Infrastruktura Železnice

Správa železnic zruší Rynholecký tunel, přeložka povede přes lupkový lom

Rychlík Praha -Kladno - Rakovník. Foto: Jan Sůra
Rychlík Praha -Kladno - Rakovník. Foto: Jan Sůra

Správa železnic chystá na trati z Prahy do Rakovníka vybudování zhruba jednoho kilometru nového úseku. Mezi Stochovem a Novým Strašecím chce nahradit trasu Rynholeckým tunelem. Necelý půl kilometr dlouhý úsek nahradí nová trasa po území někdejšího lupkového lomu.

Správa železnic již poslala středočeskému krajskému úřadu dokumentaci, která je prvním krokem pro zahájení stavby. V takzvaném zjišťovacím řízení teď bude úřad zkoumat, zda se bude muset posuzovat celá stavba z pohledu na vlivu na životní prostředí

Plán Správy železnic počítá s tím, že 476 metrů dlouhý tunel kvůli jeho špatnému stavu opustí, vlaky zde jezdí maximálně 30 km/h. Nová trasa povede v prostoru vytěženého lomu Českých lupkových závodů jižně od tunelu, dojde tak k nepatrnému prodloužení trati řádově o stovky metrů.

Trasa nové přeložky mezi Novým Strašecím a Stochovem. Foto: Správa železnic
Trasa nové přeložky mezi Novým Strašecím a Stochovem. Foto: Správa železnic

V 70. letech se stavební stav tunelu zhoršil natolik, že hrozilo jeho zborcení. Bylo provedeno podskružení ostění, výdřeva je od té doby průběžně vyměňována. Zdivo obou portálů je zvětralé a vydrolené,“ uvádí Správa železnic v dokumentu. Nová přeložka bude dlouhá přibližně jeden kilometr,rychlost se zde pak zvýší na 8590 km/h. V úseku jsou dva přejezdy, jeden bude zcela zrušen, druhý zůstane.

Správa železnic odhaduje náklady na stavbu na 120 milionů korun, chce začít stavět v roce 2022. Záměr projektu ale ještě není hotov, ani neprošel centrální komisí.

Podle mluvčí Správy železnic Nely Friebové bude tunel zachován, ale nebude se využívat. „Tunel bude v rámci stavby pouze zajištěn z hlediska bezpečnosti. Postradatelný materiál opuštěné trasy včetně tunelu bude využitý příslušnou správou tratí,“ dodala Friebová. Během stavby by nemělo dojít k téměř žádným výlukám. „Provoz bude během stavby zachován. K vyloučení dojde jen po nezbytnou dobu přepojení na novou trasu koleje,“ dodala.

Odebírat
Upozornit na
guest
44 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
HonzaEM

Včera jsem tím tunelem jel, teď se bude opravovat ten přejezd u Lupkových závodů.

Chytal

Hlavně, že před několika lety SŽ, v Rynholeckém tunelu, nechalo provést obnovu svršku

Lemmy

A kdyby tam něco vykolejilo, tak bude Chytal jako první vykřikovat co je to za bordel.

Předchozí svršek byl v havarijním stavu a tenhle si minimálně deset let odslouží – zpráva není o tom, že do lupkového lomu vjely buldozery, ale o tom, že kdosi někde zahájil papírování…

Urban Transport Lover

Měli raději eliminovat celej oblouk a trasu narovnat těsně nad Rynholec..

Kubrt

2,5 km tunel? Ona by celá ta trasa z Prahy do Rakovníka snesla totální přeložení a pak by se stala mnohem atraktivnější, ale na SŽ je mnoho potřebnjěších míst, kam sypat miliardy.

K.S.

Měla by pak ta trať nějaký větší význam? Třeba pro náklady?

Martin V.

To by v těchto parametrech musela vést až na podkrušnohorskou magistrálu. Pak třeba vlaky Praha – Letiště – Karlovy Vary – Cheb by smysl měly. Ale to jsme o pár řádů jinde než je nahrazení totálně vyžilého tunelu krátkou přeložkou skrz okraj lomu.

Kubrt

Rakovnicko a Kladensko pořád nějakou dálkovou zátež generují, vozí se z Berouna (Rakovník – PG, JVZ) nebo Kralup (uhlí+ocel Kladno). Samostatná kapitola je palivo na letiště, které se vozí hlavně přes Podlešín. Souhlasím s Martinem, že větší smysl by měly dráty až do Žatce – teď se takhle vozí jen vápenec z Mořiny, ale třeba by to jako alternativa pro směr Praha-severní Čechy přitáhlo další přepravy. Ve snu by se mi líbily použitelné kapacitní rychlé tratě (takže úplně přestavěné) ve směrech někdejší Buštěhradské dráhy – Praha (obe větve BD + prokopák) – Kladno – (Kralupy) – Rakovník/Chomutov. Samozřejmě s napojením… Číst vice »

kakov

„je potřeba udržet provoz do Bezdružic a snít o propojení do Teplé“ co je to za výkřik ve stylu DPP odporníka? Do Bezdružic jezdívá lokálka slušně vytížená, pravda nevím kam až je vysoká vytíženost, ale v Křimicích je vytíženost vždy na dobrá úrovni i u sedlových spojů, dokonce v poslední době před koronou mírně stoupala

Kubrt

To bylo jen takové zoufalé povzdechnutí, že v oblasti mezi Prahou, jejím největším satelitem (a stále ještě průmyslovým) Kladnem, Slaným a Rakovníkem (taky silné vazby na Prahu) je železniční infrastruktura snad ještě podinvestovanější, než ve zbytku země. A ano, s DPP-odborníkem v lecčems souhlasím 😉

Marian

Spojka Bezdružice – Teplá měla v jisté nedávné době značný politický význam a to přesvědčit pomazané hlavy, že trať do Bezdružic má velký strategický význam a s realizovanou spojkou význam stoupne astronomicky. Samozřejmě naprostá většina zasvěcených věděla, že se jedná jen o omáčku, aby se podařilo protlačit velice důležitou rekonstrukci Pňovanského mostu. Ta se díky Bohu a plánovacím stratégům podařila, tak prodloužení do Teplé již není potřeba 🙂

Mimochodem pokud jsem postřehl, DPP odborník, dříve Souprava, ještě dříve Bobík, atd. byl včera snad definitivně zabanován 😀

KarelF

Včera jsem postřehl IP adresu DPP odporníka takže víme, že je připojen přes UPC-VF dle IP. Pokud vím tak jsem to viděl za ten 1-2 roky co sem chodím asi 2x netvrdím, že to nemohlo být víc. Takže se domnívám, že zveřejnění IP adresy je sdělení pana Sůry o tom, že byl dán banán. A mimochodem jsem zde někde v diskuzi zahlédl i civilní jméno DPP odporníka.

ušatá

Vše je možné, jen chtít a smysluplně to vymyslet.

ušatá

Měla, zcela určitě a umožnila by právě návrat nákladní dopravy na koleje. A to tady od Plzně, Chomutova i dalšího okolí.

Alibaba

Tak pokud se člověk podívá na geologické mapy, tak je od tunelu na sever chráněné ložisko (lupku), takže to narovnaj možná až po vytěžení.

ušatá

Nevím to už přesně, ale právě kvůli dalšímu rozšiřování těžby mělo dojít k úplně jinému trasování tratě, něco ve smyslu jak jsem psal výše. Došlo tam už před řadou let k vystěhování obyvatel, bourání sídel atd. Ale pak se to pozastavilo, snad kvůli penězům. Ale prý se to rozšíření a s tím spojené úpravy území mají do budoucna dělat.

ušatá

Já vím, že je to dnes fantazie, ale trať před Rynholcem měl jít rovně do Strašecí a odtud tunelem na původní trať. Tím obsloužit Nové Strašecí a zvýšit rychlost. Nebo úplně odtud novou trať na Rakovník. Nakonec ono se to kdysi právě kvůli těm dolům uvažovalo. Dokonce i zdvoukolejnění.

Apollo

A co elektrifikace trati? O ty už se taky pěkných pár let mluví aby se zefektivnila doprava do Rakovníka

Kubrt

Elektrifikace ve stávající stopě toho mnoho nezefektivní a nezatraktivní.

Martin V.

S tou se v dokumentaci počítá. Všechny podjezdy tam mají na světlou výšku 7,5 m, aby se jim tam v budoucnu bez problému vešly dráty.

1. Dopravní...

Existuje odhad ceny opravy předmětného tunelu?

Kubrt

To by byla výstavba nového tunelu (nebo opěrné zdi?) s několikaletým přerušením provozu; organizačně je zvolená varianta jednoznačně lepší. Osobně odhaduju, že i finančně bude násep v lomu příznivější, než cokoliv v původní trase.
Ten tunel vypadal dost strašidelně už před 30 lety…

dopravák

Už v dávnější minulosti („za bolševika“) lupkaři dráze údajně nabízeli, že to nevelké nadloží tunelu odtěží (přednostně), aby vznikl jen hluboký zářez ve stávající stopě trati, ale dráha to prý tehdy odmítla – proč, to nevím, asi z důvodu s tím nutně související dlouhodobé (určitě minimálně několikaměsíční) nepřetržité výluky: tehdy byla „Buštěhradka“ ještě docela silně využívaná trať i nákladní dopravou, vozilo se tudy m.j. uhlí do pražských tepláren (Veleslavín, Malešice) a i nakládka a vykládka v mezilehlých stanicích byla dost velká (jezdily minimálně 2 páry vlaků pro jejich obsluhu denně), přičemž v Praze ještě nestála „holešovická přeložka“, takže odklánět tu… Číst vice »

K.S.

Přijde mi to malinko zvláštní argumentace (pokud byla taková), v 50. odtěžili celé nadloží v Chocni na asi mnohem zatíženější trati.

Kubrt

V Chocni to primárně bylo kvůli drátům, ne?

K.S.

Nevím, podívám se jestli k tomu praděd nezanechal něco víc než asi 4 fotky, dopis, nebo tak něco, ale je možné že to děda zlikvidoval před dávnými lety.

Nicméně jsem četl že tam šlo o zvětrání a špatný technický stav tunelu. Ale nevím, možná tu bude někdo povolanější. Na druhou stranu zase do Krasíkovského tunelu se dráty vlezly i přes výztuže a profily byly určitě stejné.

KarelF

Pokud vím tak se tam nevešly dráty při elektrifikaci tratě. Pokud zagooglíte píše to více zdrojů. Zase třebas málo se ví o rovnání tratě v Týnci nad Labem ta od Kojic kopírovala Labe a v 50 letech ji narovnali do zářezu. Důvodem bylo zdvojkolejnění, ale hlavně v ohybu původní tratě se pravidelně trhaly nákladní vlaky.

ene bene

V Chocni to byla příprava na ztrojkolejnění do Třebové (samozřejmě se tím současně určitě zlepšily prostorové poměry). Nakonec se skončilo už v Poříčanech, dost daleko před Chocní.

K.S.

Nemáte něco k tomu projektu?

Jiří Kocurek

Měl jsem za to, že ten tunel odstřelili němci. Bylo to maličko jinak, ale ten výbuch tunel poškodil:
https://cestou-necestou.estranky.cz/clanky/ostatni-zajimavosti/historicke-mosty-a-tunely/chocen—byvaly-zeleznicni-tunel.html

Martin V.

Navíc to budou překládat do brownfieldu, takže ekologicky to je spíš přínos. Jen mi není jasné, jestli je ten lupkový lom stále aktivní, či ho zaváží, nebo je opravdu už bývalý. Když jsem tam byl naposled, tak jsem měl pocit, že ještě těží.

Kubrt

Těží se tam; ten lom je dost rozsáhlý, takže ta trať ho nijak zásadně nepoznamená.

ušatá

Těží a jak jsem psal, mělo by se to naopak rozšiřovat a byly k tomu již v minulosti provedeny přípravy i v osídlení.

ušatá

Tunel se snad nemá opravovat. Pokud vím postupně se spíš pomalu odkrýval a byl připraven k úplné likvidaci. Pokud by se uskutečnila přeložka, pak napojení vleček mělo být úvratí od Strašecí nebo zářezem po tunelu. Ale i oblast tunelu měla být otevřena k těžbě a tedy i ke skrývce. Ale současné záměry neznám.

Jouda

To bylo jasné hned jak tam došlo v tunelu před dvěma lety ke kompletní výměně kolejí. Fofrem tam ještě stihnout utratit prachy, protože jak někde vyjedeme s tím, že máme v plánu něco rušit, už by nám to neprošlo 😉. Klasika

55p

Přeložka může být hotová tak za 5 let nejdříve (jsme v Česku, tady to nejde rychleji). Máte přehled, v jakém stavu byl svršek před výměnou? Na mnoha místech sítě muselo dojít k výměně kolejnic, protože množství defektoskopických závad bylo nad únosnou mezí. Příkladem může být pravobřežka, kde se také plánuje rekonstrukce.

ušatá

Právě že tady to už bylo neúnosné.

Jiří Kocurek

To bude tím, že někdo doufal, že to vydrží, než bude přeložka. A nevydrželo.

ušatá

Tam neproběhla žádná extrémní oprava, ale klasická údržba, takže si ty své domněnky opravte. Lepší by asi bylo, kdyby tam vykolejil vlak, že? Ono se to právě moc neudržovalo právě proto, že se neustále počítalo s přeložkou nebo otevřením tunelu. Ale od těch dob uplynulo už skoro 40 let (co si to pamatuji a sledoval jsem to) a nic se neudělalo. A ta třicítka to tam dost brzdí.

Milan

Popisek obrázku zní „Trasa nové přeložky“, ale když to porovnám s mapou, zdá se mi, že na obrázku je stávající trasa trati.
https://mapy.cz/s/puhucuzubu

Honza Fátor

To máte úplnou pravdu.

K.S.

Když přepnete na leteckou tak uvidíte že je to hned vedle, takže tam bude posun tak malý že to z takto tlusté čáry nejde poznat. Kolik to bude 20-30m?

Beekee

Ta přeložka má být asi takto:
https://mapy.cz/s/mubahadotu
Ale jak se v článku uvádí, že trať bude prodloužena „řádově o stovky metrů“, tak dle mého je to o řád přestřelené. Spíše to budou vyšší desítky metrů. Ale to je odhad.

Martin V.

Přesně tak! Přeloženo do češtiny, tak ta vlastní přeložka (místo tunelu) bude řádově stovky metrů dlouhá a prodlouží trať jen řádově o metry. 🙂 Na zbytku nejspíš vymění svršek, protože zachovaný přejezd P36 je až v zastávce Rynholec, kdežto přejezd do lomu P37 bude nahrazen nadjezdem. Na straně 11 v Oznámení záměru píšou o 2 km nového svršku a 7 km kabelové trasy.