Ryanair může převzít tři čtvrtiny Laudamotion, začal válčit o letadla s Lufthansou
Největší nízkonákladová letecká společnost v Evropě může ovládnout společnost Laudamotion, aerolinky někdejšího závodníka Formule 1 Nikiho Laudy. Musí ale řešit
Největší nízkonákladová letecká společnost v Evropě může ovládnout společnost Laudamotion, aerolinky někdejšího závodníka Formule 1 Nikiho Laudy. Musí ale řešit jiný problém: nedostatek letadel. Lufthansa totiž firmě vypověděla smlouvy na pronájem devíti letadel kvůli tomu, že Laudamotion údajně neplatí.
Ryanair do rakouského dopravce, který chce zaplnit mezeru na trhu po pádu Air Berlin a Niki vstoupil letos na jaře, kdy získal 25 % akcií a dohodl se na navýšení podílu až na 75 % za 50 milionů euro. Transakci dnes schválila Evropská komise bez dalších podmínek.
Evropská komise dospěla k názoru, že vstup Ryanairu nijak neohrozí hospodářskou soutěž na evropském trhu. „Ryanair bude čelit silné konkurenci jiných dopravců na trasách, kde se bude s Laudamotion překrývat,“ konstatovala Evropská komise.
Mnohem zajímavější, než souhlas Evropské komise, je ale vývoj kolem devíti airbusů. S nimi původně létaly zkrachovalé aerolinky Niki patřící pod Air Berlin a v konkurzu je získala Lufthansa. Podmínkou Evropské komise ale bylo tato letadla poskytnout právě Laudamotion.
Ryanair nejprve přišel s tiskovou zprávou, podle které Lufthansa porušuje dohody a podmínky Evropské komise, podle kterých měla Laudamotion po Niki poskytnout 11 airbusů A320. „Nejen, že letadla dodala Lufthansa pozdě, ale ještě za výrazně vyšší ceny, než je obvyklé,“ tvrdí Ryanair. Lufthansa naopak ve svém prohlášení uvedla, že podmínky plní a že smlouvu s Laudamotion vypovídá. Důvod? Nezaplacené faktury za leasing letadel. To Ryanair odmítl a uvedl, že faktury byly zaplacené včas.
Lufthansa chce airbusy přesunout ke své dceřiné firmě Eurowings. O sporu má rozhodnout příští týden soud. Případný výpadek devíti letadel by byl pro Laudamotin citelný: má celkem 19 letadel: 9 airbusů a 10 boeingů od Ryanairu.