Dopravci Železnice Zprávy

SERIÁL: Pardubický kraj jedná se čtyřmi dopravci, nejnověji přibral Arrivu

Nádraží Pardubice. Foto: Jan Sůra
Nádraží Pardubice. Foto: Jan Sůra

Deník Zdopravy.cz přináší první díl seriálu, který má zmapovat železniční záměry krajů na období 2020 až 2029, tedy po vypršení současných desetiletých smluv s Českými drahami. Pardubický kraj patří k většině, která hodlá zadat výkony přímo oslovenému dopravci. V loňském roce kraj zaplatil za objednanou drážní dopravu 491 milionů korun včetně státního příspěvku, za jeden kilometr je to 102,76 korun. „Nedovedeme si představit, že by bez jakýchkoliv změn byly do ukončení platnosti smlouvy v provozu například motorové vozy řady 810. V roce, kdy smlouva bude končit, by tyto vozy jezdily téměř 50 let,“ říká v rozhovoru hejtman Martin Netolický.

Železniční síť, Pardubický kraj. Autor: SŽDC
Železniční síť, Pardubický kraj.
Autor: SŽDC

Půjde kraj cestou soutěží nebo přímého zadání?

Pardubický kraj v roce 2016 oznámil ve Věstníku EU, že zvolil formu přímého zadání. Ostatně evropské nařízení připouští obě zmiňované možnosti. Je nutné podotknout, že přímé zadání je možné aplikovat nejen na celou síť regionálních železnic, ale i na jednotlivé úseky. V současně době provádíme analýzu podkladů a vedeme předběžný dialog spojený se specifikací vzájemných podmínek s uchazeči, kteří projevili zájem provozovat drážní dopravu na území Pardubického kraje.

Proč se kraj rozhodl pro přímé zadání?

Forma přímého zadání umožňuje oslovit jednoho vybraného dopravce a s ním dále jednat o uzavření smlouvy o závazku veřejné služby. Výsledkem výběru by mělo být zkvalitnění služeb v rámci dopravní obslužnosti a případně nákup nových vlakových souprav. Veškerý postup, který v současné době probíhá, je na základě nezávazných konzultací, jejichž výsledkem bude výběr jednoho dopravce. Tato možnost výrazným způsobem posiluje pozici objednatele při jednáních s dopravci. V rámci tohoto postupu jsme schopni se dohodnout na jednotlivých dílčích podmínkách, jako je například opravárenství. Záleží nám totiž na zaměstnanosti v našem kraji a chceme, aby provozní výkony i opravárenství jednotlivých vozidel prováděly kapacity v rámci našeho regionu.

Komu tedy obslužnost zadáte?

Oslovili jsme tři železniční dopravce, a to České dráhy, RegioJet a Leo Express. Nově také jednáme se společností Arriva. V současné době stále probíhá analýza obdržených podkladů a předběžný dialog spojený se specifikací vzájemných podmínek s uchazeči.

Počítá se s obnovou vozového parku?

Velmi záleží na tom, zda Pardubický kraj, respektive dopravci budou úspěšní při čerpání Operačního programu Doprava II. Naším hlavním záměrem je, aby na železničních tratích jezdily nové, případně modernizované vozy. Každý z uchazečů nabízí jiná řešení, která se ovšem promítnou ve výsledné ceně za vlakokilometr. Nedovedeme si představit, že by bez jakýchkoliv změn byly do ukončení platnosti smlouvy v provozu například motorové vozy řady 810. V roce, kdy smlouva bude končit, by tyto vozy jezdily téměř 50 let. Mohlo by se tak jednat o šrot na kolejích, který by obsluhoval naše regionální tratě. Budeme tedy velmi pečlivě zvažovat jednotlivé nabídky včetně ekonomiky daných možností. Chceme, aby investované prostředky nabídly cestujícím dostatečný komfort. Navíc se za všech okolností chováme jako řádný hospodář, a proto nám jde o maximální efektivitu vynaložených prostředků. Ostatně tato zakázka za celých 10 let se bude pohybovat v celkové předpokládané hodnotě 3,5 miliardy korun.

13 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • „chceme, aby provozní výkony i opravárenství jednotlivých vozidel prováděly kapacity v rámci našeho regionu“

    Překlad z političtiny do češtiny: obyvatel a zastupitel České Třebové Netolický to dá jako vždy ČD, ale výměnou za to, že zachovají místní depo v Pupku železnice. Ostatní dopravci jsou přizváni jen jako stafáž. Čili první odpověď – přímé zadání Českým drahám.

    • Vy by jste jako zastupitel veřejně souhlasil s tím že nový dopravce zavře dílny ve kterých mají práci obyvatelé vašeho města? To by vás vaši voliči asi moc nechválili a o příštích volbách asi už nevolili.
      A k ostatním dopravcům: Jančura který se zatím i přes velký mediální řev do žádného výběrka nepřihlásil, LeoExpres který jezdí bez zálohy a při neschopnosti jedné soupravy prostě řekne sorry jako a zruší X spojů bez náhrady, Arriva která pod dráty do Berouna jezdí na naftu v době kdy by „ekologové“ nejradši všechny majitele dieselových aut ukřižovali u silnic jako kdysi římané křesťany?

  • On je velký rozdíl Regiomouse a původní 810 s koženkou. Myslím si že horší nastupování je do bdmtee než do 810.

  • Politici jsou uplne odtrzeni od reality.Do vlaku sednou jednou za rok a vymysli populisticke nesmysly typu nova souprava temer zadarmo.Na 40 kilometrech trati dame wifinu aby cestujici nekoukali z okna ale do displeju.Nova vozidla jsou draha,a jeste drazsi je jejich udrzba.V ramci pseudoprozakaznickeho pristupu se vymysleji naproste nesmysly.Trochu skromnosti by neskodilo.Bezenci,kteri k nam nechteji a my se jich furt bojime,by byli z rady 810 naprosto nadseni.

    • Tak ona 810 po modernizaci není vůbec špatná. Není bezbariérová, ale přeci jen ty schůdky nejsou tak hrozné jako do klasické soupravy.

  • No Netolický a jeho banda nechápe vůbec nic, proto má taky Pardubický kraj jednu z nejhorších doprav v celé republice. A pokud budou mít 810 lepší sedadla, otevírací okna, tak budou lepší než Regionovy. Jen nebudou nízkopodlažní.

    • Někdo holt chce veřejnou dopravu pro parádu, když tím sám nejezdí. Tedy nic proti snaze modernizovat a zpřístupnit vozidla hůře pohyblivým, ale primárně bych se staral o vhodné spoje, časy a návaznosti a jednal i o investicích do tratí.

  • Nechápu, že „810“ je pořád sprosté slovo místo vděku za to, že se dodnes dá o naší železniční mapě hovořit jako o síti, která je velmi dobře použitelná a prakticky nezávislá.

    Ano, v původním stavu je 810 dnes mimo. A použití na čemkoliv jiném než na nejzapadlejších lokálkách je také trestuhodné. Ale právě na ty nejzapadlejší lokálky je volba: modernizovaná 810 nebo nic, protože adekvatní kolejový autobus se dneska už prakticky sehnat nedá.

    • Tohle podle mě Netolický chápe, jen to byla facka ČD za to, že k modernizacím 810 nepřistoupili už dávno. Lavice, okna, WC jsou relativně malé investice zdvojnásobující užitnou hodnotu pro cestující…

    • Osobně mám také raději modernizovanou 810, resp 809, nežli řvoucí 814 regionovu. Ačkoli z hlediska bezpečnosti je na tom 814 asi dost lépe.

    • A tak se kraj s dopravcem místo jednání fackuje a cestující úpí…

    • Dá. Adekvátní náhrada je 844 (RegioShuttle), jen se nevyplatí ekonomicky…

Newsletter

Partneři