Opuštěná mezinárodní trať ze Sudoměřic do slovenské Skalice ožila, využívá ji Arriva

V letech 2021-2024 projely po této trati pouze 4 vlaky
Ze Sudoměřic jsou to do stanice Skalica na Slovensku přibližně tři kilometry, mezi oběma stanicemi vede mezinárodní železniční trať, ale potkat nebo vyfotit tu vlak, je už léta velkou vzácností. Teď se to ale s příchodem Arrivy na jižní Moravu na pár měsíců mění.
Spojení přes Slovensko začala používat pro manipulační přejezdy svých jednotek do provozního zázemí ve Veselí nad Moravou nebo na údržbu ve Vsetíně. „V uplynulých letech bylo využití úseku minimální, za období 2021–2024 zde byly realizované pouze čtyři výkony dopravce ČD. Za letošní leden pak evidujeme sedm výkonů dopravce Arriva vlaky na relaci Veselí nad Moravou – Hodonín,“ řekl deníku Zdopravy.cz mluvčí Správy železnic Dušan Gavenda.
Jde o slovenskou trať číslo 114 z Kútů přes Holíč, Skalicu až do českých Sudoměřic. Po rozpadu Československa tu ztratila postupně přeshraniční doprava na významu a dnes končí slovenské osobáky těsně před hranicemi. Naposledy tu jezdily takzvaně přes čáru pravidelné mezinárodní vlaky s cestujícími v jízdním řádu 2006/2007. Teď se sem po letech na pár měsíců vrací Arriva, i když bez lidí.
Přímé vlaky z Hodonína do Myjavy na osm měsíců skončí, čeká se na ETCS
„Objízdnou trasu přes Slovensko využíváme pro vlaky, které pendlují na trati Hodonín-Čejč-Zaječí. Je to ale komplikovaná cesta, ve stanici Holíč, kde potřebujeme udělat úvrať, není trvale výpravčí. Pokud chceme touto stanicí projet od Hodonína směrem na Skalicu, musí ji vždy nejdříve ŽSR výpravčím obsadit,“ říká ředitel Arriva vlaky Jiří Nálevka.
Krátká kapitola do instalace ETCS
Oživení železničního provozu na tomto krátkém mezinárodním úseku souvisí s nástupem výhradního provozu ETCS na koridoru Břeclav-Přerov. Arriva má podle smlouvy mít jednotky vybavené ETCS až letos v prosinci. Podle informací dopravce se to stihne nakonec dříve. Arriva od současného jízdního řádu zajišťuje provoz hned na několika regionálních tratích jižní Moravy, včetně zmíněné trati Hodonín-Čejč-Zaječí.
Obrazem: Modernější vlaky pro Břeclavsko. Arriva ukázala první jednotky Stadler GTW
Cesta z jejich provozního zázemí ve Veselí nad Moravou (a nebo ze Vsetína, kam posílá jihomoravské jednotky na údržbu) tam ale vede po koridoru, kam už vlaky bez ETCS nesmějí. Variantou je proto objet koridor touto cestou přes Slovensko.
Podle informací Arrivy však půjde jen o krátkou kapitolu na této trati. Jakmile své vlaky dopravce vybaví zabezpečovačem ETCS podle smlouvy s krajem, nutnost jízdy přes Slovensko odpadne.
„První jednotku s ETCS budeme přebírat do konce února, bude ji však ještě čekat řada testů a zkoušek. Pokud vše půjde dobře, měla by se objevit na Moravě v březnu, zatím však s vypnutým ETCS v takzvaném režimu switch off. Až v okamžiku, kdy doběhne veškerá administrativa, a bude mít první jednotka povolen zkušební provoz se zapnutým ETCS, může na koridor. Předpokládáme, že to bude v létě letošního roku,“ doplnil Jiří Nálevka.
Dodavatelem palubních jednotek Arrivy do jihomoravských Stadlerů GTW je AŽD Praha. Historické jízdní řády, jak se doprava na této trati vyvíjela v posledních více než sto letech najdete zde.