LOT 3a leaderboard

Ryanairu hrozilo uzemnění 162 letadel, odhalil soud s končícím šéfem provozu

Boeing 737-800 společnosti Ryanair. Foto: RyanairBoeing 737-800 společnosti Ryanair. Foto: Ryanair

„Rozvod“ Ryanairu s provozním šéfem Peterem Bellewem, který má od ledna nastoupit k easyJetu, přináší nečekaná odhalení o fungování společnosti

„Rozvod“ Ryanairu s provozním šéfem Peterem Bellewem, který má od ledna nastoupit k easyJetu, přináší nečekaná odhalení o fungování společnosti a Ryanairu publicitu, o kterou nejspíše úplně nestojí.

Ryanair žaluje Bellewa za nedodržení konkurenční doložky a domáhá se zastavení jeho přechodu k easyJetu. Probíhající líčení ale přineslo řadu zajímavých informací o tom, jak Ryanair funguje a co mu nedávno hrozilo.

Průběh soudu sledují intenzivně irská média, zejména pak Irish Times. Kromě výpovědi Bellewa o tom, jak mu šéf Ryanairu Michael O´Leary opakovaně nadával, že je neschopný, zaujala celý obor jiná informace. Ryanairu na počátku roku 2018 vážně hrozilo uzemnění 162 letadel, což byl znamenalo prakticky kolaps provozu.

Bellew u soudu vypověděl, že na počátku roku 2018 irský úřad civilního letectví (IAA) oznámil Ryanairu, že zakáže provoz 162 letadel, protože firma nedodala včas potřebné certifikáty o údržbě. Jde o jednu třetinu flotily. Podle Bellewa pomohla nakonec jeho osobní přímluva a garance, že jde pouze o problém s „papírováním“ a údržba proběhla. O´Leary potvrdil, že Ryanair dodal následně všechny potřebné dokumenty a potvrdil slova obhájce Bellewa, že jednal velmi dobře a prospěšně pro Ryanair. Podle něj i za to získal Bellew opce pro nákup akcií za 14,40 euro jako součást motivačního programu pro manažery.

Ryanair najal Bellewa na podzim 2017 v době, kdy dopravce řešil velké problémy s výpadky provozu kvůli špatně naplánovaným směnám a nedostatku pilotů. Bellew dlouhé roky pracoval pro Ryanair, pak odešel pracovat pro Malaysia Airlines, aby se na podzim 2017 vrátil hasit velké potíže s rušením letů.

Spory mezi Bellewem a O´Learym začaly krátce po jeho nástupu. Bellew chtěl řešit spory dohodou s odbory, O´Leary byl proti, protože podle jeho názoru přistoupil až příliš na jejich požadavky. Už na konci roku 2018 i na začátku letošního roku mu řekl, že není spokojen s jeho prací a že neplní podmínky pro schéma zvýhodněného nákupu akcií. V červenci mu Bellew oznámil, že končí. Pár dní poté oznámil nástup k easyJetu. Bellew přiznal, že s easyJetem jednal od dubna. OLeary uvedl, že Bellew byl na Ryanair až příliš mírný.

Celý spor se týká odchodu Bellewa do easyJetu. Ryanair tvrdí, že podepsal dohodu, podle které nesmí rok po konci v Ryanairu pracovat u konkurence. Podle Bellewa je dohoda neplatná.

Soud potrvá zřejmě až do Vánoc. Během posledního líčení si Bellew stěžoval, že na něj vulgárně O´Leary na posledních jednáních představenstva a nejvyššího managementu pokřikoval. Podle něj bylo jasné, že chce, aby odešel, zejména poté, co ho chtěl O´Leary přesunout do Vídně vést Laudamotion.

Tagy Peter Bellew Ryanair
25 komentářů