Cestovní ruch Letecké společnosti Letectví

Pro a proti: Měl by stát pomáhat letecké skupině Smartwings?

Boeing 737-700 společnosti Smartwings. Foto: Smartwings
Boeing 737-700 společnosti Smartwings. Foto: Smartwings

V posledních dnech se vzedmula vášnivá debata kolem možné státní pomoci skupině Smartwings. Otázek je mnoho: Měl by stát aerolinkám pomoci? Jakou formu by pomoc měla mít? Měl by zachraňovat celou skupinu, nebo jen České aerolinie? Atd. Pondělní anketa deníku Zdopravy.cz (dosud běží a je přiložena níže) dopadá fakticky nerozhodně, jednoznačný názor nepanuje ani v redakci. Rozhodli jsme se proto přinést argumenty pro a proti státní pomoci.

Proti státní pomoci:
1. Problémy bude mít velká část firem a není jasné, podle jakého klíče by měla být vybrána k záchraně právě skupina Smartwings. Nejde o firmu, bez které Česká republika nemůže existovat, na trhu je snadno nahraditelná.

2. Smartwings/ČSA slouží především českým zákazníkům pro cesty do zahraničí, zejména na dovolené. Je otázkou, zda v této situaci má stát podporovat firmu, která v podstatě vyváží české HDP do zahraničí, namísto toho, aby lidé utrácením více podpořili českou ekonomiku.

3. Nejasné vyhlídky letectví. Státní pomoc může stačit na pár měsíců, ale dojde skutečně k oživení poptávky v letectví a vrátí se byznys opět do zisku? Je velkou otázkou, zda lidé nezjistí, že cestovali dosud až moc. Navíc opatření proti šíření pandemie mohou trvat déle a lidé prostě létat nebudou moci.

4. Smartwings patří téměř z poloviny čínské státní společnosti. Vztahy mezi akcionáři nejsou dobré, nicméně bylo svobodnou vůlí a rozhodnutím českých akcionářů, že se dohodli na prodeji části firmy do čínských rukou. Ukazuje se to jako strategická chyba. Není jasné, proč by peníze českých daňových poplatníků měly mířit na záchranu firmy, která je částečně v rukou bohatého čínského investora.

5. Krach domácího dopravce neznamená konec létání. Zkušenosti ze světa mluví jasně: tam, kde skončily hlavní domácí aerolinky, byla jejich kapacita brzy nahrazena konkurencí. Stačí se podívat například na vývoj budapešťského letiště po krachu Malévu či případy pádu dopravců Swissair a Sabena. Argumentace, že záchranu chystají státy například pro Lufthansu či Air France-KLM, není zcela na místě. Při vší úctě ke Smartwings jde o poněkud jinou ligu dopravců, která je navíc založena na síťovém modelu. Navíc jsou i státy, které pomoc odmítly. Například tento týden Izrael nevyhověl žádosti o půjčku společnosti El Al.

6. Stát má z nedávných let neblahé zkušenosti s vlastnictvím letecké společnosti. Do ČSA nejrůznějšími fintami nalil miliardy s cílem se jich nakonec zbavit. Privatizace byla úspěšná, jakýkoliv reverzní krok by byl neúspěchem. Starat se má nyní soukromý majitel.

Pro státní pomoc:
1. Firma se do těžké situace nedostala vlastní vinou. Za opatření v rámci boje proti nákaze (uzavření hranic) nese odpovědnost stát a tuto odpovědnost by měl přijmout.

2. Ano, obrazně řečeno, skupina Smartwings vyváží s českými rekreanty do zahraničí i české peníze, zároveň ale funguje i jako klasický exportér. Umí dobře vytěžovat svá letadla během zimy v zahraničí a peníze naopak míří do České republiky.

3. Letadla bázovaná v Praze a provozovaná českým dopravcem jsou během krizových situací vždy výhodou. Ukázalo se to během nynější repatriace českých občanů ze zahraničí. Samotná armáda by to nezvládla.

4. Tradice. České aerolinie (ve hře je možnost zachránit jen je) patří k nejstarším fungujícím leteckým společnostem světa. Za tři roky může značka ČSA oslavit sto let, je úzce spjata s dějinami republiky. Bez vlajkového dopravce spadne ČR do třetí letecké ligy. Imatrikulace OK … přitom velkým letadlům sluší.

5. Zachování pozic pro vysoce kvalifikovanou pracovní sílu a zachování výcvikového know-how. Nejde přitom jen o piloty, ale například i o letecké mechaniky v Praze. Skupina Smartwings patří k jejich hlavním zákazníkům.

6. Je předpoklad, že letectví se bude po krizi rozhýbávat jen pomalu. Stát by se mohl zasadit alespoň o základní dopravní obslužnost tak, aby Praha měla spojení do nejdůležitějších evropských metropolí (ano, po zkušenostech z krajů to zní trochu nepatřičně).

Jan Sůra, Jan Šindelář

Měl by stát kvůli koronaviru pomoci skupině Smartwings?
7444 votes · 7444 answers
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Vlastimil Kocurek
Host
Vlastimil Kocurek

Dříve jsme měli žebravé klášterní mnichy, dnes někteří lidé každodenně žebrají u kostela s Jezulátkem, tak proč nemít žebravou leteckou společnost, která, bude mít „vynikající image“ jak se snaží vysvětlit někteří zaměstnanci, které ekonomika ani trochu neosvítila. prostě: ČSA, žebrácká česko-čínská společnost, která bude dostávat každý rok od státu nějakých 5 mld. A tak to také dopadne, takže zaměstnanci a majitelé už tady přestaňte bulet, protože jste spíše jako ženské, ne chlapi. Ale nečekejte nějakou společenskou podporu, kde chybí peníze pro zajištění života nemohoucích lidi, postižených dětí, hlavně kdy vy budete zase ve velkém balíku.

Petr Zukal
Host
Petr Zukal

Clenstvi obou ucastniku (soucasneho prodavajiciho i budouciho kupujiciho) v StB zajiste sblizuje. Obchod probehne.

Radim Čeněk
Host
Radim Čeněk

samozřejmě, že ano, jinak u nás budou létat maximálně tak zahraniční aerolinky

Vlastimil Kocurek
Host
Vlastimil Kocurek

Dnes je svět natolik globalizovaný, že slovo zahraniční ztrácí smysl.

Eva
Host
Eva

V ČR jsou stovky, ne-li tisíce, podniků závislých na kontaktu se zahraničím. Všechny tyto podniky mají vyhlídky do budoucna dost zlé. Většina z nich teď krachuje a propouští zaměstnance, ostatní jedou v úsporném režimu a pár zaměstnanců si majitelé ponechali. Žádná z těchto společností není v této situaci svou vinou. Spousta podniků ani nemá nakázáno pozastavit činnost (čili není problém na straně státu), ale zkrátka „jen“ nemůže fungovat, protože není klientela a tím pádem firmy nemohou dále pracovat, protože není jak nebo s čím. Proč pomáhat zrovna Smartwings? Buď všichni nebo nikdo. A buďme realisté, pomoct všem asi stát nedokáže.

BoH
Host
BoH

Podle mě by stát neměl pomáhat přímo prostřednictvím dotací, ale tržně, to znamená, že pokud chce firma pomoci, ať prodá státu alespoň část svého podílu. Pokud toto firma odmítne, může stát pomoci prostřednictvím půjčky. Firma bude zachráněna a pro stát to nemůže dopadnout hůře, než kdyby se ty peníze nalili přímo …

Vlastimil Kocurek
Host
Vlastimil Kocurek

To nemá ekonomický základ, pokud stát vstoupí do společnosti, bude se podílet i na jejich dluzích. Pokud posyktne půjčku, t nebude nikdy vrácena . naopaka budou žádat o další půjčky. Prostě nemůžete místo ekonomiky do toho komentáře nalít bše přání a sny.

Adam
Host
Adam

Ne, nikdy a za žádných okolností a v žádném případě. 1) Jak to dopadá, když stát v naší zemi vstoupí do letecké společnosti, máme všichni stále v dobré paměti. 2) Jedná se o firmu, kde akcionářem jsou i Čínané, proto o tok peněz by neměl být strach 3) Stát poskytl dříve pomoc cca 15 Mld, jak to že ČSA má letový park cca 10 letadel? 4) O případné ,, koupáky“ se postarají jiné aerolinie, které se specializují na chartelové lety, dopravců je víc než dost, konkurence je tvrdá 5) Poté co společnost SW ovládla ČSA, nevidím nikde žádný progres a… Číst vice »

Michal89
Host
Michal89

Smartwings není firma hodná pomoci z našich (státních) peněz. Podíl státu v této firmě by byl nešťastný pro dobré jméno naší republiky a vlastně i smutný (Babiš, Vik, Šimáně – kamarádi). Nemluvě o chování této společnosti k cestujícím žádajících nějaký druh odškodnění a co je horší – jejich chování k vlastním zaměstnancům. Jestli chtějí státní peníze, ať prodají státu nějaké akcie ČSA. Chápu zaměstnance, ale podporu potřebuje hodně firem a lidí – solidních firem a slušných lidí po celé republice.

Adam
Host
Adam

Máte naprostou pravdu

Ang
Host
Ang

Jojo,uplne nepotrebna firma.. jak se ale letadla swg/csa hodi na navoz zdravotnickeho materialu a repatriacnich letu lidi,kteri zkejsli v zahranici a nemeli se jak dostat domu.. proc nezrusit pracovni mista pro 2k zamestnancu (a jejich odvod dani do statni kasy) proc neznicit obor,ktery v CR uz nema zastoupeni.. zajimave je,ze na ty vylety k mori leta stale nekolik Cechu i pres cestovni kamcelare a spousta z nich neumi anglicky ani tuzku,takze s jinym (anglicky mluvicim) dopravcem to bude urcite jednodussi 😏🥳 mam dost… tenhle posranej narod umi bud vse jen prodat nebo vytunelovat :))) proc neprijit o dalsi ceskou firmu… Číst vice »

Vlastimil Kocurek
Host
Vlastimil Kocurek

Tak největší balik v této české firmě má Čína. Jinam mi to přijde hodně emoční.

Petr
Host
Petr

Dobrý den, dovolte mi také přidat názor. Zkuste si prosím uvědomit, že za firmou Smartwings stojí přibližně 2300 zaměstnanců. Jsou to lidé jako vy, pracují a odevzdávají daně, za vydělané peníze nakupují, platí za služny atd. Tvoří domácnosti, tedy základ státu. Pokud firma padne, máme tady 2300lidí na úřadu práce. Není to o tom, že někdo z Vás měl 2 hodiny zpoždění na odletu z dovolené, není to o tom, že si musel koupit v letadle bagetu za 100kč. Je to o 2300 občanů ČR. Kolik firem v ČR, které teď zachraňuje stát, odevzdá ročně na daních tolik co SW?… Číst vice »

Anonymus
Host
Anonymus

Petr: vy jste zamestnancem Smartwings Group?

Anonymus
Host
Anonymus

Kdyz krachne Smartwings Group, krachne automaticky i Canaria Travel. Dalsi desitky lidi bez prace… plus krachnou a na urad prace zamiri desetitice lidi z cestovek…

Ota Z.
Host
Ota Z.

Nemusí být zaměstnanec, aby pochopil, jaká situace by nastala, kdyby SWG padlo. Ještě by byla fajn vědět, kolik SWG ročně přinese do kasy státu na daních a všech odvodech. Stále si myslíte, že je fajn, aby ta společnost padla??

Vlastimil Kocurek
Host
Vlastimil Kocurek

Ale my nenutíme, aby swG padla, však ať jedou dále a přinášejí daně státu, Vy to píšete jako kdyby jejich podnikání někdo zakázal.

Vlastimil Kocurek
Host
Vlastimil Kocurek

Tak jsem si otřel slzy, a dal vám mínus. Píšete tam mnoho nesmyslů, které nemá ani hlavu ani patu.

Vlastimil Kocurek
Host
Vlastimil Kocurek

Snad jenom doplněk: Mně je úplně jedno, že zaměstnanci této firmy budou bez práce, to je úplně normální záležitost při krachu firmy,

FAnouš
Host
FAnouš

ČSA je jeden z historických pokladů. Díky státní pomoci v řízení dopadl jak dopadl. Dokázal přežít nesmyslný rozmach Járy Tvrdíkovic, pak pomoc mnoha rádoby manažerů . Vždy, díky velkému fandovství zaměstnanců se opět postavil na nohy. Nevyužívání letadel ČSA k dovozu ochranných pomůcek je další zbytečný hřebíček do rakve. Pojďme chránit svoji historii a udělejme z toho opět společnost pro nás ČECHY!
FAnouš

Vlastimil Kocurek
Host
Vlastimil Kocurek

ČSA bohužel nemohly dovážet materiál z Číny, protože jedna cesta Antonova by musela být nahrazena cca 20 -50- střílím od boku, lety ČSA, a na to jsme byli v časové nouzi. Jedině Antonov je vybavený tak, že má např. vlastní jeřáb, a nakládka a vykládka je unikátně rychlá při minimálním počtu lidí. Samozřejmě je to škoda, ale je to tak, a chválabohu, že jsme ho mohli kontrahovat.
Víte, svět už dnes není o těch národních pokladech, já bych si to také hrozně přál, ale o zahraničním kapitálu nadnárodních firem. Ti dobu už nevrátíme, bohužel. To je pryč.

Alexej
Host
Alexej

Epidemie koronaviru začíná mít velké dopady na byznys leteckých společností a některé může brzy přivést na hranici krachu. Například: 1) Lufthansa jednají o ekonomických dopadech na svou společnost s německou kancléřkou Angelou Merkelovou. 2) Letecká společnost airBaltic získala od lotyšské vlády důležitou finanční pomoc ve výši 36,1 milionu eur (zhruba 971 milionů korun). 3) Norské vlády rozhodla podpořit a vydala trojice dopravců Norwegian Air Shuttle, SAS a Widerøe celkem 6 miliard norských korun (zhruba 13,4 miliardy Kč). 4) a t.d. Na finanční injekce poskytnuté aerolinkám se připravují i další státy. Letectví je v extrémní krizi, provoz během několika dní spadl… Číst vice »

Anonymus
Host
Anonymus

Alexej: ale v Izraeli vlada odmitla pomoct El Al (asi 8 miliard)

Alexej
Host
Alexej

Dobrý večer Anonysmus 😊, vím o tom 😉, ale to jiná historie. Když dokážete provést Finanční Analýzu aspoň za 3 roky, tak pochopíte kde je problém a proč odmítli
😆.

Host
Host
Host

Je mi 19 let a osobně Si myslím, že bychom měli minimálně zachránit společnost ČSA. Je to jakási část naši historie a těch 100 let za tři roky nemá jen tak někdo. Ikdyby společnost zredukovala počet letadel, tak obsloužíme aspoň ty základní metropole. Je to image naší republiky.
Minulý rok jámě se dozvěděli nebo už letos teď nevím, že máme koupit od Airbusu 7kusu letadel, jsem zvědavý jestli se toto dotáhne do konce se státní pomocí.

kanafasik
Host
kanafasik

za image nebo za sto let existence si mladý muži nic nekoupíte, když kulháte a máte jednu nohu ještěnk tomu přeraženou. bohužel. jak mám pro ČSA slabost, toto bude jejich konec. Bobužel realita. zredukovat počet letadel? Vždyt ted už se reálně počítás pěti stroji, žándým dálkovým. s tím toho už moc nevykouzlíte.

Host
Host
Host

Nemusíme všechno přepočítávat na peníze, je to i srdcová záležitost. Dobře, vycházel jsem z počtu 13 letadel, jak je uvedeno na stránkách. I kdyby to bylo 2 nebo 3 letadla nesoucí zn. ČSA pořád by to byla aerolinka, která patří mezi jednu z nejstarších.

...
Host
...

Ok, tak ji zachraňte. Ne, vy neříkáte „měli bychom zachránit“, ale „měli byste zachránit“, přičemž na to ale sám nepřispíváte, protože neplatíte daně. Udělejte si na to sbírku, to je férové, můžete se pak zamyslet, jaké jiné statky si jste ochoten odříci, abyste zachránil ČSA a může si pak tuhle volbu svobodně udělat každý. Ale využívat pro takové účely peníze, odebrané daňovým poplatníkům pod hrozbou různých persekucí, vězení nevyjímaje, je krajně nemravné.

Host
Host
Host

V pohodě, chtěl jsem zde jen říct svůj názor, tak jak to vnímají i mladší generace.

Robert M
Host
Robert M

U CSA i SW mam znam par lidi. Jsou to fajn lidi a delaji svoji praci poctive. Vsude se najde blb. Ve spitalu, v automobilce, na uradu. Doopravdy nelze rict ze obecne SW group stoji za ho… to je nefer. Co lze ale obecne rict , ze letectvi celosvetove stoji za ho… Strasne vysoke vstupni naklady ( pronajem era na mesic 7milionu a vice, preletove poplatky – stovky tisic na jedno letadlo mesicne, nahr. dily – udrzba , platy, palivo, pojisteni atd) a naproti tomu tlak na to aby lital kdejaky jouda z vesnice za 20€ za letenku. LETECTVI BALANCUJE… Číst vice »

Leden
Host
Leden

No a co?
Žádná socka nemá finanční rezervu na několik měsíců – má ji dostat jen proto, že je národně vyhovující (Blut und Ehre)?
Ostatně každý slušný cestovatel se QS vyhne obloukem, ta je dobrá akorát k dobytčákování koupáků do Chorvatska a Egypta (po sedmihodinovém zpoždění na jeden motor). A z toho letos stejně nic nebude (i kdyby se hranice otevřely dokořán – koupáci jsou vyděšení a nenávistní vůči čemukoli ne-českému).

Robert M
Host
Robert M

Ty ses solidne vedle 😀 tvuj zhrzenej , nestabilni projev mluvi za vse 🙂

Y.K.
Host
Y.K.

Hmm, socky a slušný cestovatel. To jsou věci, to jsou věci.

Jirka
Host
Jirka

Myslím, že autor komentáře ani moc neví, co komentuje. Omlouvám se, ale komentovat to, čemu člověk úplně nerozumí, není moc korektní. Navíc, pokud je komentář tak resolutní. „Nesuď, nebudeš souzen“.

Ota Z.
Host
Ota Z.

ty si slušný pako 🙂

Nekdo
Host
Nekdo

souhlas. az na to, ze aerolinky si za to muzou sami! nutil je snad nekdo prodavat letenky za 20 eur kazdymu joudovi? nutil je snad nekdo letat na hrane zivotaschpnosti?

G700
Host
G700

Zlikvidovat. Firma k ničemu. Slušní lidé, co mají alespoň základní cestovatelskou gramotnost, nebo úroveň chcete-li, stejně cestovky nepoužívá a nebo vyhledává ty, aby letěli s někým slušným… A socky hold Burgasy oželej.

Marty-t2
Host
Marty-t2

Co mne ale asi nejvíc štve je mrtvý brouk se jménem EU – nechápu proč jednotný letecký trh v Evropě by neměl mít jednotná pravidla státní pomoci – pak trh jednoduše převezme ten hráč, který jen bude nejštědřeji podporovaný domácím státem. Jako brňákovi je mě úplně jedno co se stane s ČSA a Smartwings. ČSA létá z ČR jen z Prahy a já to mám blíž a jednodušší autem/vlakem do Vídně. Tedy za normálních okolností. Letiště Brno bylo poslední roky v plusu jen díky lidem, co se na dovolenou nechtějí trmácet půl dne na jiné letiště a letěli s CK,… Číst vice »

Pravdepodobnost
Host
Pravdepodobnost

no tak ty zahranicni lety nebudou driv nez jak planoval primula za dva roky (nejspis jen ti co musi)

Hojakar
Host
Hojakar

Nesmysl

Pravdepodobnost
Host
Pravdepodobnost

to si za rok povime

Y.K.
Host
Y.K.

To prosím pěkně neplánoval, to byla nejčernější vize. Kdy epidemie opadne neví nikdo.

Pravdepodobnost
Host
Pravdepodobnost

Planoval otevreni hranic celkove. Miminalne rok po otevreni hranic se bude jezdit jenom do prihranici a okolnich statu.

Ten jeho odhad byl mimo protoze firmy potrebujou lidi co jsou za carou. Ale ze by po otevreni zacali lidi litat dal nez do vedlejsich statu to asi ne. Snad jen s ukrajinou bude vetsi provoz mimo ty 4 sousedni staty.

Nekdo
Host
Nekdo

soudruzske casy povolenek, bumazek, cestovnich dolozek a laskaveho primhoureni oci nad cestouvanim pouze do prihranicnich oblasti pouze zpratelenych zemi? chapu, ze Vase bolsevicke srdce po tom mozna touzi, nebo dokonce se vidite jako clen komise, ktera rozhoduje o tom, kdo cestovat smet bude a kdo ne. ale prosim, to je jen Vas vlhky sen a nevrati se to…

Nekdo
Host
Nekdo

souhlasim. nejen pro JMK ale i pro mnoho dalsich neprazaku nedava smysl jet na letiste PRG, natozpak letel QS, ktery prakticky neumi double-daily frekvenci, neleta na temer zadny zajimavy hub, nebo vyznamnejsi mesto, je priserne predrazeny, ve vlastni alianci jej spise jenom trpi a pro jakekoliv castejsi letani, nez jednou rocne do Bojkovic je zcela k nicemu. takze kdo QS potrebuje, at se na jeho zachranu posklada, z mych dani si to fakt nepreji platit…

Norbert
Host
Norbert

Brňák, Ostravák, Opavák – a kdo jim pomůže, až zůstatnou někdy v zahraničí, u koho bude vláda zajišťovat repatriační lety? A kdo dopraví zdravotnický materiál, např. roušky, atd. Možná, že letadla z Vídně, ale nejdříve si odvezou to, co oni potřebují. Třeba se na nás taky někdy dostane, ale nejsem si jist, že budeme v prvním sledu.

Jakub Kosmider
Host
Jakub Kosmider

Krok č.1 Odstranit Číňany (klidně znárodnit, když stejně nekomunikují) , Krok č.2 Nějaká forma záchrany a hlavně reálné vize pro budoucnost. č.3 Nepouštět k tomu Tvrdíka a lidi kolem Zemana, to možná měl být nultý krok …

Pravdepodobnost
Host
Pravdepodobnost

ad 4) zadotovat jeste vic zeleny zdroje abysme komenzovali ty co2 vyprodukovane diky dotacim letani. Nebo ty prachy vzit lidem vsechny beztak s nema neumi spravne nakladat.

Robert
Host
Robert

Nechapu proc ma tolik lidi potrebu obetovat ceskou firmu ve prospech tech zahranicnich. To si tak vsichni preji letat s Ryanairem? Nebo s madarskym Wizzem? Nebo s British a Lufthansou podobne blbosti co tu lidi pisi? Co to s lidmi je? Tak co kdybychom treba zrusili vyrobu Skodovek a kompletne presunuli do Nemecka? A treba zrusili narodni hokejovy tym aby mohli treba vyhrat rusove na nejakem mistrovstvi. Nebo zakazali Sablikove zavodit aby konecne vyhrali i nejake zahranicni zavodnice. Kafrate tady na kvalitu sluzeb SW a CSA. Asi jste s tim Ryanem nikdy neleteli co? Ale jako proc ne. Dejme vydelat… Číst vice »

xyz
Host
xyz

“ Tak co kdybychom treba zrusili vyrobu Skodovek a kompletne presunuli do Nemecka?“
O tom rozhoduje vlastník. Ne český stát.

„A treba zrusili narodni hokejovy tym aby mohli treba vyhrat rusove na nejakem mistrovstvi.“
Český národní tým (v jakémkoliv sportu) výslovně reprezentuje Českou republiku.
Soukromá společnost Smart Wings nikoliv.

„Dejme vydelat cizim spolecnostem. Oni ty dane hezky odevzdají ve svych statech a budou se mit fajn.“
Moc fajn se mít nebudou, nynější situace poškodí všechny.

Pokud tomu „odevzdání daní“ bude předcházet masivní finanční podpora od státu, tak ta podpora bude vyšší než následné (a to pouze v případě, že se firma vzchopí a začne vydělávat) odevzdání daní.

Robert
Host
Robert

Mate samozrejme pravdu. Vsechny ty „nesmysly“ byli pro ilustraci toho jak absudrdni mi pripada touha predat obchod at uz z jakéhokoliv odvetvi zahranicnim firmam. Co se tyce posledniho bodu: Ta bilance je samozrejme velmi obtizne odhadnutelna. Ani ja ani vy ji samozrejme nezname. Kazdopadne tato firma uz se o nejaky ten balik penez za tech par let na danich zaslouzila. Prijde mi spis skoda prosazovat cizi spolecnosti na ukor fungujici ceske, jen proto ze by bylo vic cool na dovolenou letet s Ryanem nez se Smartem.

Daniel Novák
Host
Daniel Novák

Ono bylo někdy cool letět s Ryanairem?

Pravdepodobnost
Host
Pravdepodobnost

Cesky stat nijak nepodporuje firmy z perspektivnich oboru ktery maji potencial byt v tomhle stoleti dominantni.
Ale mela by podporovat firmu jejiz business je minimalne na roky zcela odepsany?

Nebo si vazne myslite ze pristi rok budou cesi hromadne letat do zahranici na dovolenou? Letosek ani nezminuji ty prodeje na podzim jsou jen virtualni marketing.

Chronosphere
Host
Chronosphere

Souhlas,až na ten hokej.Je to OT,ale musím zde šířit osvětu.
S hokejovou repre jste pozadu.Tedy žádný národní tým,ten na drese nosil národní znak.Nynější bastard na hrudi hokejistů má dle šéfa hokejového svazu vyjadřovat,že se jedná o tým hokejistů,členů organizace Český hokej, kteří měli v době konání MS zrovna čas.

Pravdepodobnost
Host
Pravdepodobnost

„Nechapu proc ma tolik lidi potrebu obetovat ceskou firmu ve prospech tech zahranicnich“
Asi proto proc jsme obetovali ceskou firmu provozujici konezprezku. Jako proc ne, platime si kozi drahu, uzkokolejky a podobny turisticky atrakce. Stejne jako u techto atrakci na to ale staci jedno muzeum s par erama co budou litat kolem republiky.

Robert
Host
Robert

Prirovnavat letectvi ke konezprezce je hodne vedle. Jak se efektivne dostanete treba do Londyna? Do Stockholmu? Autem? Vlaky? To by tady musela byt nejaka solidni infrastruktura. Pri rychlosti vystavby dalnic a zeleznic u nas se toho ani nedozijeme.. letectvi je ve svete na vzezstupu a my si budeme myslet ze je lepsi chodit pesky?

Pravdepodobnost
Host
Pravdepodobnost

Nijak. Lidi se ted par let nebudou dostavat do londyna/stockholmu pokud nebudou muset.

Ted kdyz nekdo potreboval domluvit nakup tuzek tak si zaletel do londyna na firmou placeny vylet. Dokud nebude vakcina tak to radsi domluvi pres skype.

Nekdo
Host
Nekdo

tim chcete naznacit, ze tahle smesna koupacka cinska aerolinka letala nejak pouzitelne do Londyna nebo Stockholmu a dokonce snad na tech trasach mela monopol? jinak si to nedovedu vysvetlit…

kanafasik
Host
kanafasik

česká firma z poloviny vlastněna de facto čínskou vládou. tak určitě

Y.K.
Host
Y.K.

To je sice fakt, ale jsou SmartWings firma registrovaná v Praze, mají asi 3500 zaměstnanců a dividendy v posledních letech nevyplácí (tedy zisk nepřerozděluje), pokud se nepletu, daněna je tady…

R B
Host
R B

Jasne, nechme zkrachovat dalsi ceskou firmu. Ceska republika mela uz spoustu podobnych firem ktere jsme nechali padnout. Spoustu odvetvi jsme bud nechali krachnout nebo za hubicku prodali do zahranici. Vsak hlavne ze bude v hospode piiiivo bez uctenky aby nahodou nedostal stat na danich neco navic. Jasne, ona to nejaka firma prevezme. Zaplati dane treba v Irsku, my vyinkasujeme tak mozna pristavaci poplatky, jinak nic. To staci ne? Ceske cestovky taky nepotrebujeme. Vsak ty nemecke jsou stejne lepsi. Oni v nemecku jsou totiz chytrejsi. Treba se jeste nasi cestovatele kulturne vzdelaji. Delegati nemeckych cestovek ze Somalska kteri prchli ze Syrie… Číst vice »

Nekdo
Host
Nekdo

co je prosim na teto cinske firme presne ceskeho?

R B
Host
R B

Treba jeji momentalni majorita. Pokud bude stat chtit muze byt ceska cela. Take me ten cinsky podil nedela radost, to si nemyslete. Je to investicni podil jako kazdy jiny. SW hledali investora a nasli ho. Mohl byt i cesky. Bohuzel neni. Mohl jste jim byt treba vy.. 😉

Pravdepodobnost
Host
Pravdepodobnost

Nekdo evidentne nerad investuje do oboru co nemaji (minimalne v kratkem horizontu) budocnost. Vy ale chcete jeho penize do tohoto oboru narvat.

Co takhle radsi za ty penize koupit VRT? Nebo nejaky novy vlaky co by zamestnavali cechy aby vozili cechy?

xyz
Host
xyz

„Spoustu odvetvi jsme bud nechali krachnout nebo za hubicku prodali do zahranici.“ Spousta odvětví se přesunula do jiných zemí následkem toho, že tamní výroba je levnější (např. textilní průmysl – bez toho by oblečení stálo násobně více) či i následkem toho, že by to tady už neměl kdo dělat (viz nechuť většiny mladých lidí pracovat rukama). „Vsak hlavne ze bude v hospode piiiivo bez uctenky aby nahodou nedostal stat na danich neco navic.“ Hospody jsou a ještě nějakou dobu budou zavřené. Dočasné pozastavení EET (k čemuž asi směřujete pojmem „bude pívo bez účtenky“?) nezbavuje povinnosti evidovat příjmy jiným způsobem. Před… Číst vice »

Johnczek
Host
Johnczek

A k čemu vám ty české nebo státní firmy jsou? ČD, ČEZ, Lesy ČR, Česká pošta. Jeden fail vedle druhého. Pokud ta firma nezvládá z jakýchkoli důvodů hospodařit tak proč by ji měl dotovat stát? Pokud nedokáže česká cestovka prodávat stejně dobře jako ta německá, proč ji má stát dotovat? A ano, jak jste napsal- české firmy jsou jen přítěží. Hlavní cíl zaměstnanců (čest výjimkám) je zjistit jak vše co nejvíc ojebat, hlavní cíl českého managementu (opět čest výjimkám) je jak si nahrabat. Takový je český národ. Ne nadarmo jsou největší plátci a přispěvači do státního rozpočtu firmy sídlící v… Číst vice »

Thisway
Host
Thisway

Je to jednoduché, přátelé.
Buď stát SW podrží a bude tu mít aerolinku s českými zaměstnanci a platící daně v ČR.
Nebo zdejší trh obsadí zahraniční firmy, které jejich státy podrží.
Já se kloním k první variantě. U úspěchu či neúspěchu má rozhodovat trh, ne coronavirus.

Brian Griffin
Host
Brian Griffin

„O úspěchu či neúspěchu má rozhodovat trh“
Přesně!
Takže nedat ani korunu – protože i takovéhle nepředvídatelné události jsou holt součástí trhu.

Jinak mě docela děsí, kolik lidí tady hlasuje pro nalití veřejných peněz do soukromé firmy – to je přesně ta socializace ztrát, po které přijde privatizace zisků. Dnešní levice má plná ústa boje proti tomuhle jevu – ale jak dojde na praxi, hned je všechno jinak…

Ivo
Host
Ivo

Vy jste buď hloupý nebo nečte. Nalitím penez se rozumí tzv. Zestátnění!!! Majitelem ČSA/SW nebude Šimánek ani Číňani, ale stát. Až bude vhodná doba, bude se opět privatizovat. Zda ji odkoupí zase pan Šimáně bude záležet na něm. Tak chce postupovat Německo, Norsko, Finsko, atd.

Pravdepodobnost
Host
Pravdepodobnost

A nebo se smirime s tim ze aerolinie patri k oborum ktere proste prestaly existovat. Nechapu proc je kvuli tomu ted takovyho revu kdyz to produkuje tolika co2.

To uz zeleny taliban nechce bojovat proti globalnimu oteplovani?
Nebo to byly jenom kecy ve stylu „my to budem prosazovat abysme na vas mohli nadavat ale neopovazujte se splnit nase pozadavky!“?

Daniel Novák
Host
Daniel Novák

Byl bych pro záchranu ČSA. Čínsko-estebácký Travel Servis ať jde k čertu.

kulhán
Host
kulhán

Proč zachraňovat jen nějakou značku ČSA?
Nic jinýho už to není, ať prodají značku a nějaký prachy budou.
Ať jde celý “slavný” csa už do pekel, akorát jsou s tím starosti…

Chronosphere
Host
Chronosphere

Vo to právě jde.Ať stát odkoupí značku ČSA. To by byla ta pomoc SW.Letadla a posádky získá vždy, zvláště v krizi. A až se to vzpamatuje,znovu zprivatizovat,tak aby se vložené peníze vrátily. Bonus plus záchrana tradiční značky.

Anonymus
Host
Anonymus

ČSA je Smartwongs Group. Je to jedna firma s jednim generalnim manazerem. Vlastnikem ČSA je Smartwings.

Milan C.
Host
Milan C.

Souhlasím

Ivo
Host
Ivo

Obě značky nelze dost dobře oddělit. Vlastník je stejný a obě firmy se prolínají a navzájem doplňují.Bud obě nebo nic…

Anonymus
Host
Anonymus

Presne tak. Jsou to 2 firmy jiz personalne propojeny…

L.K.
Host
L.K.

Stačí si přečíst body 1.-6.proti státní pomoci a každý rozumný hospodář má jasno, je to černá díra na státní peníze,firma pro fungování státu naprosto nepotřebna, v případě krachu snadno nahraditelná jinými,nedal bych jim ani kačku. Otázka pro ty kteří hlasovali pro státní pomoc, kolik byste jim poslali ze svého konta??? Asi nic žé?

Rob
Host
Rob

Vite kolik tak velka firma odvadi statu na danich? Vite kolik penez z platu zamestnancu jde do statni kapsy? Kolik uz stat vyinkasoval? Myslim ze pomoc ze strany statu je na miste.. muzete s tim i zavrit cast katedry CVUT, stredni skoly zamerene na letectvi, krachne spousu cestovnich kancelari. Az podnikani v teto oblasti obsadi spolecnosti platici dane mimo CR, stat prijde o hodne penez. Ano, na dovolenou se dostanete, ale stat si rozhodne nepomuze. Nakonec budete jezdit na Machac a nebo autobusem na Slovensko protoze ceny Nemeckych cestovek budou nasazene na jine platove moznosti. Vsichni sem tahaji „pratelstvi“ Babise… Číst vice »

xyz
Host
xyz

„Vite kolik tak velka firma odvadi statu na danich?“ Daně jsou tzv. neekvivalentní. Výše jejich odvodu nijak nezakládá žádný nárok na výši případné protislužby. (Pomíjím, že právě ta skutečnost, že firma nic na daních nebude odvádět – totiž že nebude mít z čeho – má nyní být příčinou státní podpory.) „krachne spousu cestovnich kancelari“ To patrně krachne i bez toho. „Nakonec budete jezdit na Machac a nebo autobusem na Slovensko protoze ceny Nemeckych cestovek budou nasazene na jine platove moznosti. “ Vynechal jste možnost české cestovky spolupracující s nečeským leteckým dopravcem. „Vsichni sem tahaji „pratelstvi“ Babise a vedeni SW.“ Rozhodně… Číst vice »

Pravdepodobnost
Host
Pravdepodobnost

Nevim. Kolik?

Ivo
Host
Ivo

Všechny dotace po celém světě je černá díra. Od Fedu po ČNB. Ale je to investice do budoucna. Touto krátkozrakosti jsme přišli o ČKD, POLDI, LIAZ, PRAGA, malém i Tatru a Škodu. Tu chtěl soudruh Klaus prodat Renaultu. Naštěstí mu to Pithart zatrhl.

...
Host
...

O ČKD jsme přišli díky výrobnímu programu zaměřenému na lokomotivy pro Rusko, jinak beznadějně zastaralé a prodejné jen díky odběrům ruské ropy. Praga vyráběla dost hrozné převodovky (vzpomeňme třeba dvourychlostní automaty pro autobusy ŠM a Karosa) a byl to podnik plný opravdu kovaných, zlých, závistivých komunistů. Liaz měl šanci jen díky nedostatku valut a nemožnosti kupovat Volva, Scanie nebo DAFy atd., jinak ta auta byla koncem 80. let už taky tragicky nekonkurenceschopná, vlastně to byla auta koncepčně z let šedesátých. Relativně levné to všechno bylo také díky tomu, že tu byly mzdové tabulky a za práci se lidem nevyplácela odpovídající… Číst vice »

Mr. Lister
Host
Mr. Lister

Osobně si myslím, že se zde míchá mnoho věcí dohromady. Jednak je potřeba si uvědomit, že TVS je čistokrevná charterová společnost, která neprodané kapacity prodává jako pseudo dopravce, což z ní v žádném případě nedělá leteckého dopravce s pravidelnou dopravou, tudíž nezajišťuje dopravní obslužnost. Navíc je z velké části čínský. Jeho charterový přepravní výkon závisí výhradně na kondici cestovních kanceláří. Nemá tudíž smysl sanovat TVS pokud bude zdevastován turistický segment jako takový. A ten zase nemá smysl sanovat dokud nebudou zcela otevřeny hranice. Dá se předpokládat naopak, že ponechání TVS i jeho EU konkurentů trhu, může způsobit navýšení cen dovolených,… Číst vice »

Ivo
Host
Ivo

Pane, píšete jak erudovaný ekonom. Ale mlatite jen prázdnou slámu. Šimanemu to pomůže tak, že mu ještě zůstanou nějaké peníze. Ale ani on ani Číňani aerolinie vlastnit nebudou.