Schillerová: Stát by měl koupit České aerolinie

První Boeing 737-800 v barvách ČSA registrace OK-TST. Foto: Marek HorákPrvní Boeing 737-800 v barvách ČSA registrace OK-TST. Foto: Marek Horák

Ministryně financí Alena Schillerová je přesvědčená, že by stát měl kvůli nepříznivé situaci koupit České aerolinie. Firmu přitom stát nedávno

Ministryně financí Alena Schillerová je přesvědčená, že by stát měl kvůli nepříznivé situaci koupit České aerolinie. Firmu přitom stát nedávno prodal.

Schillerová to uvedla v rozhovoru pro Hospodářské noviny. „Osobně si myslím, že by bylo nejlepší je koupit. Ale je tam už i nějaký zahraniční strategický partner, což vidím jako problém. Musíme se o tom bavit,“ řekla Schillerová.

O záchraně tuzemských leteckých společností Smartwings a ČSA začali zástupci vlády poprvé mluvit předminulý víkend, kdy aerolinky někteří ministři zařadili mezi strategické firmy. Pro záchranu i proti záchraně existuje řada argumentů, které jsme shrnuli minulý týden.

ČSA patří do skupiny Smartwings Group, v které má necelou polovinu čínská skupina Citic. Čínský akcionář téměř nekomunikuje ani s vedením a českými vlastníky, loni například neposlal na navýšení kapitálu kvůli krizi způsobené uzemněním letounů 737 MAX ani korunu.

Ministryně preferuje podnikům pomoci stejnou formou jako americká centrální banka, která v krizové době do strategických podniků vstoupila a později podíl zase prodala. „Pomoci by nám mohl Národní rozvojový fond, který vzniká od minulého roku. V tuto chvíli je ve fázi žádosti o licenci u ČNB,“ uvedla Schillerová.

Některé země už své letecké společnosti zachránily, například lotyšská vláda navýšila základní kapitál airBaltic o téměř miliardu korun. Izrael ale naopak odmítl půjčku aerolinkám El Al.

V nedělních Otázkách Václava Moravce vicepremiér Karel Havlíček naznačil, že je pro záchranu pouze ČSA. Podle něj bylo chybou, že se ČSA vůbec privatizovaly. „České aerolinie měly zůstat pod státem tak, jako gramotné státy si toto nechávají. Faktem je, že se to bohužel zvrtlo. Ty vlády to tenkrát neuřídily,“ řekl Havlíček.

Není jasné, jaké gramotné státy má Havlíček na mysli. Z okolních zemí je státní pouze polský LOT, největší evropské aerolinky jsou v soukromých rukou.

Já jsem si jen nechal vyjet seznam všech významnějších aerolinek, jak, kde, kdo jim pomáhá. Prakticky každé pomáhá stát buď zárukou nebo úvěrem anebo krátkodobým vstupem kapitálu. A my jsme neřekli nic jiného, než že všechny ty tři varianty budeme zvažovat i u nás. Ideální varianta je nějaká záruka, protože proč by se nemohl vzít záruku stejně jako si vezme záruku Škodovka. Rádi ji dáme. Stejně jako Škodovka, která je firma velmi bohatá, dostane kompenzace,“ uvedl Havlíček.

Proti státní záchraně aerolinek se vyslovil například Tomáš Prouza, prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu. „Myslím, že pokud něco sanovat v případě velmi hluboké krize, tak by to byla krachující Škoda Auto. Ale zachraňovat v tuto chvíli něco jako čínsko-českou firmu, která nemá žádný strategický význam, která toho přináší velmi málo, by bylo jenom totální vyhazování peněz,“ řekl Prouza. Před pomocí varoval i ekonom Filip Matějka, který je v ústředním krizovém štábu.  V rozhovoru pro Lidové noviny uvedl,  že plány na nákup aerolinek nechápe. „Pokud si vláda myslí, že je důležité, abychom někam létali, může koupit pár letadel. Teď je na to dobrá doba, letadla budou bezpochyby levná. Nevidím důvod, proč kupovat celé aerolinie,“ uvedl.

Tagy České aerolinie ČSA ministerstvo financí smartwings Top
191 komentářů