Schillerová: Stát by měl koupit České aerolinie
První Boeing 737-800 v barvách ČSA registrace OK-TST. Foto: Marek Horák
Ministryně financí Alena Schillerová je přesvědčená, že by stát měl kvůli nepříznivé situaci koupit České aerolinie. Firmu přitom stát nedávno
Diskuse je plná lidí, co pro toto seskupení pracují a mají sevřené zadky, že přijdou k nějaké újmě. A sprostě setřou ostatní diskutující. Asi tohle odvětví má takovou úroveň, takové lidi. Alespoň se odkopali.
Tato diskuse probíhá ještě na jiných stránkách, bez těchto tady, a jednoznačně jsou všichni diskutující pro to, aby stát neposkytl vůbec žádnou pomoc a nic nekupoval.
Na většině ostatních diskusních fór jde jen o to, aby diskutéři napadli a zpochybnili všechno, čeho se článek týká. Ať už se jedná o jakékoliv téma. Ale toto je odborný letecký server, kam tento a priori negativismus nepatří.
Když nevíte, co je to negativismus, tak taková slova nepoužívejte. Někteří lidé se naučí nějaká slova a neznají ani jejich přesný význam.
Píšu o apriorním negativismu, kterému se velmi dobře daří na některých nejmenovaných diskusních fórech:
https://slovnik-cizich-slov.abz.cz/web.php/slovo/apriorni-negativismus
No comment – viz níže …
Pokud bude stát zachraňovat ČSA, tak jedině s Jardou Tvrdíkem v čele. Ten člověk by měl dostat šanci dokončit svou misi.
V diskusi je mnoho relativizování, úvah kdyby, tak by, že by stát musel mát nějaký plán, cožpak náš stát měl někdy nějaké plány :), a podobné zamlžující věci.Já se na to koukám, z hlediska makroekonomického, z hlediska účelnosti státních výdajů, a jednoznačně říkám, že není úlohou státu zachraňovat pár ušmudlaných letadel.
A všechny ty uvedené spekulace a názory- i ty přímo ze znalosti prostředí z tohoto pohledu považuji za méně důležit=, jako je národohospodážské hledisko, protože se jedná o nákup státem.
Podle vás není úlohou státu zachraňovat „pár ušmudlaných letadel“. Ministr Havlíček říká, že s pomocí speciálního týmu by mělo být o pomoci SWG rozhodnuto do konce dubna, ve hře je prý několik možností. Věřím, že některou z nich využijí.
Tak ano, když se ohlédnu k sousedům do Německa, vidím Lufthansu s majetkem 38 miliard USD a 135 000 zaměstnanců, proti tomu je majetek tohoto uskupení nulový.
Ale rozdíl mezi námi je ten, že já nemám z jakéhokoliv řešení vůbec žádný prospěch, jen jsem to popsal z hlediska makroekonomiky a z hlediska toho, a jak se taková řešení dělají ve světě, už mnoho let sleduji fúze firem zejména v USA.
Či-li jak to dopadne je mi úplně jedno, stejně tak vaše názory, respektive názory Havlíčka. Vůbec mne nezajímají.
ČSA se vůbec prodávat neměli ale co my s tim už naděláme co se stalo to se stalo ty debilové ČSSD ci to odsouhlasili by měli jít radši spravovat chodníky než odsouhlasovat prodej státních aerolinií. Odkup aerolinií nebo alespoň částí hodnotím kladně a jsem za to rád.
Hodně naivní pohled a totální neznalosti úlohy státu v dnešní době.
A k čemu budou státní ČSA? Nenapadá mě jediný důvod.
Budou zase létat po světě s krásným servisem a cenami za letenku srovnatelnými s luxusním automobilem – jak v dobách nostalgické éry, kdy na to stejně nikdo neměl. 🙂 /sarcasm
Odkup ČSA by dával smysl, za určitých podmínek: – odkud značky a sítě linek zpět (i když velká část RU linek už je na SWG) – česko-čínské Smartwings by mohli být realtivně dobrý ACMI pronajímatel a charter, pokud se jim povede zbavit Maxů a odpovídajících nákladů a redukovat flotilu Business by měl smysl, pokud padne více aerolinek v EU. Pak by se dalo i něco začít budovat…rizika se dají omezit právě ACMI pronájmem např. od Smartwings. Pokud budou EU vlády podporovat všechny aerolinky, pak to bude dlouhodobě dotované odvětví…a pak by odkup ČSA neměl smysl. Snad kromě hrdosti, že 100letou… Číst vice »
Bylo by zajímavé spočítat, kolik už několikerá záchrana ČSA stála a kolik státního majetku se při těch různých restrukturalizacích ČSA z majetku společnosti vyvedlo a kdo z toho měl profit. Vlastník, tedy stát, to rozhodně nebyl. Šarády politiků kolem ČSA už stály danové poplatníky poměrně dost a bez nějakého přínosu. Pokud se stát rozhodne opět „zachranovat“ musí také vědět a mít plán co dál. Ne jen nějaké vágní „až se to postaví na nohy, tak se to zase třeba prodá..“ Segment letecké dopravy se bude vzpamatovávat z téhle rány hodně dlouho a mnozí nepřežijí. No anebo to pojmout modelem „Alitalia“… Číst vice »
To jsou dost složité úvahy nad jasnou věcí: Pomoc nebo vstup státu do této společnosti by byl naprosto nehorázný a nesmyslný.
v současné době ano. ekonomický nesmysl.
Neplatíme ty nehorázné daně proto, aby se z těch peněz kupovaly krachující aerolinky.
A ví tam vůbec někdo, kolik CSA má v současnosti letadel a zaměstnanců? Vždyť není co koupit. Jen a pouze značku
Cca 6 letadel. Je to úplně bezvýznamná společnost, které by měla zmizet ze světa.
8
Havlíček je úplně mimo.
Jestli takhle rozumí všemu, tak nás bůh ochraňuj (nejsem věřící)!
SW bych pomohl, ta Čína mě tam ale štve.
Je to těžké.
Dávám plus ale není vůbec potřebné pomáhat SW, nevím jakým způsobem jste k závěru došel. Ne není to těžké, stát musí zůstat stranou.
Havlíček je dobrý řečník. Tak nás Bůh ochraňuj.
pánové pánové, a dámy, kdyby náhodou… tak si to tady přečtěte… 3/4 příspěvků je pouze kydání hnoje a skoro urážky… Přiznejte si že vám to prostě dělá moc dobře se o ČSA nebo SW otírat a tak si vlastně leštíte ego… rád jsem si tady četl… ovšem úroveň diskuzí klesá a klesá…. v čem se to tady liší od Blesku?
Úcta k zákazníkovi, úcta k zaměstnancům, a to bez rozdílu jejích postavení je cestou k současné a budoucí prosperitě každé firmy, společnosti. Toto bohužel u toho konsorcia postrádám. A propos, víte kdo je na čele v nákladu mezi českými periodiky, BLESK :)))).
…což pouze vypovídá o povaze národa. Bohužel. Já osobně si úctu k zaměstnanci u SW považuji více než u ČSA… a zažil jsem oboje
Vždyť se SW k zaměstnancům chová otřesně, tam žádná úcta rozhodně není.
Také jsem zažil oboje a neúctu k zaměstnanci u SW opravdu nepociťuji.
Ale to táhnete diskusi jinam. Tady jde o to, že tyto společnosti se ek. zhroutily, a buď budou fúzovat se zahraničními společnostmi (= ona si je koupí) nebo zbankrotují. Ale nemůže to zachraňovat stát. To by mohl mít stát stovky nepovedených společností na krku.
a Vy jste něco takového zažil? Byl jste zaměstnancem? 🙂
zažil jsem zaměstnavatele ČSA i SW, tak to bylo myšleno
dotaz ale směřoval na Michal89, přesto díky za odpověď 🙂
A to jste zažil, nebo to povidala Máňa?
Co si to dovolujete, hanit povahu národa, to už je na mně moc, vždyť jste jen napsal další podivnou věc, která postrádá i smyl.
Píšete naprosté nesmysly, vstup státu do takového byznysu je něco krajně rizikového, nevhodného, nesystémového, a není k tomu žádný důvod. Ale vám úplně chybí znalosti v těchto věcech, tak se vraťte do toho blesku.
Honzo váš příspěvek, je akorát sprostý a velmi primitivní.
Stejná diskuse probíhá na jiných stránkách, a je zajímavé, že na nich není pro vstup státu vůbec nikdo. Jestli jste tady všichni zaměstnanci toho seskupení a a máte sevřené zadnice, tak píšete nesmysly.
Víte každé tvrzení zahrnuje i tzv. autoprojekci, tzn. není zo úplně o těch jiných ale spíše o vás. Vůbec nechápu proč by někomu mělo dělat dobře kritizovat ČSA nebo SW, nebo kydat hnůj. Nebo touto diskusí si leštit ego – to je úplně směšné. Asi považujete ostatní lidi tak trochu za primitivy.
Otázka vstupu státu do CSA nebo celého SWG je zbytečná, politická reprezentace jasně řekla, ze to “dává smysl.” Jaký je onen smysl nevím, protože CSA má aktuálně 2xA319 (z toho jedna končí na konci roku), 1xA320 a 2 (3) ATR. Flotila se dá navýšit, otázka je kdy a jak. O dodávce A220 v dnešní krizi celých dodavatelských (výrobních) řetězců a v návaznosti na situaci na severu Ameriky dost pochybuji. Nicméně letadla se nějaký seženou, nějak… Ale kdo to bude organizovat? Poslední profesionální management Ing. Sinčáka, který stabilně generoval (malý) zisk, je rozprášený. Kdo tu firmu povede? A pak si zase… Číst vice »
Hodně zkušených lidí v letectví se bude muset při implozi v krizi a po krizi vrátit ze zahraničí a mohou se v ČSA ihned realizovat i se svými zahraničními kontakty. Jednomotorový let SW uprostřed vrcholu konjunktury byl snad dostatečným mementem, že i bez krize COVID-19 by agonie SW dlouho netrvala. Nikdo tady také ani zatím nevzdechl na fakt, že velkou část podnikání v zahraničních bázích měl SW zaměřené na Koupáky a cestovky jako takové ( Polsko, Maďarsko, Izrael a další). Místní vlády to tankovat nebude, budou zákonitě preferovat své společnosti a Česko to za SW nemůže utáhnout. To musí SW… Číst vice »
…ach bože 🙁
Jen to upřesním a zkrátím: Vstup státu do těchto společností nemá žádný smysl, to není role státu. Jinak si cením vašich znalostí situace. Těch důvodů je dokonce ještě více než jste popsal.
A já si osobně myslím, proč by z mých peněz měl stát kupovat nějaké letadla. Byl bych pro, a nikdo vám nebrání, kdo volil ANO, složte se na tu kulišárnu. To si nepamatujete jak to Tvrdík s plnou pusou koblih vytuneloval? Ale když vám nevadí volit lháře, zloděje, tuneláře, Stébáka Bureše co neumí ani Česky,tak se na to laskavě složte!!!!!
Tady nejde o nějaké letadla, ta jsou všechna na leasing.
i to práškovací ??. Jožine ??
Pan Prouza to vyjádřil úplně přesně: zachraňovat tuto čínsko-českou firmu která nemá žádný strategický význam a žádný ekonomický přínos je jen vyhazování peněz daňových poplatníků! Vy, kdo je chcete zachraňovat, pošlete jim ze svého konta pár milionů.
Odvody statu v hodnote nekolik miliard korun je nic? Zamestnavat nekolik tisic lidi je nic?
nezapomente, že hezých pár miliard taky už několikerá „záchrana“ čsa stála… OSINEK atd.takže bych to zas tak nepřecenoval…nota bene stát už jednou po“nezdařené privatizaci“ odkupoval čsa zpět od Air France..kdy už tehdy málem zkrachovaly. To bylo pravda v jiné době.. Ovšem i tak se ukazujemjako hodně špatný hospodář. Spíš to jen ukazuje na to, kdo byl zrovna u lizu ze státního majetku. ČSA jak je mám rádna má promně slabost stály danové poplatníky díky všehoschopným politikům už hodně..hodně peněz.a výsledek? Úpadek kdysi tak dobré a perspektivní firmy.
Kde jste vzal ten blud, že CSA zaměstnává několik tisíc lidí? :))))
Ani cely SWG nemá ani tisícovku a cpát do takového počtu lidí tolik miliard je hloupost.
Trh zaplní časem poptávkou někdo jiný a většina lidí najde práci tam.
SWG má 2500 zaměstnanců = kecáte bludy.
Nemá kecáte vy a sračky!
Asi jste zrovna uzemněným zaměstnancem, chapu vás že do toho počítáte i báby co uklízí hajzlíky na letišti.
a i kdyby počítala, tak co? návazná zaměstnanost je taky dost velká. Handling, odbavení, catering… celkově to jenom na letišti v Praze dělá odhadem přes 10k lidí. Když padne SW Group, myslíte že si Menzies, Alpha, Letiště Praha všechny lidi nechá? Asi těžko …
Nebude SW přijde jiná firma až bude třeba a ta ty služby využije.
A doufám že bude zahraniční a tím na ní nebudeme my všichni doplacet a nebudeme se koukat jak furt brečí jak neumí podnikat.
Šimáně má miliardy a chce naše peníze? Ok, miliardu on, miliardu náš stát z našich peněz..
A vy si opravdu myslíte, že třeba takovy Ryanair tady bude přes léto bázovat 15 letadel a Wizzair 10? Vůbec neobhajuju podporu pro SWG, ale přijdou mi naivní představy, že se několik leteckých společností doslova třese na to aby to tady mohli rozjet. Co jim doteď bránilo když jsou údajně lepší a nabízejí cestujícímu větší komfort než SWG?
Jakmile SW vyklidí pole, tak se nasunou jiný a nebo vznikne někdo nový, toto je úplně normální, české cestovky budou potřebovat dopravce a jestli bude poptávka, tak bude nabídka. Třeba jak rychle nabázoval Ryanair éra do Katovic a začal létat chartery…
A zaměstnanci SW se mohou přemístit do nových firem.
Nevidím jediný důvod dotovat dopravce který to neumí a pořád brečí.
Má kontakty na vladu a ta tam sype naše prachy.
Muzete napsat kolik letadel ma Ryanair bazovano v KTW? A kolik ma SWG prumerne pres leto letadel v PRG?
Jasně, že méně v ktw než v prg, ale když zmizí SW tak se sem nasunou jiný.
Letadel bude hafo po celým světě…
Proč by se Ryan tolik tlačil někam když trh je obsazen a SWG je nadržováno v prg a ostatní nemají moc prostoru na konkurenční boj. To je taky důvod proč se před lety Ryan stáhnul z prg a vrátil se až nedávno.
SW je v Praze nadržováno? Aha, tak proto je u otočky Ryanu tolik lidí a techniky z handlingu, že se na SW nedostává…
To je kvůli nasmlouvanému času průletu, ale přistávací poplatky ma vyšší, celkově za vše platí víc.
Chcete tedy říct, že přistávací (a jiné) poplatky platí vyšší, než je stanoveno v oficiálním ceníku Letiště Praha?
https://www.prg.aero/sites/default/files/obsah/staticke-stranky/15717/soubory/letistnicenik2019finalcz_2.pdf
Na to jste prosím přišel jak?
:)))))
Nééé, obráceně!
SW platí méně, má slevy.
Ceník není zeď, viz koupě auta třeba. Dráž ne, levněji ano.
Vy hledáte ve všem potíže, ale ekonomika, byznys si své cesty najde.
Ano, najde. Lidi budou mít praci tak jako tak.
Ale bohužel i tak později, létat tak jako se létalo před tím kašlíkem je v nedohlednu.
Možná už nikdy. Kdo ví…
Než taková firma přijde, tak bude přes 10k lidí bez práce. A to jsem nezmiňoval ani cestovní kanceláře, který nebudou mít s kým lítat. A nějaký tunisani, egypťani nebo polský Ryan to hned nenahradí, nemluvě o cenách. Btw. média se chytla vyjádření naší nepovedené vlády o vstupu do ČSA, ale pořád zapadá, že preferovanou variantou je jen poskytnutí záruk u bank na překlenutí tohoto období, což mi přijde fér. Btw. Unimex už jednou do svého SW peníze nasypal, při uzemnění MAXů, když to nechtěl udělat čínský investor. To je myslím jediná věc co je teď sere, že si je tam… Číst vice »
Vy si obhajujte své strašidelné představy, asi dané tím, že přijdete o práci, my ostatní chceme aby stát nepodporoval neschopné společnosti.
Nerad bych vás ochuzoval o závist a spravedlivý hněv pracujícího lidu ale Šimáněho majetek není balík prachů na účtu, je to podíl ve firmách, třeba zrovna tuším 30 % Smartwings. Plus další firmy ve kterých má podíly.
A co má být, proč tady s tím omeldujete ? A odvádáte diskutované témě jinam ???
Hm? Načaté téma bylo, ať si to miliardář Šimáně zaplatí sám, když je miliardář a nechce prý naše peníze. Na to odpovídám, nechápu co bych měl kam co odvádět.
Dobře, asi neumím číst, nebo neumím hádat to mezi řádky.
A zároveň se omlouvám, že jsem se do této diskuse pustil, a donutil vás dát mi mínus 58 bodů. Ale svůj názor že toto je zbytečné mudrování o jasné věci. Úlohou státu není zachraňovat bezvýznamnou firmu. A to je priorita, před všemi možnými spekulacemi a relativizování, co jsou zde v diskusi uvedeny. A takových jste vymysleli stovky. Ano, některé dávají smysl, většina z nich je jako povídačky v hospodě (i když ze znalostí toho prostředí) ale důležité jsou priority z hlediska státu. Pokud jste tady přišli obhajovat, aby stát znovu neefektivně vydával peníze, je mi to líto, Stát Izrael, postupuje… Číst vice »
To je bohuzel mimo kulhanovu rozlisovaci schopnost
trocha slušnosti by neuškodilo, kulháne…
Blud je větší neslušnost než sračka
To je jen další demagogie, kterou tu sypete za sebou z rukávu. Denně zanikají statisíce firem po celém světě. Ale jejich činnosti a zaměstnance prostě přebere jen jiná firma, která také platí daně. To vůbec není důvod aby se do toho angažoval stát.
Byly doby, kdy Šimáně potažmo TVS žaloval stát za nedovolenou fin pomoc tehdy státem vlastněných ČSA. taky si pamatuji jeho rozohovory, že stát by neměl provozovat aerolinie. A hle, je tu najednou chvíle, kdy se stát opět hodí. :). je mi jasné, že to pan Šimáně nedělá z nějakého soucitu nebo touhy o záchranu firmy s téměř stoletou tradicí, ale úplně z jiných důvodů. Jako byznisman nechce přijít o peníze to chápu, ale proč by to měl platit danový poplatník, tedy my všichni?
hned první věta v rozhovoru se Š na seznamzpravy.cz je „Byli bychom nejraději, kdyby nám vláda poskytla garanci na bankovní půjčku“. Vstup státu do ČSA samozřejmě taky připouští, ale to by byl blbej, kdyby nebral když se to nabízí. Ale primárně je tahle myšlenka z hlav naší vlády, ne z jeho.
Ale vždyt to někde dole říkám, že když se to nabízí, tak proč nepodojit stát? Zvláště, když ve vrcholné funkci je jeho kamarád. A nedělám si iluze, že se o tom s Babišem u kafe nebavil. A udělá se to tak, aby stát přišel sám jako „zachránce“. Nebo si myslíte, že tihle lidé v tom neumí chodit?
jasně že umí, jinak by tady nebyli už tak dlouho a nepřežil by tolik vlád
Odkoupit je jedna věc, a co dále ? Toto není převzetí firmy v době boomu. Komu svěřit řízení, kamarádům, politickým dosazencům, opětovně ? Firma, která již prakticky nemá žádnou flotilu (za stávající situace na trhu, asi rychle řešitelné), z pohledu know-how vybrakovaná, s podílem na počtu cestujících v PRG kolem 8%. Se podívejte na jeden její prodejní kanál jak vypadá, který by měl být „výstavní skříní“ airline, a to je web, hrůza, hrůza. A těch otazníků je stovky.
Lotyšsko si taky poradilo s airBaltic v době krize, proč by ČR měla být méně schopná. Značka je pořád silná, síť linek slušná, oproti ostatním bývají lety ve výborné časy, teď obzvlášť lidé budou ochotnější podpořit českou firmu. Navíc za tři roky mají ČSA stoleté výročí, pokud se podaří stabilizovat flotila a ještě trochu rozšířit síť linek, se schopným marketingovým týmem se dá dokázat leccos.
– Značka není silná, je jen trochu nostlagická.
– Síť linek, mno možná, ale není to terno
– Lidi kupují podle ceny, nikdo nebude podporovat českou firmu, fakt ne, to platí už mnoho let
– Stabilizovat flotila… hm to už tu bylo
– Rozšířit sít, hmmm důležitá je rentabilita ne bezhlavý rozvoj
– Schopný marketingový tým – pche, lidi hledají letenky na Letušce a spol a marketing je nezajímá. Ceny, ceny a .. služby
To není pravda. Business potřebuje letět na jistotu, s aliančními diverty v připadě potřeby, sbírat motivační míle pro zaměstnance.
Backpackeři, cp sockují každé € a kgv mnoha vrstvách oblečení na sobě, teď dlouho nebudou cílovkou, když budou restrikce cestování. Business a backpackeři jsou úplně jiné cílovky a vesmíry.
Doteď český business letěl Lufthansou, LOTem, Austrianem a spol., když se z ČSA stal nespolehlivý lowcost, pod taktovkou Vika.
Odkupem ČSA půjde snadno získat česky business a cesťáky. Covid hodně lidem otevřel oči!
No je zajímavé, že nejvíce ziskové jsou právě ty ultra lowcost aerolinky, které umí zaplnit letadlo do posledního sedadla backpackery.
Vzhledem k tomu, že kapacita byznysu je jen pár (desítek) míst a je potřeba vytížit i tu ekonomickou třídu vyšší třída aerolinku nespasí. Zrovna tohle ČSA chronicky neuměly a proto jely z kopce, ztráty, ztráty, ztráty.
Takže je úplně jedno na jako klientelu se orientujete, musí být stabilní a vytrvale plnit letadla na 90+ %.
Se schopným marketingovým týmem ? Odvážná úvaha. ČSA bohužel nepotřebuje bojovat pouze na trhu v ČR, ale rovněž na ostatních trzích (na těch je určitě daleko závislejší v generování výnosů). Víte kolik by to stálo, udělat smysluplný/ekonomicky návratný marketing na hlavních trzích EU a za situace, kdy všichni ostatní „obři“ budou rovněž bojovat o každého zákazníka. A na rozšíření sítě line si nechte zajít chuť, spíše by to byla redukce do smysluplné a ekonomické životnosti.
AirBaltic je ve zcela jiné pozici. u nás je nesrovnatelně silnější pozemní doprava a napojení na jiná letiště – v pobaltí ani jedno z toho. mají silnou komunitu exulantů po celé Evropě, u nás když už za prací dojíždí, tak spíše po zemi. najali si zahraniční experty a dali jim volnou ruku s jasným zadáním – zachránit a řídit dále na černou nulu. tohle je v naše koblihově-demokratické damahíriji nemyslitelné – u nás totiž vedení aerolinek Tvrdí muziku samo za pomocí domorodých menežerů. ANO, už je líp!
Zítra bude dementi s odůvodněním, že . návrh padl na večírku a byl myšlen jen jako vtip .. až z toho byla sázka, jestli to ovce sežerou
Názory proti pomoci jsou velmi smutné. ČSA už tady letos jsou 97. rok, taková firma kvůli situaci, kterou nezavinila, skončit prostě nesmí. Je pravda, že služby poslední roky nejsou ideální, ale u jakých evropských aerolinek úroveň dolů nešla. Značka je pořád silná, je to národní dědictví a bylo by nejhorší vizitkou, kdybychom jej kvůli nějakým politickým neshodám neuchránili.
Presne tak. Kriklouni co tady nejvice rvou tak sedi denne u netu a hledaji nejlevnejsi letenky za 2000 kacek pres pul sveta ale chteji na palube kachnu k obedu. Letectvi na celem svete slo do haje kvuli tlaku na ceny. V AirFrance dostanete horko tezko kelimek vody a stevardky jsou otravene. Kdysi to byla top aerolinka. Nenazranost a slepota lidi nema hranic.
On vám někdo brání si za ty služby v byznysu připlatit?
Opravdu vám jde o to skoro čínské prdlajz se 14 letadly?
Ne, jde mi o značku se stoletou tradicí. Český podíl v ní je pořád velký, flotila se teď bude dát rozšířit s nízkými náklady a síť linek je pořád slušná. Chce to myslet do budoucna, potenciál tu je velký.
pane takových firem se sto i víceletou dobou existence bylo….a kde jsou někreré dnes? Nostalgie je hezká věc, ale nic si za ni nekoupíte.
Tak to nás bude stát hodně peněz ta stoleta tradice :)))))
K čertu s ní!!!!! Už ná stála ta značka pár desítek miliard, už ani korunu.
Stejně by Vik přelil prachy ať se postará miliardář Šimáně a ne my všichni!
Presne tak, souhlas. Tezko se verejnosti vysvetluje, ze ta firma jeste ma a bude mit velky potencial. Ne technicky, ale personalni a systemovy. Letadla umi pronajmout kazdy a ted to bude jeste snazsi. CSA drzela vysoky standard i pres negativni tlaky ze strany SW posledni roky. A cestujici to vzdycky ocenili a rozeznali. S kvalitnim managementem je zachrana CSA pro CR do budoucna velice rozumny a strategicky krok!
a ten velký potenciál vidíte v jakém segmentu na trhu? V segmentun obra jako je Lufthansa group, která je za humny nebo v segmentu low cost valcíře trhu jako je Ryanair, který z Prahy létá poměrně zajímavý počet destinací. A nezapomente, že tu máme v sousedství ještě slušně rostoucí LOT. Jen se ptám, kde vidíte en velký potenciál? Jen se ptám.
Pane, za to, že existuje firma 97 let si nic nekoupíte. nic. Přežijete, jen díky tomu že se na trhu udržíte. za to v jakých sra….kách čsa je poděkujte politikům, kteří je za pomoci karádů rozkradli, když ještě patřily státu. Ta značkamuž není dávno vůbec silná, to si jen něco pořád namlouváme. Napadá mě příměr s českým hokejem, který se leta letoucí opájel úspěchem z turnaje v Naganu až zjistil, že mu ujel dávno vlak a je rád že je rád. Stejné je to s čsa. Nebo máte nějaký relevantní odkaz, který by dokázal, že je značka čsa silná? Bejvávalo.… Číst vice »
Cesko potrebuje sveho dopravce. Nejsme tak mala zeme zase. Na druhou stranu jsme jediny narod na svete ktery dokaze urputne hanit vlastni firmu ktera vznikla v Cechach, vyrostla tady a zamestnava z 90% pouze ceske obcany. Je to hnus co tady predvadite. Nevidim jediny duvod proc by tady mela litat jina aerolinka, cizi. Ktera akorat veskere penize a odvody vynese z republiky. Stat prijde o desitky miliard jenom na danich.
Jako že ČSA zaplatí ročně desítky miliard na daních?
CSA a Smartwings plati miliardy do statni kasy urcite. Nevim ale jestli za rok, to spis ne. V prubehu dvou tri let ale urcite ano. ( To jsou dane z prodeje, z mezd zamestnancu , atd. )
Nene, už se do Čsa narvalo desítky miliard aby je pak za pár halířu koupil Vik
Do je dost blbá interpretace. Když prožerete půjčky, hodnota nakonec zůstane nula nula nic a je úplně jedno kolik se do toho narvalo.
jistě, ovšem takymtam ze státního nateklo taky pěkných miliard na záchranu…. stačí si vzpomenut na OSINEK apod.
Cože?
Malev skončil v Maďarsku, začal tam Wizz a lidi cestují lépe a levněji, tak vo co go???
Je třeba si uvědomit, že zhruba desítka zdejších diskutérů jsou bývalí zaměstnanci ČSA, kteří firmu zjevně neopustili dobrovolně. Proto ta nenávist ke SW, proto ty negativistické komentáře ke každému článku o této firmě. To už je tady takový folklór, bohužel.
asi odmítli letět na jeden motor, nebo nějakou podobnou kulišárnu, což?
Já nikdy neměl s ČSA ani s žádnou konkurenční firmou nic moc společného, tedy kromě toho, že jsem býval jejich platícím zákazníkem (a ne, nekupoval jsem si ty nejlevnější letenky, taky proč, když jsem si pak dával do cesťáků). Po roce 2014 jsem pozoroval postupné narůstání problémů a zhoršování služeb a to až do té míry, že jsem se někdy v roce 2018 zařekl, že už s nimi nepoletím. Zpočátku bylo zpoždění výjimečnou událostí, nakonec bylo výjimkou spíše to, když zpoždění nebylo. Taky se stalo, že místo plánované A319 přiletěl ventilátor a byly z toho dvě a půl hodiny ve… Číst vice »
Mně nevadí si přečíst názor, jako je třeba ten váš, nikdo nemáme vždy jen pozitivní zážitky z oblasti služeb – ať už je to doprava nebo cokoliv jiného. Mně vadí ta špína, ta anonymní zákeřnost, to zvrácené potěšení některých pisatelů, jak to svými příspěvky této firmě natřou. Někteří z nich se ani netají tím, že jsou bývalými zaměstnanci ČSA. Taky mám svou osobní zkušenost s propouštěním zaměstnanců při krizi před několika lety, taky to nebylo ze strany majitele (sídlo mateřské firmy v zahraničí) úplně fér. Ale řešit tato svá (třeba i jen domnělá) příkoří přes diskusní fóra, stále znovu a… Číst vice »
je až úsměvné pozorovat, jak některé věci schytává dopravce místo opravdového viníka. Přistavování autobusů, čachry schengen-non schengen, smrad v autobusu…to opravdu není vina dopravce, ale Letiště Praha, státního podniku. Byly doby když ČSA chtělo vlastní terminál, podobně jako to mají jiní dopravci na svých hubech – zamítnuto Letištěm. Byly doby, kdy SW chtěli přivést na LKPR nového poskytovatele handlingu – tolik klacků pod nohy od Letiště málokdo kdy zažil…
Jsem zvědav, jestli se tady nakonec od podzimu ten nový poskytovatel handlingu objeví
podle mě ne, ta lobby je silná
Samozřejmě, že to je vina dopravce. Smlouvu uzavírám s dopravcem, odpovědný je z mého pohledu tedy on. Kromě toho s LH, s BA ani s KLM tyhle problémy řešit nemusím, pokud chce být dopravce konkurenceschopný, ať si to nějak zařídí. Letiště nemůže za to, jaký gate si dopravce objedná a že dopravce chce ušetřit za přetahování letadla mezi terminály.
až na to, že gate/stání přiděluje Letiště. Je vidět, že o tom nic nevíte a jen vaříte z vody.
přesně tak…a kufr vám taky zašantročí dopravce… V pražských podmínkách – pokud chce být dopravce konkurenceschopný – to aby si radši postavil vlastní letiště
Jistě, že přiděluje, ale podle požadavku dopravce.
tak to jste na omylu – viz můj příspěvek výše. Požadavek ČSA bylo mít vlastní terminál, Letiště mu umožnilo tak akorát velký kulový.
… Ale podle toho co preferuje dopravce. Nástup busem je levnější, proč asi vozí Ryan částo (nevím zda vždy) lidi busem?
jelikož na většinu letišť v ČR tento marginální pražský dopravce nelétá, tak jej skutečně nepotřebujeme.
Uz ji vlastni napul cinane, a to jeste ani nevime, jestli to neni jen zamer prodat podil pak cine (treba za tu pomoc)…
Není to tak dlouho co jsem viděl fotku na soc. sítích pana Šimáněho po boku Andreje Babiše na jeho svatbě. Předpokládám, že cizí lidi by si pan premiér na svatbu nevzal, takže kamarádi. No a když se kámošovi nehodí ČSA tak druhej kámoš zařídí, aby je koupil stát jehož je premiérem ne? Že by to bylo tak jednoduchý…?
Ja jsem videl fotku sefa Lufthansy s Merkelovou na jeji narozeninach 🙂 no a cooooo??? 😀
Můžete se o ní podělit?
I ty chytroline 🙂 tys ji nevidel? Dyt ty vis vse! A od vseho mas klice ! 😀
Ja jsem videl fotku sefa Lufthansy a Merkelove na jeji narozeninach 🙂 a co jakoooo??? 😀
ČSA není pro ČR žádná strategická firma, lety může provozovat kdokoliv. Země velikosti ČR ani národní aerolinky nepotřebuje.
Zejména když nedokáží obsloužit ani regionální letiště.
Kolik letišť mimo Prahu se dokáže uživit? Všechny ostatní letiště (nemyslím „letiště“) mají kousek jinou (a lepší) alternativu.
Ano, s tím se dá souhlasit, ta regionální letiště jsou téměř zbytečná. Pokud se tedy budeme bavit jen o Praze, zájem aerolinek o toto letiště je tak jako tak. Bez ohledu, zda národní aerolinka je, nebo není….
cywe, takže většina republiky by podle Vás měla povinně jezdit na VIklef Hejvl dlouhé hodiny a pak se ještě nechat okrást taxikáři v Prahéé nebo nestihnout odlet v koloně na Evropské, protože podle Vás jsou jiná letiště zbytečná? tak jistě, normální člověk bude létat z toho letiště, které je časově nejblíž. zkuste si někdy zkonstruovat izochrony pro jednotlivé letiště – PRG, VIE, BTS, KTW, KRK, MUC, LEJ, DRS a uvidíte 😉
VIE, KTW, MUC a DRS se daří docela dobře. díky za optání.
Ano, ČSA není strategická firma, bohužel dnes je to fakt. Ale je to značka, která zanedlouho oslaví 100 let. Naivně jsem si myslel, že kupec využije brand s takovou historií a že právě na základě toho postaví marketing. Místo toho se stalo, že s ČSA už nechtějí létat ani cizinci neznalí poměrů natož tuzemský cestující, který již dávno ví, že na let ČSA přiletí dobytčák brandovaný jako Smartwings jenž bude mít zpoždění 4 hodiny.
Bohužel. Máte pravdu, že pokud by měl nový vlastník jen trochu pod čepicí, tak využije koupi čsa ve svůj prospěch, třeba tím, že firmy spojí v jednu a využije tradiční značku čsa. Ovšem to by nesmělo nového majitele příliš tížit jeho vlastní ego.
Bude to tím, že značka je jen značka. Každá značka skončí, když se o ni nikdo nestará a pohřbít tu ČSA se stát snažil mnoho let. Místo Airbusu vám přiletělo ATR, stejný dobytčák jako ta 737 Smartwings, akorát kodrcačka po Evropě poloviční rychlostí. Smartwings nejsou výhra, ale taky nejsou důvod, proč ČSA nic neznamenají.
Vidět A350 v barvách ČSA by se mi líbilo.
A k čemu by asi tak bylo? K prodělku jako 4 A 310?
Mě by se líbil A350-1000 v barvách české armády. V salóní úpravě s max. 180 cestujícími na palubě a lehkém tuningu by mohl mít dolet až 19.000 km. Pak by se dalo v krizových situacích letět bez mezipřistání téměř odkudkoliv ze světa a naši ústavní činitelé by vedle Macrona, Merkelové a Trumpa nevypadali jako chudí příbuzní. Ale to by musela být Česká republika sebevědomý stát. To tu pořád nějak chybí. Ale aby si to někdo nevykládal mylně. Jeden A350 z nás sebevědomý stát neudělá. Je potřeba stát se prvovýrobcem a nikiv jen montovnou a přestat dodávat subdodávky do Německa a… Číst vice »
proč se držet tak při zemi. Když letí na státní návštěvu japonský císařský pár, takmletí dvě 747. v jednom císař v druhém císařovna. ale ted vážně. ..mít 350 jen pro případ….je trochu luxus pro naši malou zemi.
a není to málo, Antone Pavloviči? ještě bychom měli koupit jumbo pro kocoura pana prezidenta!
Pěkný, letadlo za 9000 milionů.
Sebevědomý stát je kravinium. Buď máte schopnosti jako občan a člověk a jméno své zemi v zahraničí děláte a nebo nemáte a pak smůla.
Třeba na Čínu. Jeden pán, co zrovna „úřaduje“ na hradě s nima rozjel velkej byznys. Prej stovky miliard budou, ale nějak to nedopadlo.
Mně by se zase libilo vidět na mém účtu 100 mio Kč….. Oboje jsou fantasmagorie.
Já v těch ouřednických argumentech nevidím nic jiného než hrátky s erárem. Nějaké skutečné ekonomické argumenty proč to udělat nikde. Plány jak firmu vést nikde. Poku myslí, že je pomoc nutná, přínosná a vhodná (tedy pozitivní ekonomický výhled), můžou nabídnou statní garanci půjčky a nemělo by to stát stát nic, tedy doufejme. Jestli si myslí, že SW zkrachují, nemusí nic garantovat a můžou si pak značku koupit z konkurzní podstaty podstatně levněji.
Ze strany Schillerové je to vypuštění průzkumného balonku jak velký řev (pokud nějaký) se proti tomu vzedme. Podrobnosti mají asi čas.
Toho jsem si zacal vsimat, stejne jako Benesova, propustime vezne, vlna nevole, tak nepropustime, atp…. Nejak nam z toho statu unikaji informace do tisku (Humprey)
V textu se hovoří výlučně o ČSA. Že by nikdo gramotný neměl chuť zachraňovat Smartwings?
1. Pokud je pan ministr Havlíček sám gramotný, měl by si něco přečíst o vlastnické struktuře Lufthansy, British Airways nebo AirFrance.
2. Vláda žádnou koronavirovou daň nevypsala ani nevypíše, takže experimenty s odkupem ČSA, Škodovky nebudou platit daňoví poplatníci, ale učitelé, hasiči, … ze svých platů.
3. Při morální úrovni českých „politiků“ nepochybuji ani vteřinu, že udělají to, co bude výhodné pro ně, nikoliv pro ČR.
Aha, takže stát žije z peněz státních zaměstnanců, zatímco soukromý sektor asi nedělá nic…
He he, docela by mě zajímalo, kolik asi odvedl za posledních pět let na zdravotním pojištění pan taxikář, kterému ve VFN zachránili život pomocí mimotělního okysličování krve? Co tak myslíte milý psagu, bylo alespoň o korunu více, než je minimum možného?
I kdyby přispěl málo, já mu to rád zaplatím. Mnohem radši než nějaké slepici z úřadu, která se nezmůže na nic jiného, než pracovat dva dny v týdnu a prudit lidi.
„kolik asi odvedl za posledních pět let na zdravotním pojištění pan taxikář, kterému ve VFN zachránili život pomocí mimotělního okysličování krve?“
Patrně 60 x měsíční odvod za OSVČ.
Mimochodem, poskytnutíí zdravotní péče je zákonnou povinností.
Naopak na poskytnutí finanční pomoci ze strany státu do rukou soukromé společnosti není právní nárok.
Kolik platíte vy osobně?
Tenhle taxikař za cely život nedovedl to co normální zaměstnanec ani na zdravotním a o daních nemluvě.
nejde o to, jestli soukromý sektor dělá nebo nědělá (pominu, že zejména živnostníci jsou kreativní ve vykazování nulového základu daně), ale stát má dvě dvě možnosti, jak snížit schodek rozpočtu, zvýšit daně nebo snížit výdaje, vsaďte se, že pokud se k moci dostane krutovláda ODS+TOP09, budou se snižovat platy státních zaměstnanců, proto ta narážka o platech
Mě se tedy nulový základ daně vykazovat nedaří ať dělám co dělám a popravdě neznám nikoho, kdo by to dokázal (bez návštěvy z finančního úřadu). Jestli zase někdo nevypráví pohádky.
Tak kakov ví samozřejmě úplně nejlíp, jak živnostníci platí daně, protože má jistě načteno 🙂
A proč učitele, hasiči….. ČSA je tak super ziskova firno že si toho ani hasiči ani učitele nevšimnou jak rychle budou penize zpět 🤣🤣🤣🤣
Předposlední odstavec mě dostává. Proč by měli pomáhat Škodovce? Dejte mi jeden důvod … vždyť oni zavřeli kšeft, na rozdíl od SWG, ze svojí vlastní vůle. A mimo to, je to čistě německá firma s brutálními zisky, když už má někdo potřebu mluvit o SWG jako česko-čínské…
Tak ale jde o to, že ve škodovce pracuje mraky lidí z ČR a hlavně její přínos a význam pro ekonomiku v ČR je dost zásadní (narozdíl třeba do ČSA).
To jo, to nerozporuji. Škodovka je pro náš průmysl víc než důležitá. Jde mi jen o princip, zavřít firmu a obhajovat to jako „pomozte nám, my jsme too big to fail“ .. to je trochu mimo.
too big to fall je známá věc a má to logiku. . Pokud by se zavřela Škodovka mělo by to neskutečné dopady pro mnoho lidí, kteří ani ve Škodovce zaměstnaní nejsou. A ve finále by se o ně stejně stát musel postarat. a stál by to možná víc.
také jde o to, aby němec nepřesunul výrobu někam, kde mu tu pobídku dají
Me strasne desi, jak se v CR mluvi o par firmach, ale fakt par, ktere maji neskutecny dopad na ekonomiku, je to strasne rizikove,… mnohem vic, nez export zamereny jen na jednu zemi anebo ekonomika zamerena na jedno odvetvi…
Sakrys, tady by melo byt desitky takovych firem a na urovni 21 stol., z ruznych oboru…
V článku je chyba, „necelou polovinu“ SW dle dostupných informací nevlastní CITIC, ale China International Group. Tu podle posledních dostupných informací vlastní přes řetězec společností z 90 % „nezvěstný“ pan Jie Ťien-ming.
Nezvěstný poradce prezidenta. Pecka 🙂
Co ČSA, celé Smartwings koupit! No a když k tomu přiberem ještě i Condor, tak z Prahy bude zase hub světového charakteru!
Hub světového charakteru? Spíš huba světového charakteru.
Nazor pana Matejky asi nechapu. Proc teda potom stat vlastni Ceske Drahy, vlakem taky jezdit nemusime prece. V “dnesnim” globalnim svete je prece kontakt se svetem dulezity, a jestli si nekdo mysli, ze si se vsim vystacime jenom sami, tak at se zamysli jak to vypadalo za komancu. Nechci rikat, ze by stat mel bezedne sypat do SW penize, ale myslim, ze nejaka zaruka nebo pujcka by byla vice nez na miste!
Přesně tak. Je to stát, kdo dostal SWG do této situace. Kdyby neomezili volný pohyb osob a příjezdy cizinců a lidi přestali létat sami od sebe, tak ano, je to spíše problém SWG. Ale takto to vzal na svá bedra stát.
tak vzhledem k těm opatřením, které jsou v jiných státech by stejně nikam nelétaly
ano asi by neměly kam létat, ale to nemá nikdo. A pochybuji, že aerolinky, které nedostanou nějakou formu státní podpory, budou mít šanci přežít.
Já jsem si jen nechal vyjet seznam všech významnějších aerolinek, jak, kde, kdo jim pomáhá…důležité je to slovo „významnějších“. čsa už jsou bezvýznamná společnost a perspektiva, že by měly potenciál stát se významným hráčem na evropském trhu v současné situaci je nulová. Pokud stát cítí potřebu provozovat aerolinie, nevím proč je před pár lety cíleně vedl ke krachu a pak je prodal. A ted by je kupoval zpátky, jako že záchrana? Spíš proto, aby si Andrejův kamarád Šimáně přišel na své a opět trochu podojil stát, když se tato možnost nabízí. SWG kam čsa patří má poměrně bohatého spoluvlastníka- čínskou… Číst vice »
Čínská vláda má jediný zájem na SW, jejich krach a následnou žalobu na Boeing. Proto také již rok nekomunikuje. Pokud vůbec něco zachraňovat, tak jen samotné ČSA, formou odkupu za účetní hodnotu (která bude malá).
a co s nima dál?
Udržet v provozu a pak, až se to uklidní, tak prodat.
Uz několikrát je prakticky nikdo nechtěl, ted asi nebudou mít konkurenční společnosti na rozdávání tuplem.
to už tady bylo několikrát. AF, KE, SW. a výsledek? od AF odkoupeno zpět. zanéry KE, SW jen přežívání, žádný rozvoj. Co si myslíte, že by jako bylo do budoucna? jako mátenpocit, že tuhle ohlodanou kost by někdo v dohledné době koupil? Myslíte si, že velké letecké společnosti budou mít v blízké době na rozhazování a pohrnou se do podobných investic? Když začala éra pronájmů pro EW, mělamzájem o koupi LHgroup . to ovšem vlastník velkopansky odmítal a stanovval nesmyslnou cenu. a ted když je všechno na hromadě a v zoufalé situaci „státe pomož?“ Je mi líto ČSA, byla to… Číst vice »
tak šup sem s tím… kdo, komu a jak těm významnějším pomáhá nebo slíbil pomoc? Nebo kdo o ní požádal? Nebo jsme jediní v na světě kdo o pomoci aerolinkám mluví?
Koupit a dát Luftjardovi druhou šanci!
Dobrej nápad jak zaplatit číňanům podruhý za předražený zdr. materiál.
Ideálně kdyby značka SW zanikla, celá společnost by přešla pod brand ČSA a veksláci Šimáně a Vik pryč…..za těchto podmínek si tu pomoc dovedu představit.
To asi jen tak nepůjde. Navíc hlavní problém u SW nejsou ani tak ti dva pánové, ale čínský akcionář, který nekomunikuje a jehož cílem je zřejmě bankrot celé společnosti.
Pokud už něco zachraňovat, tak samotné ČSA formou odkupu společnosti a následného prodeje až se situace dostane do normálu.
Ti pánové si ale čínského akcionáře pozvali ke spolupráci…
Stát by měl především urychleně vracet situaci do normálu a vysvětlit lidem, že peníze se primárně pobírají za práci, ne za sezení doma! Když už teda paní Schillerová říká, co by stát měl…
Tak pokud by cena byla více než velkorysá, tak budiž, ale tipuji, že to bude nějaký neskutečný tunel a bude to dražší než kdybychom kupovali Emirates. Takže nekupovat.
Pravda pravdoucí, neboť od SW se nic poctivého a solidního prostě čekat nedá, na to se toho o nich už ví víc než dost za ta dlouhá léta.
Ale aby se stát zaručil za půjčku pro SW nemám nic proti. Stejným stylem chtějí realizovat např. jaderné reaktory pro Temelín, banka na to dá menší úrok a má své jisté, takže získání půjčky je jednodušší než kdyby o ni SW žádala sama. Jen teda pokud se to pokazí tak získá z toho něco stát? Kolik letadel vlastní SW/ČSA popř. facility atd. které by nakonec připadly státu?
Emirates už bohužel koupit nemůžeme, mj. totiž vyplácíme ošetřovné i na pobyt doma s dětmi v pubertálním věku po celou dobu karantény :-), tak snad nám to ty děti v budoucnu vrátí 😉
Řeknou nám, že jsme měli mít důchodové spoření 😀
V tom lepším případě, nebo nám řeknou, že jsem zničili planetu a nic jiného si nezasloužíme 🙂
Zpět k tématu, pomoci by se jim nějak mělo, jen si nemyslím, že je třeba je hned kupovat…
tak na začátek by jim stát mohl vrátit menedžéra Tvrdýho, ne? a pak vytáhnout z čínských soudruhů peníze na zvýšení zákl. jmění…