Letecké společnosti Letectví

Ryanair nesmí používat v reklamě tvrzení, že je „nejzelenější“ aerolinkou

Boeing 737-800 společnosti Ryanair. Foto: Ryanair
Boeing 737-800 společnosti Ryanair. Foto: Ryanair

Britský regulátor reklamy Advertising Standards Authority (ASA) zakázal letecké společnosti Ryanair používat ve svých reklamách tvrzení, že je aerolinkou, která produkuje nejméně emisí skleníkových plynů. Vyplývá to z rozhodnutí zveřejněného na stránkách ASA.

Ryanair používá tvrzení o tom, že je aerolinkou s nejnižšími emisemi CO2 na cestujícího přes půl roku, firma téma pravidelně komunikuje i v tiskových zprávách. Například v lednu uvedla, že cestující Ryanairu v prosinci vyprodukovali za každý kilometr letů „jen“ 69 gramů CO2. „Svoji uhlíkovou stopu může každý snížit tím, že bude létat s Ryanairem namísto s jinou společností,“ tvrdí například Ryanair. Podobnou argumentaci použil i v reklamě. Ryanair svá tvrzení dokládá tím, že průměrný věk jejich letadel je jeden z nejnižších v Evropě. Svá tvrzení doložil stanovisky několika organizací, které emise u leteckých společností posuzují.

ASA ale upozornila na to, že jeden z používaných žebříčků je z roku 2011 a nemá tudíž v roce 2019, kdy Ryanair s reklamou začal, žádné opodstatnění. ASA přikázala Ryanairu, že musí předložit dostatečné důkazy o tom, že je skutečně aerolinkou s nejnižšími emisemi.

Emise CO2 u letu Ryanairu jsou 66 gramů na cestujícího a kilometr, což je u čtvrtinu méně než u hlavních evropských dopravců. Jsme potěšeni naši poslední reklamní kampaní, v které spotřebitelům vysvětlujeme, jak mohou snížit svoji uhlíkovou stopu přechodem k Ryanairu,“ uvedla firma v prohlášení.

Nezisková organizace Transport and Environment nazvala reklamní kampaň Ryanair příkladem takzvaného „greenwashingu“. Tak se označuje obvykle dezinformace šířená firmami za účelem prezentovat se jako zodpovědná společnost k životnímu prostředí.

Ryanair v prohlášení uvedl, že je rozhodnutím zklamán a odvolá se proti němu.

13 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Aj Tak

Nevidim duvod, prepocitavat to na osobu. Let dobytcaku s 200 sockama proste zasmradi vzduch vic, nez let private jetu s plantaznikem.

mata

Já jsem si myslel že si Ryan může sát na svoji reklamu co chce .

Arimatejsky

To jste myslel špatně, Británie není banánová republika.

mata

Nevěděl jsem že je Ryan z Británie

Jackub

Pokud narážejí na emise CO2, tak bez tohoto plynu by žádné zelené rostliny neexistovaly… 😉

Petr

a zakážou i reklamy uvádějící, že je nějaký výrobek nejlepší? řetězec nejlevnější? apod? tj v civilizovaném světě běžná a legální forma reklamy?

Adam H

„Nejlepší česká kombík všech dob“ – svého času reklama Hyundaie. Samozřejmě studii, podle které na to přišli vydat nechtěli a RRTV to přišlo v poho, Hyundai podal vysvětlení a je to.

Aj Tak

Obsah a opravnenost reklamy ovsem neresi RRTV ale RPR.

Ivan

Greenwashing, super termín, musím ho zařadit do slovníku.

Ono je hezké že se tím chlubí, ale přesně jak psal YK, problém je ve zvyšování popularity letectví ke zbytečnému cestování. To ale není problém jen Ryanairu…
Nejsem nepřítel létání, ale všeho s mírou…

Martin V.

A existuje k tomu nějaký žebříček g CO2/osobokilometr zpracovaný neutrálním subjektem? Strýček Google mi začal vyhazovat jen nadpisy typu „Ryanair claims it is greenest airline…“ a „Wizz Air claims to be the greenest airline…“, takže jen samochvála, žádné tabulky aerolinek od někoho, kdo stojí aspoň trochu mimo.

Y.K.

Obávám se, že to je dost náročný úkol. Spotřeba a emise typů se zjistit dají, ale vytíženost, odlétané km, mno podle toho co kdo pustí. Každopádně obecně bude platit vztah, že čím větší sardinkárna na maximální užitečné ploše v co nejnovějším typu letounu, tím nižší CO2 na oskm. Aerolinky mající konfigurace i s pohodlnějšími třídami to logicky projedou. 🙂 Ale obecně to je typ marketingu, který nemám moc rád. Protože lowcosti principiálně motivují ke „zbytečnému létání“, třeba pro Brity si zaletět na pařbu do Prahy atp. Tak buď to někoho zeleně bere, pivo si pak vypije poblíž, nebo si zajede… Číst vice »

Martin V.

To už jsou docela filozofické úvahy. Tedy ne, že bychom si podobné otázky neměli klást, ale odpovědi se značně komplikují. Třeba u klasických aerolinek za sebou táhnou mnohem větší uhlíkovou stopu ti vpředu, v Business class, oproti těm namačkaným vzadu v Economy. Nejchudší, kteří nelétají vůbec, vychází ze srovnání úplně nejlíp. Ne snad proto, že by byli tak uvědomělí, oni na to prostě nemají. No a pokud se milionář rozhodne chovat se odpovědněji a rozdá polovinu svého majetku chudým, tak se celková uhlíková stopa nezmenší, jen se přerozdělí, protože si ti chudí budou moci koupit maso a doma si zatopit.… Číst vice »

Gajda

Tak dá se předpokládat průměrná spotřeba během jednoho letu, ví kolik tun paliva spotřebovali, že v letadle je 196 míst a že v průměru byly zaplněný na x%. Což v kombinaci s tím, že při spálení tuny paliva vznikne to a to asi dopočítat v pohodě jde.