Rychlovlaky Praha – Mnichov jinak. SŽDC předělá studii, navržených 60 km/h má zmizet
Vlak alex Praha - Mnichov, München Hbf, foto: Zdopravy.cz/Jan Sůra
Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) chystá velké změny ve studii proveditelnosti, která určovala, jak a kudy má vést nové vysokorychlostní
A8n:samozrejme ze naklady mohou na vrt (350). A nejen v noci ale klidne i v pauze mezi rychlou nakladkou…
Akorat nesmi nejaky inteligent zrusit starou trat pro regionalku jako na brno – prerov…
Tunel napsal: „Už máme koridor přes Cheb.“
Jel jste tam někdy? To není koridor, ale jednokolejná romantische tourist Bahn
A bude taky nová studie na Brno – Přerov? Pomalé zapojení do Přerova taky není adekvátní takzvanému rychlému spojení…
Jako brňákovi by se mi také líbila VRT trať z Brna do Ostravy, ale chápu, že je nejprve nutné zajistit kvalitní obslužnost území Vyškovska po železnici. Dnes tudy vede jednokolejka, skoro žádné osobáky. A rychlíky jsou zoufale pomalé. Proto rozumím tomu, že je lepší nejprve postavit klasickou trať do 200 km/hodinu pro obyčejný provoz a snad, za 50 let až 70 let, přibude i VRT na vyšší rychlost.
Nemluvte nebo spíš nepište tady o vysokorychlostní železnici. Úseky od 250 km/h výš nikdo neplánuje….
Tohle místní shodí ze stolu a nelze se jim divit, on jim hluk z I/26 stačí dost a že tato nová trať stáhne nějaké kamiony z D5, která vede zcela jinde než I/26, tím jim nijak nepomůžete. Pro ně to bude jen zhoršení a navíc jsou to vyhozené peníze, za které by šlo postavit raději pořádnou silnici dál od obcí než I/26. Ta by místním skutečně pomohla (odvedla by totiž většinu aut). V budoucí rozšířené dálniční síti bude směrem na Domažlice dálnice potřeba.
Místní shodí všechno. Tím spíše dálnici.
Dálnice by byla zapotřebí už při současném provozu a železnici je třeba postavit pořádně a na vyšší rychlost a z Havlovic tunelem až na st. hranici, a to nikoho rušit nebude a nebude důvod to shazovat. Metrostav má nový razicí štít, tak ho tady může využít. U Ejpovic se jim to pěkně povedlo….
Zeleznice si ve svete nasla misto. A to jako typ dopravy nad automobilovou dopravou. Ne jako alternativa a ne jako konkurent, ale doprava porazejici auta. Ve meste funguji s-bahn primestke dopravy misto aut. Mezi mesta na konvecnich trati rychlosti 130-200km/h.
Kdy si to vlada a szdc pochopi?
Nechci presednout z auta do vlaku kdyz vzdalenist 50km jede 1h. Nevyplati se mi to
Blbost – popíráte historii: železnice byla „n a světě“ mnohem dřív než automobily – jen nedokázala (aspoň u nás) včas patřičně reagovat na rozvoj automobilizmu, který naprostá většina lidí v tak velkém rozsahu nečekala, byť jej nakonec sama (= ta většina lidí) podpořila …
právě, historie a i současnost je v přístupu k železnici stejná … kašle na potenciál, který jinde vnímají a neignorují ho. Tak železnice se dostala před auto
třeba aktuální téma autonomních vozidla nechápu a bojím se toho. Ne protože to neznám, ale proto, že to znám moc dobře :/
technologicky je třeba velmi snadné postavit a provozovat autonomní metro a příměstský vlak… zatímco autonomní Tesla zabíjí pořád zabíjet lidi bude a je to potenciální zbraň na asfaltu, v místě kde se vyskytuje hodně bodů k monitoringu. Na kolejích je pohyb a bezpečnost o několik řádů jinde.
Pravda je ze mylne se tu predchozi studie povazuje za zpackanou. Ta srudie obsahovala take dvoukolejnou variantu na 200km/h. Vybrana varianta byla to spatny na co muzeme tu nadavat 😉 Ten vyber smrdi vlastirazradou. A skudlenim tam kde se to neda
osobne, radsi nestavit nic nez tu modernizovat trate kolem 100km/h.
Škudlení? A vy to budete platit ze svého, že šetření peněz daňových poplatníků není na místě?
Dokud DB Netz nezruší ty noční přerušení služby kolem Brodu nad Lesy, tak nebudu věřit tomu, že DB dělá něco pro nákladní dopravu mezi SRN a ČR. Jde totiž o pouhý administrativní akt. A je mi zcela jedno, že Němci mají jakýsi balík prioritních úkolů, které mají v určitém pořadí na své žel. síti vyřešit.
No kdyby tam něco jezdilo, tak tam ty dědky na stavědla nadirigujou i v noci, toho bych se nebál. Já i jen zmínku o tom, že se účastní bavorská strana, beru pozitivně.
Nákladní dopravci údajně opakovaně požadovali nepřetržitý provoz, ale bylo to zamítnuto. Třeba Metransrail. Třeba se k tomu tady vyjádří.
O utlumení mezistátní (nákladní) dopravy přes většinu dříve využívaných česko-německých hraničních přechodů (obecně) se v minulosti „postarali“ právě Němci – česká strana se jen přizpůsobila německému „diktátu“, její prioritní zájem to nebyl …
No určitě, za všechno může někdo jiný, že ano… Oblíbená česká disciplína na pomezí sebelítosti a sebeklamu.
Udržovat na tři směny signalisty placené v DM není úplně laciné a český nákladní dopravce s ad-hoc vlakem jednou za čas mzdové náklady určitě nepokryje. Kdyby tam měli nějaký pravidelný provoz, byla by diskuse trochu o něčem jiném…
Určitě je něco logického na názoru, že pokud nějakým směrem vede dálnice, je to tok zasluhující elektrizovanou dvojkolejku na úrovni doby. Nicméně zdejší útoky na Sudop a SŽDC trochu míjí podstatu problému – oni nejsou kokoti neschopní naprojektovat a postavit štreku na 200 km/h, oni jen dostali pokyn minimalizovat spoluúčast státního rozpočtu. Takže se pak nelze divit, že se ve snaze vejít do rozpočtu pustili do 4e nebo jak se ten paskvil jmenuje, aby to v maximální možné míře zalepila EU. Stejně tak mohl být dávno tunel do Berouna, jen by se muselo něco dosypat z vlastního. A to „se“… Číst vice »
Neschopní nejsou. Otázka ale je, jak jsou ochotní se vypořádat s připomínkami a jak bezohledně ke krajině a obyvatelům projektují třeba už první verzi projektu. Mnohokrát bylo slyšet, že přes trať dělící obec podélně se nebude možno pěšky dostat na dostatečném počtu míst. Dnes jsou tam nelegálnínpřechody. Nebotřeba dřív v ČEernošicích lidé chodili propustkama, které jsou už pár let hez jáhrady zabetonovaný. Takže mezi dvěma legálními přechody je asi dva kilomezry nic. Furt jen každý hází vinu na druhé a nechce jic zaplatit. Trať měla legálnínbezpečné průchody, i když primárně byly pro vodu a ne pro chodce. A dnes? Má… Číst vice »
Tím směrem ale dálnice nevede, dálnice vede na Rozvadov, takže není důvod stavět do Domažlic trať na 200. Už máme koridor přes Cheb.
Dobrý den, dovolte mi jen upřesnění – zmíněná studie proveditelnosti se netýká žádného vysokorychlostního spojení Prahy a Mnichova, ale modernizace traťového úseku Plzeň – Domažlice – státní hranice SRN. Je to prostě modernizace současné tratě. Případná vysokorychlostní trať z Prahy do Mnichova je hudbou poměrně dost vzdálené budoucnosti a vedla by po zcela novém tělese v nové stopě. Ani německá strana nemíní na svém úseku trať nějak výrazně přestavovat na parametry tratě vysokorychlostní. Takže zmínky o nějakých rychlovlacích jsou trochu mimo.
To nijak nevysvětluje tn bizár, kdy se předělává už na první pohled dost zpackaná studie. A samozřejmě za přemrštěný obnos. Tohle laskavě vysvětlete. Děkuji
Dobrý den, chápu tedy správně, že Váš komentář je v rozporu s výše uvedeným článkem? Proto bych Vás rád požádal o upřesnění, co je tedy obsahem zmíněné aktualizace studie proveditelnosti. Rozpor mezi vaším komentářem a článkem vidím v tom, že Vy říkáte že má jít o modernizaci tratě ve stávající stopě. Což v zásadě vylučuje výrazné zvýšení traťové rychlosti na zmíněných 200 km/hod. Oproti v článku je zmíněno, že má jít o trasování dle zásad územního rozvoje Plzeňského kraje, což je trasování železniční tratě v nové stopě, mimo stávající železniční trať, držící však schodný směr. Tato nový koridor je koncipován… Číst vice »
Szdc rychle prispechala s ujistenim, ze nic rychleho nepripravuje,aby se na ni prof. Sosna nerozlobil
z Řezna k naším hranicím (na Domažlice) vede dvoukolej a asi cca 160km/h
Jistě: to je pozůstatek z dob, kdy ještě Bavoři „směli“ tu trasu preferovat = než jim to „Berlín“ zatrhl a rozhodlo se o upřednostnění spojení ČR a jihu Německa přes Cheb …
Tak pokud vím, tak oni vůbec koleje v Německu jsou projektovány a stavěny poněkud velkoryseji od prvopočátku. Za Rakouska Uherska se docela šetřilo.
No nevim, kolik tam bude úseků na 160, když se podívám na jízdní dobu a vzdálenost
Tak je pravda, že Řezna vede dvojkolej, ale nevede rozhodně k našim hranicím. Vede do Schwandorfu (což je samo o sobě zajíždka) a odtamtud pěkně jednokolejně (byť přes kilo) na Cham a Furth.
Z Řezna „k našim hranicím“ vedla leda lokálka do Falkensteinu..
Myslíte cyklostezku do Falkensteinu, že?
Michal:
Už jsem tudy sice dlouho nejel, ale že existuje i dost úseků s TR = 160 km/h i mezi Schwandorfem a Furthem i.W. mě překvapilo už tenkrát (= když jsem tam jel naposled) …
Bavoři pro zajištění solidní dopravní obslužnosti té oblasti vyšší NTR zjevně nepotřebují, protože pro vyšší rychlosti navíc stejně ani nemají vozidla. A rychlost 160 km/h ostatně není malá ani pro dálkovou dopravu – to jen na našem území se jezdí stále osmdesátkou …
Nicméně dvojkolejka tam nevede. Průměrná rychlost FiW – Schwandorf 95 km/h je moc pěkná, pak se ale prodrbe 13 minut přepřahem… 🙁
Možná by se slušelo napsat, že ta cena není jen za aktualizaci SP, ale i DÚR pro úsek Stod-Domažlice.
Rok 2018 a SŽDC má jedinou elektrifikovanou trať k našemu největšímu obchodnímu partnerovi, jedinou dvoukolejnou trať… co k tomu dodat. Pořád budeme poslouchat, jak patříme na západ a v roce 2018 jezdíme na západ dieselem po jednokolejce na 60 km/h.
Představte si , že Němci jsou na tom stejně.
Martine, ale pochopte, že je v NAŠEM zájmu mít kvalitní infra k sousedovi, bez něhož bychom pošli hlady. Člověk si o Německu a Němcích může myslet cokoliv, ale nekvalitní infrastruktura limituje především nás. Pokud si teda nezvolíme někoho, kdo nás zase obežene dráty posune naši životní úroveň do roku 1989.
Nikdo nás dráty proboha neobhání, ale s výstavbou nebo rekonstrukcí nových tratí neudělal nikdo vůbec nic! Pořád se volá po západu, 30 let uplynulo, řešíme že komunisti možná odejdou při hlasování o vládě ze Sněmovny a přitom do toho obdivovaného západu jezdíme jak v době totality. Takže asi tak. Němci to nepotřebují, těm je to buřt. Úplně stejný to bylo s D5, kdy my jsme měli výjimečně hotovo a u sousedů nic.
Žvaníte nesmysly a o celé problematice zjevně mnoho nevíte: Bavoři chtěli rychlou trať přes Českou Kubici už dávno, ale když se (před už asi více než 20 roky) rozhodovalo o tom, zda se (jako první) „zmodernizuje“ pro „rychlé“ spojení ČR s Bavorskem trať přes Domažlice nebo přes Cheb, bylo tehdy na významný zásah z „Berlína“ (vedení DBAG) zvolena trasa přes Cheb – zda a kdo koho tehdy uplatil, nevím, ale Češi v té době potřebovali „jako sůl“ zrekonstruovat trať Plzeň – Cheb a zejména její zcela se se rozpadající (přes 40 roků staré) zabezpečení, tak jim ten zásah „Berlína“ vyhovoval.… Číst vice »
To Železničář: čím je modernizace Plzeň – Cheb pochybná?
To MartinM: Zásadní problém tkví v tom, že zatímco pro nás je Německo exportní trh č. 1, tak pro Němce jsme až na 12. místě (10. z evropských zemí), takže pro nás je rychlé a dobré železniční spojení s Německem mnohonásobně důležitější než pro Němce.
Tak elektrifikovaná dvoukolejka u nás do Chebu vede, v Německu ne, podívejte se jak vypadají v Německu příhraniční tratě, prakticky vše je bída. Ono je hezký, že my tu budeme mít dvoukolejky až na hranice, ale když nedají do pořáku tratě i v Německu tak to u nás byly vyhozený peníze. Tak to prostě je.
Asdf: „čím je modernizace Plzeň – Cheb pochybná?“ Třeba tím, že parametry tratě se po „modernizaci“ nijak významněji nezměnily: Němcům jsme slibovali značné zvýšení rychlosti dopravy, ač v těch podmínkách je to dost těžko představitelné jinak než výstavbou nové trati ve zcela nové stopě, a „taktně“ jsme přitom zamlčovali, že i to nevelké zrychlení dopravy bude platit jen v případě použití vozidel s náklopnými skříněmi, jichž ČD mají jen 7 (slovem SEDM) a Němci pro využití na tratích v ČR (v elektrické trakci) vůbec žádné. Tenkrát se skutečně řešila akutní potřeba něco s tou tratí (Plzeň – Cheb) udělat a… Číst vice »
Milá SŽDC, není těch studií zatím málo? Čím víc studií, tím větší teplíčko na SŽDC!
Milá SŽDC, nebude deset studií a dejme tomu 15 změn studií na rekonstrukci pár desítek km dlouhé trati málo? Asi ne, když na vedoucích pozicích SŽDC sedí lidi, co mají vystudovanou hnojárnu v Praze.
Sazim povoleni k pobytu a pracovni povoleni (kdo zna, pochopi :))) ze to prepracovani studie sudop bude delat sudop…
O to se není třeba vsázet. To je celkem jasný předem daný výsledek. To je jako kdybyste se vsázel o to, kdo dodá zabezpečovačku.
To: Honza
75 mil za tuto studii neni nic proti tomu jak szdc plati za obkreslovani brno – prerov (pripad domazlice pres kopirak). Pripravka na usek veleslavin- ruzyne stala 4x vic nez v roce 2008. Vrchol je projekt stavby otrokovice – vizovice za 300 micu.
Tam kde je monopol/kartel ceny podle togo vypadaji
Jednokolejná VRT není nic nového. Ve Španělsku jsem dva dny kolem jedné takové šel… Bercianos de Real Camino – Leon
Jenze ve spanelsku je ta 1kolejna vrtka na 350. Coz u reseni z provenience sudop na domazlicich nehrozí
Co kdyby už přestali „studovat“ a začali konečně stavět… aby na často zcestných a zbytečných studiích neprostudovali víc, než by prostavěli…
Jak by k tomu SUDOP přišel?
ŽESNAD.cz nikdo behem prvnich studii neposlouchal…
A proc vubec poslouchame Nemce ??? Zajem z jejich strany byl skoro zadny…. ale co zajem lidi na Domazlicku???
Plzen-Domazlice si zaslouzi elektrifikovanych 200-250km/h. A treba ze jen v jedne koleji prozatim. Stara stopa obslouzi kazdou „mez“ a nova stopa by obslouzila jen max jednu stanici mezi plzni a Domazlicema 😀 to by byl levny kompromis 😉
Je přeci naprosto zjevné, že potřebujeme kapacitní spojení jak do Berlína, tak do Mnichova. Dvoukolejná elektrifikovaná trať s ETCS na 160 km/h je v XXI století minimum. K tomu snad není potřeba žádná studie, stačí se podívat na mapu.
Jenže z toho by pak SUDOP nic neměl, že jo…
A pak věřte, že ony studie jsou vždy tím „nejlepším a nejlépe provedeným“ prozkoumaným podkladem. Aneb proč neudělat zakázku po svém, když stát zaplatí aktualizaci aktualizace studie proveditelnosti. Buď dotyční nejsou odborníky na svém místě nebo je třeba nechat vydělat…
Btw, docela by mě zajímalo, na polikáté (až k tomu politická vůle, zejména pak na MD) vyjde studie proveditelnosti rychlého spojení Prahy a Liberce. :-/
Dejte si do googlu: studie poprela fyziku
Nepřekvapuje. Ne nadarmo letí fáma, že SUDOP neumí plánovat tratě nad 200 km/h.
Jistě, protože SUDOP umí vyprojektovat jen co, co umí stavební monopol postavit, k čemu umí AŽD vyrobit zabezpečovačku a pro co uměla jedna firma z Kypru udělat vozidlo.
Chtěl jste nejspíš napsat nevyjde. Pokud vím, žádná ještě nevyšla, nebo maximálně v obskurních parametrech.
Je přeci naprosto logické, že potřebujeme kapacitní spojení do Berlína i do Mnichova. Dvojkolejná elektrifikovaná trať s ETCS na 160 km je minimum. Na to snad není potřeba žádná studie, stačí pohled na mapu.
Jde jenom o politiku, předstírání, že se něco jakože děje. 2050 a stav bude stejný pod kuratelou neschopného státu, plánujeme a plánujeme a plánujeme, za 3 roky tu je globální krize jako prase a projekty spadnou pod stůl, co se dnes nezačlo stavět, nemá smysl sledovat. Těžký alibismus, možná, že pak již i výstavbu infrastruktury převezme soukromník (Kellner a další kapitálově silní dravci), stát nějak musí umořit dluhy, které za 20 let nasekal.
Stát dluhy neumoří – vypukne inflace a dluhy budou marginalizovány. Zaplatí to občaně ztrátou úspor a dobře jim tak. Nemají volit levicové populisty.
Konečně to SŽDC napadlo, že rychlost 60 a jednokolejka není úplně ideální na koridor do Německa, 200 je plně dostačující už co se týče paralelního provozu nákladních a osobních vlaku. Stejně ještě vyhráno není, jásat budu až se začne stavět.
Honza:
i 200 je v soucasne dobe tragedie – když se planujou nove trate na 350 km/h – nakladove v tom není zadny zasadni rozdil… viz Praha – Usti/n/L – Dresden, Praha – Brno – Wien/Blava.
Mimochodem doba jizdy Praha – Usti bude trvat cca 20 minut…
Nákladově to je dost podstatný rozdíl. Na 350 náklady nemůžou.
Re.a8n Cargo vlaky MOHOU na VRT 300 – 350. ( Jinak by trať v noci nevydělala ani cent). Viz. noční provoz na trase Nürmberg – Ingolstadt. Po dokončení všech dopr. staveb na VDE 8, bude nákladní doprava i tam. Boxxpress v Německu lítá s ježky a kotoučáky 120 km/h. Samozřejmě mimo ještě nezmodernizované dopr. uzly. Na noční trase, Hamburg – Kassel – Fulda – Nürmberg – München jezdí +/- do 10-ti hodin ale není neobvyklé, když to šlape tak to dají i za 8 hod. Tyto rychlé obrátky mají vliv na počet lokomotiv ale i počet fírů a jejich plat,… Číst vice »
Jo a reklamovala szdc tu puvodni studii? A kolik byli penale?
Zadne vysokorychlostni spojeni se neplanuje – ani pripadna 200 neni VRT. Jinak uzasny dalsich 70 mega pro sudop ze najde ve skrini studii z 90.let :(((_
Těch 75 mil. se mi zdá za studii taky nějak moc, hlavně když jde jen o změnu v úseku Nová Hospoda – Domažlice, teda aspoň mi to tak z článku vyplývá
A takhle se ulejvají peníze ze státního…
Modernizace trati na 200 se počítá mezi VRT. Novostavba nikoliv.
Re. Josef Kubeš
Nemáte pravdu.
Modernizace trati Berlín- Hamburg na 200 km/h je považována za klasickou konvenční trať.
Trať Berlin – Stendal – Wolfsburg je považována za VRT.