Letecké společnosti Letectví

EasyJet nakoupí další A320neo. Ze všech letů začal odvádět „odpustky“ za skleníkové plyny

Airbus A320neo v barvách easyJet. Foto: Airbus
Airbus A320neo v barvách easyJet. Foto: Airbus

Letecká společnost easyJet dnes oznámila proměnu opce na celkem 12 letadel Airbus A320 do pevné objednávky. Firma při zveřejnění hospodářských výsledků současně oznámila na leteckou dopravu revoluční krok: rozhodla se pro takzvaný uhlíkový offset za každý let. Peníze z těchto programů míří například na vysázení nových stromů.

Dohoda s Airbusem znamená navýšení objednávek na A320neo na celkem 159 letadel. EasyJet aktuálně provozuje 333 letadel A320 family (39 A320neo Family a 294 A320ceo Family

easyJet podle zveřejněných výsledků za finanční rok, který skončil 30. září, zaznamenal pokles zisku o 26 % na 427 milionů liber, tržby a počty cestujících přitom stouply o více než osm procent.

Překvapivým krokem je vstup do uhlíkových offsetových programů. Většina aerolinek dosud nabízí cestujícím dobrovolně možnost koupit si „odpustky“ za vypuštěné emise, easyJet začne tyto poplatky odvádět automaticky za každý let. Firma oznámila,  že opatření platí okamžitě. Podle šéfa aerolinek Johana Lundgrena lidé čím dál více řeší, jak se letecké společnosti chovají k životnímu prostředí a proto se rozhodly k takovému kroku. Peníze z offsetů míří do projektů, které emise uhlíkových plynů naopak snižují, například do výsadby nových stromů.

Firma chce současně zvýšit objem peněz, který půjde do vývoje dalších udržitelných řešení pro letectví, například paliv z obnovitelných zdrojů nebo elektrických letadel. EasyJet dnes podepsal s Airbusem dohodu na spolupráci při vývoji hybridního a elektrického letadla

26
Diskuze

avatar
3 Komentáře
23 Reakce na komentáře
16 Sledující tohoto příspěvku
 
Nejvíce hodnocený komentář
Nejžhavější komentáře
18 Autoři komentářů
MirekLWQNickyJanMike Čerství autoři komentářů
  Odebírat  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Jirka B.
Host
Jirka B.

Vždycky, když někde čtu o elektrickém letadle, tak si připadám, jako na jiné planetě. Opravdu nechápu, jak by mohlo fungovat elektrické letadlo, které dá let třeba FRA – LAX apod. Tohle nejsou ani vlhké sny, tyto myšlenky, to je na Chocholouška a nejhorší je, že tomu někteří fakt věří …

LWQ
Host
LWQ

Ono staci si spocitat energii ulozenou ve fosilnim palivu a ulozitelnou v nejmodernejsich bateriich a je jasne, ze technologii na tohle jednoduse nemame. Za zadne penize. A bude trvat alespon dve dekady nez bude (rad se budu mylit).

Y.K.
Host
Y.K.

Na druhou stranu, ty dvě dekády se musí makat na vývoji vhodných technologií pro letectví (tedy co nejlehčích). Vez vývoje a postupných krůčků se za 20 let nic nestane. I kdyby to byla slepá větev, určitě to přinese pár zajímavých technologií.

Mike
Host
Mike

Neda se nez souhlasit! To ze dneska neexistuje technologie, ktera by unoznovala radove vyssi kapacitu energie nez dnesni “baterie” neznamena, ze takova technologie je nemozna a ze se treba v prubehu par (nebo desitek…) let neobjevi. Jedno jedine je jiste – pokud se to nezkusi, pokud vyvoj probihat nebude, tak…

Nicky
Host
Nicky

A také je u letadel konstrukčně mnohem nižší max přistávací hmotnost než vzletová. Počítá se s tím, že spalováním paliva se snižuje hmotnost.

Mirek
Host
Mirek

Hele, kdyžtak mě opravte. Do A320 jde zhruba 25t paliva? Při současné technologii z 25t baterii dostanete 3 megawatthodiny. Na jak dlouhý let by to vyšlo?

LWQ
Host
LWQ

Kdyz vezmu tech 25t Jet Fuel A, tak v palivu vychazi energie na (11950*25000)/10^6 = 298,75MWh.Tedy 1% z doletu, tedy 65km dlouhy let. Vse ciste teoreticky a velmi zjednodusene. Tah vznika maximalnim urychlenim vzduchu, tak aby se nerozletely lopatky motoru – jednoduse receno, takze konstrukce motoru bude take zcela jina. Pak navic je treba ziskat bleed-air pro tlakovani kabiny a nejak pohanet dalsi pomocne pohony, napriklad hydrauliku rizeni, podvozku. Teoreticky ovladani podvozku muze byt „velke servo“ stejne jako ovladani ridicich ploch, ale to je zcela nova technologie AFAIK. Nu, vyzkum je treba, to rozhodne.

Mirek
Host
Mirek

Díky! Takže bude třeba ještě hodně vývoje

Áron Tkadleček
Host
Áron Tkadleček

Offseting reálně neredukuje emise. Pokud se mají emise snižovat, musí se jednoduše míň létat. Navíc offsetingové projekty v zemích globálního jihu jsou často dost kontroverzní kvůli dopadům na místní komunity – zabíráním půdy, stavěním přehrad.

https://stay-grounded.org/the-illusion-of-green-flying/

Ondrej Kucera
Host
Ondrej Kucera

Zrovna ten argument s globálním jihem je značně problematický. Na stránce píší, že tlak na ochranu či obnovení pralesa brání místním obyvatelům provozovat své tradiční zemědělství. Což je v kontextu ochrany klimatu poněkud paradoxní tvrzení.

Nekdo
Host
Nekdo

Bye bye easyjet. Letal jsem s vami rad, ale stromy sazim sam (naposled v sobotu minuly tyden) a nehodlam si na to nikoho platit. Pachejte si dobro za penize nekoho jineho…

Jan
Host
Jan

Už chci vidět, jak si z trucu kupujete dražší letenku u konkurence…

Nekdo
Host
Nekdo

Klidně 😉 stejne jako neletam pres CDG nebo skryte dotovanymi aerolinkami ze Zalivu, tak si na banlist muzu zaradit i Easyjet… Mych asi 20 letu rocne je sice zrejme moc bolet nebude, ale za sve zasady si rad priplatim… navic malokdy a malokde to bude citelny rozdil 😉

Juraj
Host
Juraj

Aký veľký problém človek musí mať, aby začal bojkotovať aerolinku za to, že začne robiť niečo, čo mu nijako neubližuje a teoreticky môže pomáhať? Predpokladám, že nenakupujete u nikoho, kto má nejaký CSR program. To musí byť celkom ťažký život.

Peet
Host
Peet

Třeba proto, že to je čirý a prachsprostý populismus? A přiznejme si, my s IQ vyšším než 59 jsme v poslední době na populisty trochu vysazení….

Y.K.
Host
Y.K.

To si jenom myslíte. Jste vysazení na ty populisty co prosazují opačný názor, tak to má většina lidí. 😀

Nekdo
Host
Nekdo

je tezke se bavit s lidmi Vaseho ideologickeho pohledu na svet, kdyz Vam nestaci argument, ze stromy vysazuji sam a nepotrebuji k tomu Mesiase jako manazery easyjetu a/nebo jejich fanousky. jedno z mych lidskych prav je krome hlasovani ve volbach i hlasovani nohami a hlasovani penezenkou. vsechny tri se snazim vyuzivat pomerne aktivne a nechapu, kde se bere fasizujici nazor, ze si to snad nesmim dovolit. jsem sam, kdo ma deja vu?

Jan
Host
Jan

Dojem „fasizujiciho“ upirani prav mate jen vy a vam podobni, zrejme jako dusledek nejakych komplexu. Nikdo vam zde pravo platit kolik chcete a za co chcete neupira. V ramci slusnosti argumentovat, ci vyjadrit nesouhlas z meho pohledu s nesmyslnym postojem je nezpochybnitelne pravo kazdeho znas. Pouzivani slova „fasizujici“ v podonych souvislostech je posledni dobou u jiste skupiny lidi cim dal tim castejsi. Docela rad bych videl jak moc by toto slovo ta sama skupina lidi pouzivala, kdyby si ten pravy fasizmus opravdu prozila…

Karlos
Host
Karlos

Nevím o co vám jde, vy za to platit nebudete, proboha… asi jste nepochopil zprávu. Tam jde o to, že to bude odvádět společnost, ne vy, cena letenek se nezmění.

Speedy
Host
Speedy

Ještě jsem neviděl firmu, která by dala někomu něco zadarmo. 🙂 Nedělejte si iluze, ty peníze si firma od zákazníků vybere.

Petr
Host
Petr

a Ryanair s Wizzairem se do měsíce přidají, aby nezůstali pozadu.

Marian Kechlibar
Host
Marian Kechlibar

Většina lowcostů má extrémně nízkou marži, výjimka je snad jen Ryanair.

Letec
Host
Letec

Je to jednoduché. Cena letenky Vám buď vyhovuje nebo nikoliv. Podle toho jí koupíte nebo nekoupíte.
Nic jiného nemusíte řešit.

Nekdo
Host
Nekdo

nemusim, ale resim. protoze muzu. diky za to!

Partneři



CSCARGO
RSD
czechtoll

Krátce

Nadcházející akce

  1. Vánoční Nalaďte se v metru

    12. prosince
  2. Zážitková turistika v pražském metru

    14. prosince
  3. Křivoklátský expres

    14. prosince - 15. prosince