Letecké společnosti Letectví

Belavia letí do Prahy naposledy, ČSA začnou Bělorusko oblétávat

Embraer E175 v barvách Belavie v Praze. Foto: Letiště Praha
Embraer E175 v barvách Belavie v Praze. Foto: Letiště Praha
Stopka pro běloruské aerolinky se týká i využití českého vzdušného prostoru.

Letecká společnost Belavia dnes ve 13:05 přilétne naposledy do Prahy. Provoz na lince do Minsku musí běloruský dopravce zatím na neurčito zastavit, stejně jako přelety přes české území. O stopce dnes rozhodla česká vláda.

Jde o reakci na nedělní únos letadla Ryanairu na lince z Atén do Vilniusu. Armádní letoun přinutil piloty těsně u hranic s Litvou změnit směr a přistát v Minsku.

Belavia do Prahy létá třikrát týdně, na linku většinou nasazuje Embraer E195. Loni v první vlně byla prakticky jedinou aerolinkou, která i v době největšího lockdownu dál létala. Letiště Praha na svých stránkách uvedlo, že dnešní let bude ještě odbaven.

O rozhodnutí vlády informoval ministr dopravy Karel Havlíček. Ke stejnému kroku už přistoupily i jiné země, například Francie, Litva, Švédsko a Lotyšsko, Velká Británie a Ukrajina. Vicepremiér uvedl, že pozastavení platnosti schváleného letového řádu bude trvat do doby vyšetření incidentu.

Řada dopravců se rozhodla oblétávat Bělorusko, včera jim to doporučil i Eurocontrol. Mluvčí Smartwings Group Vladimíra Dufková dnes pro ČTK uvedla, že trasa letu ČSA do Moskvy povede mimo Bělorusko. Průběh letu je možné sledovat na Flightradar24.com. Už včera letadlo Smartwings mezi Tbilisi a Tampere využilo jinou trasu než přes Bělorusko.

Uzavírající se vzdušný prostor v EU přináší Belavii velké komplikace. Ukazuje to let z Minsku do Barcelony, který již dvě hodiny krouží nad Běloruskem.

Běloruský prezident Alexander Lukašenko dnes podle ruské agentury Ria Novosti sdělil, že nedělní postup byl zcela zákonný a chránil lidi v souladu se všemi mezinárodními normami. Lukašenko v prvním veřejném vystoupení po incidentu také mimo jiné prohlásil, že ti, kdo přejí Bělorusku špatné věci, přešli od organizace nepokojů k fázi, kdy se snaží Bělorusko zadusit.

Odebírat
Upozornit na
guest
83 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
axontest

tolik povyku kvůli jednomu tzv opozičnímu novináři na palubě? divný

Facepalm

tak jasně, že vymaštěnému bolševickému hovadu na tom nepřijde nic dibného…

Pavel
libor
Jirka F.

To jim zrušili povolení až po startu? Zrovna u takovýho dlouhýho letu celkem škodolibý, když pak trávili 2 hodiny spalováním paliva 😀 😀

Jiří Kocurek

Pokud měl tolik paliva, že by překročil přípustnou přistávací hmotnost, tak je to zcela logické. Druhá možnost je palivo vypustit a tím se nic neušetří. Riskovat poškození letadla při přistání je hazard.

pzag

Bych chtěl vidět Embraer, co umí vypouštět palivo.
S tou váhou je to otázka, jak moc byli plní. Nemám vůbec představu, kolik Bělorusů letí do Barcelony.

Jirka F.

Však píšu, že to byla škodolibost, zrušit jim povolení až když odstartovali :D. A jinak ten embraer vypouštění paliva nemá, takže si pěkně zakroužili.

Facepalm

Aha, takže se mělo počkat, až nebude žádný běloruský letadlo ve vzduchu? To je fakt logika na ránu lopatou….

VíKo

V tom letadle to muselo být moc příjemný. Sedět bych v té spirálovce nechtěl.

Jirka B.

Tak ono to vypada jinak na mapce a jinak ve skutecnosti. Ja jsem se na letu s BA z MAD na LHR tocil nad Hathrow cca 1.5 hodiny a celekm jsem si to uzival, tolik plechu ve vzduchu jsem dlouho nevidel 😀 Foukal jet stream, tak jsme nad LHR prificwli o 20 minu driv a dole byl nejaky problem. Neco popadalo na Gatwicku, ale my s 767 jsme krouzili a krouzili …

Stony

Trosku mi je lito tech co ted sedi na letu B2869 z Minsku do Barcelony 🙂

M a R

Trápení bude v brzku ukončeno, už jdou na přistání. V Minsku 🙂

Tomas

ono moc ukonceno nebude.

ti lidi se do ty barcelony jen tak nedostanou.

libor

pojedou vlakem!

Herold

Nočním vlakem!

Lukáš F.

Poletí do Moskvy a odtamtud s Aeroflotem.

Alex

Proč neletěl přes Ukrajinu?

václav pravda

To už tady jednou bylo.

Jiří Kocurek

A vymýšlely se teorie jak mohly dopravák sestřelit „hrábě“ s dostupem o 4 km nižším.

václav pravda

Pamatuji si to také, některým idiotům prostě nevysvětlíte, že stíhací bombardér má ničit pozemní cíle a ne letadla.

Jirka F.

On ale přes Ukrajinu samořejmě letěl.

Jirka F.

Jen upřesnění pro ty, co tu opakovaně tvrdili, že Bělorusko na poplatcích za přelety přijde jen o nějaké bezvýznamné „drobné“. Za rok 2019 dostalo na přeletech 85 mil. EUR (přes 2 miliardy korun). Tedy 232 000 EUR v průměru denně. Za rok 2020 se odhaduje polovina těchto příjmů. Že to je pro Bělorusko zajímavá dojná kráva dosvědčuje i fakt, že zrovna letos 15. května otevřeli nové řídící centrum letového provozu, od kterého si slibují až trojnásobnou kapacitu oproti tomu dosavadnímu a logicky tedy i trojnásobné příjmy. A k těm vlastním poplatkům – pro letadlo velikosti A320 je to v průměru… Číst vice »

kakov

roční rozpočet ČR je cca 1,5 bilionu (možná dnes už i víc), 2 miliardy je pouze něco málo přes promile rozpočtu, takže určitě to nebude částka, která by rozhodovala o bytí/nebytí Běloruska spíše bude zajímavější, že je to v západní měně

Facepalm

vot logika.

kakov

takže dle Vašeho názoru jsou 2 miliardy částka, bez níž se Běloruská ekonomika zhroutí? tj. přijdou o příjem z poplatků za letadla a bude to pro ně citelná rána?

nějak nechápu smysl Vašeho výroku, ani to množství zbytečných mínusů

Jiří Kocurek

Vždyť sám Lukašenko tvrdí, že je to snaha zadusit Bělorusko. Tak buď jo nebo ne.

Vašek

Vztahovat to na náš rozpočet je nevypovídající, kdyby jste to vztáhl na jejich rozpočet, měl byste mínusů méně.
A je rozdíl mít 2 mld Kč a nemít. Je to sice v relativním srovnání k rozpočtu jak píšete málo, ale co vy víte, kolik se toho dá v Bělorusku za 2 mld Kč pořídit…

M19

Hlavně je otázka, kolik z těch peněz nakonec přiteče k jistým lidem…

Cyklista

Je tam podobná cenová hladina jako u nás, jinými slovy pro místní je tam docela draho, vzhledem k nižším platům.

Martin Csabo

jasně vždyt 2 miliardy se válí v kanále nebo roste na stromech a navíc že roční rozpočet ČR je 1,5 bilionu není pravdivá informace

kakov

tak schválně, kolik je rozpočet ČR, když chcete tvrdit, to není pravda???

Arimatejský

Píšete nesmysly, kakove, my se nebavíme o českém rozpočtu ale běloruském a ten je ve zcela jiných řádech, konkrétně za rok 2019 měl příjmy na úrovni cca 330 mld. Kč, tedy 2 mld jsou víc jak 6 promile a navíc v konvertibilní měně. Navíc nejde jen o poplatky, ale tržby za palivo, letištní servis, služby pro cestující -Lukašenko to pocítí a řada jeho poddaných taky, proto to taky tak okecává. Vsadím se, že takovou reakci nečekal.

kakov

takže dle Vašeho názoru je to částka, která přivede zemi na pokraj bankrotu? uniká Vám podstata věci……… o ČR se nebavíme, ale použil jsem ČR jako ukázku v jakých řádech se rozpočet pohybuje, ale máte pravdu netušil jsem, že je ten běloruský až tak menší, přesto to na věci, že se nejedná o rozhodující částku, nic nemění 😉

Jirka F.

Ne, k bankrotu je to fakt nepřivede a nikdo to ani nikde netvrdil. Na výpadku pohodlných příjmů to ale samozřejmě poznají a ty peníze budou někde/někomu chybět. I kdyby to bylo „jen“ půl miliardy korun v eurech. A o to jde. Nicméně mnohem zajímavější bude dopad na Belavii, státní aerolinku, která je dle všeho chloubou režimu. Soudě alespoň podle její poměrně moderní a na tak chudý stát i početné flotily. Celůkem 31 letadel včetně několik let starých 15 embraerů a zbytek boeingy 737 včetně jednoho MAXe. Po zákazu letů do EU a na Ukrajinu, pro kterou fungovali jako hojně využívaný… Číst vice »

Džaro

Kromě sankcí a nějakého izolování, které právě probíhá, je to bohužel všechno, co může Západ proti Lukašenkovi udělat. I když ale sankce někdy vypadají jako neúčinné, diktátory většinou hodně zabolí, když jim někdo vezme peníze.

Jiří Kocurek

Bohužel to ale také zabolí obyvatelstvo, neboť diktátoři s oblibou berou jiným a to i ve snaze zalepit díru, kterou si sami vyvrtali.

Jirka B.

V roce 2019 nebyl covid a byl to na dlouhou dobu posledni „normalni“ rok. Navic tam.mate zapocteny vsechny lety, ne jen ty z/do EU. Tak asi tak ….

Jirka F.

A já někde psal, že přijdou o celou tu částku? Nepsal. A o covidovém 2020 také píšu. Nicméně pokud vím, tak to zrovna vy jste psal, že se jedná o cca 50 USD za jeden přelet, což je úplně mimo mísu a že 50 USD je pakatel. Ano, je to pakatel. Ale to je tak všechno, co jste napsal správně :D.

Jirka B.

Jeste doplnim data z dalsiho clanku pana Sury. 85 mol USD za rok 2019, z toho pouze 1/4 je ze zemi EU a v tom jsou zapocteny jak ptelety, tak vyuziti letist.

Jirka B.

TVL minus za pravdu …. 😂😂😂

Samo

S tým lietaním do Turecka to tiež nebude jednoduché, keďže budú musieť obchádzať Ukrajinu.

Jirka F.

Tak Ukrajina vzdušný prostor pro Bělorusko neuzavřela a zatím jsem nikde nezaregistroval, že by se k tomu chystala. Zrušila jen všechny lety z/do Běloruska.
Ale jestli to udělá, Tak se Belavia může jít rovnou klouzat, protože ta případná oklika je směrem na jih šílená. Do Turecka se vzdálenost zdvojnásobí.

Žabák

Sankce na Běloruské papaláše a podnikatelské subjekty jsou zcela na místě, zde je ale třeba zamyslet se zda zákazem Belavie v Česku nebudou postiženi i obyčení Bělorusové co k nám létají za prací, apod.

PeterC.

To je pravda, ze takyto prisny bojkot BLR vzdusneho priestoru a aeroliniek lietajucich z BLR si najviac „odskacu“ obycajni ludia. Napr. ako pisal @Zabak, ti ktori cestuju za pracou do CZ.

Pavel

Mají holt smůlu, bohužel. Když se kácí les, létají třísky.

Žabák

Cílem opatření zemí EU je penalizovat představitele režimu, ne tamní obyvatele. „Kácení lesa“ tedy vůbec není na pořadu dne

M19

Ti jezdili obyčejně autem, autobusem či vlakem, nikoliv letadlem.

Žabák

Z jakých dat prosím vycházíte? Já znám mnoho lidí kteří ze zemí na Východ využívají k cestě do Česka i leteckou dopravu

Leipaer

A co z toho plyne, Žabáku? Chceš říct, že by si to EU měla nechat líbit? To diktátor Lukašenko si bere obyčejné lidi jako rukojmí. Když mu zakážeme jezdit na Macháč, tak se tomu ten papaláš jen vysměje.
Jaké jiné účinné sankce proti diktátorovi navrhuješ?

václav pravda

Poslal by mu květiny a šampaňské.

Žabák

Můžete vysvětlit jak jste na to přišel? Pokud nejste jen ubohý internetový provokatér, jistě můžete své tvrzení nějak podložit

václav pravda

No když nechcete kácet les, tak je druhá možnost právě to, co jsem napsal.

Žabák

Já někde napsal že si to EU má nechat líbit? Radši si přečti celý vlákno ještě jednou, ať víš na co reaguješ

Leipaer

Zeptám se ještě jednou. Asi jsi to nečetl celé. Co tedy navrhuješ?

Žabák

Co bys myslel? Když vylučuji opatření která postihnou obyčejné lidi, a zároveň podporuji myšlenku sankcí proti Běloruskému režimu, co nám z toho plyne? Že podporuji opatření která postihnou vládnocí skupinu v Bělorusku. Lukašekna jistě podporují nějací tamní podnikatelé, ti mají nějaké firmy, u toho by šlo začít ne?

Leipaer

Lukašenko je monopolní státní diktátor. ten nestojí na nějakých soukromých firmách. Obávám se, že by to bylo naprosto bezzubé opatření. A i kdyby, tak v těch firmách zase pracují obyčejní lidé. Tady jde o jednoznačné poselství: vážně jsi ohrozil letecký provoz a bezpečnost, to se nedělá, proto s tebou letecký provoz zastavíme. Je to naprosto v pořádku.

Žabák

Lukašenko má majetek, má přátele/podporovatele kteří mají také majetek, pokud mají třeba nějaký majetek v zahraničí, může ho daná země vyvlastnit. Určitě se nedá vyhnout dopadu na lidi stoprocentně, ale je třeba si uvědomovat že ti běžní lidé jsou násobně důležitější než nějaké velkohubé poselství.

Můžeš namítat proč velkohubé, protože za podobná poselství už se schovalo spoustu asociálních činů, i činů které vyzněly naprosto do prázdna

M19

Ti běžní lidé mají strach a drží hubu. Zrovna je omezení letecké dopravy moc nepostihne. Cena jednosměrné letenky, žádnou pod 2500 Kč jsem nenašel. Průměrný plat v Bělorusku je necelých 400 euro po přepočtu. Cena vlaku byla loni již od 32 euro. Většinou jsou se však skládají na benzín na auto, to vyjde nejlevněji. Myslím skutečně obyčejné Bělorusy, co dělají manuálně nekvalifikované či málo kvalifikované práce.

Vodník

I chudí lidé si kupují drahé věci. Znám pár Bělorusů, většina z nich volí auto či autobus. Ale kupodivu jsou to ti že západu země. Jiní (Minsk) volí letadlo.

Leipaer

Je dobře, že ti jako čestnému člověku leží na srdci asociální činy. Je ale třeba ukázat, že ty páchá v první řadě diktátor Lukašenko. Je to on a jeho režim, který je zodpovědný za ty zmíněné obyčejné lidi, a je tedy v jeho moci to změnit. Obyčejní lidé od něj v lepším případě dostanou jen pendrekem.

Žabák

Ano, a proto reakce vůči němu musí být k něčemu

Gwann

jaké firmy. a tím nepostihnite ty ubohé proste belorusy, kteří v nich dělají a které tak hajite.

postihnete.

když má zeme za vůdce grazla a není schopna se ho zbavit, má smůlu. my taky za Bureše ještě krvavé zaplatíme…

kakov

před nástupem nízkonákladovek to tak bylo, teď se to určitě už posunulo směrem k letecké dopravě, cena byla hlavní, proto drahé letadlo nepřicházelo v úvahu. vycházím ze zkušeností s lidmi v mém okolí a počtů spojů do daných destinací, železnice se hodně omezila, autobusy trochu, zato letadel teď létá tolik, že jen služebky a politici to teď nenaplní

Žabák

Souhlas

Alan Wank

Jenže Belavia není nízkonákladovka, ty do MSQ nelétají (protože je tam nechtějí, aby netvořili konkurenci Belavii)

Letenka PRG-MSQ stála běžně tak 5-6 tisíc, to prostě nemůžeme srovnávat s Ukrajinou, kam lítají lowcosty za „pár stovek“. Není východ jako východ.

M19

A jsou to ti obyčejní Bělorusové jezdící sem za práci?

Alexandr

Zrušení letů do EU bude pro obyčejné Bělorusy velmi nepříjemné. Buď budou muset letět přes Rusko (a do Ruska se dopravit vlakem/letadlem) nebo jet autem přes pozemní hraniční přechody. Obojí dopravu Bělorusů citelně podraží nebo znepříjemní. Vlaky do EU už přes rok nejezdí kvůli Covidu.

Zákaz letů do EU jednoznačně zabolí víc obyčejné Bělorusy než Lukašenka. EU se tím snížila na úroveň Putina, který v posledních letech zakázal z politických důvodů lety z Ruska do Ukrajiny, Gruzie a Turecka. Situaci tehdy zachraňovala právě Belavia, která do těchto zemí létala dál (viz obrázek).
http://newvv.net/images/stories/mn(139).jpg

Žabák

A to je právě problém, dokud bude hlavním cílem „ukázat jak to tomu Bělorusku natřeme“ a nebude se u toho přemýšlet, k žádné změně v Bělorusku dojít nemůže

M19

A jak byste si představoval správný postup?

Ketchup1970

Tak Bělorusku udělali radost i naši hokejisté darovali jim bod za remízu v základní hrací době . To bylo od nich hezké a nikdo to neocenil. 😀

Gwann

když jste tak soucitny, tak se zajimejte hlavně o ty zmlacene a zavřené opozičníky. určitě jim je hůř než ubozakum, co nemůžou teď letět letadlem z minsku…

Žabák

O ty se zajímám taky, je nějaký limit o kolik lidí se člověk smí zajímat?

Cyklista

Opozice není automaticky dobrá. Kdo podle vás bude v opozici u nás po podzimnich volbách? Opozice je prostě jen opozice, měl byste to označit lepším pojmem, např. odpůrci diktatury nebo tak nějak.

M19

Ukrajina zakázala přelety ruských letadel přes své území. Tam je důvod
jasný, země mezi sebou prakticky válčí. Gruzie opět mocenské ambice Moskvy. Turecko má faktický základ v Covidu. Srovnáváte nesrovnatelné. Obyčejným lidem by pomohlo, kdyby se tam změnil režim, let letadlem do ČR a zpět v ceně vyšší než polovina průměrné mzdy tam, zjevně nebude pro ty obyčejné Bělorusy to nejpodstatnější.

Alexandr

Z obyčejných Bělorusů zákaz letů do EU postihne třeba studenty. Ti potřebují v létě odjet domů za rodinou a začátkem podzimu se vrátit zpět na vysokou školu. Pro jejich rodiny zaplatit 1x ročně 6.000,- Kč za zpáteční letenku asi nebude problém. Navíc Belavia má velmi příznivý tarif, kdy jednosměrná = 1/2 zpáteční letenky. Zaplatit navíc za vlak do Moskvy bude pro ně zbytečný opruz. S Gruzií je uzavřeno letecké spojení od roku 2019 na příkaz Putina; u Ukrajiny nevím, kdo komu uzavřel vzdušný prostor jako první. Do Turecka byly poprvé zakázány lety na podzim 2015 po sestřelení ruské stíhačky v… Číst vice »

M19

Proč do té Moskvy nepoletí? Studenti co mají na školné v zahraničí má VŠ jsou obyčejní Bělorusové? A oni kvůli Covidu nejsou v Bělorusku už dávno? Zcela opomíjíte důvody a proto srovnáváte nesrovnatelné.

Alexandr

Tak třeba u nás na UK mají rusky hovořící cizinci studium zdarma, pokud umí aspoň trochu česky a vzdělávají se v češtině (jak je to v Polsku a na Slovensku, to nevím). Tito studenti tu platí jen za ubytování, jídlo a zábavu (školné neplatí) a to už si může dovolit vyšší střední třída ze zemí ex-SSSR. Pochybuji, že většina mých spolužáků jsou děti oligarchů. S poslední větou nesouhlasím, myslím si, že případy EU a Rusko můžeme srovnávat. Rusko v minulosti zakazovalo lety z politických důvodů (UA, GE, TR) nebo z důvodu bezpečnosti (Egypt). Evropská unie v pondělí zakázala lety do… Číst vice »

M19

Běžní Bělorusové umí česky? Na UK se platí za studium v cizím jazyce, takže studium v češtině tam bude mít bez školného i Američan či Ind, pokud budou mluvit česky. Rozhodně to nejsou děti z rodin obyčejných Bělorusů, ti na studia v zahraničí svých dětí mít nebudou. Srovnávat to nelze, důvody jsou ve své podstatě rozdílné. Unie reaguje na něco, co je de facto únosem. Bomba byla smyšlená, účelem bylo dostat letadlo na zem v Bělorusku. Tamní režim odnášejí běžní občané již jeho existencí. Obyčejní Bělorusové běžně nelétají, běžně nestudují v zahraničí. Kolik tu je běloruských studentů? Ta země má… Číst vice »

Cyklista

Vy jste fakt bezcitny. Ja ze studií na vysoké znám spolužačky krom tradiční Ukrajiny také z Ruska, Kazachstánu a Turkmenistanu a rozhodně nešlo o žádné dcerky oligarchu, pracovaly tady po brigádach, mely to o to těžší, že jim nebylo umožněno dělat nic pro státní aparát, což nesmí ani slovenští studenti, musely si hledat brigády u soukromniků, chodit darovat krev, každá koruna pro ně měla hodnotu a vždy jsem je obdivoval, kolik toho ty holky zvladaj, zatímco já pohodlně bydlel v té době zadarmo u rodičů a místo na letenku domů mi stačila tramavajenka za studenstky tarif a když nebyla brigáda… Číst vice »

M19

Kromě osobních atak a napadání, nic věcného nemáte. Kdy jste studoval? Za komunismu? To se časy mění. Skutečně obyčejní Bělorusy na to nyní nemají, jsou rádi, že jsou rádi, nebo máte pocit, že s průměrným měsíčním platem (průměr většina lidí nemá ani tady ani tam) v přepočtu pod 400 euro si mohou dovolit posílat děti na studium na vysokou školu a ještě k tomu byť jednou ročně zaplatit letenku v ceně nejméně třetiny průměrného výdělku v Bělorusku (pro mnohé to bude klidně skoro celý měsíční výdělek). Kvůli tomu, že se přeruší letecké spojení pojedou o něco déle autobusem či se… Číst vice »

Jindra

Dívám se na Flightradar (v poledne) a přes BLR letí kromě domácí Belavie jen čínské cargo, Aeroflot a ruské nízkonákladovky nebo Kazaši. Nebe tam prořídlo pořádně.

kakov

ruské letadlo by si Lukašenko nedovolil zastavit 😀 to by skončil