Vláda zvažuje, že by stát znovu vstoupil do Českých aerolinií a pomohl Smartwings

První Boeing 737-800 v barvách ČSA registrace OK-TST. Foto: Marek HorákPrvní Boeing 737-800 v barvách ČSA registrace OK-TST. Foto: Marek Horák

Jen pár let poté, co se stát zbavil podílu v Českých aeroliniích by mohl být tuzemský letecký dopravce opět  státní.

Jen pár let poté, co se stát zbavil podílu v Českých aeroliniích by mohl být tuzemský letecký dopravce opět  státní. Vláda totiž zvažuje, že by do některých klíčových podniků mohl vstoupit stát, a to v případě, že se dostanou do problémů. České televizi to potvrdil premiér Andrej Babiš (ANO) i ministr průmyslu a obchodu Karel Havlíček (za ANO). Předseda vlády zmínil třeba České aerolinie

„Všechny letecké společnosti mají velké problémy a Smartwings požádaly o půjčku. Teď to není na stole, ale vyloučit se to nedá a myslím si, že pokud by to na stole bylo, tak bychom se o to měli zajímat,“ uvedl Babiš.

O záchraně aerolinek uvažují v řadě zemí, zatím nejčastěji formou půjček. Akcionářský vstup v minulosti proběhl například v USA, kde se dostaly aerolinky do existenčních problémů po roce 2001. Vstup tehdy pomohl, američtí dopravci až do vypuknutí stávající krize patří celosvětově mezi nejziskovější aerolinky.

Česko se státním vlastnictvím aerolinek nemá rozhodně nejlepší zkušenosti: stát se ukázal jako nejhorší vlastník zejména po nástupu Jaroslava Tvrdíka, nynějšího odborníka na nákup zdravotnického materiálu v Číně a čínsko-české přátelství. ČSA musel stát zachraňovat z peněz Letiště Praha, nakonec je koupily Smartwings (tehdy ještě pod názvem Travel Service).

V případě vstupu do ČSA či Smartwings by stát pomohl zachránit firmu, kde necelá polovina akcií patří čínským investorům. Ti ale nekomunikují, když je čeští akcionáři loni žádali o peníze pro řešení krize kolem letounů 737 MAX, posílení firmy se odmítly účastnit.

Podle Havlíčka by stát firmám pomohl překonat ekonomické problémy, do kterých se nyní dostaly. Především pravicová opozice ale takové úvahy kritizuje. Je nutné ale připomenout, že i v době pravice ČSA absolutně situaci nezvládaly, například ODS vyslala do dozorčí rady firmy ekonomické experty typu Ivany Řápkové. „Každá podobná krize v historii, větší i menší, byla zneužita k tomu, že stát v ekonomice posílil více, než bylo zdrávo. Prosím mějme to na paměti,“ poznamenal místopředseda poslaneckého klubu ODS Jan Skopeček.

Letectví patří mezi obory, které pandemie tvrdě zasáhla, provoz klesl prakticky na nulu. „Premiér je o situaci, která potkala i ty největší letecké společnosti světa, dobře informován a jsem přesvědčen, že se nějaké řešení stávající situace v kontextu toho, jak se k situaci leteckých společností staví ostatní státy, najde,“ uvedl pro Českou televizi spolumajitel Smartwings Jiří Šimáně.

Podle ministra průmyslu a obchodu už se v Česku připravují předběžné scénáře. „Jakkoliv to dneska není věc, kterou bychom řešili od rána do večera, uvědomujeme si, že v určitém čase k tomu může třeba v rámci jednotek společností dojít,“ uvedl Havlíček.

 

Tagy České aerolinie ČSA smartwings státní pomoc aerolinkám Top
121 komentářů