat pravidelné osobní dopravy v současné době, ani s připravovaným IDS Jihočeského kraje, nepřipravujeme,“ potvrdil šéf jihočeského koordinátora integrované dopravy JIKORD Jiří Kafka.

Přesto se tu osobní vlaky každý rok objevují. Zpravidla mají logo Českých drah. „V minulosti jsme pořádali nostalgické jízdy na Tejnku přímo pod hlavičkou ČD. V poslední době tyto jízdy organizuje spolek Vltavotýnská lokálka ve spolupráci s námi. Jízdy organizuje spolek a objednává si u nás služby. Do činnosti spolku jsou zapojeni dílem i naši zaměstnanci,“ řekl mluvčí Českých drah Petr Štáhlavský s tím, že ČD samotné sem žádné vlastní turistické ani nostalgické vlaky nechystají.

Právě spolek je tak tím, kdo drží při životě osobní vlaky na této trati. I za pomoci příspěvků místních obcí. „Na podpoře se podílejí města a obce na trati Číčenice – Týn nad Vltavou. Přispívá také Jihočeský kraj. Zbylou část nákladů, leckdy i přes 50 %, tvoří přepravní tržby,“ potvrdil Filip Hlinka, manažer příprav a propagace ze spolku Vltavotýnská lokálka.

Pro letošní rok připravuje spolek dvě akce. První na 7. července, kde bude vozit motorový vůz řady 810 cestující na slavnosti Týna nad Vltavou. V prosinci pak vyjede už tradiční Mikulášský vlak. O přesném datu ani soupravě, která Mikuláše s čerty a anděly poveze, zatím rozhodnuto není.

„Náš cíl je pořádat spíše nahodilé akce. Model pravidelných akcí s turistickými vlaky jsme zkoušeli v roce 2022. Zájem cestujících se ale bohužel nesetkal s naším očekáváním. Nechci říci, že vlaky jezdily prázdné, ale protože jsou tržby od cestujících nezanedbatelným příjmem, rozhodli jsme se od tohoto modelu upustit, nebylo by to dlouhodobě z naší strany udržitelné. Pro nás jako spolek, který má členy a pomocníky po celé České republice, je zajímavější a zábavnější systém nahodilých jízd. Máme čas si s každým detailem pohrát a vše připravit. Třešničkou na pomyslném dortu je pak prožitek jízdy vlakem společně s nadšenými cestujícími,“ popisuje Hlinka.

Během posledních tří let si všímá spolek stále většího zájmu cestujících o jízdy na trati do Týna nad Vltavou, za jeho vlaky se prý sjíždějí lidé z Česka i ze zahraničí. Největší zájem byl loni podle spolku o Mikulášský vlak s motorovým vozem řady 854, vloženým vozem Bdtn a řídícím vozem. To je souprava, která na této trati běžně k vidění není. O rok dříve pořádali oslavy 125 let této lokálky. „Celková denní návštěvnost byla přes 3000 osob, to je zatím náš rekord. Pro představu je to zhruba třetina obyvatel města Týn nad Vltavou,“ doplňuje Hlinka.

Na trati do Týna nad Vltavou tak pravidelné vlaky sice už nejezdí, ale trať žije dál. V průměru tu jedou zhruba tři vlaky denně, což není na trať bez pravidelného osobního provozu vůbec špatný výsledek.

Napište nám i vy, kterým tratím bychom se měli věnovat v dalších dílech našeho seriálu. Své tipy můžete psát níže v diskusi. Rádi si přečteme, o kterých tratích z těch, kde je pravidelná osobní doprava už minulostí, byste se rádi dozvěděli víc.

Lokomotiva T435.0 Hektor, Týna nad Vltavou. Autor: Eva PavlíkováVůz 810 v Týně nad Vltavou aneb oslavy 125 let Tejnky. Autor: Filip HlinkaKredenc na vltavotýnské lokálce. Autor: Lukáš StrejcStříbrný šíp na trati Číčenice - Týn nad Vltavou. Autor: Filip HlinkaPosunovací lokomotiva ČD Cargo v areálu jaderné elektrárny Temelín. Pramen: Archiv ČD CargoMikulášský vlak na trati do Týna nad Vltavou. Autor: Jan RozsívalTýn nad Vltavou, pouťový vlak. Autor: Michal Ballák
Tagy seriál opuštěné tratě trať Číčenice - Týn nad Vltavou Týn nad Vltavou Vltavotýnská lokálka
48 komentářů