Infrastruktura Železnice

Rychlovlaky Praha – Mnichov jinak. SŽDC předělá studii, navržených 60 km/h má zmizet

Vlak alex Praha - Mnichov, München Hbf, foto: Zdopravy.cz/Jan Sůra
Vlak alex Praha - Mnichov, München Hbf, foto: Zdopravy.cz/Jan Sůra

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) chystá velké změny ve studii proveditelnosti, která určovala, jak a kudy má vést nové vysokorychlostní spojení mezi Prahou a Mnichovem. Správa železnic vypsala zakázku na aktualizaci studie, která byla představena před dvěma lety a která sklidila značnou kritiku za nedostatečnou rychlost i kapacitu.

Za 75 milionů už začala SŽDC hledat firmu, která provede aktualizaci stávající studie proveditelnosti pro úsek z Plzně na státní hranici. Jinými slovy bude se předělávat to, co se před tím SŽDC ve spolupráci s ministerstvem dopravy snažila hájit jako nejlepší možné řešení. V původní verzi počítala SŽDC s řadou jednokolejných úseků a maximální rychlostí 160 km/h, na části tratě mezi Plzní a Domažlicemi měly jet vlaky dokonce i rychlostí 60-100 kilometrů za hodinu. Původní studii zpracoval Sudop Praha.

SŽDC vysvětluje otevření studie změnou postoje německé strany, zejména Bavorska. To má zájem i na svém území trať elektrizovat. Nově také SŽDC uznala požadavky železničních nákladních dopravců ze sdružení ŽESNAD.cz, kteří požadovali až 29 párů vlaků denně, původní počty ve studii byly poloviční. Právě nákladní dopravci byli největšími kritiky, hledají totiž druhou alternativní cestu k trati podél Labe pro přepravu zboží do Německa. Poukázali i na to, že autoři studie vůbec nepočítali s kompletními toky zboží v kamionech po dálnici D5.

„Z projednávání prvních staveb vyplývá jako výhodnější použít stopu podle zásad územního rozvoje Plzeňského kraje, nikoliv variantu ze schválené studie. Ta byla poplatná době,“ řekl mluvčí SŽDC Marek Illiaš.

Stát původně schválil variantu s jednokolejnou přeložkou Nová Hospoda – Zbůch/Chotěšov (v původní studii označená jako 4e). Místo toho se začne projektovat varianta na rychlost 200 kilometrů za hodinu s novostavbou mezi Novou Hospodou a Domažlicemi.

Podkladem bude česko-bavorská studie, kterou zpracovalo sdružení SMA+; Schüsler-Plan a SUDOP Praha.

Kvůli spojení Praha – Mnichov vzniklo už několik různých memorand, která slibovala vylepšení spojení. Zatím poslední takový papír vznikl loni v červenci. SŽDC zatím naposledy loni v srpnu představila kroky, které mají jízdní dobu mezi oběma městy dostat pod 4 hodiny.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Jiri Tyr
Host
Jiri Tyr

A8n:samozrejme ze naklady mohou na vrt (350). A nejen v noci ale klidne i v pauze mezi rychlou nakladkou…

Akorat nesmi nejaky inteligent zrusit starou trat pro regionalku jako na brno – prerov…

Kott
Host
Kott

Tunel napsal: „Už máme koridor přes Cheb.“

Jel jste tam někdy? To není koridor, ale jednokolejná romantische tourist Bahn

Kott
Host
Kott

A bude taky nová studie na Brno – Přerov? Pomalé zapojení do Přerova taky není adekvátní takzvanému rychlému spojení…

Pavel
Host

Jako brňákovi by se mi také líbila VRT trať z Brna do Ostravy, ale chápu, že je nejprve nutné zajistit kvalitní obslužnost území Vyškovska po železnici. Dnes tudy vede jednokolejka, skoro žádné osobáky. A rychlíky jsou zoufale pomalé. Proto rozumím tomu, že je lepší nejprve postavit klasickou trať do 200 km/hodinu pro obyčejný provoz a snad, za 50 let až 70 let, přibude i VRT na vyšší rychlost.

Jiří Krkhel
Host
Jiří Krkhel

Nemluvte nebo spíš nepište tady o vysokorychlostní železnici. Úseky od 250 km/h výš nikdo neplánuje….

Tunel
Host
Tunel

Tohle místní shodí ze stolu a nelze se jim divit, on jim hluk z I/26 stačí dost a že tato nová trať stáhne nějaké kamiony z D5, která vede zcela jinde než I/26, tím jim nijak nepomůžete. Pro ně to bude jen zhoršení a navíc jsou to vyhozené peníze, za které by šlo postavit raději pořádnou silnici dál od obcí než I/26. Ta by místním skutečně pomohla (odvedla by totiž většinu aut). V budoucí rozšířené dálniční síti bude směrem na Domažlice dálnice potřeba.

Grossák
Host
Grossák

Místní shodí všechno. Tím spíše dálnici.

Radek
Host
Radek

Dálnice by byla zapotřebí už při současném provozu a železnici je třeba postavit pořádně a na vyšší rychlost a z Havlovic tunelem až na st. hranici, a to nikoho rušit nebude a nebude důvod to shazovat. Metrostav má nový razicí štít, tak ho tady může využít. U Ejpovic se jim to pěkně povedlo….

sladlu
Host

Zeleznice si ve svete nasla misto. A to jako typ dopravy nad automobilovou dopravou. Ne jako alternativa a ne jako konkurent, ale doprava porazejici auta. Ve meste funguji s-bahn primestke dopravy misto aut. Mezi mesta na konvecnich trati rychlosti 130-200km/h.

Kdy si to vlada a szdc pochopi?
Nechci presednout z auta do vlaku kdyz vzdalenist 50km jede 1h. Nevyplati se mi to

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Blbost – popíráte historii: železnice byla „n a světě“ mnohem dřív než automobily – jen nedokázala (aspoň u nás) včas patřičně reagovat na rozvoj automobilizmu, který naprostá většina lidí v tak velkém rozsahu nečekala, byť jej nakonec sama (= ta většina lidí) podpořila …

sladlu
Host

právě, historie a i současnost je v přístupu k železnici stejná … kašle na potenciál, který jinde vnímají a neignorují ho. Tak železnice se dostala před auto

sladlu
Host

třeba aktuální téma autonomních vozidla nechápu a bojím se toho. Ne protože to neznám, ale proto, že to znám moc dobře :/

technologicky je třeba velmi snadné postavit a provozovat autonomní metro a příměstský vlak… zatímco autonomní Tesla zabíjí pořád zabíjet lidi bude a je to potenciální zbraň na asfaltu, v místě kde se vyskytuje hodně bodů k monitoringu. Na kolejích je pohyb a bezpečnost o několik řádů jinde.

sladlu
Host

Pravda je ze mylne se tu predchozi studie povazuje za zpackanou. Ta srudie obsahovala take dvoukolejnou variantu na 200km/h. Vybrana varianta byla to spatny na co muzeme tu nadavat 😉 Ten vyber smrdi vlastirazradou. A skudlenim tam kde se to neda

osobne, radsi nestavit nic nez tu modernizovat trate kolem 100km/h.

Tunel
Host
Tunel

Škudlení? A vy to budete platit ze svého, že šetření peněz daňových poplatníků není na místě?

Qěcy
Host
Qěcy

Dokud DB Netz nezruší ty noční přerušení služby kolem Brodu nad Lesy, tak nebudu věřit tomu, že DB dělá něco pro nákladní dopravu mezi SRN a ČR. Jde totiž o pouhý administrativní akt. A je mi zcela jedno, že Němci mají jakýsi balík prioritních úkolů, které mají v určitém pořadí na své žel. síti vyřešit.

Michal
Host
Michal

No kdyby tam něco jezdilo, tak tam ty dědky na stavědla nadirigujou i v noci, toho bych se nebál. Já i jen zmínku o tom, že se účastní bavorská strana, beru pozitivně.

Qěcy
Host
Qěcy

Nákladní dopravci údajně opakovaně požadovali nepřetržitý provoz, ale bylo to zamítnuto. Třeba Metransrail. Třeba se k tomu tady vyjádří.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

O utlumení mezistátní (nákladní) dopravy přes většinu dříve využívaných česko-německých hraničních přechodů (obecně) se v minulosti „postarali“ právě Němci – česká strana se jen přizpůsobila německému „diktátu“, její prioritní zájem to nebyl …

Michal
Host
Michal

No určitě, za všechno může někdo jiný, že ano… Oblíbená česká disciplína na pomezí sebelítosti a sebeklamu.

Udržovat na tři směny signalisty placené v DM není úplně laciné a český nákladní dopravce s ad-hoc vlakem jednou za čas mzdové náklady určitě nepokryje. Kdyby tam měli nějaký pravidelný provoz, byla by diskuse trochu o něčem jiném…

Michal
Host
Michal

Určitě je něco logického na názoru, že pokud nějakým směrem vede dálnice, je to tok zasluhující elektrizovanou dvojkolejku na úrovni doby.

Nicméně zdejší útoky na Sudop a SŽDC trochu míjí podstatu problému – oni nejsou kokoti neschopní naprojektovat a postavit štreku na 200 km/h, oni jen dostali pokyn minimalizovat spoluúčast státního rozpočtu. Takže se pak nelze divit, že se ve snaze vejít do rozpočtu pustili do 4e nebo jak se ten paskvil jmenuje, aby to v maximální možné míře zalepila EU.

Stejně tak mohl být dávno tunel do Berouna, jen by se muselo něco dosypat z vlastního. A to „se“ nechce…

Qěcy
Host
Qěcy

Neschopní nejsou. Otázka ale je, jak jsou ochotní se vypořádat s připomínkami a jak bezohledně ke krajině a obyvatelům projektují třeba už první verzi projektu. Mnohokrát bylo slyšet, že přes trať dělící obec podélně se nebude možno pěšky dostat na dostatečném počtu míst. Dnes jsou tam nelegálnínpřechody. Nebotřeba dřív v ČEernošicích lidé chodili propustkama, které jsou už pár let hez jáhrady zabetonovaný. Takže mezi dvěma legálními přechody je asi dva kilomezry nic. Furt jen každý hází vinu na druhé a nechce jic zaplatit. Trať měla legálnínbezpečné průchody, i když primárně byly pro vodu a ne pro chodce. A dnes? Má… Číst vice »

Tunel
Host
Tunel

Tím směrem ale dálnice nevede, dálnice vede na Rozvadov, takže není důvod stavět do Domažlic trať na 200. Už máme koridor přes Cheb.

SŽDC
Host
SŽDC

Dobrý den, dovolte mi jen upřesnění – zmíněná studie proveditelnosti se netýká žádného vysokorychlostního spojení Prahy a Mnichova, ale modernizace traťového úseku Plzeň – Domažlice – státní hranice SRN. Je to prostě modernizace současné tratě. Případná vysokorychlostní trať z Prahy do Mnichova je hudbou poměrně dost vzdálené budoucnosti a vedla by po zcela novém tělese v nové stopě. Ani německá strana nemíní na svém úseku trať nějak výrazně přestavovat na parametry tratě vysokorychlostní. Takže zmínky o nějakých rychlovlacích jsou trochu mimo.

Asdf
Host
Asdf

To nijak nevysvětluje tn bizár, kdy se předělává už na první pohled dost zpackaná studie. A samozřejmě za přemrštěný obnos. Tohle laskavě vysvětlete. Děkuji

MGabriel
Host
MGabriel

Dobrý den, chápu tedy správně, že Váš komentář je v rozporu s výše uvedeným článkem? Proto bych Vás rád požádal o upřesnění, co je tedy obsahem zmíněné aktualizace studie proveditelnosti. Rozpor mezi vaším komentářem a článkem vidím v tom, že Vy říkáte že má jít o modernizaci tratě ve stávající stopě. Což v zásadě vylučuje výrazné zvýšení traťové rychlosti na zmíněných 200 km/hod. Oproti v článku je zmíněno, že má jít o trasování dle zásad územního rozvoje Plzeňského kraje, což je trasování železniční tratě v nové stopě, mimo stávající železniční trať, držící však schodný směr. Tato nový koridor je koncipován… Číst vice »

Jiri Tyr
Host
Jiri Tyr

Szdc rychle prispechala s ujistenim, ze nic rychleho nepripravuje,aby se na ni prof. Sosna nerozlobil

sladlu
Host

z Řezna k naším hranicím (na Domažlice) vede dvoukolej a asi cca 160km/h

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Jistě: to je pozůstatek z dob, kdy ještě Bavoři „směli“ tu trasu preferovat = než jim to „Berlín“ zatrhl a rozhodlo se o upřednostnění spojení ČR a jihu Německa přes Cheb …

Asdf
Host
Asdf

Tak pokud vím, tak oni vůbec koleje v Německu jsou projektovány a stavěny poněkud velkoryseji od prvopočátku. Za Rakouska Uherska se docela šetřilo.

To
Host
To

No nevim, kolik tam bude úseků na 160, když se podívám na jízdní dobu a vzdálenost

Michal
Host
Michal

Tak je pravda, že Řezna vede dvojkolej, ale nevede rozhodně k našim hranicím. Vede do Schwandorfu (což je samo o sobě zajíždka) a odtamtud pěkně jednokolejně (byť přes kilo) na Cham a Furth.

Z Řezna „k našim hranicím“ vedla leda lokálka do Falkensteinu..

Tunel
Host
Tunel

Myslíte cyklostezku do Falkensteinu, že?

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Michal:
Už jsem tudy sice dlouho nejel, ale že existuje i dost úseků s TR = 160 km/h i mezi Schwandorfem a Furthem i.W. mě překvapilo už tenkrát (= když jsem tam jel naposled) …
Bavoři pro zajištění solidní dopravní obslužnosti té oblasti vyšší NTR zjevně nepotřebují, protože pro vyšší rychlosti navíc stejně ani nemají vozidla. A rychlost 160 km/h ostatně není malá ani pro dálkovou dopravu – to jen na našem území se jezdí stále osmdesátkou …

Michal
Host
Michal

Nicméně dvojkolejka tam nevede. Průměrná rychlost FiW – Schwandorf 95 km/h je moc pěkná, pak se ale prodrbe 13 minut přepřahem… 🙁

MartinM
Host
MartinM

Možná by se slušelo napsat, že ta cena není jen za aktualizaci SP, ale i DÚR pro úsek Stod-Domažlice.

To
Host
To

Rok 2018 a SŽDC má jedinou elektrifikovanou trať k našemu největšímu obchodnímu partnerovi, jedinou dvoukolejnou trať… co k tomu dodat. Pořád budeme poslouchat, jak patříme na západ a v roce 2018 jezdíme na západ dieselem po jednokolejce na 60 km/h.

MartinM
Host
MartinM

Představte si , že Němci jsou na tom stejně.

VRT
Host
VRT

Martine, ale pochopte, že je v NAŠEM zájmu mít kvalitní infra k sousedovi, bez něhož bychom pošli hlady. Člověk si o Německu a Němcích může myslet cokoliv, ale nekvalitní infrastruktura limituje především nás. Pokud si teda nezvolíme někoho, kdo nás zase obežene dráty posune naši životní úroveň do roku 1989.

To
Host
To

Nikdo nás dráty proboha neobhání, ale s výstavbou nebo rekonstrukcí nových tratí neudělal nikdo vůbec nic! Pořád se volá po západu, 30 let uplynulo, řešíme že komunisti možná odejdou při hlasování o vládě ze Sněmovny a přitom do toho obdivovaného západu jezdíme jak v době totality. Takže asi tak. Němci to nepotřebují, těm je to buřt. Úplně stejný to bylo s D5, kdy my jsme měli výjimečně hotovo a u sousedů nic.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Žvaníte nesmysly a o celé problematice zjevně mnoho nevíte: Bavoři chtěli rychlou trať přes Českou Kubici už dávno, ale když se (před už asi více než 20 roky) rozhodovalo o tom, zda se (jako první) „zmodernizuje“ pro „rychlé“ spojení ČR s Bavorskem trať přes Domažlice nebo přes Cheb, bylo tehdy na významný zásah z „Berlína“ (vedení DBAG) zvolena trasa přes Cheb – zda a kdo koho tehdy uplatil, nevím, ale Češi v té době potřebovali „jako sůl“ zrekonstruovat trať Plzeň – Cheb a zejména její zcela se se rozpadající (přes 40 roků staré) zabezpečení, tak jim ten zásah „Berlína“ vyhovoval.… Číst vice »

Asdf
Host
Asdf

To Železničář: čím je modernizace Plzeň – Cheb pochybná?

Asdf
Host
Asdf

To MartinM: Zásadní problém tkví v tom, že zatímco pro nás je Německo exportní trh č. 1, tak pro Němce jsme až na 12. místě (10. z evropských zemí), takže pro nás je rychlé a dobré železniční spojení s Německem mnohonásobně důležitější než pro Němce.

MartinM
Host
MartinM

Tak elektrifikovaná dvoukolejka u nás do Chebu vede, v Německu ne, podívejte se jak vypadají v Německu příhraniční tratě, prakticky vše je bída. Ono je hezký, že my tu budeme mít dvoukolejky až na hranice, ale když nedají do pořáku tratě i v Německu tak to u nás byly vyhozený peníze. Tak to prostě je.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Asdf: „čím je modernizace Plzeň – Cheb pochybná?“ Třeba tím, že parametry tratě se po „modernizaci“ nijak významněji nezměnily: Němcům jsme slibovali značné zvýšení rychlosti dopravy, ač v těch podmínkách je to dost těžko představitelné jinak než výstavbou nové trati ve zcela nové stopě, a „taktně“ jsme přitom zamlčovali, že i to nevelké zrychlení dopravy bude platit jen v případě použití vozidel s náklopnými skříněmi, jichž ČD mají jen 7 (slovem SEDM) a Němci pro využití na tratích v ČR (v elektrické trakci) vůbec žádné. Tenkrát se skutečně řešila akutní potřeba něco s tou tratí (Plzeň – Cheb) udělat a… Číst vice »

To
Host
To

Milá SŽDC, není těch studií zatím málo? Čím víc studií, tím větší teplíčko na SŽDC!

To
Host
To

Milá SŽDC, nebude deset studií a dejme tomu 15 změn studií na rekonstrukci pár desítek km dlouhé trati málo? Asi ne, když na vedoucích pozicích SŽDC sedí lidi, co mají vystudovanou hnojárnu v Praze.

Jiri Tyr
Host
Jiri Tyr

Sazim povoleni k pobytu a pracovni povoleni (kdo zna, pochopi :))) ze to prepracovani studie sudop bude delat sudop…

VRT
Host
VRT

O to se není třeba vsázet. To je celkem jasný předem daný výsledek. To je jako kdybyste se vsázel o to, kdo dodá zabezpečovačku.

Jiri Tyr
Host
Jiri Tyr

To: Honza

75 mil za tuto studii neni nic proti tomu jak szdc plati za obkreslovani brno – prerov (pripad domazlice pres kopirak). Pripravka na usek veleslavin- ruzyne stala 4x vic nez v roce 2008. Vrchol je projekt stavby otrokovice – vizovice za 300 micu.

Tam kde je monopol/kartel ceny podle togo vypadaji

Poutnik99
Host
Poutnik99

Jednokolejná VRT není nic nového. Ve Španělsku jsem dva dny kolem jedné takové šel… Bercianos de Real Camino – Leon

Jiri Tyr
Host
Jiri Tyr

Jenze ve spanelsku je ta 1kolejna vrtka na 350. Coz u reseni z provenience sudop na domazlicich nehrozí

Asdf
Host
Asdf

Co kdyby už přestali „studovat“ a začali konečně stavět… aby na často zcestných a zbytečných studiích neprostudovali víc, než by prostavěli…

VRT
Host
VRT

Jak by k tomu SUDOP přišel?

sladlu
Host

ŽESNAD.cz nikdo behem prvnich studii neposlouchal…

A proc vubec poslouchame Nemce ??? Zajem z jejich strany byl skoro zadny…. ale co zajem lidi na Domazlicku???

Plzen-Domazlice si zaslouzi elektrifikovanych 200-250km/h. A treba ze jen v jedne koleji prozatim. Stara stopa obslouzi kazdou „mez“ a nova stopa by obslouzila jen max jednu stanici mezi plzni a Domazlicema 😀 to by byl levny kompromis 😉

liberal shark
Host
liberal shark

Je přeci naprosto zjevné, že potřebujeme kapacitní spojení jak do Berlína, tak do Mnichova. Dvoukolejná elektrifikovaná trať s ETCS na 160 km/h je v XXI století minimum. K tomu snad není potřeba žádná studie, stačí se podívat na mapu.

Martin1
Host
Martin1

Jenže z toho by pak SUDOP nic neměl, že jo…

Martin1
Host
Martin1

A pak věřte, že ony studie jsou vždy tím „nejlepším a nejlépe provedeným“ prozkoumaným podkladem. Aneb proč neudělat zakázku po svém, když stát zaplatí aktualizaci aktualizace studie proveditelnosti. Buď dotyční nejsou odborníky na svém místě nebo je třeba nechat vydělat…
Btw, docela by mě zajímalo, na polikáté (až k tomu politická vůle, zejména pak na MD) vyjde studie proveditelnosti rychlého spojení Prahy a Liberce. :-/

Jiri Tyr
Host
Jiri Tyr

Dejte si do googlu: studie poprela fyziku

Martin1
Host
Martin1

Nepřekvapuje. Ne nadarmo letí fáma, že SUDOP neumí plánovat tratě nad 200 km/h.

VRT
Host
VRT

Jistě, protože SUDOP umí vyprojektovat jen co, co umí stavební monopol postavit, k čemu umí AŽD vyrobit zabezpečovačku a pro co uměla jedna firma z Kypru udělat vozidlo.

a8n
Host
a8n

Chtěl jste nejspíš napsat nevyjde. Pokud vím, žádná ještě nevyšla, nebo maximálně v obskurních parametrech.

Newsletter

Výběr editora