Rynholecký tunel se zazdí. Začalo řízení k přeložce trati mezi Stochovem a Novým Strašecím

Půlkilometrový tunel bude po opuštění trati předán do rukou těžařům lupku.
Dlouho chystaná přeložka traťového úseku mezi Stochovem a Novým Strašecím na trati Praha – Rakovník pokročila do další fáze přípravy. Dopravní a energetický stavební úřad (DESÚ) aktuálně k záměru, jehož součástí je i zrušení půlkilometrového Rynholeckého tunelu, zahájil stavební řízení. Stavět by se mělo podle letáku Správy železnic v letech 2026 až 2028.
Délka řešeného úseku přesahuje dva kilometry, samotná přeložka měří zhruba kilometr. Místo zchátralým Rynholeckým tunelem povede trať skrze vytěžený lupkový lom společnosti České lupkové závody (ČLUZ). Tunel bude podle předložené dokumentace po opuštění z obou stran zazděn a předán do rukou těžařům. U vstupu blíže areálu ČLUZ budou osazeny ocelové dveře.
„Stavební stav tunelu se zhoršil natolik, že hrozilo jeho zborcení. Zdivo obou portálů je zvětralé a vydrolené,“ stojí v předložené dokumentaci. Správa železnic proto musela snížit rychlost v tunelu na 30 km/h, v přilehlých úsecích se jezdí 80 km/h. Po dokončení stavebních prací se v celém úseku zvýší traťová rychlost na 85 až 90 km/h.
Trať v řešeném úseku přechází z úrovně terénu do zářezu, který před portálem tunelu dosahuje hloubky přibližně 17 metrů. Následuje Rynholecký tunel dlouhý 476 metrů, za nímž těleso pokračuje v zářezu a kombinaci zářezu a náspu. Traťová rychlost je zde 80 km/h, v tunelu snížená na 30 km/h. Stavební stav tunelu se zhoršil natolik, že hrozilo jeho zborcení. Zdivo obou portálů je zvětralé a vydrolené.
Na přeložce trati bude vybudován zářez ve skále hluboký 18,5 metru (dnes je před tunelem zářez hluboký 17 metrů). V prostoru vytěženého lomu trať povede na náspu vysokém zhruba šest metrů.
„V oblasti mezi přeložkou trati a původní stěnou lomu s tunelem bude zřízena dočasná bezodtoká odpařovací/vsakovací jáma a srážkové vody budou svedeny do ní. V budoucnu může dojít k otevření těžby v prostoru jámy, čímž budou srážkové vody převedeny na dno lomu,“ stojí ve stavební dokumentaci. Tunel, který přiléhá k hranici lomu, tak zřejmě může být v budoucnu odtěžen.
Cílovým stavem je podle dokumentace rekultivace vytěžených prostor a zasypání okolí trati do výšky původního terénu, čímž bude zasypána nejen vsakovací/odpařovací jáma, ale i násep přeložky trati.
O stavbě na trati Praha – Rakovník mezi Stochovem a Novým Strašecím se mluví několik let, v roce 2021 projekt schválila centrální komise s odhadovanými náklady 499 milionů korun.
