Letecké společnosti Letectví

Ryanair přestane létat přes Bělorusko, první státy odepírají Belavii přístup na své území

Nový Embraer E195-E2. Foto: Belavia
Nový Embraer E195-E2. Foto: Belavia
Evropská unie doporučila dopravcům, aby se Bělorusku vyhnuli.

Dva dny po únosu letadla Ryanairu Běloruskem se začíná rozšiřovat seznam aerolinek, které přestaly využívat vzdušný prostor této země. Výrazně se také komplikuje byznys pro státní běloruské aerolinky Belavia: některé státy jí už odepřely přístup na svá letiště.

Jde o reakci na nedělní událost, kdy běloruská armáda přinutila přistát letadlo Ryanairu na lince z Atén do Vilniusu. Na palubě byl novinář Raman Pratasevič.

Zatím posledním dopravcem, který oznámil konec využívání běloruského vzdušného prostoru, je Ryanair. „Následujeme doporučení Evropské unie a přes Bělorusko létat nebudeme,“ uvedl dopravce. Ryanair přes Bělorusko létá hlavně s linkami z východního Středomoří do Pobaltí.

Již včera přes Bělorusko přestaly létat například airBaltic, LOT, Austrian Airlines nebo Wizz Air. Bělorusko aktuálně oblétá podle Flightradar24.com také společnost Smartwings na letu z gruzínského Tbilisi do finského Tampere. Poměrně striktní postup vůči Bělorusku zvolila Velká Británie, která letadlům registrovaným ve Velké Británii zakázala lety přes Bělorusko. Let British Airways tak musel měnit trasu ještě za letu. Stejně tak země zakázala přílety běloruských dopravců, což znamená stopku pro státní aerolinky Belavia.

Během summitu EU došlo včera k vyhlášení výzvy dopravcům z členských zemí EU, aby se Bělorusku vyhnuli a přijali i opatření, které zakazuje běloruskému dopravci přelet přes území. Tento postup dnes kritizovalo Rusko. O zákazu zatím rozhodla Francie, Belavia již oznámila zrušení letů do Paříže a Londýna.

Podle vyjádření premiéra Andreje Babiše pro ČTK lze očekávat zákaz i v České republice. Belavia má letět do Prahy zítra.

 

Odebírat
Upozornit na
guest
76 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Karel_x

Ještě jsem našel oficiální informaci od běloruských vzdušných sil. RYR vyhlásil Mayday a přepnul odpovídač na kód 7700 v 12:47 a začal se vracet směrem na letiště Minsk. Ve 12:48 byla předána informace armádě. 13:04 vzlétl hotovostní stíhač. K letadlu se připojil až krátce před přistáním, které se uskutečnilo 13:15. Je to jejich standardní postup pro případ asistence kvůli ztrátě orientace, spojení apod. postiženého letadla. Tolik oficiální informace, nic tomu za sebe nepřidávám :).

Jirka B.

Ano a zcela nahodou pak po „konci poplachu“ neodleteli vsichni, ze … rika se, ze clovek pozna, ze rus lze tak, ze pohybuje usty. V tomto pripade ale belorus pise na papir.

kosmik

Obhajujete neobhajitelné, prostě pirátství je pirátstvím i kdybyste mával tisíci bumážkama.

Karel_x

Nikoho neobhajuji ani neobviňuji, pokouším se sbírat střípky faktů a pochopit následnost událostí, jak je běžné při vyšetřování každého leteckého incidentu. Teprve, až je jasné co přesně se skutečně stalo, řeší se vina nebo nevina zúčastněných. To už rád přenechám jiným.
Pokud už máte dopředu jasno a nechcete slyšet žádná fakta ani vyslechnout argumenty druhé strany, vaše věc. Při čtení některých příspěvků mám ale pocit, že se vrací éra svaté inkvizice a lidových soudů.

Frantisek

Bezpochyby je potřeba vzít v úvahu fakta, ovšem také nepouštět ze zřetele všechny možné okolnosti, například odchylky záznamů, účelová zkreslení, neznámé příčiny jednání a podobně. V každém případě budí největší podezření právě celá ta akce, která se následně odehrála.

Karel_x

Je pochopitelné, že je potřeba nahlížet kriticky na poskytované informace všech zúčastněných stran. Právě proto je velmi užitečné znát stanoviska všech a pokusit se to seskládat do obrazu, který dává smysl. Myslím, že překrucování reality není specialita jen politicky motivovaných incidentů. Celkově nepovažuji za rozumné někoho hlasitě odsuzovat na základě prvního tendenčního článku (té nebo druhé strany) – každý člověk je ješitný a má pak tendenci se toho zaslepeně držet. Pokud třeba uvážíme informaci o záznamu hovorů – nemyslím, že by ji v Bělorusku falšovali, je k dispozici v CVR v B738, možná ji nahrál i někdo z amatérů atd.… Číst vice »

Karel_x

Rozsáhlejší zápis hovorů než Reuters (až po zachycení ILS) umístil na své stránky letecký úřad Běloruska. Je tam i anglický text údajného emailu a další informace, většinou už v ruštině. Mimo jiné píší, že přizvali k účasti na vyšetřování události zástupce IATA, ICAO, EASA a také USA a EU. Nikomu nenapovídám, co si o tom má myslet nebo nemyslet.
http://caa.gov.by/ru/news-ru/view/1-203/

Ohledně vyhýbání se vzdušnému prostoru Běloruska – Baťka přijde o poplatek 50USD, letecká společnost třeba o 500kg paliva, promítne to do ceny letenek a naše atmosféra bude zbytečně obohacena o nějakou tunu CO2…

Greta

Lepší připlatit si za letenku než trávit den na minském letišti zpestřený jen buzeraci milicionarskych mlaticek.

Tomas

Snaha sice hezká .. ale marná.

Rudolf Tuček

Ať je zápis hovoru jakej chce nic to nemění na faktu že to byla Běloruskem naplánována akce. Kdyby nebyla tak letadlo zkontroluji a všichni pokračují do cílové destinace.

Frantisek

Fakt je, že to asi dlouhodobě nevyváží spotřebu na „občas nějaký zálet v doprovodu stíhaček“, nicméně šetřit je také možné (a celkově vhodnější) racionalizací dopravních výkonů.

Karel_x

Bělorusko dnes uvolnilo zápis hovoru ATC Minsk s letem RYR1TZ: Všem doporučuji si celý zápis přečíst. Pokud je autentický, a já celkem věřím, že ano, tak má přibližně tento obsah: ATC informuje RYR, že letiště obdrželo email, kde je uvedeno, že je na palubě bomba, která se má aktivovat nad Vilniusem. Že mu doporučují přistání v Minsku (we recommend you to land at UMMS). Následuje plno otázek, odkud je ta informace apod. ATC se ho pak ptá jak se rozhodli, a po různých dalších upřesňováních požádá pilot o kroužení na současné pozici. Dostane povolení. Po chviličce RYR vyhlásí nouzi a… Číst vice »

Dušan Janovský

“ Following are excerpts from the transcript, which Reuters was unable to verify. ” Takže asi tak.

Tomas

Ano, každý si do dokáže odhadnout ve své hlavě.

Celé to bylo zinscenované právě pro kremrolky. Nebo myslíš, že mu rovnou řeknou, že na má palubě disidenta, kterýho chtěj zavřít?

Karel_x

Já bych za sebe ještě počkal s rozhodnutím, až bude víc informací. Jestli vy máte už jasno, nemám s tím problém. Napsal jsem to proto, že se tu šířily fámy o tom, jak jim vyhrožovali sestřelením apod. Toto se zdá, že bychom mohli označit za nepravdivou fámu. Mimochodem vy Kremrolko, Rusko tím incidentem není ani trochu nadšeno, včera se domáhali kontaktu se zadrženou občankou Ruské Federace, přítelkyně toho obviněného mladíka. Není důvod do toho Kreml vůbec zatahovat, jak se dnes vyjádřila i frau Merkel.

Tomas

Tak důvod do toho zatahovat rusko samozřejmě je. Bělorusko je jen satelit ruska, které bez požehnáni z Kremlu nedaj ani příspěvek na Twitter.

Karel_x

To by se jistě Putinovi jistě velmi líbilo, ale pozice Lukašenka spíš připomíná Turecko – viditelně se snaží to hrát na různé strany (nebo jak o říká, vést mnohavektorovou politiku) a tím získat pro sebe nějaké výhody. Po místních povolebních nepokojích se trochu víc přiklonil k Rusku, ale zase ne nijak moc – napětí mezi ním a Putinem je stále přítomno. Podobnou situaci známe i z Turecka, když tam došlo k pokusu o vojenský převrat a sesazení Erdogana, tak to na chvilku podpořilo jeho vztahy s Putinem. Dnes už si ale zase jede svou starou hru.

M19

Už jste někdy něco slyšel o Euroasijském ekonomickém svazu? Tolik k oné „mnoha vektorové politice“. Turecko a údajný pokus o převrat, když chcete být jak deklarujeme nestranný

Y.K.

S tím posledním odstavcem tedy nemohu souhlasit. Ten přepis je dost výmluvný. Oznámení bomby, načež pilot zjišťuje odkud, od koho atp informace pochází, přičemž všechny odpovědi jsou vyhýbavé (z jakého letiště přišel? Má to spousta letišť, posádka dělá volbu na jistotu, safety first, viditelně tomu ale nevěří, zjevně to nemá obvyklé “standardy” jak o tak urgentní věci informovat a proč zrovna v Misku něco co neví v Aténách (odkud letoun odletěl).

Karel_x

Já se nepřu, posádka asi opravdu nevěděla, co si o tom myslet, nechtěla hned učinit rozhodnutí, snaží se získat víc podrobností, snaží se spojit s firmou na zemi (asi neúspěšně), přitom spojení není ideální, řídící ATC pro ně moc podrobností nemá, netvrdím, že odpovídá zrovna vyhýbavě, podobně by odpovídal třeba v případě, že by mu o tom emailu jen krátce poreferoval někdo telefonem před pár minutami. Ostatně, i pokud email podvrhla tajná služba, asi by těžko řídícího ATC zasvěcovala do svých plánů. Chtěl jsem jen říct, že pokud je zápis pravý, tak se posádka rozhodla svobodně a samostatně, samozřejmě na… Číst vice »

M19

Předání nepravdivé, zavádějící informace, která je schopna vyvolat pocit ohrožení samozřejmě nátlak je. Bez toho by posádka neměla důvod přistávat v Minsku.

Tomas

zadny natlak?

vzdyt cela ta akce byla natlakova.

Y.K.

Já toto za nátlak považuji. Snaží se letu vsugerovat vůbec největší hrozbu jaké v letectví existuje, podle všeho na základě smyšlené informace. To je z definice vydírání a cíl takového informačního útoku nemá moc na výběr, protože všichni vědí, že bomby se neberou v letectví na lehkou váhu.

Samo

Ryanair odmietol potvrdiť autenticitu prepisu, čo naznačuje že autentický nie je.

Divert do MSQ nedáva absolútne žiaden zmysel keďže VNO bol bližšie.

Harry

Mně není jasné, proč jde EU cestou doporučení. EASA by mohla všechny běloruské dopravce zařadit na seznam zakázaných dopravců pro vlet do EU airspace a bylo by hotovo.

Pavel

EU obecně moc nemá koule. Běloruskem počínaje a nelegální migrací konče. Řeší většinou jenom nesmysly.

mgr.pavel

EU dost věcí „neřeší“, protože na to nemá pravomoce. Plus někdy pravomoce má, ale podmíněné konsenzuálním rozhodnutím. Pak stačí veto od třeba rebelujícího Maďarska, a neprojde nic.

Tomas

EASA by nemohla všechny běloruské dopravce dát na seznam zakázaných dopravců. teda, mohla, ale musela by k tomu mít relevantní důvod. Jako např. to, že daný dopravce nesplnuje podmínky pro bezpečnost provozu, zanedbává údržbu, porušuje předpisy a podobně. at si myslíme o tomto případě cokoli, tak belavia ani jakýkoli jiný běloruský dopravce žádnou z těchto povinností neporušil. takže v tomto případě EASA nemůže tímto směrem podniknout žádné kroky. a doporučení jde zejména proto, že eu nemůže zakázat členským zemím létat někam – tím, kdo to ve finále zakazuje, jsou jednotlivé země. a ty se musí nejdřív dohodnout, co a jak… Číst vice »

Y.K.

EASA je čistě technická autorita, nedělá politiku ani diplomacii. Případné zákazy a příkazy musí deklarovat politici, systém to zpracovat umí.

Samo

EASA vstup bieloruským dopravcom sama zakázať nemôže ak nie sú splnené presne definované podmienky (v praxi najmä nedostatočné bezpečnostné štandardy).

Čo by mohla a mala urobiť je zakázať spoločnostiam registrovaným v EÚ lietať cez Bielorusko.

-TR-

Oblétání Běloruska má smysl zejména z hlediska ochrany vlastních občanů. Myslím si, že tamnímu režimu to bude úplně jedno. Mnozí tady hýkají blahem, jak jim to natřeme, ale o tom to vůbec není, ono to totiž ani nejde. Jde jen o to, aby nedošlo třeba k únosu cizích občanů a jejich použití jako rukojmí.

Ten_z_Bíliny

Ono se neplatí za dispečerské služby při přeletu té země?

Jirka B.

To je par drobnych, to belorusy nevytrhne, ani nepolozi.

Jirka B.

Pro.minusare je to cca 25 USD za 100 NM, zakue cely prulet bilou rusi je za nejakych 50 USD za B737 …. fakt strasne penize …

Jirka F.

Že jste si

Jirka F.

Že jste si vyhledal ceny pro USA a ještě blbě je sice pěkný, ale pravda je úplně jiná. Jen za slabý rok 2020 dělaly přeletové poplatky pro Bělorusko 80 mil. EUR, tedy přes 2 miliardy korun. A dle Eurrocontrolu jsou poplatky za přelet Běloruska takovéhle: “On average, the fee for passing flights (without take-off or landing) in Belarus is between 245 euros for an A320 family aircraft and 770 euros for an A380 family aircraft” underlines Eurocontrol. Tedy v průměru 245 EUR za A320 a 770 EUR za A380. Při obvyklých 300 přeletech za den to dělá tedy minimálně 73… Číst vice »

Samo

A podľa vás tá 737 preletí cez Bielorusko jedna za deň? Ide o dosť veľa lietadiel a teda aj dosť veľa peňazí.

Cyklista

Vás asi unášet chtít nebudou.

Leinad

Kdyby šlo skutečně o tohle, tak vidím jak aerolinky jenom budou informovat „bacha letíme přes XXX, angažování leťte okolo s přestupem“

Iva D.

No na Bělorusko, to se nám to troufne. Jo na Turka, to raději zavřeme oči a jen to bedlivě sledujeme 😡.

Vašek

Nevím, kterého Turka máte teď na mysli, ale na Rusko jsme si teď troufli hodně.

václav pravda

Turek chce do EU a je členem NATO, s nima ta spolupráce jde a půjde.

Frantisek

No, i za cenu šikanování menšin, to snad až ne tak. Ale zatím neškodí přímo nám, tak se to lépe „snese“.

Cyklista

Nemyslím, že ekonomika Běloruska stojí a padá na přeletech jeho území a na tom kam léta Belavia do západní Evropy. Dřív nebo později se to vrátí do normálu (myslíte že někdo za 10 let bude řešit tuhle událost?) a samo Bělorusko žádný cíl turismu není. Neni tam skoro nic zajímavého, ani příroda. Jeho výměna cestujících se západní Evropou je a byla vždy nízká. Tlak na Bělorusko by se musel vytvářet sankcemi vůči Rusku, ale kdo chce dělat radikální sankce vůči Rusku? Stačí si vzpomenout na téměř nulovou reakcí zemí EU za Vrbetice. Výsledkem bylo, že si s námi Rusko vytrelo… Číst vice »

Juraj

Tak ta nulová reakce na Vrbětice je částečně dána i tím, že samotná česká vláda to pak začala prezentovat jako „útok na bulharské zboží“ a jednotná komunikační linie se rozpadla.

Bělorusko toto určitě nezabolí tak jako silnou turistickou destinaci, ale zase to třeba znepříjemní život osobám spřízněným s režimem, které si zvykly cestovat, a to má určitý efekt.

Cyklista

Ty Vrbetice nevím, těžko si vyzkoušet paralelní realitu, ale spíš si nemyslím, že v případě lepší komunikace vlády by se kvůli nám EU nějak semkla a zejména že takové Německo by si chtělo komplikovat vztahy s Ruskem kvůli Vrbeticim. Myslíte přestupem navíc? Mně přijde, že život prominentum režimu zkomplikuje spíš to, když jim zakazete na západ vstup než to, když osobám s dostatkem peněz přidáte přestup. Přestup zkomplikuje život spíš obyčejným Belorusum,kteří našetřili a získali povolení k výletu na západ (jen teoretizuji s tím povolenim, nemám tušení, jak to mají, zda smí volně cestovat). Cesta je totiž vyjde draz. Jinak… Číst vice »

Tomas

Belavia lítá do docela hodně destinací v rámci EU – na tu by tento zákaz měl celkem zásadní dopad.

Jiri

Bude to platit i pro nakadni aerolinku RADA, ktera leta po svete mimo jine i s IL 62? Nedavno byli i v Ostrave. Pro ne to muze byt hodne zle.

Tomas

záleží na tom, jak bude omezení koncipováno – zda na letadla registrovaná v BLR, na BLR společnosti, nebo na lety létající z/do BLR (či jejich kombinaci).

a to teď nikdo neví.

FrenkyUL

Podívejte se aspoň do mapy a potom pište o přírodě. Co například hranice s Polskem a Zubři.

Nechápu

Neřekl jsem, že tam není vubec nic, ale pokud nejste rentiér, nemůžete trávit dovolenou 365 dní v roce a asi se nebudete přít, že Bělorusko není druhé Norsko a že je to nějaká prvořadá destinace kam jet. Nelze jet všude, musím si vybrat.

Jirka

Tohle si jasně řiká o vojenský zásah. Běloruský režim už delší dobu porušuje co jen jde. Když někdo porušuje zákony, tak přijde policie a k poslušnosti jej donutí. V tomto případě je třeba je taky k tomu donutit a jinak než silou to nepůjde.

Mohli by začít nějakým bombardováním strategických cílů a následovat pozemní operací (Poláci s Litevcema by se toho určitě rádi ujali).

Případně poslat alespoň speciální jednotky na likvidaci Lukašenka (a-la Alfa KGB v Afghanistanu). Tohle přizdisráčství nikam nevede. Akorát si z nás (EU) všichni dělaj prdel.

Cyklista

Nejste blázen?

Y.K.

Sice chápu reciproční opatření, nicméně aktivity vedené proti Belavii bude režimu u míst kde světlo nesvítí. Aerolinky jsou pro lid prostý a ten je nezajímá. Ale zase jak zasáhnout potentáty, žeáno. Problém.

Petr

Zrovna v Belorusku si myslim, ze aerolinky určitě nejsou pro prostý lid – v Bělorusku prostý lid na létání nemá

Y.K.

Chcete říci, že aerolinky slouží jen vládní garnituře? Rozhodně to není Severní Korea, střední třída tam existuje. Sice vím, že Belavia zajišťuje provoz vládní letky, ale zase jsou to specifické letouny, tuším tři, když jsem se tuhle koukal.

X 1

Jestli si pamatuješ létání za komunismu u nás, tak běžný občan se dostal k letu velice vyjimečně. Maximálně na dovolenou do Bulharska, Rumunska nebo SSSR. Všechny ostatní lety byly určeny pro ty co byli kádrově prověření.
na výlet do Paříže nebo dovolenou do Egypta se dělník (nestraník) ze Zetoru nedostal i kdyby se rozkrájel.

Y.K.

Tak jistě, pamatuji. Sice v Bělorusku přituhuje, ale že by to tam bylo už zase tak bídné? Si budu muset najít nějaké informace, začalo mě to zajímat.

Tomas

Ono zrovna v Belorusku toho prostého lidu v letadlech nebude.

Dopad to může mít dost velký – belavia sebou tahá hodně carga (Belavia, díky cargu, byla loni při prvním lockdownu) v podstatě jedinou aerolinkou, která lítala do Prahy – živilo to cargo.

Y.K.

Ok, kdo tím tedy létá? Že by jen cizinci a vláda, to asi ne, ne?

Dopad to pochopitelně mít bude, tady jde o to aby to mělo dopad na vůdce režimu.

X 1

Belavia je celkem úspěšný transitní dopravce.
Oficiálně se mezi Ruskem a Ukrajinou nelétá ale přes Bělorusko to nějaká tisícovka cestujících denně je.
Cestování obyvatelstva do zahraničí je v Bělorusku dost podobné tomu našemu před rokem 1989 za doby komunismu. Tehdy do kapitalistické ciziny létali výhradně jedinci, kteří byli loajálně oddáni totalitnímu režimu.
A v dnešním Bělorusku je to to samé. Nestranický, držkatý posunovač Sergej z Brestu si nejenže na dovolenou na Mallorce nevydělá ale navíc ani nedostane povolení k cestě do zahraničí. Zkrátka, totalitní diktátorský režim založený na strachu, cenzůře a nesvobodě.

Y.K.

Ok, dík za přiblížení, vhled do životních podmínek v Bělorusku nemám.

defekt

myslím, že víte o Bělorusku prd…
že by lítali jen straníci je nesmysl, když měl Minsk v roce 2019 přes 5 milionů pasažerů a v covid 2020 2 miliony (-60%)
pro srovnání letiště vency láhve 2019 17,8 mil, 2020 3,7 mil (-80%)

Tomas

Tak ono loajálních poskoků se vždycky najde dost… Ono zase belavia těch letů tolik nemá.

VíKo

Zajímavé, jak se EU dokáže postavit ekonomický bezvýznamnému Bělorusku. Jsou to víceméně spontánní akce, protože nešlo o akci v rámci EU a i pasazeri EU nepřišli k ujme. Kdyz Rusko provedlo akci ve členském státě, radši EU našla proceduralni chyby ve výzvě k jednotnemu postupu vůči agresi Ruska. Plyn a ropa Ruska je mocná zbraň, která krotí emoce jako valium. Samozřejmě, že EU ropu a plyn potřebuje stejně, jako Rusko tyhle komodity potrebuje prodat. Ale EU nemá navybranou a bude muset, v případě nějakých opatreni vůči ruské federaci, přistoupit na spoustu ruských vrtochu. Tahle akce vypadá pompezne, protože jde vidět… Číst vice »

R D

V našem případě ovšem není na vině EU, ale dezinformátoři, kteří nám vládnou. Když jsme v reakci na událost, která se stala/nestala požádali/nepožádali o solidaritu, tak jsme ji prostě dostali/nedostali. Nic víc v tom nehledejte.

VíKo

Nehledám. Jen v případě tohoto incidentu EU jedna bez výzev. Sama. Tak proč ne kvůli Vrbeticim, kde důkazy viděli. Nechme stranou potroublence z hradu a vládu.

Lukáš F.

Které důkazy viděli? Viděli protichůdná prohlášení ústavních činitelů ČR a viděli, že místopředseda vlády chce jet do Ruska nakupovat vakcíny, jako že jsme největší kámoši. Tak si řekli, že se asi nic moc nestalo.

Lukáš

To jestli se mnoho stalo, nebo nestalo dle mého názoru posuzují spíše podle vyjádření svých tajných služeb, než chování našich ústavních činitelů.

Pražák

Protože jsme ze začátku o solidaritu tohoto typu vůbec nežádali? A když jsme se rozhoupali, tak to několik lidí na nejvyšších postech zpochybnilo (myšleno ruskou vinu), namátkou Miloš či ministryně spravedlnosti? A jako vrchol všeho se posléze ukázalo, že to chtěl ministr vnitra s Rusy zobchodovat? To se pak těžko divit, že ta odezva byla poněkud vlažná. Prostě vláda nekompetentních individuí z ANO, zoufalců z ČSSD a ruská rezidentura na Hradě je vražedná kombinace.

Gwann

pokud si poslechnou útok na zboží dle Bureše, celkově zmatlane vyhlášení před tím v sobotu kombinované s plánovanou pouti červeného svetru do kremlu a následně dezinfo že strany bimba a benešově…s tihle spolkem podivinu moc nic mít nechcete.

k tomu přidejte celkově děsivou reputaci zemana a zvlášť burese v bruselu.

ano, jsme šikovný národ, ale vládnou nam nemehla, smejdi, podvodníci a zradci

-TR-

Vy nechápete, že Němci potřebují dokončit plynovod Nord Stream 2 a podřizují tomu všechno? Tak to prostě je. Kšeft je nadřazen všemu.

Gwann

bohužel to s nord stream je hodně pravda.

ale v tom se taky nemůžeme divit, když jsme si paty mohli pokalet, jak jsme se chtěli na něj napojit. a poláky, kteří protestovali, jsme poslali k šipku…

tom

Jen houšť a větší kapky. Tahle bolševická pakáž rozumí jen tvrdé pěsti.

václav pravda

Za starejch dobrejch časů by se udělala vojenská intervence, ale lidi nám nějak vyměkli.