Další velké zdražení trati na letiště. Správa železnic žádá o souhlas s navýšením ceny o více než třetinu

Nová stanice Praha-Bubny. Foto: Správa železnicNová stanice Praha-Bubny. Foto: Správa železnic

Ministerstvo mluví v materiálu o selhání, Správa železnic takové slovo odmítá.

Správa železnic žádá centrální komisi ministerstva dopravy o další navýšení nákladů na stavbu části trati na pražské letiště, konkrétně úsek z Bubnů k Výstavišti. Jde o zakázku, u které podle ministerstva dopravy porušila Správa železnic pravidla už při vypisování soutěže.

Centrální komise schvalovala záměr projektu v roce 2019 s celkovými investičními náklady cca 3,08 miliardy korun. Teď Správa železnic žádá o souhlas s navýšením o miliardu na 4,1 miliardy korun. „Nárůst zohlednil náklady stavby podle navazujícího stupně projektové dokumentace (dokumentace ke stavebnímu povolení) a aktuální ceny,“ uvedl mluvčí Správy železnic Dušan Gavenda.

Soutěž na zhotovitele stavby byla vypsaná s nejvyšší přípustnou nabídkovou cenou 3,8 miliardy korun. Už při vypsání Správa železnic (SŽ) nerespektovala předpisy ministerstva dopravy.  Výrazně totiž navýšila cenu oproti schválené hodnotě projektu v centrální komisi. „Došlo tak k navýšení nákladů nad 10 %, které mělo být dle příslušného resortního předpisu a pokynů ministra dopravy schváleno ministerstvem dopravy,“ řekl tehdy mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka. Odhadovaná cena je přitom při schvalování samotného záměru klíčová. Počítá se z ní, zda má investice ekonomickou návratnost.

Obejití předpisů řešila i po intervenci tehdejšího ministra dopravy Karla Havlíčka správní rada Správy železnic. „Předsedovi správní rady SŽ zaslal dopis se žádostí o projednání věci s generálním ředitelem Správy železnic (GŘ) a přijetí takových opatření v rámci vnitřního kontrolního systému organizace, aby se podobná situace nemohla opakovat,“ dodal Jemelka.

Selhání, nebo neselhání?

Správní rada v březnu projednávala materiál s názvem Návrh opatření ke znemožnění opakování takového selhání controllingových nástrojů Správy železnic, jež se vyskytly při vyhlášení této veřejné zakázky. I přes tento název tvrdí Správa železnic, že k selhání nedošlo. „Ne, nedošlo k selhání. Došlo k upřesnění systému schvalovacích procesů formou předpisu. Toto procesní upřesnění projednal výbor pro audit, doporučil správní radě odsouhlasit a správní rada odsouhlasila,“ uvedl Gavenda. Materiály ze správní rady odmítá Správa železnic zveřejnit. Předseda správní rady Správy železnic Pavel Hrubeš pak uvedl, že selháním to označilo ministerstvo dopravy. To po více než týdnu nebylo schopno odpovědět, zda tedy k selhání došlo, nebo ne.

Projekt modernizace úseku z Bubnů k Výstavišti nabral zpoždění, letos se začnou dělat pouze přípravné práce. Důvodem je nedostatek peněz. V Bubnech vznikne nová výpravní budova a tři nástupiště. Celkem zde budou čtyři průjezdné koleje. Ostatní kolejiště, které je dlouhodobě v majetku soukromého developera, mají zmizet. Součástí akce je i velká proměna úseku tratě k Výstavišti. Zmizí také přejezd v Bubenské ulici, která má v síti Správy železnic označení P001. Na okraji Stromovky vznikne nová zastávka Praha-Výstaviště. Vedení trasy po estakádě má umožnit další rozvoj území. Skončí také problematické přemostění v ulici Dukelských hrdinů, kde v minulosti kvůli nízkému výškovému profilu opakovaně docházelo ke stržení tramvajových trolejí řidiči nákladních aut.

Tagy centrální komise Praha-Bubny Praha-Výstaviště Správa železnic
132 komentářů