Letectví Lidé

Ryanairu hrozilo uzemnění 162 letadel, odhalil soud s končícím šéfem provozu

Boeing 737-800 společnosti Ryanair. Foto: Ryanair
Boeing 737-800 společnosti Ryanair. Foto: Ryanair

„Rozvod“ Ryanairu s provozním šéfem Peterem Bellewem, který má od ledna nastoupit k easyJetu, přináší nečekaná odhalení o fungování společnosti a Ryanairu publicitu, o kterou nejspíše úplně nestojí.

Ryanair žaluje Bellewa za nedodržení konkurenční doložky a domáhá se zastavení jeho přechodu k easyJetu. Probíhající líčení ale přineslo řadu zajímavých informací o tom, jak Ryanair funguje a co mu nedávno hrozilo.

Průběh soudu sledují intenzivně irská média, zejména pak Irish Times. Kromě výpovědi Bellewa o tom, jak mu šéf Ryanairu Michael O´Leary opakovaně nadával, že je neschopný, zaujala celý obor jiná informace. Ryanairu na počátku roku 2018 vážně hrozilo uzemnění 162 letadel, což byl znamenalo prakticky kolaps provozu.

Bellew u soudu vypověděl, že na počátku roku 2018 irský úřad civilního letectví (IAA) oznámil Ryanairu, že zakáže provoz 162 letadel, protože firma nedodala včas potřebné certifikáty o údržbě. Jde o jednu třetinu flotily. Podle Bellewa pomohla nakonec jeho osobní přímluva a garance, že jde pouze o problém s „papírováním“ a údržba proběhla. O´Leary potvrdil, že Ryanair dodal následně všechny potřebné dokumenty a potvrdil slova obhájce Bellewa, že jednal velmi dobře a prospěšně pro Ryanair. Podle něj i za to získal Bellew opce pro nákup akcií za 14,40 euro jako součást motivačního programu pro manažery.

Ryanair najal Bellewa na podzim 2017 v době, kdy dopravce řešil velké problémy s výpadky provozu kvůli špatně naplánovaným směnám a nedostatku pilotů. Bellew dlouhé roky pracoval pro Ryanair, pak odešel pracovat pro Malaysia Airlines, aby se na podzim 2017 vrátil hasit velké potíže s rušením letů.

Spory mezi Bellewem a O´Learym začaly krátce po jeho nástupu. Bellew chtěl řešit spory dohodou s odbory, O´Leary byl proti, protože podle jeho názoru přistoupil až příliš na jejich požadavky. Už na konci roku 2018 i na začátku letošního roku mu řekl, že není spokojen s jeho prací a že neplní podmínky pro schéma zvýhodněného nákupu akcií. V červenci mu Bellew oznámil, že končí. Pár dní poté oznámil nástup k easyJetu. Bellew přiznal, že s easyJetem jednal od dubna. OLeary uvedl, že Bellew byl na Ryanair až příliš mírný.

Celý spor se týká odchodu Bellewa do easyJetu. Ryanair tvrdí, že podepsal dohodu, podle které nesmí rok po konci v Ryanairu pracovat u konkurence. Podle Bellewa je dohoda neplatná.

Soud potrvá zřejmě až do Vánoc. Během posledního líčení si Bellew stěžoval, že na něj vulgárně O´Leary na posledních jednáních představenstva a nejvyššího managementu pokřikoval. Podle něj bylo jasné, že chce, aby odešel, zejména poté, co ho chtěl O´Leary přesunout do Vídně vést Laudamotion.

25 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
pedro

S Ryanair už zásadně nelétám, ty jejich skryté poplatky, a také to že bych podporoval toho arogantního egoistyckého majitele to ani omylem.

MadMajk

A mohu se zeptat, kdo z rodiny Ryanových se chová egoisticky?

Dolfo

Nebo se Vám zdá pán O’Leary sympaťák od kosti? Mi teda rozhodně né

Jirka

O’Leary není majitel. Je to jenom najatý ředitel.

Cestující LBC MHD

Jste si jistý, že nevlastní žádné akcie?

Martin Hanzal

Tento odstavec mi trochu nedával smysl: „Ryanair najal Bellewa na podzim 2017 v době, kdy řešil velké problémy s výpadky provozu kvůli špatně naplánovaným směnám a nedostatku pilotů. Bellew dlouhé roky pracoval pro Ryanair, pak odešel pracovat pro Malaysia Airlines.“ Ale jinak velmi zajímavé čtení. Tušil jsem, že to ten irský psychopat asi vede dost na hraně, nebo spíš za hranou, protože se tu v médiích velmi intenzivně propírá, jakým stylem se vedení Laudamotion chová ke svým zaměstnancům, jaké mají platy a pracovní podmínky. Velmi intentzivně se v tom začaly angažovat odbory, protože v (jinak velmi sociálním) Rakousku je tohle… Číst vice »

Martin Hanzal

Díky, mnohem lepší 🙂

Samo

On ten Lauda nezije z leteniek za 3 alebo 15 eur. Dolezite je ci to budu bojkotovat ti co platia viac.

Lukáš F.

Typografická poznámka: toto ´ není apostrof, toto je apostrof: ‚ (správně je O’Leary)

Lukáš F.

Uaaa, ty komentáře ten znak parsují jako uvozovky! Tak ještě jednou: správně = O’Leary, špatně = O´Leary

Daniel Novák

O’Leary je psychopat. Nic nového pod sluncem.

Gajda

Psychopat, co tý firmě ale vydělal neskutečný peníze. A ono na ty lidi, u firmy takový velikosti, nejde být hodnej strejda. Jsou lidi co na ně nadávají, to se medializuje rádo, ale jsou lidi co u nich lítají a jsou spokojený – asi statistická chyba 🙂

Jen tak

kazda uspesna firma ma ve svem vedeni podobneho psychopata.

kdyby ho nemela, nebude uspesna.

mgr.pavel

Každá rozhodně ne. Z osobní zkušenosti, náš CEO Jim Whitehurst je dost pohodář, uznává meritokracii, transparentní,..

Gajda

Nechci ti do toho kecat, ale kdo tohle jméno zná a kdo si vybaví koho CEO vlastně je? Zato, když řekneš O’Leary, tak hodně moc lidí ví

mgr.pavel

Já zde nechtěl jméno naší firmy agitovat přímo 🙂 Konkrétní jméno jsem uvedl spíš z důvodu „prokazatelnosti“ že mám pravdu. Kdo Jima zná (v IT troufám si říct většina), dá mi za pravdu.

(a shodou okolností zrovna on se týká i letectví, kde prý i dost jeho zásluhou zachránil Delta Airlines před bankrotem a převzetím – z té doby jej ale já nedokážu hodnotit)

Gajda

A řečí čísel, když nastoupil do Ryanairu, měli prvních osm 737 a přepravili za rok 1 660 000 cestujících, dnes mají 475 letadel, přepraví skoro 140 milionu cestujících a i přes problémy mají čistej zisk miliardu eur. Takže docela šikovnej psychopat.

Vizionář

Přesně tak, bez psychopatu by lidi zlenivěli a svět by stagnoval…
Pod tlakem psychopatů, lidi daleko víc makají a vytvářejí hodnoty.
Škoda že psychopati nevedou třeba TVS, byl by jako LOT a Ruzyně by měla min. 25 mil. lidí za rok a mraky nonstop dálkovek 😉

Přemek

Velký omyl. Úspěchy, o nichž píšete budou do vou let katastrofou.

Dolfo

Přesně, milejší mi je József Váradi, než ten arogantní ehm ehm

Modré zábradlí

Kdo je autorem tohoto článku? Ne vidím ho ani nad, ani pod textem (čtu přes mobilní prohlížeč na tabletu).

Darth Vader

Vedle článku je uveden Jan Sůra.

Erik

Ja autora clanku v telefonu take nevidim.