Letectví Lidé

Ryanair prohrál soud s bývalým provozním šéfem, může nastoupit k easyJetu

Ryanair a jeho Boeing 737-800. Foto: Ryanair
Ryanair a jeho Boeing 737-800. Foto: Ryanair

Bývalý provozní ředitel Ryanairu Peter Bellew může nastoupit na stejný post u letecké společnosti easyJet. Irský vrchní soud zamítl žalobu Ryanairu, kterou se irský dopravce snažil manažerskému přestupu zabránit.

Podle soudce Senana Allena je konkurenční doložka nevymahatelná a Bellew ji nemusí dodržet. Ryanair se proti rozsudku okamžitě odvolal. O verdiktu informovala irská média, například Irish Times.

Allen uvedl, že závazek Bellewa v podobě konkurenční doložky se netýká zaměstnání u jiné evropské aerolinky, ale pouze manažerské pozice, v které by mohl riskovat odhalení chráněných informací o Ryanairu. „Zákaz zaměstnání u jiného dopravce je neospraveditelný a je proto neplatný,“ uvedl soudce. Ryanair ale tvrdí, že Bellew získal informace, které jsou pro konkurenci cenné a hrozí jejich zneužití. Bellew to odmítl s tím, že údaje o nákladech na provoz u Ryanairu jsou veřejné, protože firma je na burze.

V Irsku ostře sledovaný soudní spor odkryl i mnoho více než si zejména Ryanair přál. Bellew podle svých slov plánoval zůstat u Ryanairu až do důchodu, na začátku roku ale podle svých slov začal cítit ztrátu důvěry šéfa Michaela O’Learyho a proto se rozhodl využít nabídky easyJetu. U soudu si Bellew stěžoval, že na něj O’Leary opakovaně vulgárně pokřikoval, že je neschopný. U soudu padla i informace, že Ryanairu na počátku roku 2018 vážně hrozilo uzemnění 162 letadel, což byl znamenalo prakticky kolaps provozu. Podle Bellewa pomohla nakonec jeho osobní přímluva u irského úřadu civilního letectví a garance, že jde pouze o problém s „papírováním“ a údržba proběhla..

Ryanair najal Bellewa na podzim 2017 v době, kdy dopravce řešil velké problémy s výpadky provozu kvůli špatně naplánovaným směnám a nedostatku pilotů. Bellew dlouhé roky pracoval pro Ryanair, pak odešel pracovat pro Malaysia Airlines, aby se na podzim 2017 vrátil hasit velké potíže s rušením letů. Spory mezi Bellewem a O’Learym začaly krátce po jeho nástupu. Bellew chtěl řešit spory dohodou s odbory, O´Leary byl proti, protože podle jeho názoru přistoupil až příliš na jejich požadavky. Už na konci roku 2018 i na začátku roku 2019 mu řekl, že není spokojen s jeho prací a že neplní podmínky pro schéma zvýhodněného nákupu akcií.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Tomas
Host
Tomas

Konkurenční doložky jsou sprostost nepatřící do tržní ekonomiky. Zaměstnavatelé musí bojovat o své zaměstnance tržní metodou – finančním ohodnocením. Dále slušným zacházením. Zaměstnanec nesmí být vydírán tím, že se na trhu nemůže svobodně pohybovat.
Doufám,že s tohoto případu bude jednou celounijní judikát.

bohyn
Host
bohyn

Aspoň u nás ta konkurenční doložka tak nefér není je omezené na co lze sjednat a bývalý zaměstnavatel musí adekvátně cálovat. Plus se z toho dá vykoupit.